Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Jo precis, såg den i videon också. Risken är bara att det dröjer lång tid.

Dela gärna med dig om vad du tycker om den :). Vilka kameror har du idag?

Jag vill minnas att det tog 3-4 veckor från att det hintades om Ultra-kamerorna till dess att de släpptes officiellt häromdagen, så förhoppningsvis tar det inte längre tid än så.

Jag har just nu två stycken G5 Bullets och en G4 Doorbell. G5-kamerorna ersatte två stycken Hikvision dome-kameror, så jag fick något sämre synfält. Det är anledningen till att jag beställde Turret-kamerorna.

Tidigare använde jag Hikvision-kameror med Synology Surveillance Station, vilket har fungerat hyfsat. Blåsiga sommardagar har jag dock fått många falsklarm för att solen gått i moln och kommit fram igen. UniFi Protect kan ju identifiera människor, fordon och djur, vilket är en enorm fördel.

Dome-kameror kan jag inte rekommendera någon att använda utomhus, speciellt inte om de har inbyggd IR-belysning. Kåpan runt kameran förstör sikten totalt om tätningen mellan denna och kameralinsen inte fungerar helt och hållet, eller om kåpan blivit smutsig eller repig. Turret känns som en vettigare formfaktor. Den är kompakt och har synfältet som en dome-kamera har, men utan den störande kåpan. Jag kan återkomma när jag testat de nya kamerorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag vill minnas att det tog 3-4 veckor från att det hintades om Ultra-kamerorna till dess att de släpptes officiellt häromdagen, så förhoppningsvis tar det inte längre tid än så.

Jag har just nu två stycken G5 Bullets och en G4 Doorbell. G5-kamerorna ersatte två stycken Hikvision dome-kameror, så jag fick något sämre synfält. Det är anledningen till att jag beställde Turret-kamerorna.

Tidigare använde jag Hikvision-kameror med Synology Surveillance Station, vilket har fungerat hyfsat. Blåsiga sommardagar har jag dock fått många falsklarm för att solen gått i moln och kommit fram igen. UniFi Protect kan ju identifiera människor, fordon och djur, vilket är en enorm fördel.

https://i.imgur.com/7OA90s5.jpeg

Dome-kameror kan jag inte rekommendera någon att använda utomhus, speciellt inte om de har inbyggd IR-belysning. Kåpan runt kameran förstör sikten totalt om tätningen mellan denna och kameralinsen inte fungerar helt och hållet, eller om kåpan blivit smutsig eller repig. Turret känns som en vettigare formfaktor. Den är kompakt och har synfältet som en dome-kamera har, men utan den störande kåpan. Jag kan återkomma när jag testat de nya kamerorna.

Låter bra! Jag ser fram emot jämförelse med mot G5 Bullet då jag har 2st såna på väg, och tänkte troligtvis beställa G5 Turret i svart när de dyker upp. Idag har jag G3 Flex som jag tänkte ersätta med dessa G5.

Permalänk
Medlem

FYI: Cloud Gateway Ultra i lager igen för tillfället.

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/ucg-ultra

Permalänk
Medlem

Nu finns Cloud Gateway Ultra inne på lager igen för er som väntar!

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

FYI: Cloud Gateway Ultra i lager igen för tillfället.

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/ucg-ultra

Skrivet av Mats76:

Nu finns Cloud Gateway Ultra inne på lager igen för er som väntar!

Äntligen. Fick notis i discord för nästan en timma sedan. Oj vilken fart det blev på mig. Tydligen har de fortfarande - efter en timma nu snart två timmar exemplar kvar till försäljning av totalt 595st, Tidigare har de ju tagit slut efter en halvtimma max. typ.

*edit* tog ganska exakt två timmar innan de tog slut den här gången..

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk

Unifi Gateway Ultra + AP

Tänkte skaffa en Gateway Ultra och har en fundering. Har idag en Edgerouter-X och en Unifi AP. Då jag bara har en AP idag behövs ingen backup användas. Räcker det att koppla AP´n till nya Ultra och adoptera eller måste AP´n resettas först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte-h123:

Tänkte skaffa en Gateway Ultra och har en fundering. Har idag en Edgerouter-X och en Unifi AP. Då jag bara har en AP idag behövs ingen backup användas. Räcker det att koppla AP´n till nya Ultra och adoptera eller måste AP´n resettas först?

Om du ska adoptera den i din gateway så behöver den nog resettas, men det märker du. Inte så att något blir konstigt för att du inte gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte-h123:

Tänkte skaffa en Gateway Ultra och har en fundering. Har idag en Edgerouter-X och en Unifi AP. Då jag bara har en AP idag behövs ingen backup användas. Räcker det att koppla AP´n till nya Ultra och adoptera eller måste AP´n resettas först?

Ja, behöver återställas, men det gör man lätt i appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Äntligen. Fick notis i discord för nästan en timma sedan. Oj vilken fart det blev på mig. Tydligen har de fortfarande - efter en timma nu snart två timmar exemplar kvar till försäljning av totalt 595st, Tidigare har de ju tagit slut efter en halvtimma max. typ.

*edit* tog ganska exakt två timmar innan de tog slut den här gången..

Samma här, tack vare Discordtipset här i tråden kunde jag knipa en idag. Bommat tre gånger tidigare pga att de tagit slut direkt och jag suttit på jobb och inte kommit loss, inte trodde jag det var sån rush efter routrar här i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Samma här, tack vare Discordtipset här i tråden kunde jag knipa en idag. Bommat tre gånger tidigare pga att de tagit slut direkt och jag suttit på jobb och inte kommit loss, inte trodde jag det var sån rush efter routrar här i världen.

Helt galet ju. Men det är den första vettiga prosumer routern för 1gbit de släppt någonsin xD

Permalänk
Medlem

300 cloud gateway ultra i lager igen

Permalänk
Medlem

160 UCG i lager nu! Han knipa en.
Så glad att jag hitta discordbotten igår, väntat över en månad sen jag beställde via Proshop, men dom får ju aldrig in i lager.
Blev ju billigare i slutändan dessutom!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Slog också till på en UCG ultra +AP7 pro. Kändes som ett billigt paket för att uppgradera från wifi 5 till wifi 7. Förvirrande att APn heter pro dock. Känns som den borde tillhöra budgetsegmentet av deras APn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Slog också till på en UCG ultra +AP7 pro. Kändes som ett billigt paket för att uppgradera från wifi 5 till wifi 7. Förvirrande att APn heter pro dock. Känns som den borde tillhöra budgetsegmentet av deras APn.

Mjo är lite mixade känslor med namnet. För att vara en AP vs Wifi 5 och 6 är den ju kanske "Pro", men för att vara Wifi 7 är den ju inte det då det bara är 2x2 mimo på de olika banden.
Det enda som är säkert är att den just nu är den överlägset mest prisvärda Wifi 7 AP på marknaden.

Permalänk
Medlem

Snabbfråga så jag slipper experimentera i onödan.
Har installerat UNIFI controller 8.0.28 på dator 1(Win10pro). På denna finns Java och ubuntu lite 14 och controllern fungerar perfekt.

På dator 2(Win10 -HTPC) finns ingen Java eller Ubuntu, nu startar inte programmet. Påstår att port 8080 är upptagen. Skall jag installera Java 8 eller mongoDB? Vad saknas? Vilken mongoDB i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Slog också till på en UCG ultra +AP7 pro. Kändes som ett billigt paket för att uppgradera från wifi 5 till wifi 7. Förvirrande att APn heter pro dock. Känns som den borde tillhöra budgetsegmentet av deras APn.

Beställde också en U7 Pro, men börjar verkligen tveka då den enda enhet jag har som stödjer 6GHz är min iPad Pro. Resterande enheter kör ju på 2.4ghz (bättre på U7) och 5GHz, vilket den billigare U6 Pro presterar bättre på.

Borde jag byta till U6 Pro istället? U7 Pro har dessutom en fläkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Snabbfråga så jag slipper experimentera i onödan.
Har installerat UNIFI controller 8.0.28 på dator 1(Win10pro). På denna finns Java och ubuntu lite 14 och controllern fungerar perfekt.

På dator 2(Win10 -HTPC) finns ingen Java eller Ubuntu, nu startar inte programmet. Påstår att port 8080 är upptagen. Skall jag installera Java 8 eller mongoDB? Vad saknas? Vilken mongoDB i så fall?

Är tanken att du ska flytta din kontroller till Dator 2? Du kan inte köra den på flera datorer.

Om du ska flytta den så har deras release-tråd för 8.1.113 på forumet har all information du behöver:

https://community.ui.com/releases/UniFi-Network-Application-8...

Citat:

UniFi Network Application 7.5 and newer requires MongoDB 3.6 and Java 17.

  • Version 7.5 till 8.0 supports up to MongoDB 4.4.

  • Version 8.1 and newer supports up to MongoDB 7.0.

Kör du den på Linux så ska du definitivt uppdtera till 8.1 då den versionen du nämnde har en Command Injection-sårbarhet.

https://community.ui.com/releases/Security-Advisory-Bulletin-...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Beställde också en U7 Pro, men börjar verkligen tveka då den enda enhet jag har som stödjer 6GHz är min iPad Pro. Resterande enheter kör ju på 2.4ghz (bättre på U7) och 5GHz, vilket den billigare U6 Pro presterar bättre på.

Borde jag byta till U6 Pro istället? U7 Pro har dessutom en fläkt...

Har ingen åsikt där men är U6LR intressant har jag en över. Använd i ca 6 månader.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5694566

https://eu.store.ui.com/eu/en/collections/unifi-wifi-flagship...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kan inte köra den på flera datorer.

Tack, besparade mig en massa jobb!! Skall inte flytta den.
Misstänkte att det kunde vara så...

Men, hur blir det om jag köper en fysisk controller. Kan den köras från flera datorer i nätverket?
Inte för att jag har behov av det just nu, men bra att veta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Men, hur blir det om jag köper en fysisk controller. Kan den köras från flera datorer i nätverket?
Inte för att jag har behov av det just nu, men bra att veta...

Det går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Beställde också en U7 Pro, men börjar verkligen tveka då den enda enhet jag har som stödjer 6GHz är min iPad Pro. Resterande enheter kör ju på 2.4ghz (bättre på U7) och 5GHz, vilket den billigare U6 Pro presterar bättre på.

Borde jag byta till U6 Pro istället? U7 Pro har dessutom en fläkt...

Visste faktiskt inte att den hade en fläkt :/
Känns kanske inte så pro att de kör fläkt på en 2x2x2 AP... om den haft typ 6x6x6 eller något kanske, men de borde ju kunnat klämma in bättre heatsinks i sånt fall.

Prestandamässigt och framtidssäkert (om inte fläkten dör lol) är U7 Pro bättre. Man kör inga krävande enheter på 2.4Ghz och Wifi 7 kommer med många fördelar på hastighet och latency. Fler enheter blir Wifi 6E och 7 för varje gång du byter mobil/dator mm nu.
Men har du inte tänkt köpa ny laptop/mobil/smarttv närmsta 2-3 åren så blir det ju ingen skillnad. Men U7 Pro är nog bättre på sikt ändå. 5Ghz presterar de likvärdigt tror jag så länge du inte kör Wifi 7 och då bör U7 Pro vara bättre både på latency och hastighet med sin nya QAM.

Och för varje 6Ghz enhet du har så kommer de köra helt själva på eget band så bör vara typ "störningsfritt" där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Tack, besparade mig en massa jobb!! Skall inte flytta den.
Misstänkte att det kunde vara så...

Men, hur blir det om jag köper en fysisk controller. Kan den köras från flera datorer i nätverket?
Inte för att jag har behov av det just nu, men bra att veta...

Kontrollern är en tjänst som är tänkt att köras på en server. Sedan kan du ansluta till webbgränssnitt från andra datorer på ditt interna nätverk. Att installera den på en dator som inte är tänkt att vara igång är mer av ett fulhack, inte det sätt som den är tänkt att användas.

Köper du en enhet med kontrollern inbyggd så agerar den som servern ovan. Svaret är med andra ord ja.

Skrivet av KAN1N:

Visste faktiskt inte att den hade en fläkt :/
Känns kanske inte så pro att de kör fläkt på en 2x2x2 AP... om den haft typ 6x6x6 eller något kanske, men de borde ju kunnat klämma in bättre heatsinks i sånt fall.

Folk som äger den säger att fläkten tydligen inte är igång under normal drift, bara vid start. Däremot kanske den behövs i väldigt varma klimat.

Rent generellt drar nya APs med Wi-Fi 6E och 7 ofta klart mer ström vid maximal belastning, så troligen är det vid sådana tillfällen som fläkten kan behövas.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kontrollern är en tjänst som är tänkt att köras på en server. Sedan kan du ansluta till webbgränssnitt från andra datorer på ditt interna nätverk. Att installera den på en dator som inte är tänkt att vara igång är mer av ett fulhack, inte det sätt som den är tänkt att användas.

Köper du en enhet med kontrollern inbyggd så agerar den som servern ovan. Svaret är med andra ord ja.

Folk som äger den säger att fläkten tydligen inte är igång under normal drift, bara vid start. Däremot kanske den behövs i väldigt varma klimat.

Rent generellt drar nya APs med Wi-Fi 6E och 7 ofta klart mer ström vid maximal belastning, så troligen är det vid sådana tillfällen som fläkten kan behövas.

Det får bli fulhack så länge.

En ytterligare fråga i ämnet. Har någon router inbyggd controller? Tex. denna UniFi Cloud Gateway Ultra.

Angående värmeutvecklingen i wifi 6 så har jag köpt en U6 Mesh accesspunkt som alstrar 8 W, och blir varm. Har stängt av Mesh och kör barta 2,4 GHz. Kan man få ner värmen, tex koppla bort wifi prylar- minskad power etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

En ytterligare fråga i ämnet. Har någon router inbyggd controller? Tex. denna UniFi Cloud Gateway Ultra.

Japp, UniFi Cloud Gateway Ultra, UniFi Express och UniFi Dream Router har inbyggda controllers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Japp, UniFi Cloud Gateway Ultra, UniFi Express och UniFi Dream Router har inbyggda controllers.

Låter bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Beställde också en U7 Pro, men börjar verkligen tveka då den enda enhet jag har som stödjer 6GHz är min iPad Pro. Resterande enheter kör ju på 2.4ghz (bättre på U7) och 5GHz, vilket den billigare U6 Pro presterar bättre på.

Borde jag byta till U6 Pro istället? U7 Pro har dessutom en fläkt...

Fläkten ska inte gå så hårt vad jag läst men visst är det ett minus. För mig är det ingen tvekan på att köra WIFI 7 när den är så billig men vi kanske har olika behov.

Permalänk
Medlem

Jag la in controller v8.1.113 i Docker tidigare idag och det rullar på men så läste jag att man har lagt till möjligheten att använda Local DNS så jag började leta. Enligt alla filmer och bilder jag hittat så skall sett vara en kryssruta under Devices > Settings > Fixed IP men jag har ingen sån ruta.

Är det bara jag eller är den borta ur v8.1.113?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Man får väl modda fläkten med en Noctua så är det chill xD

Permalänk
Medlem

Igår installerade jag allt. En Cloud Gateway Ultra, en USW Lite 8 PoE och en U7 PRO. Allt gick bra. Hade en Amplifi HD sedan tidigare och känner såklart ingen skillnad just nu förutom att svarstiden gick ner lite. Har dock bara 100/100 just nu vilket förklarar mycket.

Aldrig hört fläkten på U7 Pro. Främst den jag var osäker på.

Väldigt nöjd än så länge.

Permalänk
Medlem

Blev sjukt sugen nu på att uppdatera nätverket här hemma och kommer nog försöka dra hem en Cloud Gateway Ultra när den väl finns i lager igen. Kör idag med Asus mesh bestående av en TUF-AX5400 och en RT-AC68U. Tänkte börja med bara en Cloud Gateway Ultra och en av Asus routrarna som AP. Är det något problem med detta? Så är tanken att slänga in en U7 Pro senare, samt ett par Flex Mini.