Permalänk
Medlem

Hmm med de ökade räntorna blir det nog en rejäl höjning av restskatt för min del.
Har inga skulder så inget ränteavdrag. Jobbar inte i Sverige längre men har ISK och KF med en del kapital så det lär bli femsiffriga höjningar i schablonskatt i år.

Permalänk
Medlem

Vaknade av att deklarationen trillat in. 27k tillbaka för mig+frugan.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Får betala 7500 :(.
Förhoppningsvis så försvinner det mesta av det när jag kan göra avdrag för saker. Men jag förstår inte hur det kan variera så mycket ifrån år till år. Förra året fick jag tillbaka nästan 10 000.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av omxz24:

Så kan det vara.

Men att det kommit omgångar:

0....1.. sen 2... sen 3.... sen har man väntat till dagen efter och sen har 4, 5 och 6 kommit... Sedan 7...8... och slutligen 9.

Detta har skett VARJE år senaste 5 åren förutom i år. Att det är en slump.. jag vet inte. Kan säkert vara att dom har det i system med undantag på vissa personer. Personerna jag haft i grupp har runt 25-50k i månadsinkomst.

Du tänker lite bakvänt här tror du. Bara för att någon med siffran 1 skriker till vid första batchen betyder ingenting. Säg att det skickas ut en miljon per batch, och din grupp består av 10 personer, ser du inte hur dålig sample size du har? Du är och tassar på Correlation does not imply causation här.

För att inte tala om det tekniska. Vilken databasadministratör hade godkänt en sån knasig query som krävs för att sortera på SISTA siffran i personnummer? Det är ju dyrt som in i norden att göra en sån SELECT LIKE '%1'-statement.

Och sen sista spiken i kistan kanske: Skrolla i den här tråden, din teori har slagits i bitar år efter år här.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 1000 kr så ligger rätt bra, eftersom jag försöker investera så mycket av mina pengar som går så är det skönt att man fått ut det mesta från början

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Tack för förtydligan, då var det som jag misstänkte och jag kommer fortsätta att försöka landa så nära 0:- som möjligt

Vissa i min omgivning har nämligen börjat betala in extra skatt för att dom ser det som ett sparande, jag har hela tiden sagt att det är ett uselt sparande då du kan få ränta/avkastning på pengarna om du istället sparar riktigt. Idag poppade dock frågan upp i mitt huvud om "skattesparande" var så jävla uselt som jag mindes från ett par år tillbaka, och det var det ju då

Jag tänker att det bästa sparandet är det man lyckas med. Kan tänka mig att det finns många som inte har disciplinen att klara av att spara åt sig själva om de ska sköta det, så skatteverket utan ränta är bättre än inget sparande.

Med det sagt så kan man ju göra exakt samma sak genom att t.ex sätta upp en stående överföring till en annan bank eller dyl. Men som sagt, bättre än inget.

Permalänk
Medlem

10500 riksdaler tillbaka från staten.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Högre ränta mer tillbaka 32 000 👍😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenask:

Högre ränta mer tillbaka 32 000 👍😎

Så du hoppas på att räntan stiger ytterligare så att du får ännu mer tillbaka?

Permalänk
Medlem

5805 penningar var staten skyldig mig i år, mindre än förra året, men bara jag slipper betala så är jag nöjd. Haft mina restskatter tidigare och det är ju det är ju bland det tröttaste man kan råka ut för.

Permalänk
Medlem

Fick också tillbaka detta året men kan tidigast på fredag få ner deklarationen på Skatteverkets hemsida och antar att det är lika för dom flesta och appen säger ännu längre fram i tiden

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Kan alla redan nu se vad man får tillbaka? Fattar inte var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Kan alla redan nu se vad man får tillbaka? Fattar inte var?

Det skickas ju ut under hela veckan, alla får inte sin deklaration samtidigt, är ju om du har digital brevlåda du får denna veckan.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Kan alla redan nu se vad man får tillbaka? Fattar inte var?

Om man som jag, identifierar sig som äldre man så får man fint vänta tills på fredag, om jag fattat det hela korrekt.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Fick mitt brev vid 23-tiden igår hahah o jag är nöjd med vad jag såg!

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt besked inatt runt 00:40 haha. 13k tillbaks, vilket är helt okej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det var en period som det inte var någon ränta så du minns nog helt rätt.

Skrivet av Yatagarasu:

Just det @radioactive talar om är den vanligaste anledning jag hört med. Just säkerheten med att ha en form av "överförmyndare" när det kommer till att säkerställa semesterkassan inför sommarmånaderna.

Det är även något jag sett en del bland klasskamrater och andra studenter som jobbat extra under min utbildning, att man ser det som en positiv liten knuff att ta en igenom sommaren utan CSN-utbetalningar – fickpengar helt enkelt, som inte kan råkas spenderas innan

Skrivet av Bizzro:

Du får över 2% ränta i dagsläget som är skattefri (länkat till styrräntan), vilket ger ca 3%~ effektiv ränta. Inte världens bästa sparkonto, men bättre än många lönekonton iaf.

Tack, bra info från samtliga (och om jag eventuellt missat någon).

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jobbar inte sen förra våren då jag studerar och ISK-skatten kommer svida lite mer i år, det blir tydligen nettoinbetalning, men bara 174 kr

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Fick mitt brev vid 23-tiden igår hahah o jag är nöjd med vad jag såg!

Skrivet av Awsmkiid:

Jag fick mitt besked inatt runt 00:40 haha. 13k tillbaks, vilket är helt okej!

Vankas det grafikkort för er båda?

Tidigare år har jag personligen satt in typ hälften på börsen, resterande fylla på någon buffert som ligger på fel sida gränsen annars konsumerat något. Ofta böcker faktiskt. Sen vad det varit åter avgör också förstås.

Inte fått resultatet i år, verkar bli sent och även om jag är nyfiken så har jag ingen direkt brådska. Stör mig lite att Kivra krånglar, pga (skatte)trycket ( ) antar jag, första gången sedan jag skaffade det när Postnord slarvade bort brev (2015?) som jag känt mig missnöjd med Kivra. Får viktigare utskick än från skatteverket jag måste ha i tid.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

1148:- fordonsskatt... jaha, nej det var ju fel brev i Kivra som damp ner.

Permalänk
Medlem

33700kr och sambon fick 32000kr.

Permalänk
Medlem

Måste betala in just över 30.000kr, och försöker läsa mig till när man ska betala in för att slippa ränta. Just nu finns inget underskott på skattekontot men när kommer underskottet och när ska det vara betalt innan räntan börjar ticka?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Måste betala in just över 30.000kr, och försöker läsa mig till när man ska betala in för att slippa ränta. Just nu finns inget underskott på skattekontot men när kommer underskottet och när ska det vara betalt innan räntan börjar ticka?

Över 30k så tickar det från 12/2 i år, så betala in det som är över 30k ASAP!
Under 30k så tickar det från 3/5 i år.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Japp 51000 får jag betala men det var förväntat

Permalänk
Medlem

Ca 1000-lappen åter. Acceptabelt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Går inte ens att logga in på Skatteverket just nu.

Permalänk
Medlem

Lite över 16k tillbaka.

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem

Nej jnej nej nej jag vill ha lägre ränta tack 😎🤙👍

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på avdrag för bil? Säg att beräknat belopp är 100k, får jag då tillbaka 26700?

Permalänk
Medlem

Många är nöjda här. Frågan är om man verkligen skall vara nöjd om man får tillbaka.. det är pengar som kunde investerats…

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)