Garantiärende hos Webhallen slutar med att jag blir betalningsskyldig

Permalänk
Administrativ avgift

Låter helt klart som att du inte har koll på vad du håller på med, lämna in hela setupen till en vettig datorbutik

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Konstigt också för går jag in på reddit så blir det streck och flimmer över hela skärmen men dessa lägger sig sen efter 5 min när jag stänger fönstret...

Ja, det är ju definitivt inte normalt. Testa att ta en skärmdump när det händer och se om problemet syns på skärmdumpen. Om skärmdumpen ser normal ut så är det troligtvis skärmen det är fel på, men syns felet även på skärmdumpen så är det troligtvis datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Hej

Jag köpte ett RTX 3070 av Webhallen för 2 år sedan och det har börjat att strula rejält några månader tillbaka. Det som händer är att kortets utgång både HDMI och Displayport slutar att skicka signal efter ca 10 minuters spelande. Jag hör ljud men skärmen är svart. Jag får starta om datorn och ibland behöver jag plocka ur grafikkortet ur slotten så fungerar det igen.
Jag har testat allt, verkligen allt bios inställningar minnen mm mm. Nu har jag mitt gamla grafikkort och detta har inte hänt en enda gång så väldigt säker på att det är grafikkortet som strular.

Jag skickade in detta som ett garantiärende och fick nu svar att dom har testat kortet 32h i Valley, 72h i furmark samt en match lol.

Dom rekommenderade att jag skulle rengöra datorn. (edit, nytt chassi har jag Fractal design North) Detta kostade mig 250kr.

Vad tycker ni om detta? Har förut handlat på Webhallen och då var det en displayport kabel som började flimra men det var en sån dryg process att returnera denna så jag slängde den istället.
Hade det varit Inet så hade dom hittat felet tror jag och jag får en känsla av att Webhallen säljer 2a sortering till fullpris. Kommer iaf inte handla därifrån igen.

Nu säger jag inte att du har fel men jag imponeras över hur folk direkt anklagar bolag när man inte har koll på hela storyn. Vad skulle du säga om scenariot resulterar i att det faktiskt är på ditt håll det är fel? "Oj förlåt"?

Jag förstår att man är arg och besviken över att saker inte lirar - det vet vi alla här, men kasta inte skit utan att ha koll på alltet.

Notera att jag kan ha fel, jag reagerar på skitkastningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Ja, försöker att nyktra till. Ja det kan vara skärmen också det är en acer 32 1440p 175hz som jag köpte från inet från fyndhörnan, det var en doa så dom hjälpte mig med och jag fick displayen utbytt. Skärmen kan flimmra och bränna in streck på reddit och ibland flimmrar det när upplösningen inte är riktigt 100 typ att jag startar en vmware. Men det lägger sig sen när den virtuella miljön bootat upp.

Det har varit rätt mycket strul faktiskt... kanske skulle fråga Inet om skärmen kanske är trasig?

Konstigt också för går jag in på reddit så blir det streck och flimmer över hela skärmen men dessa lägger sig sen efter 5 min när jag stänger fönstret...

Bra, för det känns som det behövs lite i det här fallet.
Din skärm låter allt annat än frisk så att du inte har utslutet den som felkälla innan du anklagar Webbhallen för dålig hantering av ärendet känns väldigt konstigt i min värld...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Edit: Låter ändå ganska troligt att det kan vara något med dp kabeln dels att porten blir varm men inte gpu:n, fläktarna till gpu borde slå i taket om det överhettas men det har aldrig hänt däremot kanske dp utgången slår ifrån om den blir överhettad...

Långskott, men det låter litet som krypström mellan datorn och skärmen.
Är båda i pluggade i samma vägguttag? Om inte, försök ordna så de är det.
Har du nån sladdhärva? Försök reda ut det, så du inte skapat en spole nånstans.
Och slutligen: testa vända strömkontakten på *antingen* skärmen eller datorn 180 grader i uttaget, så nollan och fasen byter stift.

Edit: Nu har jag läst resten av inläggen också. Krypström kan även uppstå om skärmen är defekt. Kanske prova med en annan skärm? /Edit

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem med mitt 3060ti som inte ger signal på någon utgång och varit inne på felsökning två gånger utan att Webhallen hittar något fel:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1709892-ingen-signal-f...

Väldigt frustrerande att ha ett kort man inte kan använda och inget sätt att reklamera det.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Jag har ett liknande problem med mitt 3060ti som inte ger signal på någon utgång och varit inne på felsökning två gånger utan att Webhallen hittar något fel:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1709892-ingen-signal-f...

Väldigt frustrerande att ha ett kort man inte kan använda och inget sätt att reklamera det.

Stoppa kortet i en annan dator/skärm och försök återskapa felet.

Permalänk
Medlem

Som de andra säger, testa i annan dator/skärm/kabel ..

Sen hade jag nog reklamerat till tillverkaren hellre än en återförsäljare. Upplever bättre hjälp och goodwill hos dessa.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Jag har helt klart en hel del saker att testa, funderar på att starta en ny tråd och punkta upp vad jag har gjort. Det är nog enklare för er att hjälpa mig då också.

Permalänk
Skrivet av Druid_john:

Jag har helt klart en hel del saker att testa, funderar på att starta en ny tråd och punkta upp vad jag har gjort. Det är nog enklare för er att hjälpa mig då också.

Alternativt korrigerar du denna och punktar vad du testat så vi som följer den kan fortsätta försöka assistera dig

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Jag har helt klart en hel del saker att testa, funderar på att starta en ny tråd och punkta upp vad jag har gjort. Det är nog enklare för er att hjälpa mig då också.

Nej, det ska du inte göra - du ska hålla dig till denna tråd.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

De gånger detta har hänt för mig (bilden blir svart men allt annat fungerar) har kortet helt enkelt glidit ur slotten lite så den kortaste pinnen på kortet inte haft kontakt. Kan hända om chassit inte är helt rakt eller om skruven är för hårt eller löst åtdragen.

Funkar kortet för Webhallen är det väl rimligt att de tar betalt. Att de har testat grafikkortet i en annan dator är också användbart ur felsökningssyfte eftersom det sparar tid.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Stoppa kortet i en annan dator/skärm och försök återskapa felet.

Tack, men om du läste posten jag länkade till så har redan testat det i en annan burk jag har samt med två andra skärmar jag har tillgång till. Ska försöka få tid att åka över till en kompis som har ett 3060ti i sin burk och testa det där samt även prova hans kort i min dator.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Hej

Jag köpte ett RTX 3070 av Webhallen för 2 år sedan och det har börjat att strula rejält några månader tillbaka. Det som händer är att kortets utgång både HDMI och Displayport slutar att skicka signal efter ca 10 minuters spelande. Jag hör ljud men skärmen är svart. Jag får starta om datorn och ibland behöver jag plocka ur grafikkortet ur slotten så fungerar det igen.
Jag har testat allt, verkligen allt bios inställningar minnen mm mm. Nu har jag mitt gamla grafikkort och detta har inte hänt en enda gång så väldigt säker på att det är grafikkortet som strular.

Jag skickade in detta som ett garantiärende och fick nu svar att dom har testat kortet 32h i Valley, 72h i furmark samt en match lol.

Dom rekommenderade att jag skulle rengöra datorn. (edit, nytt chassi har jag Fractal design North) Detta kostade mig 250kr.

Vad tycker ni om detta? Har förut handlat på Webhallen och då var det en displayport kabel som började flimra men det var en sån dryg process att returnera denna så jag slängde den istället.
Hade det varit Inet så hade dom hittat felet tror jag och jag får en känsla av att Webhallen säljer 2a sortering till fullpris. Kommer iaf inte handla därifrån igen.

Du har skrivit att datorn fungerar bra med det gamla grafikkortet, Vad är detta för grafikkort?

Permalänk
Skrivet av Viita:

Du har skrivit att datorn fungerar bra med det gamla grafikkortet, Vad är detta för grafikkort?

R9 380x amd. Pcie 3.

Permalänk

En tanke, jag har 20 pcie lanes tillgängliga för 11600 i5.

Jag har en nvme pcie 4.0 x4, grafikkortet x16 och ett gammalt ljudkort asus essence stx pcie 3.0 x1.

Jag tycker att bios borde sett mitt ljudkort och balanserat ut alla lanes till x8, x4 och x1 (eller x4) men detta händer inte. Det kan ju vara nån konflikt där med för många banor och kunde jag få till x8 pcie 4.0 på rtx 3070 kortet så kanske det blir bättre.

Ska testa och flytta runt ljudkortet ikväll och se vad som händer i bios. Mycket spännande.

Permalänk
Medlem

En vän hade likande problem med just 3070. Visade sig att firman som monterade datorn använt en pci-splitter till grafikkortet, en anslutning i PSU och två i GPU. Efter att han istället monterat två kablar så slutade problemet uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

En tanke, jag har 20 pcie lanes tillgängliga för 11600 i5.

Jag har en nvme pcie 4.0 x4, grafikkortet x16 och ett gammalt ljudkort asus essence stx pcie 3.0 x1.

Jag tycker att bios borde sett mitt ljudkort och balanserat ut alla lanes till x8, x4 och x1 (eller x4) men detta händer inte. Det kan ju vara nån konflikt där med för många banor och kunde jag få till x8 pcie 4.0 på rtx 3070 kortet så kanske det blir bättre.

Ska testa och flytta runt ljudkortet ikväll och se vad som händer i bios. Mycket spännande.

Riktigt så fungerar det inte. CPUns PCIe-banor går till x16-porten samt en av M.2-portarna och delas inte med något annat, övriga portar går via B560-styrkretsen som har 12 st PCIe 3.0-banor (men är begränsad till motsvarande PCIe 3.0 x4 för kommunikationen med CPUn).

Permalänk
Skrivet av perost:

Riktigt så fungerar det inte. CPUns PCIe-banor går till x16-porten samt en av M.2-portarna och delas inte med något annat, övriga portar går via B560-styrkretsen som har 12 st PCIe 3.0-banor (men är begränsad till motsvarande PCIe 3.0 x4 för kommunikationen med CPUn).

Grymt svar tack!

Permalänk
Medlem

Har du provat med datorn liggande så att grafikkortet blir stående?
Fungerar det med grafikkortet stående men inte liggande så kan det vara undermålig värmeöverföring.
Att det händer just efter ungefär 10minuter talar mer för att det är ett värmerelaterat problem. Det är helt enkelt den tid det tar att värma upp den problematiska komponenten eller omgivningstemperaturen i datorlådan.
Hur är det med ventilationen i datorlådan?
Felsöker du med sidopanelen av eller på?

Har du provat kortkommandot Ctrl+Win-knapp+Shift+B när bilden blir svart? Det ska starta om grafikkortsdrivrutinen.
Om kortkommandot inte fungerar, har du provat dra ut bildskärmssladden och koppla in den igen efter att bilden blivit svart?

Har du möjlighet att ansluta någon annan bildskärm, såsom en TV eller liknande bara för att utsluta din bildskärm som felkälla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Jag har helt klart en hel del saker att testa, funderar på att starta en ny tråd och punkta upp vad jag har gjort. Det är nog enklare för er att hjälpa mig då också.

Gör ett nytt inlägg och anmäl ditt första inlägg och be moderator att lägga till en hänvisning till din sammanställning.

Har du testat med annan skärm? De flesta har någon gammal skärm eller åtminstone en TV att testa med? Jag skulle inte börja med något annat med tanke på vad du skrev i ditt första inlägg. Nästa är programvaran/operativet t.ex. om det bara händer med vissa drivrutinsversioner? Nästa efter det är att testa grafikkortet i en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Hej

Jag köpte ett RTX 3070 av Webhallen för 2 år sedan och det har börjat att strula rejält några månader tillbaka. Det som händer är att kortets utgång både HDMI och Displayport slutar att skicka signal efter ca 10 minuters spelande. Jag hör ljud men skärmen är svart. Jag får starta om datorn och ibland behöver jag plocka ur grafikkortet ur slotten så fungerar det igen.
Jag har testat allt, verkligen allt bios inställningar minnen mm mm. Nu har jag mitt gamla grafikkort och detta har inte hänt en enda gång så väldigt säker på att det är grafikkortet som strular.

Jag skickade in detta som ett garantiärende och fick nu svar att dom har testat kortet 32h i Valley, 72h i furmark samt en match lol.

Dom rekommenderade att jag skulle rengöra datorn. (edit, nytt chassi har jag Fractal design North) Detta kostade mig 250kr.

Vad tycker ni om detta? Har förut handlat på Webhallen och då var det en displayport kabel som började flimra men det var en sån dryg process att returnera denna så jag slängde den istället.
Hade det varit Inet så hade dom hittat felet tror jag och jag får en känsla av att Webhallen säljer 2a sortering till fullpris. Kommer iaf inte handla därifrån igen.

Har varit med om extremt skumma fel där I/O plåt har varit strömförande. eller grafikfel när en DVD-spelare var insatt i en speciellt port etc.

Senast var ett moderkort som orsakade datafel till hårddiskar på grund av att det det böjts av CPU-kylaren då chassit inte stod emot tyngden.

Jag skulle montera om hela datorn. Betydligt lättare att lösa och snabbare än att stirra sig blind på skärm och grafikkort.

Men lite saker du kan göra och ta reda på:

Kan du slänga upp lite bilder på grejerna? Säger rätt mycket med bilder på komponenter. Intressant vore kontakter på skärmen, grafikkortet och I/O plåten.

Känner du av el / kortslutning om du tar på kontakter på I/O-plåten och metalldelar på chassit alternativt skärmen? Skillnad om datorn går varm eller är nystartad? (Expansion tänker jag här.)

Blir kablar / kontakter varma på bildskärm eller någonstans i datorn?

I vilka riktningar går fläktar? Kontrollerat att det är genomdrag och inte statiskt undertryck / övertryck inuti chassit?

Uppstår felet vid exakta klockslag eller i någon form av tidsintervall?

