USB-C revolutionen ett fiasko. Skräpkvalitet rakt genom.

Permalänk
Medlem

Har under de år jag använt USB-C haft en kabel där det blivit glappt i C-änden. Var för övrigt en rejält billig kabel dessutom. Tycker jag sliter och slänger rätt mycket med mina kablar och laddare i övrigt utan problem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem med USB-C utöver när jag försökte få mitt day one X570 moderkort att använda mitt chassis USB-C port med en adapter som konverterade intern USB3 moderkortsheader till USB-C header.

I övrigt inga problem. Till och med min MBA M1 verkar acceptera vilken laddare som helst. Använde Apples bara första gången, sen har jag kört min Dell XPS laddare och Steam Deck laddare då dessa är rejälare.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft något problem med USB-C.
April, april? 😄

Permalänk
Medlem

Har noterat att vissa kablage av variant USB-C inte har fullt ös (”snabbladdning”) på båda sidor av kontakten, vilket gör att man kan sätta in den i enheten på ”fel håll”. Vet inte om det är tänkt som funktionalitet, felgjort, eller insparning på smartchippet etc. Kan det vara någonting sådant?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med USB-C till C, de kablar jag fick tag på var så grova/styva så det var lätt att knäcka porten (i bilen eller på mobilen, det var C uttag i den bil jag hade då). Detta var 4 år sen. Nu verkar det finnas fler C-C som är mjukare (och därmed troligen inte specade för att snabbladda en dator, men det behövs ju heller inte i de flesta fall).

Jag brukar inte lovorda apples alla grejor (snarare undvika dem), lightning är väl betydligt långsammare och mer begränsad än USB-C men trots allt tycker jag den kabeln verkar bättre som "mobilladdare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Att allt ska laddas med USB-C var en fin tanke. Både i smidighet, och miljöskäl.
Men jävlar vad dålig kvalitet den generella USB-C kabeln och USB-C laddaren är.

Går idag genom långt många fler laddare än jag gjorde när var pryl hade en egen laddare.
Har inte räknat men att en laddare i månaden ryker skulle jag gissa. Kablar ungefär samma.
Det spelar ingen roll om jag köper i svensk butik för 300kr eller för 80kr på aliexpress. De slutar bara ladda.

Känns som det inte var samma sak innan de med högre volt kom, de man kan använda för snabbladdning och till laptops, men kan vara att de kostade 10kr stycket så låg alltid 20 till i sladdlådan och var skit samma.

Inte bara att de heldör heller. Ibland slutar snabbladdningen fungera. Ibland slutar den fungera bara 50% av gångerna man kopplar i något. Ibland kan jag ladda mobilen, men inte hörlurarna etc. Men tids nog dör de helt. Hål i väggen hemma, hål i jobbet, hål på hotell, bakom högspänningsskydd, verkar inte spela någon roll.

Sorgligt nog tycker jag det fungerade bättre när alla producenter fick välja själva - helt sjukt att det helvetet fungerade bättre än nuvarande fungerar, och för personlig del ledde till mindre elektronikskräp.

Vad anser ni? USB-C marknaden genomgående usel kvalitet? Haft mer tur än mig? Finns det några faktiska kvalitetsmärken man alltid kan lita på att de håller?

Jag har aldrig haft en USB-C laddare som gått sönder och ingen USB-C kabel heller.
Vad gör du med dina grejer människa?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Usb c kablar är det bästa som har uppfunnits sedan skivat smör...

Kablarna innan var ej problemfria. Det speciella idag är att alla kablar inte har datakablar, det är helt korrekt tänkt säkerhetsmässigt.
Problemet är att man inte alltid tänker på detta när man tar med sig sin usb c kabel och vill använda den till dataöverföring.

Permalänk
Sötast
Skrivet av pistage:

Att allt ska laddas med USB-C var en fin tanke. Både i smidighet, och miljöskäl.
Men jävlar vad dålig kvalitet den generella USB-C kabeln och USB-C laddaren är.

Går idag genom långt många fler laddare än jag gjorde när var pryl hade en egen laddare.
Har inte räknat men att en laddare i månaden ryker skulle jag gissa. Kablar ungefär samma.
Det spelar ingen roll om jag köper i svensk butik för 300kr eller för 80kr på aliexpress. De slutar bara ladda.

Känns som det inte var samma sak innan de med högre volt kom, de man kan använda för snabbladdning och till laptops, men kan vara att de kostade 10kr stycket så låg alltid 20 till i sladdlådan och var skit samma.

Inte bara att de heldör heller. Ibland slutar snabbladdningen fungera. Ibland slutar den fungera bara 50% av gångerna man kopplar i något. Ibland kan jag ladda mobilen, men inte hörlurarna etc. Men tids nog dör de helt. Hål i väggen hemma, hål i jobbet, hål på hotell, bakom högspänningsskydd, verkar inte spela någon roll.

Sorgligt nog tycker jag det fungerade bättre när alla producenter fick välja själva - helt sjukt att det helvetet fungerade bättre än nuvarande fungerar, och för personlig del ledde till mindre elektronikskräp.

Vad anser ni? USB-C marknaden genomgående usel kvalitet? Haft mer tur än mig? Finns det några faktiska kvalitetsmärken man alltid kan lita på att de håller?

Jag köpte 3st usb-c av kvalitetsmärke för c:a 500:- stycket när usb-c var helnytt och de håller än idag utan det minsta problem.
Sedan dess har man såklart fått många fler sladdar till mobiler, datorer, dockor och övrigt.
Har ännu inte haft varken en enda usb-c port eller usb-c kabel som överhuvudtaget strulat eller gått sönder.

Lämna aliexpress och "normal" kablar åt sidan och behandla dina saker väl så ser du nog att det inte är så illa egentligen.

USB-C är utan tvekan min favoritkontakt numera.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av pistage:

Att allt ska laddas med USB-C var en fin tanke. Både i smidighet, och miljöskäl.
Men jävlar vad dålig kvalitet den generella USB-C kabeln och USB-C laddaren är.

Går idag genom långt många fler laddare än jag gjorde när var pryl hade en egen laddare.
Har inte räknat men att en laddare i månaden ryker skulle jag gissa. Kablar ungefär samma.
Det spelar ingen roll om jag köper i svensk butik för 300kr eller för 80kr på aliexpress. De slutar bara ladda.

Känns som det inte var samma sak innan de med högre volt kom, de man kan använda för snabbladdning och till laptops, men kan vara att de kostade 10kr stycket så låg alltid 20 till i sladdlådan och var skit samma.

Inte bara att de heldör heller. Ibland slutar snabbladdningen fungera. Ibland slutar den fungera bara 50% av gångerna man kopplar i något. Ibland kan jag ladda mobilen, men inte hörlurarna etc. Men tids nog dör de helt. Hål i väggen hemma, hål i jobbet, hål på hotell, bakom högspänningsskydd, verkar inte spela någon roll.

Sorgligt nog tycker jag det fungerade bättre när alla producenter fick välja själva - helt sjukt att det helvetet fungerade bättre än nuvarande fungerar, och för personlig del ledde till mindre elektronikskräp.

Vad anser ni? USB-C marknaden genomgående usel kvalitet? Haft mer tur än mig? Finns det några faktiska kvalitetsmärken man alltid kan lita på att de håller?

Låter som grovt handhavande fel i min bok allting

Har en numera 6 år gammal USB Type-C-laddare från Lenovo som fortfarande fungerar utan anmärkning, sitter inkopplad som en gästladdare i anknytning till soffan. Original-laddare och tillhörande kabel från en gammal S8 anno 2017 hänger fortfarande med som en slit-och-släng-reserv i reseväskan (alltså jag är inte direkt försiktig med denna).

Använder två GaN-laddare för det mesta när det kommer till att ladda saker både hemma och på pendlande fot. Sedan ett par grövre kablar som egentligen är menad för datorskärmar, och dessa fungerar utmärkt för allt till laddning, föra över filer eller faktiskt använda som datorskärmskablar.

Jag kan räkna på min ena hand antalet trasiga kablar, anslutningar eller laddaptrar sedan jag började använda USB Type-C på daglig basis för över 7 år sedan. Det är en kabel som följde med ett par hörlurar och två från IKEA, vad jag kan minnas i alla fall (är säkert någon mer jag inte kommer ihåg) – inte en enda laddare eller enhet har slutat mata eller ta emot ström

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Spännande, jag tror att min första USB-C laddade fortfarande i tjänst och har ännu inte dödat någon kabel heller. men jag kanske inte är en tillräckligt avancerad användare.

Permalänk

Upplever också usb-c som en sämre kontakt än föregångaren micro-usb.

har hittills gjort av med mer sladdar på 2-3 år sen jag började använda usb-c på telefonen. än jag gjorde på 10 år med micro-usb.

usb-c och samma fel varje gång, de blir dåliga vid övergången från kabel till usb-c kontakten minsta skav och kabeln ger upp direkt.

visst micro var inte benådad från detta heller men inte lika känslig och man kunde i princip har nakna kablar och den tuffade alltid på ändå har micro usb kablar jag fått med div telefoner som fortfarande funkar utmärkt trots daglig användning i säkert 10 år så inte typen som direkt misshandlar mina kablar heller något onormalt.

för att inte tala om usb-c standarden över lag med alla jäkla alternativa stöd om tillverkaren vill rena djungeln att veta vvad som funkar eller inte...

gör som intel med sin Thunderbolt standard antingen får tillverkaren inkludera alla funktioner eller skita i att använda usb-c helt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fungerat bra för mig i alla år.
Det enda som gått sönder var en billig kabel jag köpte på Normal för 60kr.

Permalänk
Medlem

Inväntar ''April April'' citatet imorgon..

Annars blir jag nog lite mörkrädd tbh..

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem

Måste ju vara någonting som förstör dina laddare i så fall.
Har du dålig ström i hemmet? (strömspikar eller annat liknande?)
Kanske någon enhet som är dålig och överlastar eller på någotvis förstör laddaren?
Kanske någon som laddar med vatten i usb-c porten? eller någon post med massa ludd i så den ligger å glappar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Upplever också usb-c som en sämre kontakt än föregångaren micro-usb.

har hittills gjort av med mer sladdar på 2-3 år sen jag började använda usb-c på telefonen. än jag gjorde på 10 år med micro-usb.

usb-c och samma fel varje gång, de blir dåliga vid övergången från kabel till usb-c kontakten minsta skav och kabeln ger upp direkt.

Har haft ett par kablar som gett upp på detta vis, oftast blir de stela eller där sladden "böjs" en aning vid/innan kontakten.... men då pratar vi också om kablar från biltema för 39:- och skulle väl räkna med att hållbarheten varit ungefär ett år på dem.

Edit:
Så inget negativt om usb-c, det är helt sjukt bra att ha EN standard för laddning av mobila enheter etc.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har använt usb-c i 7 år nu, enda kabeln som blivit dålig var till min Mate 9 Pro om började gå sönder vid kontakten efter 3 år, men fungerade och lindade med eltejp. Samt en kabel till MacBook som började vrida sig en del inuti.

Å andra sidan är jag väldigt försiktig med min elektronik och lyckades bara ha sönder 1-2 micro usb kablar där kontakten på kablarna började glappa.

Permalänk
Medlem

Behandlar man grejerna "med respekt" så håller dom länge. Har nog bara haft 3-4 trasiga USB-sladdar de senaste 15 åren, och då har det antagligen varit för att plasten torkat eller att sladden blivit böjd vid uttaget. Har inte heller haft problem med mer än möjligen 1 laddare under samma period. Äger inte särskilt många tredjeparts-sladdar eller laddare, för att jag inte behövt. Det kanske bara är tur, eller så är jag bara försiktig.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Har inte haft något strul på det sättet förutom i jobbet där USB-C/TB-porten gett sig på datorerna... En klen kontakt som ska ha en stor hård kabel är inte optimalt när den kopplas i och ur, men på telefoner har jag inte haft något problem med det.

