Nybyggd dator. stutters och 11 fps i spel

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator. stutters och 11 fps i spel

Hallå!

Jag har precis byggt en dator åt min VD's dotter och i princip vart enda spel laggar satan. Overwatch 2 får man ut 11 fps i, Red dead redemtion 2 slås av direkt när man ska starta det. WoW stuttrar och laggar, Last epoch fungerar klockrent, gta 5 stuttrar och laggar. Jag har provat exakt allting... Byggde klart datorn i förrgår och installerade windows 11. Körde 3dmark som stress test och installerade alla hennes spel utan att provspela några av dom. Jag håller på att bli gråhårig och kan inte tänka mig vad felet är. har provat att slå av en efter en setting och overwatch 2 blir det ingen förbättring i alls. Är som sagt en helt färsk install windows 11 med senaste drivers och uppdaterat bios osv. Tacksam för svar

Nu till systemet

AMD Ryzen 7 7800X3D
PowerColor Radeon RX 7900 XTX
MSI MAG X670E Tomahawk WIFI
G.Skill 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo
Samsung 990 EVO M.2 NVMe SSD 2TB 2st.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat skärmen till moderkortet eller grafikkortet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du kopplat skärmen till moderkortet eller grafikkortet?

Grafikkortet, kör Afterburner/riva tuner och usage på grafikkortet hopper upp och ner som en bergodalbana. Från 2800Mhz ner till 200Mhz osv. Processorn går i 4,7Ghz och allting fungerar ju klockrent om jag kör Unigen heaven och 3Dmark, men just i spel så dippar usage på grafikkortet ner till 1% och hoppar upp till 100% hela tiden.

Permalänk
Medlem

Installerat drivrutiner för chipset?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Grafikkortet, kör Afterburner/riva tuner och usage på grafikkortet hopper upp och ner som en bergodalbana. Från 2800Mhz ner till 200Mhz osv. Processorn går i 4,7Ghz och allting fungerar ju klockrent om jag kör Unigen heaven och 3Dmark, men just i spel så dippar usage på grafikkortet ner till 1% och hoppar upp till 100% hela tiden.

Kör du rätt grafikkorts drivrutin? Inte ovanligt att man råkar ladda ned och installera PRO versionen (som är optimerat för content creators, inte spel) när man på en speldator ska installera Adrenalin versionen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Installerat drivrutiner för chipset?

Det är också något som kan spela roll.

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am5/x670e här finns senaste versionen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Installerat drivrutiner för chipset?

Allting är installerat som det ska vara, chipset, amd adrenalin, wifi, blåtand osv. varit inne i bios och slagit av cpu grafiken, provat xmp och icke xmp och ingen skillnad. Just nu funderar jag på om jag ska formatera burken och göra om exakt allting igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Allting är installerat som det ska vara, chipset, amd adrenalin, wifi, blåtand osv. varit inne i bios och slagit av cpu grafiken, provat xmp och icke xmp och ingen skillnad. Just nu funderar jag på om jag ska formatera burken och göra om exakt allting igen.

Hur ser det ut i hwinfo64 om du har det igång under tiden du kör ett spel?

Bifoga gärna screenshots.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Hur ser det ut i hwinfo64 om du har det igång under tiden du kör ett spel?

Bifoga gärna screenshots.

Ska dra ner OBS å ladda upp lite videos på youtube. Overwatch 2 är helt ospelbart t.ex

Permalänk
Medlem

Är BIOS uppdaterat till senaste version?

Två separata kablar från PSU till grafikkortet?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Hur ser det ut i hwinfo64 om du har det igång under tiden du kör ett spel?

Bifoga gärna screenshots.

Så där ostabilt går grafikkortet i overwatch 2.

Så där stabilt går kortet i Red dead redemtion 2

Så här ser det ut overall mellan dom 2 olika spelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Är BIOS uppdaterat till senaste version?

Två separata kablar från PSU till grafikkortet?

Ja bios är uppdaterat till senaste och kör med 3st separata 8pin från agget som är på 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

<Uppladdad bildlänk>

Så där ostabilt går grafikkortet i overwatch 2.

<Uppladdad bildlänk>

Så där stabilt går kortet i Red dead redemtion 2

Så här ser det ut overall mellan dom 2 olika spelen

<Uppladdad bildlänk>

Kan det vara så att processorn flaskhalsar pga hög temp? Har du dragit av skyddsplast om sådan fanns från blocket till cpu kylaren? missade det själv senast i fredags själv, trots att jag visste att det fanns på

Permalänk

testa gpun i en annan dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Kan det vara så att processorn flaskhalsar pga hög temp? Har du dragit av skyddsplast om sådan fanns från blocket till cpu kylaren? missade det själv senast i fredags själv, trots att jag visste att det fanns på

20 minuter stresstest i cinibench 23. Det är absolut inget fel på dom temperaturerna. Kan det vara amd drivers som är buggade? känns ju extremt konstigt att overwatch 2 får 11 fps medan man har 130+ i Last epoch och i red dead 2. Har kört bench i Total war : Warhammer 2 också med utmärkt fps. Så det borde ju vara nåt med Overwatch 2?

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova med en äldre driver och se om det gör skillnad.

Sedan skulle jag nog testa köra en CMOS reset och se hur det funkar utan att göra några ändringar i BIOS.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du kan ju alltid prova med en äldre driver och se om det gör skillnad.

Sedan skulle jag nog testa köra en CMOS reset och se hur det funkar utan att göra några ändringar i BIOS.

Bios är ju helt stock förutom XMP och fläktkurvan. Men som det ser ut just nu är det enbart overwatch 2 som har 11 fps när man kör på absolut ultra grafik och när jag drog på low på exakt allt får man 100ish fps men det suttrar som satan

Permalänk
Medlem

Jo, men det kan ändå vara en idé testa med standardinställningar för att se vad som händer. Blir allt stabilare kan det ge en indikation att minnesinställningarna med EXPO inte blir helt bra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jo, men det kan ändå vara en idé testa med standardinställningar för att se vad som händer. Blir allt stabilare kan det ge en indikation att minnesinställningarna med EXPO inte blir helt bra.

Verkar vara någonting med render scale i spelet. Har jag på 100% laggar det satan.... Slår jag på 75% eller mindre så ser bilden totalt kass ut men får över 300 fps

Permalänk
Medlem

Hur ser inställningarna i Adrenaline ut för respektive spel då?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det som har funkat för mig är att kryssa i rutan disable full screen optimizations.

Visa signatur

▰ RTX 4070 Super ▰ Ryzen 5 7500F ▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32Gb 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2 ▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hur ser inställningarna i Adrenaline ut för respektive spel då?

Så där ser det ut just nu, har allting på "LOW" i overwatch 2 och ändå laggar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrinceXO:

Det som har funkat för mig är att kryssa i rutan disable full screen optimizations.

Så där ser GUP usage ut i OW2

Permalänk
Medlem

Är ganska säkert problem med grafikkortet. Mest troligt drivrutinrelaterat, testa avinstallera med DDU och installera drivrutiner igen. Du råkar inte ha t.ex msi afterburner eller någon annan programvara (typ grafikkorttillverkarens) som har råkat sättas så det begränsar prestanda? Eller möjligtvist genom bios eller windows att spara energi? (dock inte troligt att det skulle påverka så extremt)

Inte heller troligt, men möjligt att du har haft oturen att få ett defekt grafikkort annars, då får du returnera det, men det är inget jag har stött på tidigare.

När jag sett liknande fall har det varit; a) kabel i moderkort istället för gpu; b) inga drivrutiner alls; c) rätt med kablar men fel inställning så att gpun ej används. Kanske igpun är satt att köra spelen i Windows. Var även ett case där en dator var uppkopplad på en server och den användes automatiskt för att processera bild istället för grafikkortet.

Annat jag kan tänka på, kanske är satt typ 30hz på skärmbilden för någon anledning och man har V-sync på?
Eller att skärmen är satt på 8k upplösning? vad vet jag
Testa också att köra spel på windowed istället för fullscreen.

Jag hade även blivit glad ifall man kunde skylla på windows 11 och säga att du bör installera windows 10

En till "just in case" fråga, du råkar inte ha en väldigt svag PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Är ganska säkert problem med grafikkortet. Mest troligt drivrutinrelaterat, testa avinstallera med DDU och installera drivrutiner igen. Du råkar inte ha t.ex msi afterburner eller någon annan programvara (typ grafikkorttillverkarens) som har råkat sättas så det begränsar prestanda? Eller möjligtvist genom bios eller windows att spara energi? (dock inte troligt att det skulle påverka så extremt)

Inte heller troligt, men möjligt att du har haft oturen att få ett defekt grafikkort annars, då får du returnera det, men det är inget jag har stött på tidigare.

När jag sett liknande fall har det varit; a) kabel i moderkort istället för gpu; b) inga drivrutiner alls; c) rätt med kablar men fel inställning så att gpun ej används. Kanske igpun är satt att köra spelen i Windows. Var även ett case där en dator var uppkopplad på en server och den användes automatiskt för att processera bild istället för grafikkortet.

Annat jag kan tänka på, kanske är satt typ 30hz på skärmbilden för någon anledning och man har V-sync på?
Eller att skärmen är satt på 8k upplösning? vad vet jag
Testa också att köra spel på windowed istället för fullscreen.

Jag hade även blivit glad ifall man kunde skylla på windows 11 och säga att du bör installera windows 10

En till "just in case" fråga, du råkar inte ha en väldigt svag PSU?

Jag har nästan fått till det! kör allting i epic settings nu och får 200+ fps men det stuttrat fortfarande och går ner till 10fps var 10e sekund. drog på maximum power i windows settings på just overwatch 2. Bf 5, Red dead redemtion 2, BF 2042, Last epoch, PoE, WoW, Diablo 4 osv fungerar helt utan problem med max settings. Man får ju skämmas ihjäl när det är mitt 20e databygge dessutom att det är till min VD på åkeriet :x

Permalänk
Medlem

Du kan kika om du kan dra upp power limiten på grafikkortet samt sätta den nedre core-hz-limiten till 200-400Mhz under "max".

Permalänk
Medlem

Jag hade ett exakt liknande problem på ett annat system där felinstallerade ljuddrivrutiner var boven, något som kändes helt orelaterat men orsakade just dessa stutters och frysningar konstant i ganska specifika tillfällen och applikationer.

Permalänk
Medlem

Lite off topic förlåt mods får ta bort om det behövs men varför valde du just ett 7900 XTX över ett 4080 till exempel?

Visa signatur

▰ RTX 4070 Super ▰ Ryzen 5 7500F ▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32Gb 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2 ▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk
Viking
Skrivet av PrinceXO:

Lite off topic förlåt mods får ta bort om det behövs men varför valde du just ett 7900 XTX över ett 4080 till exempel?

För att det är bättre och billigare kan vara en rimlig anledning.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking

Om vi inte glömt något självklart så är nog nästa alternativ att ominstallera windows.
Fungerar inte det så tror jag det är ett hårdvaruproblem som spökar.

Skulle vara bra om du har ett annat grafikkort att testa med. Och sedan testa detta 7900 XTX i en annan dator för att utesluta att det är defekt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz