Intel lanserar Core i9-14900KS – klockfrekvenser på upp till 6,2 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Är nog riktigt dålig effektivitet om man får 350W+ load och kollade vcore visade ändå typ ~1.28v något. Dessa CPUer är nog pushade in i det sista så det bokstavligen ryker om dem...

Släpper jag på spärren litegrann på min 13700K så börjar vi snacka typ 250~280W kanske och temperaturerna han får är mera i stil med när jag kör upp min i typ ~1.45v.

Får hoppas nästa generation kan de få till lite vettigare strömbudget, börjar bli absurt detta.

Får lite flashbacks från Pentium 4/D-eran när Intel pushade NetBurst till bristningsgränsen med, för den tiden, galen strömförbrukning som följd. Samma scenario då att AMD för stunden satt på en bättre arkitektur och Intel slängde mer effekt på problemet för att försöka hålla jämna steg.

Visserligen har vi börjat vänja oss vid grafikkort som drar iväg i strömförbrukning men en konsumentprocessor som pushar 400W direkt ur kartong håller jag med om är absurt Även om det är en haloprodukt har jag lite svårt att se att det är bra reklam faktiskt. Energieffektiviteten jämfört med AMD:s utbud blir ju smått pinsam.

Intel kommer säkerligen igen med nästa arkitektur. Jag hoppas dock att de verkligen satsat på energieffektivitet. Vore tråkigt om processorer går samma väg som grafikkorten med skenande strömbrukning som blir det nya normala.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

MSI har preppat med en överklockningsprofil upp till 6,4GHz
https://videocardz.com/newz/msi-preparing-6-4-ghz-overclockin...

haha kommer ju inte hända att Calle o gänget äns stänger av all e-cores och trimmar upp alla P-core som jag själv gjort på en sleten 13700k (tog ca 48h) för att slå 7950X3d i alla spel tester som sweclockers hittills har presenterats. För att slå AMD i alla spel som jag testat så är den inte äns 100% stabil i Cinebench, men det är något som jag får leva med då jag inte spelar cinebench....

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

haha kommer ju inte hända att Calle o gänget äns stänger av all e-cores och trimmar upp alla P-core som jag själv gjort på en sleten 13700k (tog ca 48h) för att slå 7950X3d i alla spel tester som sweclockers hittills har presenterats. För att slå AMD i alla spel som jag testat så är den inte äns 100% stabil i Cinebench, men det är något som jag får leva med då jag inte spelar cinebench....

Så efter 48 timmar meckande, inkl att stänga av halva processorn, så är processorn inte ens helt stabil och har högre effekt än 7950X3D, men den slår den i spel... Är det en vinst för Intel i dina ögon?

Om man lägger några timmar på att köra Curve Optimizer på en 7800X3D (som ju är billigare och inte sällan snabbare än 7950X3D i spel) så kommer ju den också bli snabbare än standard. Att jämföra jättetweakad mot standard är ju inte direkt rättvist.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Så efter 48 timmar meckande, inkl att stänga av halva processorn, så är processorn inte ens helt stabil och har högre effekt än 7950X3D, men den slår den i spel... Är det en vinst för Intel i dina ögon?

Om man lägger några timmar på att köra Curve Optimizer på en 7800X3D (som ju är billigare och inte sällan snabbare än 7950X3D i spel) så kommer ju den också bli snabbare än standard. Att jämföra jättetweakad mot standard är ju inte direkt rättvist.

"som ju är billigare och inte sällan snabbare än 7950X3D i spel" billigare än vad? Mitt RTX4090 som kostade ca 25,000kr kostar idag ca 20,000. Jag har inte nämnt effekt eller hur billigt något kan bli på sikt. Bara ren och skär prestanda som hen kan får ur en CPU med överklockning...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Så efter 48 timmar meckande, inkl att stänga av halva processorn, så är processorn inte ens helt stabil och har högre effekt än 7950X3D, men den slår den i spel... Är det en vinst för Intel i dina ögon?

Om man lägger några timmar på att köra Curve Optimizer på en 7800X3D (som ju är billigare och inte sällan snabbare än 7950X3D i spel) så kommer ju den också bli snabbare än standard. Att jämföra jättetweakad mot standard är ju inte direkt rättvist.

"Är det en vinst för Intel i dina ögon? :)"
Det är alltid en vinst för mig när jag slår heltids anställa på swecockers som jobbar med detta. Vad är en vinst för dig?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

"Är det en vinst för Intel i dina ögon? :)"
Det är alltid en vinst för mig när jag slår heltids anställa på swecockers som jobbar med detta. Vad är en vinst för dig?

Fast SweClockers testredaktörer jobbar ju inte med att få högsta möjliga resultat, utan det resultat man får när man köper produkter, sätter ihop dem och inte gör något mer. Samma som man skulle få om t ex Inet byggde ihop datorn åt en.

Ibland testar de överklockning specifikt, men alla testvärden i recensioner är ju specifikt till för att visa vad man får out-of-the-box. Så att lyckas slå det är väl ingen enorm bedrift, ärligt talat?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast SweClockers testredaktörer jobbar ju inte med att få högsta möjliga resultat, utan det resultat man får när man köper produkter, sätter ihop dem och inte gör något mer. Samma som man skulle få om t ex Inet byggde ihop datorn åt en.

Ibland testar de överklockning specifikt, men alla testvärden i recensioner är ju specifikt till för att visa vad man får out-of-the-box. Så att lyckas slå det är väl ingen enorm bedrift, ärligt talat?

Håller helt med om att det inte är en vidare bedrift att slå alla AMDs CPU i den prestanda som sweclockers vill visa i spel vs Intel är en enorm bedrift (som skrivet 48h)

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Datavetare

Skulle säga att ingen KS-modell har varit ett vettigt köp, men tror inte heller det är tanken med modellen.

Rätt säker att KS-modellerna finns i ett enda syfte: i så stor utsträckning som möjligt få ut en Intel-CPU som hamnar högst upp i de flesta prestandabenchmark, kosta vad det kosta vill i effekt.

Tyvärr är det nog helt rätt tänkt från Intels sida PR-mässigt, resultatet blir att när användare snabbscannar ett gäng tester blir intrycket då att “Intel verkar ju leda de flesta benchmarks, så de är ju snabbast”.

Vet inte heller hur mycket vikt den (krympande) andel av användarna som sitter på stationära lägger vid perf/W, för om man bryr sig om perf/W är ju hela x86-marknaden ett B-lag idag ställd mot Apple, något som lär bli ännu tydligare i sommar när Qualcomm släpper sin Windows-inriktade “Oryon” (designad av samma person som designade “Apple Silicon”).

Enda positiva jag kan komma på kring Intels nuvarande CPU-design är att de faktiskt står sig riktigt bra om man måste köra x86_64 och man har CPU-tunga fall. Men är inte KS-modellerna som är optimala där, tycker främst i5-14600K är den som står ut då den drar “vettig” mängd ström, presterar i nivå med CPU-modeller som 12900K, 7900X och bättre än min nuvarande CPU i stationära på jobbet, 5950X (14600K är snabbare både i ST och MT).

Inte positivt egentligen, men på något sätt får väl ändå Intel ta med sig att de i någon bemärkelse hänger med AMD trots att Intel i nuläget ligger 2-3 år efter TSMC i tillverkningsteknik. Så ur den aspekten är orsaken till den idiotiskt höga effekten en annan nu jämfört med P4-tiden.

Under P4-tiden hade man ledning i tillverkningsteknik kopplad med en bedrövligt mikroarkitektur, nu ligger man efter i tillverkningsteknik men har en så pass bra mikroarkitektur att man kan “hänga med” när man slänger perf/W ut genom fönstret.

Lanseringen av Arrow Lake på Intel 3 är viktig för Intel. Sett till mikroarkitektur ligger Intel och AMD väldigt jämt just nu (fast båda är rätt ordentligt akterseglade räknat i "IPC" jämfört med både Arm Cortex X och "Apple Silicon"), ovanpå det är Intel också klart efter i tillverkningsteknik.

Frågan är hur "mogen" Intel 3 är ställd mot TSMC 4 nm (vilket verkar vara vad "vanliga" Zen5 kommer använda, medan Zen5C verkar köra med TSMC 3 nm), beror nog på hur mycket Intel 3 är något nytt kontra en optimering av Intel 4 (som finns nu, där perf/W ser OK ut men frekvenserna ligger inte där Intel 7 ligger idag).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Så ett litet intresse för dem som tycker om diagram och hur de ska tolkas?

https://www.sweclockers.com/test/37485-snabbtest-okad-spelprestanda-med-inaktiverade-sakerhetsfunktioner

eller hur var det nu?
https://www.sweclockers.com/test/37338-test-intel-core-i9-14900k-och-core-i5-14600k-raptor-lake-refresh/5

Precis som före gående skrev ÄRLIGT TALAT???

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menar du?
14900K har 120 i båda, 7950X har 110 i båda, 12900K har 100 i båda, så inga konstigheter där.
14900K slår 7950X i båda, med MI ON och MI OFF.
7950X3D är inte med i MI-testet eftersom det var ett snabbtest, men hade ju vunnit om den hade varit med, då den med MI på (index 137) slår 14900K med MI av (index 134) och sannolikt hade tjänat några procent med MI off.

7950X tjänade 7%, så 7950X3D hade kanske hamnat omkring 141-146 eller så om den varit med i MI-testet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

haha kommer ju inte hända att Calle o gänget äns stänger av all e-cores och trimmar upp alla P-core som jag själv gjort på en sleten 13700k (tog ca 48h) för att slå 7950X3d i alla spel tester som sweclockers hittills har presenterats. För att slå AMD i alla spel som jag testat så är den inte äns 100% stabil i Cinebench, men det är något som jag får leva med då jag inte spelar cinebench....

hade am5 inklusive 7800x3d och gick tillbaka till lga1700, en sleten 12700k med bara p-kärnor, lite högre frekvens på både cachen och kärnorna och snabbt minne och vips så är 7800x3d inte like imponerande längre för oss som gillar att pilla med de möjliga inställningar intel har gett oss. Att stänga av kärnor är ju inte direkt något som bör klassas som något negativt, är ju en optimering man gör för det som resulterar i mer prestanda. Varför var det inte sett som något negativt utan amd folket när r9 cpuerna fungerade bättre i game mode där halva cpun stängdes av(en ccd) för bättre spelprestanda. Har vänner som har r9 och det är fortfarande det som gäller för dem idag.

det är ju det som är lite roligt att sweclockers inte längre Sweclockar något, allt vi ser är "Svennsson testat", dvs som om de köpt en färdigbyggd dator från hp/dell/asus elelr kanske som bäst en inet/webbhallen färdigbyggd dator med "xmp" på.

hade varit så kul att se sweclockers släppa lite mer maxade tester, ala oldschool, typ vad folk kan förvänta sig prestandamässigt och dylika knepigheter när man maxar sin dator. typ vad händer när vi maxar minnen frekvensmässigt, ställer in latenserna, vad händer när man kör med andra dividers, leker med diverse spänningar, var ser man prestanda ökningar och var ser man inte det, osv. Men ja alla nykomlingar från konsolvärlden som strömmar in har inte en aning om de inte själva får upp ögonen för tuning av systemen, men på swec får de inte det förutom från vissa personer som kanske nämner något om detta i forumet.

men ja, 14900ks som inte ens har högre all core klockfrekvenser är lite meh.

Skrivet av Thomas:

Fast SweClockers testredaktörer jobbar ju inte med att få högsta möjliga resultat, utan det resultat man får när man köper produkter, sätter ihop dem och inte gör något mer. Samma som man skulle få om t ex Inet byggde ihop datorn åt en.

Ibland testar de överklockning specifikt, men alla testvärden i recensioner är ju specifikt till för att visa vad man får out-of-the-box. Så att lyckas slå det är väl ingen enorm bedrift, ärligt talat?

Så varför heter Sweclockers fortfarande sweclockers? Borde Sweclockers inte heta i stil med Swestockhardware eller Sweprebuilthw ?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad menar du?
14900K har 120 i båda, 7950X har 110 i båda, 12900K har 100 i båda, så inga konstigheter där.
14900K slår 7950X i båda, med MI ON och MI OFF.
7950X3D är inte med i MI-testet eftersom det var ett snabbtest, men hade ju vunnit om den hade varit med, då den med MI på (index 137) slår 14900K med MI av (index 134) och sannolikt hade tjänat några procent med MI off.

7950X tjänade 7%, så 7950X3D hade kanske hamnat omkring 141-146 eller så om den varit med i MI-testet.

Så om @CrispVanDahl testar 14900KS delidad med 8200MHz DDR5 och MI off vs 7950X3D efter som det går att att få det från färdigbyggda OEM byggare Källa videocardz så är det inte överklockning utan "att visa vad man får out-of-the-box"!

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)