Permalänk
Medlem

Virtual Pinball

Jag blev sugen på att bygga något kul i somras. En idé som visade sig sammanfalla med en ganska blöt och därmed trist semester som tur var, då detta kom att ta rejält med tid i anspråk.

Jag har sett flera enormt enormt fina, imponerande byggen bl.a. här på Sweclockers, men då jag inte har tillgång till skrymmande verktyg som CNC-fräs eller bordssåg ville jag göra ett försökt med lite hederliga verktyg och (delvis) utgå från prylar jag redan hade liggande. Tänkte att jag delar med mig lite så kanske någon annan som inte heller har perfekta förutsättningar men är sugen vågar sätta sågen i träet. Det är också anledningen att jag ibland valt att beskriva lite mer i detalj, då jag förstår att det kan kännas lite lätt obegripligt innan man tar tag i och kommer in i det.

Utgick inte från färdiga ritningar utan måttade lite lagom slarvigt och trixade och donade med små speciallösningar sen tills allt hängde ihop hyggligt. Blev väldigt nöjd över det måhända lite småruffiga resultatet (att finslipa är inte min grej) och även om projektet växte successivt i omfattning var det både väldigt kul och lärorikt.

Och slutligen mycket nöje för familjen! När det var klart alltså och jag kom tillbaka till verkligheten efter att ha varit som uppslukad

Uppdatering 2024-03-03: Har lagt in några filmklipp i sista inlägget

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Härligt!

Antar att du har dina favoriter men vill ändå nämna Theatre of Magic, var officiellt världsmästerskaps spel i mitten på 90 talet om jag minns rätt, riktigt kul! Mars Attacks är ett annat världsmästerskapspel som jag gillade... Inte spelat flipper sedan tidigt 2000 tal, drösslar ju inte direkt med maskiner nuförtiden

Permalänk
Medlem

Mars Attacks har jag lagt in och kört, mycket trevligt! Theatre of Magic känner jag till men ej installerat eller spelar i verkliga världen. Får jag nog fixa. Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Fint bygge, är ju livrädd för att man ska förlora den fysiska känslan med en riktig kula och knuffandet med ett riktigt flipper (vilket borde gå att lösa även på digitalt flipperspel). Hur är känslan jämfört med ett gammalt flipper med riktig kula?

Vad tror du att allt kostade om man räknar bort licenser för ev. mjukvaror och flipperspelen i sig?

Personligt favorit flipper är Fun House för övrigt

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Elite AX v2 / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk
Medlem

Otroligt fint bygge och väldigt inspirerande! Jag blir genast supertaggad på att starta upp ett bygge själv 😄

Jag fortsätter fylla på med min personliga favorit, Dialed In 👌

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Fint bygge, är ju livrädd för att man ska förlora den fysiska känslan med en riktig kula och knuffandet med ett riktigt flipper (vilket borde gå att lösa även på digitalt flipperspel). Hur är känslan jämfört med ett gammalt flipper med riktig kula?

Känslan är otippat bra i de spel som är bra gjorda med ljud som blir skakningar och vibrationer i spelet. Vill man förstärka upplevelsen ytterligare kan man montera relän/kontaktorer så det smäller och hoppar ännu mer i takt med händelser i spelet men jag tycker ärligt talat denna setup gör ett mycket bra jobb för realismen. Man kan nudgea och tilta också, det sitter en accelerometer på kontrollerkortet så om jag knuffar på bordet så påverkas kulorna

Citat:

Vad tror du att allt kostade om man räknar bort licenser för ev. mjukvaror och flipperspelen i sig?

Jag kan räkna lite och återkomma med bättre svar om du vill men ska jag gissa så kanske runt 10-12 k. Men det beror ju väldigt mycket på vad man väljer för dator och skärmar. Bara plywood och riktiga flipperben har jag för mig hamnade på nästan 3 k totalt.

Kan nämna också att mjukvara och spel är kostnadsfria. Utan omoraliska åtgärder. Så "bara" det fysiska i bygget som kostar.

Permalänk
Medlem

Här kommer några videoklipp också.

Spelval i Pinup Popper

Gameplay AC/DC

Gameplay - Harry Potter

Gameplay - Jurassic Park (samt lite demo av "nudge" så dinosaurie-figurerna rör sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Jag fortsätter fylla på med min personliga favorit, Dialed In 👌

Oj! Det var ett speciellt lir
Finns inte i virtuellt format verkar det som, och det fysiska spelets upphovsman verkar inte road av tanken heller.

Permalänk
Medlem

Snyggt man blir ju sugen finns det nå kommerciella alternativ att köpa. Kör du pinball i vr också? Vore ju grymt om du samtidigt kan använda kontrollerna och tilten på bordet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Så sjukt snyggt och sjukt bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Snyggt man blir ju sugen finns det nå kommerciella alternativ att köpa. Kör du pinball i vr också? Vore ju grymt om du samtidigt kan använda kontrollerna och tilten på bordet

Ja det finns sjyssta kommersiella byggen men de kostar en rejäl slant om man vill ha bra grejer och för min del var halva nöjet just att göra själv och lära mig. Kör inte i VR för datorn i mitt bygge är lite för klen, men det finns annars mjukvara för det också.

Permalänk
Medlem

Indiana Jones var solklar nr1 i min vänskapskrets på 90-talet, grymt bra - och så sjukt många klassiska ljudklipp

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Indiana Jones var solklar nr1 i min vänskapskrets på 90-talet, grymt bra - och så sjukt många klassiska ljudklipp

Den finns självklart i samlingen. En riktig klassiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Den finns självklart i samlingen. En riktig klassiker

<Uppladdad bildlänk>

Måste tipsa om Fish tales & twilight zone

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Måste tipsa om Fish tales & twilight zone

De finns också med i samlingen. Fish Tales är lite mindre "high tech" men väldigt väldesignat. Twilight Zone lite fräckare rent tekniskt men båda spelen är riktigt bra. Återkommer med bilder nästa gång maskinen bootats upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Den finns självklart i samlingen. En riktig klassiker

<Uppladdad bildlänk>

Ahh, så najs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

De finns också med i samlingen. Fish Tales är lite mindre "high tech" men väldigt väldesignat. Twilight Zone lite fräckare rent tekniskt men båda spelen är riktigt bra. Återkommer med bilder nästa gång maskinen bootats upp

Att citera sig själv känns alltid lagom narcissistiskt. Men vad gör man inte för konsten, för nu har maskinen de facto bootats upp.

Permalänk
Medlem

Några spel till som kanske kan tilltala delar av Sweclockers-skaran:

Permalänk

Snyggt! Bra jobbat!!

Permalänk

Riktigt snyggt, bra jobbat, blev ju själv sugen på att bygga något sånt