Iphone 15 Pro Max vs Samsung Galaxy S24 Ultra – jättarna gör upp

Permalänk
Melding Plague

Iphone 15 Pro Max vs Samsung Galaxy S24 Ultra – jättarna gör upp

Calle ställer två av de bästa telefonerna just nu mot varandra för att avgöra vilken av dem som egentligen är bäst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Precis köpt ny 15 PRO. Förvånad över hur dålig batteritiden är. Gick från en fyra år gammal XS…

Permalänk
Medlem

"... valet just nu Samsung Galaxy S24 Ultra."

Massor med kineser, tycker inte heller om iPhone längre.
Försäljningen har rasat där, 24 procent..

Permalänk
Medlem

Köpte en OnePlus 12, den slår bägge på i alla fall batteri och dras inte alls med lika mycket bloatware som Samsung

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av PeterP57:

"... valet just nu Samsung Galaxy S24 Ultra."

Massor med kineser, tycker inte heller om iPhone längre.
Försäljningen har rasat där, 24 procent..

Massor med kineser, tycker inte heller om iPhone längre.
Försäljningen har rasat där, 24 procent..

Kan ju ha med att det inte finns $$$ längre, samma sak i afrika bara kinesiska märken som gäller

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Väntar hellre på Sony Xperia 5 vi, än dessa.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Köpte en OnePlus 12, den slår bägge på i alla fall batteri och dras inte alls med lika mycket bloatware som Samsung

Funderade också på en oneplus 12 tills jag såg att den bara får 5 år av uppdateringar, känns lite snålt med tanke på att den kostar över 10 lax. Med samsung s24-serie får man 7 år av uppdateringar, men kostar också mera.

Står mellan s24 plus och oneplus 12 för mig men lutar mer än s24 plus just för uppdateringarna.

Dessutom gillar jag inte oneplus inställning till uppdateringar:
https://swedroid.se/oneplus-anser-att-sju-ars-uppdateringar-h...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Bara jag som reagerar på de 3d printade knogjärnet xD

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Snusfri

Min Pixel 7 Pro får duga ett tag till.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

S24 Ultra

Haft min S24 Ultra i drygt 1 månad och är väldigt nöjd. Första Samsung jag haft och faktisk inte varit missnöjd med.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem

Har kört med min Google Pixel 7 Pro nu i ca ett år...men tröttnade rejält på alla problem jag haft med telefonen...

Var väldigt nyfiken på vad Sony hade att komma med gällande deras nya 'flaggskepp', men fick ett såpass bra Trade in erbjudande från Samsung att jag inte kunde låta bli...

Så nu sitter jag här med min första Samsung mobiltelefon någonsin...en vecka gammal och det blev givetvis en S24 Ultra

Laddar mobilen varannan dag, skärmen är underbar och deras Ai-redigering gällande bilder är nästan lite skrämmande bra.

tillägg.
Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Massor med kineser, tycker inte heller om iPhone längre.
Försäljningen har rasat där, 24 procent..

Kan ju ha med att det inte finns $$$ längre, samma sak i afrika bara kinesiska märken som gäller

Har nog mer att göra med att Apple flyttar mer av sin tillverkning bort från Kina.
Enkelt att vända opinionen när man...ja, äger den som sätter opinionen i ett land.

Kina har ett väldigt intressant antal år framför sig, men det lär bli mindre iPhones och mer...det...de får tag på och kan tillverka själva.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av SuperSverker:

Har nog mer att göra med att Apple flyttar mer av sin tillverkning bort från Kina.
Enkelt att vända opinionen när man...ja, äger den som sätter opinionen i ett land.

Kina har ett väldigt intressant antal år framför sig, men det lär bli mindre iPhones och mer...det...de får tag på och kan tillverka själva.

Njae det är bara kolla allt dyrt västerländskt väljs bort, Tesla, Mercedes osv. Ekonomisk kollaps för den vanliga kinesen 🥲 fabrikerna står stilla så det är att överleva som gäller.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Android har ju länge haft bäst prestanda/komponenter på många delar av telefonerna.

Konstigt de inte satsat på snabbare inladdning av appar och allt sånt. Är ju det, batteritid och skarp skärm som vanliga användare tycker är "prestanda"

Permalänk
Medlem

S24 Ultra solklar vinnare 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Njae det är bara kolla allt dyrt västerländskt väljs bort, Tesla, Mercedes osv. Ekonomisk kollaps för den vanliga kinesen 🥲 fabrikerna står stilla så det är att överleva som gäller.

Ja det var lite det jag menade med sista stycket.
En fantastisk cocktail av bostadsbubbla of doom, ohållbar mellanklass samtidigt som man når en demografisk peak utan att ha skapat en stabil ekonomisk bottenplatta kan ge väldigt intressanta resultat

Synd bara att vi alla är sammankopplade så när det väl ränner gäller det att ha tungan rätt i mun även här uppe...

Skrivet av Llorona:

Android har ju länge haft bäst prestanda/komponenter på många delar av telefonerna.

Konstigt de inte satsat på snabbare inladdning av appar och allt sånt. Är ju det, batteritid och skarp skärm som vanliga användare tycker är "prestanda"

Stäng av dina animationer (tillgänglighetsinställningar).

Där har du dina 20% extra prestanda. Helt plötsligt kan man behålla sin telefon i 5 år till, och den känns snabbare än det nyaste flaggskeppet...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Llorona:

Android har ju länge haft bäst prestanda/komponenter på många delar av telefonerna.

Har de?
Tycker länge man hört att Apple ligger före och de verkade de fortfarande göra gällande enkeltrådad prestanda. Men Snapdragon som Samsung S24 har är onekligen med i tävlar och i vissa fall starkare!

Bara att gratulera Samsung (och Qualcomm antar jag...).
Själv kollar jag hur läget är när Iphone 16 släpps. Då får jag lov att skaffa en ny telefon via jobbet. Kanske det blir att jag går över och testar Android. Men kan tänka mig att Iphone 16 kommer ha vissa övertag när den kommer och då måste jag ju vänta till S25...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

iPhone*

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Kul med mobiltest sitter fortfarande med min S21 Ultra, haft den i över 3,5 år nu och batteriet håller fortfarande riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Samsung utan qualcomms chip skulle aldrig haft en chans mot äpplet skrutten . Får se när deras Exynos kommer tillbaka hur bra dom egentligen är😉

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Har de?
Tycker länge man hört att Apple ligger före och de verkade de fortfarande göra gällande enkeltrådad prestanda. Men Snapdragon som Samsung S24 har är onekligen med i tävlar och i vissa fall starkare!

Bara att gratulera Samsung (och Qualcomm antar jag...).
Själv kollar jag hur läget är när Iphone 16 släpps. Då får jag lov att skaffa en ny telefon via jobbet. Kanske det blir att jag går över och testar Android. Men kan tänka mig att Iphone 16 kommer ha vissa övertag när den kommer och då måste jag ju vänta till S25...

Kanske inte rakt igenom. Följde ungefär fram till iPhone x kom ut. Men kan ha kollat mer på pris per prestanda på den tiden, så litar inte helt på minnet.

Men tidigt ut med nya funktioner som snabbladdning, nfc, inga ladduttag, trådlösladdning, 120hz. Inga flärpar. Mer ram och minne . Vikbara skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Köpte en OnePlus 12, den slår bägge på i alla fall batteri och dras inte alls med lika mycket bloatware som Samsung

Jaså.. och var hittar du bloatware i Samsung Galaxy S24 Ultra. Tror nog du ska läsa på innan du klagar. Nu var jag lite 😒 Ta det inte fel.

Permalänk
Skrivet av Llorona:

Kanske inte rakt igenom. Följde ungefär fram till iPhone x kom ut. Men kan ha kollat mer på pris per prestanda på den tiden, så litar inte helt på minnet.

Men tidigt ut med nya funktioner som snabbladdning, nfc, inga ladduttag, trådlösladdning, 120hz. Inga flärpar. Mer ram och minne . Vikbara skärmar.

Apple har också varit tidigt ute med saker om vi ska köra den dansen. Exempelvis kom Face ID med Iphone X (släpptes 2017) och verkar fortfarande vara den bästa lösningen för ansiktsavläsning (därav flärp som nu dock blivit ”Dynamic Island”).

Betänk också att det Apple är ett teknikföretag. Android och PC/Windows är väldigt många olika företag. För mig inte så konstig att Apple inte är bäst på allt hela tiden, men av någon anledning känns det som att teknikvärlden ofta jämför Apple mot ”alla andra”. Men kanske har det att göra med att Apple i mycket ”kör sitt eget race” med eget OS för både mobila enheter och datorerna.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Kom på att jag gärna hade sett ett jämförande test gällande högtalarna på telefonerna.

Även om det kanske finns en en dimension av subjektivitet i det så tycker jag Apple har lyckats bra med det på sistone, framförallt på sina bärbara datorer där högtalarna är förvånansvärt bra och även mikrofonerna gör ett bra jobb.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Apple har också varit tidigt ute med saker om vi ska köra den dansen. Exempelvis kom Face ID med Iphone X (släpptes 2017) och verkar fortfarande vara den bästa lösningen för ansiktsavläsning (därav flärp som nu dock blivit ”Dynamic Island”).

Betänk också att det Apple är ett teknikföretag. Android och PC/Windows är väldigt många olika företag. För mig inte så konstig att Apple inte är bäst på allt hela tiden, men av någon anledning känns det som att teknikvärlden ofta jämför Apple mot ”alla andra”. Men kanske har det att göra med att Apple i mycket ”kör sitt eget race” med eget OS för både mobila enheter och datorerna.

Måste göra dig ledsen nu dom uppfann inte face id dom köpte upp ett företag som uppfann det och börja använda det.
PrimeSense är original bolaget bakom det, eller om man ska dra det ännu hårdare som kom dom på idén för ca 50år sedan av Woodrow W Bledsoe.

Apple uppfinner inte mycket själva dom lånar eller köper upp saker och sätter det i en förpackning.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sjoooberg:

Nja, inte enligt svenska skrivregler. Dock off topic-diskussion.

Skrivet av Perdonotknow:

Jaså.. och var hittar du bloatware i Samsung Galaxy S24 Ultra. Tror nog du ska läsa på innan du klagar. Nu var jag lite 😒 Ta det inte fel.

Har ingen Samsung-mobil, men följande appar är förinstallerade (kan diffa mellan olika länder). Har väl inga synpunkter när det gäller ex. browser, appstore o.l., Chrome är lika mycket bloat som Samsungs egna webbläsare. En del går att avinstallera som tur är.

Galaxy Store, Gallery, Google Play Store, Samsung Phone Dialer, Google Messages, Samsung Internet, Camera
Contacts, Samsung Messages, Tips, Calendar, Spotify, My Galaxy, My Files, Facebook, Gaming Hub, Netflix, Find, Notes, Wearable, Samsung Free, Wallet, Samsung TV Plus, Members, Global Goals, Clock, Calculator, Voice Recorder, Penup, Smart Things, Health, Settings, Smart Switch,Smart Tutor, Samsung Shop, Samsung Pass, Microsoft 365, OneDrive, LinkedIn OneNote, Google Search, Chrome, Gmail, Maps, YouTube, Drive, YT Music, Google TV, Meet, Photos, Assistant.

En bloatfri installation är en custom-ROM med Pico Gapps imo

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Android har ju länge haft bäst prestanda/komponenter på många delar av telefonerna.

Konstigt de inte satsat på snabbare inladdning av appar och allt sånt. Är ju det, batteritid och skarp skärm som vanliga användare tycker är "prestanda"

De jobbar med det också.

https://swedroid.se/senaste-art-erbjuder-upp-till-30-procent-...

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av star-affinity:

Kom på att jag gärna hade sett ett jämförande test gällande högtalarna på telefonerna.

Även om det kanske finns en en dimension av subjektivitet i det så tycker jag Apple har lyckats bra med det på sistone, framförallt på sina bärbara datorer där högtalarna är förvånansvärt bra och även mikrofonerna gör ett bra jobb.

Rent subjektivt är det fylligare ljud på Iphone. Betyder det att jag skulle kolla på Dune på telefonen? Nej! Men den är absolut duglig för att titta youtube när man borstar tänderna typ.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Måste göra dig ledsen nu dom uppfann inte face id dom köpte upp ett företag som uppfann det och börja använda det.
PrimeSense är original bolaget bakom det, eller om man ska dra det ännu hårdare som kom dom på idén för ca 50år sedan av Woodrow W Bledsoe.

Apple uppfinner inte mycket själva dom lånar eller köper upp saker och sätter det i en förpackning.

Som så många andra företag då?

Hur många av de stora teknikföretagen "uppfinner "saker själva?
Komponenter och annat kommer ofta från olika tillverkare.
Sällan något görs helt från noll utan det bygger på tidigare arbete och så klart eventuella uppköp som sen får in kunskap i ett bolag. Apple består av människor som alla andra företag. För var går gränsen om det inte räknas som att Apple har varit med och tagit fram något om som de köpt upp eller anställt folk som tidigare har arbetat någon annanstans? Vilka personer ingår i "det riktiga Apple"?

Säger inte att Apple "uppfann" Face ID men det är de som har det in sina telefoner. Sen att köpa upp något som andra har börjat på och sen få in det i en produkt som släpps på marknaden är väl inget att rycka på axlarna åt?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Som så många andra företag då?

Hur många av de stora teknikföretagen "uppfinner "saker själva?
Komponenter och annat kommer ofta från olika tillverkare.
Sällan något görs helt från noll utan det bygger på tidigare arbete och så klart eventuella uppköp som sen får in kunskap i ett bolag. Apple består av människor som alla andra företag. För var går gränsen om det inte räknas som att Apple har varit med och tagit fram något om som de köpt upp eller anställt folk som tidigare har arbetat någon annanstans? Vilka personer ingår i "det riktiga Apple"?

Säger inte att Apple "uppfann" Face ID men det är de som har det in sina telefoner. Sen att köpa upp något som andra har börjat på och sen få in det i en produkt som släpps på marknaden är väl inget att rycka på axlarna åt?

Många teknik företag har uppfunnit något som dom använder eller någon använder via patent ända jag kan komma på är lighningkontakten som Apple kan ha uppfunnit.
Apple är bra på att paketera saker i en förpackning folk vill ha och dom gör det smart och inget fel med det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro