Bärbar jobbdator för programmering

Permalänk
Medlem

Bärbar jobbdator för programmering

Jag är egenföretagande konsult och planerar att köpa en ny bärbar dator för utveckling. Jag trivs inte med Mac så Macbook går bort. Jag är inte jätteförtjust i Windows heller men brukar använda WSL. Jag behöver Windows 11 Pro så att datorn går att ansluta till kundernas nätverk.

Jag använder oftast extern skärm, mus och tangentbord så de inbyggda är inte jätteviktiga men jag lär se lite filmer på kvällstid på den inbyggda skärmen så OLED vore trevligt men inget måste. Jag vill att datorn ska vara tyst, ha minst 32 GB minne och minst 1 TB SSD. Den får gärna vara lätt då jag cyklar med datorn i ryggsäcken. Kvalitet är viktigt då jag inte vill att datorn går sönder och det dröjer två veckor att få den lagad.

Vilka märken/modeller borde jag kolla på? Sweclockers recenserade just Asus Zenbook 14 OLED och den finns med Intel Ultra 9 och Windows 11 Pro. Finns det andra märken som har mer lämpliga datorer? Jag undviker kinesiska företag så Lenovo går bort.

Permalänk
Medlem

Dell, HP och Lenovo brukar av tradition ha bäst support. T.ex att man kan köpa till 3 års på plats-hjälp, typ att de kommer ut till dig och byter de delar som är trasiga. Jäkligt fint just för jobbdator.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag gick in på Dells hemsida för bärbara datorer och började filtrera - Windows 11 Pro, 32 GB minne 1 TB SSD och max 14" skärm (jag vill som jag nämnde ha en lätt dator då jag sällan använder den inbyggda skärmen). De säljer en sådan dator, en Dell Precision för 43 000 kr - och då är det förra årets processor. Känns sjukt dyrt.

HP hade tre sådana datorer för 25-26k. Kändes mer rimligt även om de också har en äldre processor och en tråkig 60 Hz lcd-skärm som bara har 1920x1200 pixlar. Men 3 år på-plats-hjälp är bra.

Men jag undrar om inte Asus Zenbook vore det bästa valet. Modern ultra 9 processor + högupplöst OLED-skärm för 20,5k. Det jag oroar mig för är kvaliteten och hur lång tid det tar att laga om den går sönder. Det kanske går fortare att köpa en ny och sätta upp utvecklingsmiljön igen än att vänta en arbetsdag för att HP support ska laga den.

Permalänk
Medlem

Skulle ändå rekommendera att ge Mac en ny chans. Underbar för utveckling. Du får helt enkelt inte en kraftfull och samtidigt tyst dator med Intel för tillfället.

Personligen gillar jag annars Lenovos X1 carbon-serie när det kommer till bärbart.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anogr:

Jag gick in på Dells hemsida för bärbara datorer och började filtrera - Windows 11 Pro, 32 GB minne 1 TB SSD och max 14" skärm (jag vill som jag nämnde ha en lätt dator då jag sällan använder den inbyggda skärmen). De säljer en sådan dator, en Dell Precision för 43 000 kr - och då är det förra årets processor. Känns sjukt dyrt.

HP hade tre sådana datorer för 25-26k. Kändes mer rimligt även om de också har en äldre processor och en tråkig 60 Hz lcd-skärm som bara har 1920x1200 pixlar. Men 3 år på-plats-hjälp är bra.

Men jag undrar om inte Asus Zenbook vore det bästa valet. Modern ultra 9 processor + högupplöst OLED-skärm för 20,5k. Det jag oroar mig för är kvaliteten och hur lång tid det tar att laga om den går sönder. Det kanske går fortare att köpa en ny och sätta upp utvecklingsmiljön igen än att vänta en arbetsdag för att HP support ska laga den.

Nu beror det rätt mycket på vilken tech-stack, program/verktyg du använder om det är väldigt CPU-krävande eller ej.

Utveckling av medelstora/stora projekt tenderar ändå vara rätt krävande och då finns en till aspekt utöver skärmen: hur bra hanterar datorn relativt hög last under längre tid. Är där Dell Precision skiljer sig från Dell XPS och Asus Zenbook, den förra är mer "bärbar workstation" medan de senare är "latte-laptops".

Har en Dell Precision som en av jobbdatorerna, skulle inte själv välja en sådan över Dell Latitude. Som Windows/Linux jobb-laptop är Latitude min favorit. Inte superlätt, men inte heller "gaming-laptop" klumpig. Påminner lite om en Volvo 740; tål det mesta, gör det den ska (men inte mer) och har väldigt hög tillförlitlighet.

Du nämner också Linux: körde under många år Linux som primär desktop, som laptop fungerade Dell Latitude alltid lysande (vilket inte alltid var fallet för många mer "konsumentinriktade" modeller).

Latitude använder typiskt U-serie CPUer, medal Precision kör H-serien. Den senare är snabbare, men då dessa två laptops är snarlika i storlek och de snabbaste H-serie modellerna kommer trottla rätt ordentligt under riktigt tung last tror jag inte det är så superstor skillnad i prestanda.

Latitude finns numera med t.ex. Intel Ultra 165H.

Du vill ju undvika MacOS, men råder inget tvivel om att en Latitude med Intel Ultra 165H inte är någon Apple M3 sett till prestanda. Framförallt inte för utveckling som är en de saker där "Apple Silicon" är speciellt stark i.

Edit: inser det märkliga in mitt svar nu, 165H är just en "H" CPU. Har inte testat en dator med "Intel Ultra" modell än, tycker ändå Ultra 1x5H serien är mer som U-serien med 25-30 W TDP (d.v.s. "högpresterande" U-serie, finns sedan med <=10 W samt ~15W varianter) än traditionella H-serien.

Då Latitude är en hyfsat tjock dator för att använda 165H kan man anta att de dragit upp cTDP en del -> lär vara mindre skillnad mot Precision jämfört med tidigare när man använde "vanliga" U-modeller i Latitude.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Men jag undrar om inte Asus Zenbook vore det bästa valet. Modern ultra 9 processor + högupplöst OLED-skärm för 20,5k.

Som du är inne på, så hade jag inte litat på kvaliteten. Tunnaste aluminium på plastchassi! Har haft ett par ZenBooks genom åren som blivit lite krokiga kring gångjärnen över tid och/eller glappat i skärmen.

Tyvärr är MacBook oslagbara gällande kvalitet, men då du valt bort Apple, så hade jag kollat på Dell via Dustin som förstaval. Grymt bra support via både Dustin och Dell själva!

Gillar även Lenovo, men tycker det är svårt att hitta någon med vettig skärm. Vill helst ha Mini-LED eller OLED med QHD-upplösning.

HP är lite som Asus för mig. Bra på pappret, men med av bristande kvalitet.

Man får alltid vad man betalar för!

Permalänk

Om det nu är möjligt för den typ av utveckling du gör rekommenderar jag en godtycklig laptop+ rejäl stationär.
Kör utv. remote mot den stationära. Skaffa förgreningsdosa du kan power-cykla datorn remote med o ställ i bios ”always-on” eller liknande, så den startar upp av sig själv efter strömbortfall.
Själv kört så sedan pandemin. Mest fpga-utv, lite desktop-sw i stil med strömma till disk eller cuda-utv)
Använder i grunden
Vscode + remote ssh extension.
Ssh + tmux.
Win rdp alt x2go för den smått obefintliga andel av min utv.tid som kräver gui.

Permalänk

Oavsett vad du köper så lär du bli besviken, frågan är bara hur mycket? Dessa företags Lenovo som kostar mycket mer än en Macbook variant är inte precis bra på något sätt. Dockningstationerna till dem som är svindyra blinkar skärmarna och krånglar.

Jag tror lite på TurboMast förslag. Fjärrstyr en rejäl stationär dator vid större laster. Sedan bör man ha lite program lokalt. 1TB lagring lokalt, ja då får man jobba med små projekt om det ska räcka. Lösa USB minnen/SSD bör man undvika.

Valet mellan MacOS och Windows. Så väldigt många uppgifter kräver olika program som endast finns till en plattform. Så man måste ha med sig/låna en dator med detta operativsystem eller krångla med att man har en server med mjukvaran och på olika sätt tunnlar trafiken från denna så man t.ex. kan programmera en hårdvara lokalt.

*edit*
Denna hårdvara + en virtuell windows server + Macbook och det blir grymma grejer för att koda det mesta.
https://www.dustin.se/product/5011267703/675-tradlos-industri...

Angående laptop så jag vet som sagt inte. Jag skulle kolla in vad som reas ut just nu. Ofta är det superrabatt (30% om ej mer) på någon och just då är den väldigt prisvärd. Det kan då bli en Lenovo, Dell, HP etc.

*edit2*
Min åsikt kring grundproblem på PC är att alla tillverkare vill göra en slags Macbook men med en betydligt mer strömtörstigare cpu. De löser problemet med ett undermåttlig kylsystem. Sedan trottlar allt macbook Air och pro de med då de också har snålt kylsystem till deras betydligt strömsnålare cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Skulle ändå rekommendera att ge Mac en ny chans. Underbar för utveckling. Du får helt enkelt inte en kraftfull och samtidigt tyst dator med Intel för tillfället.

Personligen gillar jag annars Lenovos X1 carbon-serie när det kommer till bärbart.

Jag har använt Mac så jag vet vad jag får. Den stora anledningen att jag undviker Mac är att jag använder snabbtangenter hela tiden och de sitter i ryggmärgen. Det är svårt att hoppa mellan Windows och Mac och behöva börja tänka på vilka snabbtangenter jag ska använda.