Permalänk

Startar ej, felmeddelande

Något har hänt med min bärbara. Har varit förvarad i skåp och fungerade felfritt förra gången jag använde den. Får upp felmeddelande när jag försöker starta datorn.

This Product is covered by one or more of the following patents:
US6, 570, 884, US6, 115, 776 and US6, 327, 625

Realtek PCIe GBE Controller Series v2.56 (07/01/13)
PXE-E61: Media test failure, check cable

PXE-M0F: Exiting PXE ROM

Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key

Har tittat i bios och SSD disken med OS är vald som boot option #1.

Någon som har en ide vad som hänt?

Permalänk
Medlem

Dagens killgissning!

Disken hittas inte som en bootbar enhet, datorn fösöker då boota upp på nästa enhet som finns i boot options.

Eftersom disken ändå syns som enhet tyder på att disken inte är helt trasig.
Nu var det ett tag sedan jag höll på med detta men det borde gå att återskapa MBR eller reparera den via något verktyg?

Permalänk
Skrivet av Wip3:

Dagens killgissning!

Disken hittas inte som en bootbar enhet, datorn fösöker då boota upp på nästa enhet som finns i boot options.

Eftersom disken ändå syns som enhet tyder på att disken inte är helt trasig.
Nu var det ett tag sedan jag höll på med detta men det borde gå att återskapa MBR eller reparera den via något verktyg?

Hur kan problemet ha uppstått när datorn fungerade sist jag använde den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerNurd:

Hur kan problemet ha uppstått när datorn fungerade sist jag använde den?

Flera möjliga orsaker:

  • Elektronik åldras, något kanske fungerade marginellt sist men nu inte orkar med längre. Väl känt är att uppstart är påfrestande för komponenterna, är något på väg att paja är det ett vanligt tillfälle.

  • Kanske har någon annan använt datorn sedan du använde den sist.

  • Sist du använde datorn ändrades något som gjorde den obootbar, exempelvis en uppdatering installerades fel eller liknande. Något du upptäcker först x dagar senare när du försöker starta datorn.

Permalänk

Kan vara att bios batteriet är tomt.
Kolla så det är rätt datum och tid i bios.
Om inte, ändra spar och starta om. Om detta funkar är det bios batteriet som är dåligt.

Visa signatur

Main Computer:
CPU: Intel I9 12900K MB: Asus Prime Z690-P D4 Chassi: Obsidian 750D PSU: Corsair RM850x V2
CPU FAN: Noctua NH-U12A chromax black GPU: Gigabyte 1060 GTX RAM: 64GB DDR4 HD1 OS: MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB HD2 VM-Ware: Kingston SSDNow A400 960GB HD3 Lagring: Western Digital Black - 2TB Chassi FAN: Noctuna 4x120mm

Permalänk
Skrivet av mavicxp21:

Kan vara att bios batteriet är tomt.
Kolla så det är rätt datum och tid i bios.
Om inte, ändra spar och starta om. Om detta funkar är det bios batteriet som är dåligt.

Var fel datum och tid i bios. Ändrade till korrekt tid men samma fel fortfarande.
Försökt googla efter passande cmos batterier.
Ska vara ett kts 381 2032w 3.0v
Kan någon av dessa passa?
https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/batterier/backup-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerNurd:

Var fel datum och tid i bios. Ändrade till korrekt tid men samma fel fortfarande.
Försökt googla efter passande cmos batterier.
Ska vara ett kts 381 2032w 3.0v
Kan någon av dessa passa?
https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/batterier/backup-...

Kan vara så att den ändrat så att den T.ex inte använder AHCI eller liknande när biosen nollar sig, vilket händer när CMOS-batteriet ger upp. Så kolla om du kan hitta något med AHCI eller RAID.

Vad är det för dator?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.