Köpråd stereohögtalare/surround för ca 20 m2? 6 ohm impedance och över. pris 2-10000

Permalänk
Medlem

Köpråd stereohögtalare/surround för ca 20 m2? 6 ohm impedance och över. pris 2-10000

Vill hålla mig till 6-8 ohm då jag köpt sony TA-AN1000 hemmabioreceiver som inte officiellt stödjer lägre impedanser.

Har alltid velat ha golvare men mina knappa 20 kvadrat är väl gränsfall till för litet. Men tanken är kanske att man ändå kan få bättre musik/bioljud ändå än med stativare? Letar inte det senaste i absolut upplösning. Kommer köra separat sub ev eller utan om det ej behövs så stativare ska väl inte helt räknas bort...

https://www.dynavoice.se/en/artiklar/definition-df-8.html Funderat på dessa?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Skulle föreslå Wharfedale Diamond 12.1 eller 12.2 som frontar (kostar 220 respektive 300 EURO från Tyskland) och till surround kan du köpa ett par mindre 12.0 (200 eur).

Högtalarna säljs även styckvis så du kan komplettera med en 3:e av vilken variant du nu väljer, köpa deras 12.c center alternativ köra fantom-center..

Där har du ett schysst paket för relativt lite pengar.

https://hidden-audio.de/product/wharfedale-diamond-12-1-paarp...

https://hidden-audio.de/product/wharfedale-diamond-12-2-paarp...

https://hidden-audio.de/product/wharfedale-diamond-12-c-stuec...

Komplettera med sub vill du göra oavsett om du har stativare eller golvare, i synnerhet för film.

Permalänk
Medlem

Kollat på dem men de är väl 4 ohm?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Enl spec så är det: Nominell impedans: 8 Ohm lägst 4 Ohm

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade börjat med att kolla den lokala begmarknaden, dels hos hifihandlarna och secondhandbutikerna men även allmänna annonssiter och så www.hifitorget.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Snabbkollat på hifitorget.se men det är meningslöst då man har noll koll och kört hörlurar i decennier

Gällande impedanser så borde det väl inte va katastrof med 4 ohm? Är det här ett sätt för tillverkarena att friskriva sig ansvar. Nästan alla passiva system verkar gå under 6 ohm i vissa frekvenser. Finns det någon databas överlag att gå efter?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Snabbkollat på hifitorget.se men det är meningslöst då man har noll koll och kört hörlurar i decennier

Gällande impedanser så borde det väl inte va katastrof med 4 ohm? Är det här ett sätt för tillverkarena att friskriva sig ansvar. Nästan alla passiva system verkar gå under 6 ohm i vissa frekvenser. Finns det någon databas överlag att gå efter?

I princip allt begagnat låter bättre än nytt för samma pengar.
Det kostar mer att göra högtalare med en konstant impedans mot förstärkaren liksom det kostar mer att göra förstärkare som klarar låga impedanser bra så det handlar bara om att göra det "lagom tekniskt dåligt" för att hålla ner kostnaden utan att riskera för mycket problem.
Nån databas som specifikt visar impedanser finns inte så vitt jag vet och det är för det mesta inget jätteproblem heller för så länge man inte använder sakerna så att de distar så funkar de flesta kombinationer men om man har något extremt kan det vara viktigt men det är tex otl rörsteg och magnestater som kan vara kinkiga med impedanserna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr inga fynd i Umeåtrakten vad jag kan hitta. Testar nog att bränna ut mina nya förstärkare med xtz89 ändå. De mesta som finns går ju ändå ner i 4ohm så varför i hela friden säljer man förstärkare som inte ska fixa detta??? Fick hem min sony receiver igår. Inte direkt imponerande. Får otroligt lite för pengarna märks tydligt att varje ny förstärkare man köper är plastigare och väger mindre för högre peng. Den här lär inte hålla mer än ett år för 9000 SEK känns det som.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Finns tyvärr inga fynd i Umeåtrakten vad jag kan hitta. Testar nog att bränna ut mina nya förstärkare med xtz89 ändå. De mesta som finns går ju ändå ner i 4ohm så varför i hela friden säljer man förstärkare som inte ska fixa detta??? Fick hem min sony receiver igår. Inte direkt imponerande. Får otroligt lite för pengarna märks tydligt att varje ny förstärkare man köper är plastigare och väger mindre för högre peng. Den här lär inte hålla mer än ett år för 9000 SEK känns det som.

Sony är inte ett fabrikat som är kända för sina förstärkare, det har aldrig varit deras starka område utan mest nått de haft i sortimentet.
Portabelt och "småsignal" är deras nisch men kraftelektronik har de aldrig excellerat inom.

Och när det gäller begagnat så vänta och leta kontinuerligt så lär du hitta för det kommer saker hela tiden typ >
https://hifitorget.se/visa_annons.php/hogtalare_bowers_wilkin...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo den såg jag men verkade ju va dubbla priset mot vad man bör ge för dem? Kanske jag som är snål

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Finns tyvärr inga fynd i Umeåtrakten vad jag kan hitta. Testar nog att bränna ut mina nya förstärkare med xtz89 ändå. De mesta som finns går ju ändå ner i 4ohm så varför i hela friden säljer man förstärkare som inte ska fixa detta??? Fick hem min sony receiver igår. Inte direkt imponerande. Får otroligt lite för pengarna märks tydligt att varje ny förstärkare man köper är plastigare och väger mindre för högre peng. Den här lär inte hålla mer än ett år för 9000 SEK känns det som.

Finns mycket fynd runt omkring Umeå, får bara ha lite is i magen och kanske hoppa in i lite facebook-grupper.

Sen på impedansen, de flesta högtalarna kanske dippar ner under 6 ohm men det kommer inte vara ett problem för förstärkaren att driva i normal ljudvolym. Om du skulle köpa ett par högtalare som är specade i 4 ohm se bara till att känsligheten är någorlunda hög - runt omkring 90db bör funka jättebra.

https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/dali_zensor_7/1203... - bra högtalare som motsvarar Oberon 7 idag (ish)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Jo den såg jag men verkade ju va dubbla priset mot vad man bör ge för dem? Kanske jag som är snål

Det finns nog prutmån och prylarna är ju dessutom ganska nya men det lär som sagt finnas beg om du letar och inte "måste ha det nu"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.