Håler med dig. Plockade ut oneplus 7 när den va ny. nyttjar fortfarande samma laddare /sladd till min Pixel8. och den har vanvårdats nåt kopiöst. ihoprullad i väskan, pluggas i på jobbet. tåget. bussen hemma, m.m.
Har en Hp elitebook som är styvt 2 år där första usb-c porten håller på att ge upp. även datorn varit med om en del dock men snällare skött med deras G5-docka hemma och jobbet. och usb-laddaren däremellan. nu har vi bytt till Saamsungs curved med inbyggd USB-c och man känner hur den spänner mot porten i vissa fall.
Ska bli intressant att se om IT får mer att göra då vi inför cleandesk från imorrn, så datorn ska packas ned varje dag efter passet. istället för man lämnar den fastlåst på skrivbordet. Precis bytt från G5-dockor , till USB-c skärmat för ett par veckor sedan

Permalänk
Medlem

Mycket intressant att ingen annan upplevt dessa problem. Positivt I guess. Men jävligt underligt.

Kanske ska köpa riktigt dyra och kraftfulla strömskydd för alla adaptrar. Grenuttag med överspänningsskydd har jag inte upplevt någon förändring med. Inga andra elektriska prylar som går sönder hos mig. Bara USB-C adaptrar. Så borde inte vara något hemma hos mig, för det hade inneburit att USB-C adaptrarna var av sämre kvalitet än allt annat, och då hade flera upplevt samma som jag.
Eller, mitt elektriska bord har slutat ladda mina hörlurar ur USB-C uttaget, den laddar mobilen, snabbladdar till och med, och USB-A uttagen fungerar med allt.

När jag höll på å bygga datorer back in the day var det alltid något som slutade fungera, så jag kanske är en ovanligt bra ledare. Men adaptrarna har ju skydd.

Första steget får bli att aldrig koppla in ett uttag direkt i väggen, alltid genom grenuttag. För å finna ut en bov. Försöka att aldrig flytta de (kommer jag inte lyckas med).
Andra steget kanske att aldrig använda samma uttag till olika saker. Då försvinner förvisso poängen med USB-C helt, men kan kanske lista ut en bov i dramat (kommer nog inte klara komma ihåg det heller).
Tredje steget kanske kasta ut alla kablar och köpa från svenska butiker. Adaptrarna är en mix, men de flesta kablar från aliexpress.

Ni (alla), som inte haft detta problem. Har ni alltid laddaren i samma uttag? Alltså, ni köper laddaren, kopplar in den vid sängen, behöver ni ladda så går ni till sängen och kopplar in den där. Ni hämtar inte laddaren och kopplar in den i uttaget vid köksbordet för att det är där du sitter och vill ladda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pistage:

Att allt ska laddas med USB-C var en fin tanke. Både i smidighet, och miljöskäl.
Men jävlar vad dålig kvalitet den generella USB-C kabeln och USB-C laddaren är.

Går idag genom långt många fler laddare än jag gjorde när var pryl hade en egen laddare.
Har inte räknat men att en laddare i månaden ryker skulle jag gissa. Kablar ungefär samma.
Det spelar ingen roll om jag köper i svensk butik för 300kr eller för 80kr på aliexpress. De slutar bara ladda.

Känns som det inte var samma sak innan de med högre volt kom, de man kan använda för snabbladdning och till laptops, men kan vara att de kostade 10kr stycket så låg alltid 20 till i sladdlådan och var skit samma.

Inte bara att de heldör heller. Ibland slutar snabbladdningen fungera. Ibland slutar den fungera bara 50% av gångerna man kopplar i något. Ibland kan jag ladda mobilen, men inte hörlurarna etc. Men tids nog dör de helt. Hål i väggen hemma, hål i jobbet, hål på hotell, bakom högspänningsskydd, verkar inte spela någon roll.

Sorgligt nog tycker jag det fungerade bättre när alla producenter fick välja själva - helt sjukt att det helvetet fungerade bättre än nuvarande fungerar, och för personlig del ledde till mindre elektronikskräp.

Vad anser ni? USB-C marknaden genomgående usel kvalitet? Haft mer tur än mig? Finns det några faktiska kvalitetsmärken man alltid kan lita på att de håller?

Jag uppelver nog motsatsen. Att usb-C fungerar så bra som man hoppats på.
Jag har använt den här kontaktstandarden i... ja vad är det? Kanske 8 år nu. Nu har jag det nog på det mesta. Så jääädra skönt att det går att ladda tangentbord, laptops, hörlurar, mobiler - you name it från samma sladd.

Inga sladdar eller laddare trasiga. Ett uttag har jag sälv förstört. Trådlösa in-ear där jag hade fodralet i samma ficka som nycklarna i månader. Till sist förstörde en nyckel kontakten. That one is on me.

Annars har jag inte haft några skador elle glapp. Det var mer problem med micro-USB då i att de gick sönder av vanlig användning.

Det ska väl tilläggas att det är lite meckigt att rensa kontakten från damm. Sämre än iphone - men enklare än micro-USB.
Täljer till en tandpetare och drar rent i kontakten på mobilen 2 gånger om året.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av dussin:

Har noterat att vissa kablage av variant USB-C inte har fullt ös (”snabbladdning”) på båda sidor av kontakten, vilket gör att man kan sätta in den i enheten på ”fel håll”. Vet inte om det är tänkt som funktionalitet, felgjort, eller insparning på smartchippet etc. Kan det vara någonting sådant?

Har åtminstone 2 ggr råkat ut för samma, att det spelar roll vilken väg man svänger kabeln. Har bl.a. en skärm som inte visar nån bild alls om man svänger ena vägen. USB 3.0 HDD docka med plats för 4 diskar har också problem att identifiera dockan om kabeln är svängd fel väg, det med medföljande usb-c kabel med dockan, iofs kan den andra enheten, dvs en miniPC vara boven i det fallet...

Sen en 3:e sak jag märkt men tror det har inte med USB-C kopplingen i sig att göra men har en trådlös "vlog mic" från Deltaco och sätter jag sändaren i datorn ena vägen så är det massa extra störningar som tas upp medans försvinner helt om jag svänger på recievern.

Sen kan också nämnas i jobbet har vi haft problem med diverse USB-C dockingstationer som på random tappar kontakten så att de måste återanslutas för att börja fungera igen, oftast i samband med att de varit i viloläge. Förut hade vi aldrig såna problem, detta alltså med alla drivers och firmware up-to-date och tillverkarna själva kan inte riktigt hitta nån lösning, finns flertal trådar om det på HP, Dell, Lenovo osv.

Så jå är inte 100% förtjust i USB-C standarden, åtminstone tycks vara för enkelt för tillverkare att göra undermåliga USB-C kontakter om det är nu det som är problemet men inte så säker på det heller.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Ni (alla), som inte haft detta problem. Har ni alltid laddaren i samma uttag? Alltså, ni köper laddaren, kopplar in den vid sängen, behöver ni ladda så går ni till sängen och kopplar in den där. Ni hämtar inte laddaren och kopplar in den i uttaget vid köksbordet för att det är där du sitter och vill ladda.

Både och.

Har en permanent vid sängen men också en som följer med i ryggsäcken till jobbet och den åker upp och ner ganska ofta för att laddas både här och där såväl utan nätadapter, då vissa bussar har USB som jag kan ladda från, som med. Den har hängt med där i ganska många år nu och det är inga som helst problem med den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Konstigt; Jag har kvar samtliga adaptrar och kablar som följt med varje gång jag köpt en ny telefon. Varenda en fungerar fortfarande. Det finns därmed typ 5 adaptrar och kablar runtom i lägenheten så att man kan ladda var man än är. Aldrig haft en enda kabel som gått sönder än.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Jag hade problem med USB-C till C, de kablar jag fick tag på var så grova/styva så det var lätt att knäcka porten (i bilen eller på mobilen, det var C uttag i den bil jag hade då). Detta var 4 år sen. Nu verkar det finnas fler C-C som är mjukare (och därmed troligen inte specade för att snabbladda en dator, men det behövs ju heller inte i de flesta fall).

Det finns silikonsladdar - dom är mycket mjuka och medgörliga. Men de bruka funkar bra just bara för laddning (kanske lite data med). I och med att USB-C kan använda högre spänning kan man göra laddsladdar rätt tunna, är när man behöver massa isolering för behålla data integritet som dom blir riktigt grova.

Permalänk
Medlem

För mig har varken kontakt eller sladd med USB C gått sönder. Antingen köper du värsta Kina-skräpet eller så är du oerhört oförsiktig.

Har använt USB C sedan 2015 trots allt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Personligen tycker jag att usbc kontakten kan kännas lite instabil och kan lätt glida ut, använder mest Lenovo original, men det varierar säkert och borde kanske prova någon med magnet.

Intressant reflektion, har exakt samma erfarenhet av lenovo datorer som börjar "sladdra" efter 2-3 års användning. Har inte stött på något liknande på mina apple-prylar. 3 år gamla arbetes macbooken känns usb-c uttagen lika stabila som när den var ny.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Mycket intressant att ingen annan upplevt dessa problem. Positivt I guess. Men jävligt underligt.

Ja, det är minst sagt underligt.

Skrivet av pistage:

Ni (alla), som inte haft detta problem. Har ni alltid laddaren i samma uttag? Alltså, ni köper laddaren, kopplar in den vid sängen, behöver ni ladda så går ni till sängen och kopplar in den där. Ni hämtar inte laddaren och kopplar in den i uttaget vid köksbordet för att det är där du sitter och vill ladda.

Förutom när jag reser sitter min primära laddare normalt i samma uttag, ja. Använder ju dock även andra kablar och laddare för diverse telefoner och datorer som flyttas i princip dagligen. Har inte märkt av att de sistnämnda fungerar sämre på något sätt, så det verkar inte ha någon påverkan i mitt fall.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pistage:

Ni (alla), som inte haft detta problem. Har ni alltid laddaren i samma uttag? Alltså, ni köper laddaren, kopplar in den vid sängen, behöver ni ladda så går ni till sängen och kopplar in den där. Ni hämtar inte laddaren och kopplar in den i uttaget vid köksbordet för att det är där du sitter och vill ladda.

Mobilladdaren sitter i köket. Det tar 20-25 minuter att fylla 100% mobilbatteri (men sällan helt urladdad så 15 minuter laddning om dygnet brukar räcka) där så jag behöver sällan flytta på den. Laddar hörlurarna där med.
Den här flyttar jag väl på kanske... varannan vecka när man åker till sommarstället eller så.

Den andra laddaren jag använder är en laptopladdare som ligger under soffan. Den får ladda allt annat (steam decks, laptops, fler hörlurar, tangentbord mm.). Denna kopplas väl ut några enstaka gånger om året.

Sen har jag en laptopladdare till på jobbet som jag laddar mobilen med ibland. Den är också ganska stationär.

Så jag har inga laddare i sovrummet. Och flyttar dem väl inte varje dag heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Förvånad att min ladd-port på Huawei P20 pro har överlevt x antal tusentals penetreringar... är ju 6 år gammal typ O_O

Permalänk
Medlem

Blandade resultat faktiskt.
Dell Laptops = Börjar glappa efter ca 1år.
Lenovo Laptops = Glapp efter ca 5-6mån
Samsungtelefon = Ramlar av kontakten efter ca 1,5år.

Appleenheter - Får fortfarande "låsklicket" några år senare.

Tycker personligen det är synd att Lightning som kontakt inte fick leva vidare, höll fast för det mesta.
Sen får man ju lite ångest över alla versioner av USB men samma kontakt...

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -