Stör mig på "Missa inte" banderollen

Permalänk
Medlem

Stör mig på "Missa inte" banderollen

Tjenare, ni verkar tycka om att lägga på "Missa inte" som en sned banderoll på vissa artiklar.

Jag stör mig nästan varje gång jag ser denna banderoll då jag antingen redan hunnit få en uppfattning om vad artikeln handlar om och huruvida den är intressant för mig eller inte; andra gånger hoppar mina ögon till banderollen innan jag hunnit bilda min uppfattning så jag måste sen hitta tillbaka till själva artikeltexten för att se om det är intressant.

I båda fall är banderollen helt onödig. Den tar onödig uppmärksamhet och gör ingenting för min vilja att klicka på artikeln för att läsa mer. Ni har valt att publicera artikeln, jag antar att ni redan tycker det är läsvärt. Det känns som en dålig typ av kategorisering.

Ett exempel på dålig användning av banderollen är denna artikel: https://www.sweclockers.com/nyhet/38356-ikea-slapper-ny-stick...
Ni har en stor bild på en stickpropp som tillsammans med texten "IKEA säljer ny stickpropp" tydligt förmedlar artikelns innehåll. Banderollen "Missa inte" är nu helt onödig då jag redan fått all info jag behöver för att bestämma om det är viktigt för mig eller inte.

På andra ställen verkar ni använda banderollen helt godtyckligt och utan någon direkt relevans till innehållets "viktighet". Ni använde banderollen på följande artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/38348-space-stanger-ner-e...
Artikeln gällde en LAN-lokal i Stockholm som gått i konkurs. Jag har svårt att tro att alla läsare på Sweclockers bor i Stockholm och väldigt få av dessa har varit i denna lokal tidigare. Hur är detta något som är "missa inte" värdigt material?

Visa signatur

CCNP Enterprise + SPCOR
FCSS Network Security

Permalänk
Moderator
Forumledare

Nu kanske jag missförstår dig helt men är inte ”missa inte” ett tecken på att man ”bumpat” upp en artikel som publicerats tidigare i nyhetsordningen?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu kanske jag missförstår dig helt men är inte ”missa inte” ett tecken på att man ”bumpat” upp en artikel som publicerats tidigare i nyhetsordningen?

Jo, jag tycker att den får "missa inte" om det är en äldre nyhet högt upp

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu kanske jag missförstår dig helt men är inte ”missa inte” ett tecken på att man ”bumpat” upp en artikel som publicerats tidigare i nyhetsordningen?

Tycker de kommer lite väl fort som missa inte, finns t ex en från igår kl 16.00 om Skatteverket och bedrägerier som redan fått en missa inte. Sen ytterligare en om Ikeas nya smarta eluttag från i förrgår.

Har annars inget emot bumpandet men får gärna gå ett par dagar iaf.

Permalänk
Medlem

Om man har läst artikeln innan får man ändå banderollen "missa inte" ?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Om man har läst artikeln innan får man ändå banderollen "missa inte" ?

Jag tycker mig få det även på de jag läst

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Banderollen kom till när de började bumpa nyheter och flera började reagera på det. Sedan har de bara ökat på bumpningar sedan dess.
Så problemet är att de bumpar nyheter överhuvudtaget enligt mig. Banderollen kan jag tycka är lite stor men önskar att den är kvar.

Det är ett jobbigt moment att de flyttar runt så mycket på förstasidan som de gör genom att lägga in två stycken gamla artiklar varje dag. Du kan läsa mer i den nyaste tråden om dumpning av trådar.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Banderollen kom till när de började dumpa nyheter och flera började reagera på det. Sedan har de bara ökat på dumpningar sedan dess.
Så problemet är att de dumpar nyheter överhuvudtaget enligt mig. Banderollen kan jag tycka är lite stor men önskar att den är kvar.

Det är ett jobbigt moment att de flyttar runt så mycket på förstasidan som de gör genom att lägga in två stycken gamla artiklar varje dag. Du kan läsa mer i den nyaste tråden om dumpning av trådar.

*bumpar

Inte dumpar 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ersätta "Missa inte" med "Bump" eller liknande så vet man vad det gäller.

Permalänk
Medlem

De tycker väl de fått bättre click through med den banderollen.
"Missa inte" ..ingen FOMO här inte.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Gollee:

Tjenare, ni verkar tycka om att lägga på "Missa inte" som en sned banderoll på vissa artiklar.

Jag stör mig nästan varje gång jag ser denna banderoll då jag antingen redan hunnit få en uppfattning om vad artikeln handlar om och huruvida den är intressant för mig eller inte; andra gånger hoppar mina ögon till banderollen innan jag hunnit bilda min uppfattning så jag måste sen hitta tillbaka till själva artikeltexten för att se om det är intressant.

I båda fall är banderollen helt onödig. Den tar onödig uppmärksamhet och gör ingenting för min vilja att klicka på artikeln för att läsa mer. Ni har valt att publicera artikeln, jag antar att ni redan tycker det är läsvärt. Det känns som en dålig typ av kategorisering.

Ett exempel på dålig användning av banderollen är denna artikel: https://www.sweclockers.com/nyhet/38356-ikea-slapper-ny-stick...
Ni har en stor bild på en stickpropp som tillsammans med texten "IKEA säljer ny stickpropp" tydligt förmedlar artikelns innehåll. Banderollen "Missa inte" är nu helt onödig då jag redan fått all info jag behöver för att bestämma om det är viktigt för mig eller inte.

På andra ställen verkar ni använda banderollen helt godtyckligt och utan någon direkt relevans till innehållets "viktighet". Ni använde banderollen på följande artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/38348-space-stanger-ner-e...
Artikeln gällde en LAN-lokal i Stockholm som gått i konkurs. Jag har svårt att tro att alla läsare på Sweclockers bor i Stockholm och väldigt få av dessa har varit i denna lokal tidigare. Hur är detta något som är "missa inte" värdigt material?

Det har redan besvarats i tidigare tråd, men alltid bra att upprepa för tydlighetens skull.
Missa inte-taggen används på bumpade nyheter, tester och artiklar vi anser inte bör missas. Bump sker två gånger om dagen varav morgonbumpen oftast är en populär nyhet från dagen innan. Detta då SweClockers inte besöks dygnet runt av alla våra läsare och saker kan missas. Det är ju viktigt att se till att så många som möjligt inte bara kan läsa grejen i fråga, utan även få möjlighet att delta i diskussionen.

Ett kronologiskt flöde utan bumpar finns i artikelarkivet. Startsidan är, och kommer fortsätta vara, kurerat av redaktionen.

Permalänk
Medlem

Bumpningarna får motsatt effekt för mig. Ser en artikel jag läste för en tidsedan högst upp och tänker därför att inget nytt har kommit och jag kollar vidare på annat.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det har redan besvarats i tidigare tråd, men alltid bra att upprepa för tydlighetens skull.
Missa inte-taggen används på bumpade nyheter, tester och artiklar vi anser inte bör missas. Bump sker två gånger om dagen varav morgonbumpen oftast är en populär nyhet från dagen innan. Detta då SweClockers inte besöks dygnet runt av alla våra läsare och saker kan missas. Det är ju viktigt att se till att så många som möjligt inte bara kan läsa grejen i fråga, utan även få möjlighet att delta i diskussionen.

Hur resonerar ni här.
Att ni publicerar så många artiklar varje dag att användaren skulle missa nåt ni publicerade dagen innan?
Eller att användare inte scrollar neråt på huvudsidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Hur resonerar ni här.
Att ni publicerar så många artiklar varje dag att användaren skulle missa nåt ni publicerade dagen innan?
Eller att användare inte scrollar neråt på huvudsidan?

De anpassar framsidan efter folk som är inne någon eller ett par gånger i veckan.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

De anpassar framsidan efter folk som är inne någon eller ett par gånger i veckan.

Då blir de ju ännu rörigare att se vad man missat den senaste veckan om hälften e bumpat innehåll. Scrolla bakåt å se samma artikel både igår och för 3 dagar sen..

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av n0kturnal:

Då blir de ju ännu rörigare att se vad man missat den senaste veckan om hälften e bumpat innehåll. Scrolla bakåt å se samma artikel både igår och för 3 dagar sen..

Artiklar som lyfts upp i flödet tas bort. Du kommer aldrig mötas av samma artikel eller nyhet två gånger på förstasidan.

Permalänk
Medlem

Precis som OP retar jag mig på detta också. Förmodligen har vi liknande "bokstavskombinationer".
Just att "Missa inte" används. Om jag missat det är det för att det inte är intressant för mig även om red. anser att det är det.
Framsidan ska väl dessutom vara för nyheter?