Permalänk
Medlem

Nvme till pcie 4x adapter

Hej, jag har slut på pcie kontakter men har nvme platser över.
Skulle det fungera att köpa en nvme till pcie adapter för att koppla in ett sas kort på det?

Kortet är ett pcie 4x kort men sitter i en plats med bara 1x.
Så misstänker det blir en flaskhals där.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jope84:

Hej, jag har slut på pcie kontakter men har nvme platser över.
Skulle det fungera att köpa en nvme till pcie adapter för att koppla in ett sas kort på det?

Kortet är ett pcie 4x kort men sitter i en plats med bara 1x.
Så misstänker det blir en flaskhals där.

Alla enheter ska ju klara av att köra på en lägre busbredd än max så funka ska det göra. Det som kan vara lite iffy är effektkrav, en M.2-plats kan leverera mellan tummen och pekfingret ca 10-15 W.

Sedan får du såklart inte mer bandbredd än vad som finns i en PCIe-bana i den lägsta standard som port/styrkrets/cpu och enhet har gemensamt.

Annars kan du ju fundera på om du kan göra en rokad med övriga kort om du behöver prestanda.
Slutligen, kontrollera även att porten är aktiverad, många gånger finns det fler fysiska PCIe/M.2-portar än vad det finns elektriska kopplingar att tillgå.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja det var den niten jag gick på att de var för få linor på fysikt större kontakter. Kan tyvärr inte möblera om då mitt nätverkskort redan har en flaskhals och behöver köpa ett nytt kort med nya pcie version.

Trodde jag hade läst på när jag byggde datorn men det har blivit lite missar med koppnentvalen .

Antar att det är alla nvme platser som suger upp alla linor.

Ivärsta fall går jag väll gå på niten och köpa ett nytt moderkort.
Men jag sett att det finns adaptrar för grafikkort . Då är det m2 till pcie med extra strömkontakter.

Det jag skulle behöva
Är 16x grafikkort
4x helst 8x nätverkskort
4x - 8x sas kort.
Allt beror lite på hur nya komponenter man köper har man pcie 4.0 så kan man köra med färre.
Är en hemma server jag bygger.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jope84:

Ja det var den niten jag gick på att de var för få linor på fysikt större kontakter. Kan tyvärr inte möblera om då mitt nätverkskort redan har en flaskhals och behöver köpa ett nytt kort med nya pcie version.

Trodde jag hade läst på när jag byggde datorn men det har blivit lite missar med koppnentvalen .

Antar att det är alla nvme platser som suger upp alla linor.

Ivärsta fall går jag väll gå på niten och köpa ett nytt moderkort.
Men jag sett att det finns adaptrar för grafikkort . Då är det m2 till pcie med extra strömkontakter.

Det jag skulle behöva
Är 16x grafikkort
4x helst 8x nätverkskort
4x - 8x sas kort.
Allt beror lite på hur nya komponenter man köper har man pcie 4.0 så kan man köra med färre.
Är en hemma server jag bygger.

Vad har du tänkt för nätverkskort (och övrigt) när du upplever att 40 Gbit/s är en begränsning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du tänkt för nätverkskort (och övrigt) när du upplever att 40 Gbit/s är en begränsning ?

Det är begagnade server grejer jag köper så är inte senaste gen av pcie .
Men det är 25 eller 40 gbit jag tänkte köpa, beror lite på vad jag hittar.