Har du koll på vilken ordning du startar program, i så fall vad händer om du ändrar mönster här?

Görs något annat där du bor som skulle belasta säkringar hårt. Diskmaskin / tvättmaskin / ugn / vattenkokare. Eller något externt som passerande tåg etc? Jag får ibland blinkningar i lampor när tåg passerar där jag bor.

Utförs sprängningsarbeten eller andra byggprojekt där du bor? Även om du inte känner av det själv kan mikrovibrationer påverka komponenters placering.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Grymt svar tack!

Lite mer restriktivt än så, oftast är det enbart PCI-E 16x slotten som är högst upp som går ut full rulle. Generellt sätter man grafikkortet högst upp.

Permalänk

Jaaa nu fick jag hem både gpu och en ny 1m dp kabel. Testade reddit och det funkade precis som vanligt. Har spelat en del och har fungerat riktigt bra. Behöver några dagar till för testning men det ser väldigt lovande ut hittils.

Jag gick från 3m dp till 1m. Är ju ganska hög hz och 1440p men ändå... Är inte helt säker än men hoppas det är så här enkelt.

Permalänk

Och nu svart skärm igen, exakt samma fel som förut 1h in i cs2. Precis som alla andra gånger så TROR jag att problemet är löst sen kraschar gpu:n igen.

Kul verkligen detta.

Permalänk

Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts. Exakt samma som förut också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts. Exakt samma som förut också...

Kika här för potentiella åtgärder: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1459640-nvlddmkm-sys-g...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Utförde allt tom punkt 3. Och punkt 6. Låg på 70 grader innan jag startade cs2 efter 2 min dog gpun igen och bilden försvann. Nu startar inte gpun, led lyser inte. Då behöver jag plocka ur gpun ur pci slotten. Som jag har gjort 45 ggr förut.

Jag återkommer imorgon med loggfilen, har väl en hotspot på 70 grader skulle jag gissa. Just nu orkar jag inte mer idag.

Nästa steg blir att följa hela listan och göra en clean install av windows sen köra gpu tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Saken med test hos ÅF är att det görs i öppen testbänk med stående gpu.

Du har förmodligen hängande i pcie slotten. Så när den hänger så får du sämre kontakt på någon del.

Fråga webhallen om de testade i stående eller i normal position

This ☝️

Har haft några kort med sag som fungerat perfekt vertikalt monterade men minnesfel som ger artefakter och svart skärm vid horisontell montering. Det är väldigt vanligt på nyare korten med biffigare kylare. För tunga helt enkelt.
Skulle inte förvåna mig om det är precis detta som är fel i ditt fall.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Jaaa nu fick jag hem både gpu och en ny 1m dp kabel. Testade reddit och det funkade precis som vanligt. Har spelat en del och har fungerat riktigt bra. Behöver några dagar till för testning men det ser väldigt lovande ut hittils.

Jag gick från 3m dp till 1m. Är ju ganska hög hz och 1440p men ändå... Är inte helt säker än men hoppas det är så här enkelt.

Skrivet av Druid_john:

Och nu svart skärm igen, exakt samma fel som förut 1h in i cs2. Precis som alla andra gånger så TROR jag att problemet är löst sen kraschar gpu:n igen.

Kul verkligen detta.

Skrivet av Druid_john:

Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts. Exakt samma som förut också...

Okej, som jag tolkar dig verkade det ändå som att det tog längre tid innan problemen dök upp den här gången, eller?

Kan ju vara utgångarna (och kretsarna som hör till) som överhettar som jag tror du varit inne på tidigare. En kortare kabel har lägre motstånd än en längre kabel och därför tog nu längre tid innan utgångarna överhettade för de matades med lägre spänning jämfört med fallet med 3m-kabeln.

Behöver dock fortfarande inte vara grafikkortet som det är fel på. Det kan fortfarande vara skärmen och dess ingångar som tvingar grafikkortet att mata ut "för mycket" spänning/ström på sina utgångar. Optimalt hade varit om du hade haft flera olika skärmar att testa med. Nån betydligt mer lättdriven skärm typ 1080p 60 Hz (eller nåt) och sen en skärm som är identiskt eller väldigt lik den du har nu men som man kan vara säker på att det är ett väl fungerande exemplar.

Ifall grafikkortet fungerar bra med båda de andra skärmarna vet du att den är din skärm det är fel på. Ifall det bara fungerar med den lättdrivna skärmen vet du att ditt grafikkortet inte håller specen och inte klarar av att maxa bannbredden på utgångarna utan de att överhettar. I det fallet är det ju läge att ta ett nytt snack med Webbhallen, kan ju vara att de använde en relativt lättdriven skärm i sina tester och därför inte såg problemet.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE