Helgsnack: Vilka datorskrönor har du hört genom åren?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilka datorskrönor har du hört genom åren?

Nära, kära och främlingar på internet har genom tiderna varit duktiga på att försöka utbilda en. Ibland visdomar, ibland rent skitsnack. vilka skrönor har du hört?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Watten på nätaggregatet visar hur mycket watt datorn drar.

Permalänk
Medlem

Inte på dator men på konsol.

''Min TV har 120HZ därför spelar min konsol också i 120FPS'' (Senast scenario dragon's dogma 2, PS5 spelare trodde att hans PS5 levererade 120FPS på hans LG 120hz skärm när i verkligheten DD2 på PS5'an kämpar med 20-30FPS)

Och detta fenomen lever än idag, jätte många som tror detta trots att konsolspel oftast är på 30fps eller 60fps, beroende på spel.

Brodern min köpte en Samsung 120hz, spelade Forza H5, på sitt Xbox X, även han trodde att hans lir var i 120FPS, men det är fortfarande 60FPS.. han bara ''Satan vad spelet ser bra ut i 120FPS''

Nej, det är fortfarande i 30-60FPS.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Moderator
Moderator

Finns mycket, men hela cirkusen kring att >60hz skulle vara bortkastat, vad "ögat kan se" och dylikt trams är nog det främsta jag sett. Som tur är numera tämligen passé.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kylpasta behöver bytas regelbundet
Windows behöver installeras om regelbundet
Ramminnen måste ha matchade timings
Att datorn alltid drar så många watt nätagget har
Raid 1 eller 5 är backup
Snabbt ram är viktigt för prestandan
AMDs drivrutiner suger och kraschar

Finns hur många som helst

Permalänk
Medlem

Att virus gör att datorn går sönder, får man ett virus måste man slänga datorn.

Den gamla klassikern att banka på skärmen när datorn inte funkade som tänkt.

Att man lägger ihop kärnorna och frekvensen, 4 GHz 4 kärnig processor = 16ghz!!!!

Att man inte kan ha Nvidia grafikkort på ett sms system då det kommer fungera dåligt. Denna tycker jag är intressant för tydligen går det bra med Nvidia och Intel???

Finns säkert fler...

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

VPN gör så att du blir hemlig på nätet

Permalänk
Medlem

Utan VPN är du lika hemlig som med VPN på nätet

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
  • "Macintosh är så mycket enklare att använda än pc"

  • "macOS är så mycket enklare att använda än Windows"

  • "iPhone är så mycket enklare att använda än Android"

etc.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av matnojje:

Watten på nätaggregatet visar hur mycket watt datorn drar.

En riktig klassiker!

En annan relaterad är att processorns TDP motsvarar dennas effektuttag.

Permalänk
Medlem

Roligaste var nog på 80-taket när jag hade ett par kompisar som körde Atari och Amiga och var rädda för att lägga andras disketter i diskettboxen, alltså plastlådan man förvarade dem i. De trodde att virus kunde spridas mellan disketterna på det viset.

Annars är ju mycket gamla föreställningar som har levt kvar. Det där med att sitta och defragmentera en modern dator med SSD och modernt filsystem till exempel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Jag märkte häromdagen att detta inte stämde. "640K ought to be enough for anybody"

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Midvintersorg:

Jag märkte häromdagen att detta inte stämde. "640K ought to be enough for anybody"

Skrönan är väl snarare att det inte finns mycket bevis att han någonsin sa det.
Om det nu sades så var det väl ganska sant när det sades?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Skrönan är väl snarare att det inte finns mycket bevis att han någonsin sa det.
Om det nu sades så var det väl ganska sant när det sades?

Det var väl Bill Gates som skrockade fram detta 1981 något om jag inte minns helt galet. Tycker att det var ett kul citat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Datorer - oanvändbara Djävulsmaskiner.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

"Vill du inte att rummet skall bli så varmt så använd vattenkylning."

Nej... Drar en dator 400 watt så är den alltid ett 400 watts värmeelement. Typen av kylare ändrar bara hur effektivt värmen transporteras bort ifrån källan. Undantaget är så klart om man använder vatten för att dumpa värmen utanför rummet men det är ju sällan särskilt praktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så klart att chassit är hela hårddisken.

Modermodemet är hjärtat i hårddisken.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Att datorn snart kommer kunna tänka själv... lr vänta...

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Internet är en fluga.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Daemon:

Finns mycket, men hela cirkusen kring att >60hz skulle vara bortkastat, vad "ögat kan se" och dylikt trams är nog det främsta jag sett. Som tur är numera tämligen passé.

Usch ja, man fick ju kämpa i ständig motvind på den tiden!

Skrivet av Hablam:

Att man lägger ihop kärnorna och frekvensen, 4 GHz 4 kärnig processor = 16ghz!!!!

Ja herre jösses, den svalde jag med hull och hår i min ungdoms dagar! Lol.

Skrivet av sAAb:
  • "Macintosh är så mycket enklare att använda än pc"

  • "macOS är så mycket enklare att använda än Windows"

  • "iPhone är så mycket enklare att använda än Android"

etc.

Detta låter mer som personliga åsikter än objektiva osanningar. Kanske inte riktigt hör hemma i denna tråd?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Finns mycket, men hela cirkusen kring att >60hz skulle vara bortkastat, vad "ögat kan se" och dylikt trams är nog det främsta jag sett. Som tur är numera tämligen passé.

Jo, de är ganska tysta nu, alla tomtar som låg på den sidan av debatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Watten på nätaggregatet visar hur mycket watt datorn drar.

Fast mitt nätagg gör faktiskt det!!!

Den har en inbyggd mätare med LED display på sidan.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Fick höra av en bekant i samma andetag "Om man inte förvarar sina disketter upp och ner så kan datan rinna ut" och "För varje gång du laddar in spelet från disketten så lär sig datorn det, så för varje gång laddas spelet snabbare"
Ja det här var runt 1980 så det vara bara att svälja fnisset

Permalänk
99:e percentilen

"HDMI klarar inte mer än 60 Hz" är väl en klassiker. Det var förvisso helt klart både "myt och sanning", som den gode @Laxpudding så väl beskrev det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

(>=60fps)

Skrivet av mangemongen:

Jo, de är ganska tysta nu, alla tomtar som låg på den sidan av debatten.

Ja, märkligt resonemang. Nästa bastion att falla hoppas jag blir Hollywood och deras låsning till 24fps för film.

Sedan minskar ju förbättringarna, det är oerhört mycket större skillnad på 30fps och 60fps än på 60fps och 120fps.

Och visst är nedanstående kanske en subjektiv åsikt, men den presenterades tämligen ofta som objektiv sanning av anhängarna/säljarna (och i artikeln skrivs frågan "är faktiskt Mac sämst?"):

Skrivet av sAAb:
  • "Macintosh är så mycket enklare att använda än pc"

  • "macOS är så mycket enklare att använda än Windows"

  • "iPhone är så mycket enklare att använda än Android"

etc.

1 och 2 tycker jag dock stämmer sedan Windows 8 kom ut och slängde in en digital splitterbomb i Windows-upplevelsen.

Men myten om att "Macar" lever längre än PC-datorer tycker jag varit just en myt, ända fram tills möjligen Windows 11 som rensar ut gammal hårdvara på ett sätt som tidigare bara Apple orkat med. (Pratar nu om relativt moderna system, på 1980-talet/början av 1990-talet går det kanske att argumentera för att Mac "höll" längre, möjligen också så länge PowerPC var relevant - men Apple yxade ju den plattformen snabbt och kvickt när bilan väl föll).

För några år sedan var det vanligt att en del hävdade att SSD hade dålig hållbarhet och var mindre tillförlitliga än hårddiskar. Det finns ett korn av sanning i det, men i praktiskt användande är det för en klar majoritet av användarna inte så. Jag uppgraderade till SSD så fort jag hade råd, sjuk förbättring ju.
(Däremot kan vi nog få problem om några år när folk vill starta upp sina gamla retro-datorer och märker att SSDer ibland funkar dåligt efter 10 års lagring i förrådet)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Jag märkte häromdagen att detta inte stämde. "640K ought to be enough for anybody"

Skrivet av Thomas:

Skrönan är väl snarare att det inte finns mycket bevis att han någonsin sa det.
Om det nu sades så var det väl ganska sant när det sades?

Skrivet av Midvintersorg:

Det var väl Bill Gates som skrockade fram detta 1981 något om jag inte minns helt galet. Tycker att det var ett kul citat.

Det påstås både att Bill Gates har sagt det och det påstås att han inte sagt det.
Men om han nu sade det...
Om det var 1981 så kan det väl ha stämt, eller stämt för de flesta då när de sades.
Säg om vi tar 1981 och närmsta framtiden.
Säg om vi tar 3 års framtid.
1981+3=1984

Det låter väl inte osannolikt att 640kB RAM räckte för de flesta i perioden 1981-1984 ?

Är alla uttalanden förväntade att gälla för all framtid?

Säg att du äter ett riktigt skrovmål och blir proppmätt och ljudligt utbrister "Nu är jag mätt".
Betyder det att du ALLTID är mätt, att du aldrig blir hungrig igen?
Eller kan det finnas någon tidsbegränsning på uttalandet ?

Det hade exempelvis varit skillnad på;
1) 640K ought to be enough for anybody right now
2) 640K ought to be enough for anybody within the next few years
3) 640K ought to be enough for anybody forever and ever and ever and ever and ever.

Om Bill nu sade att 640K borde vara tillräckligt...
Sade han verkligen forever and ever and ever and ever and ever ?

640K var nog tillräckligt för de flesta i första halvan av 1980 talet.
Men det är inte 1981 eller 1985 eller ens 1989 längre.

I hate to break it to you;
Men 1980 talet är slut.

Permalänk
Medlem

Installera mer RAM om du vill göra datorn snabbare

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

(>=60fps)
Ja, märkligt resonemang. Nästa bastion att falla hoppas jag blir Hollywood och deras låsning till 24fps för film.

Sedan minskar ju förbättringarna, det är oerhört mycket större skillnad på 30fps och 60fps än på 60fps och 120fps.

Man kan ju undra hur långt det kommer dras?
Att 120 Hz/FPS är bättre än 60 eller 30 eller 24 Hz/FPS borde de flesta kunna hålla med om?

Men behöver vi 1000 Hz/FPS eller ännu mer?

Eller är de skärmarna som klarar 400-500 Hz tillräckliga?
Är 400-500 Hz tillräckligt även om 10-20 år ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Installera mer RAM om du vill göra datorn snabbare

Fast det kan ju stämma. Va väldigt vanligt förr att datorer folk köpte hade på tok för lite ram o att slänga in lite till rappade på upplevelsen för datorn slapp Swappa så mycket till snurrdisken.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Fast det kan ju stämma. Va väldigt vanligt förr att datorer folk köpte hade på tok för lite ram o att slänga in lite till rappade på upplevelsen för datorn slapp Swappa så mycket till snurrdisken.

Stämmer om minnet är flaskhalsen men var sällan det enligt min erfarenhet 😊

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix