Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Jag har också Kivra, så då kanske min kommer med snart?

Ja den kommer till dig snart.

Permalänk

Får betala tillbaka 3700kr i år, ungefär den summar jag fått tillbaka varje år i 10 år nu🤔

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Hur kan ni se inkomstdeklarationennrwdan nu? När jag tittar via Skatteverkets app så står det att den öppnar tidigast 19 maj

Jag kunde logga in igår på skatteverkets hemsida och få upp en PDF med deklarationen. Kunde inte göra något mer, men såg iaf vad jag ska få tillbaka.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag 12K och sambon 24k.

Permalänk
Medlem

Brukade få min tidigt men dröjer i år verkar det som. Men har ingen brådska mer än nyfikenheten förstås.

Brukar få tillbaks men magkänslan är att jag får betala in i år. Brukar inte vara några stora summor så lite sak samma om man bortser från principen. Hör till skaran som föredrar att behöva betala in då det då gett ett teoretiskt bortfall skattemässigt. Men med summan det brukar handla om kvittar det. Principer är bra men än bättre om de inte alltid följs hundraprocentigt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av Hablam:

Jag har också Kivra, så då kanske min kommer med snart?

Alla, oavsett Kivra-innehav, kommer att kunna se deklarationen på skatteverkets hemsida från 8 mars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Skatten är rätt men får nog höja den en aning så det dras mer. Sen har man fått bra bonus pengar under året på företaget då man fått över ett par stora valar till vår sida. Sen pengar man får in från diverse byggen åt kunder som sido jobb. Självklart skattar jag där med då jag inte kör med fuffens eller svart.

Men du skattar det som en engångsbonus då istället för provisionslön? Regelbundna bonusar skall skattas högre. Många missar det.

Permalänk
Medlem

Blir en härlig återbäring på bortåt 60.000:- totalt i år.

Baksidan är dock en lägenhetsaffär där jag gick runt 350.000:- back.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

258kr innan jag räknar på reseavdrag på ett par tre tusen.

Permalänk
Avstängd

Får tillbaka 7 800kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du får ränta från det skatteverket anser att överskott har uppstått, d.v.s. först från deklaration fram till utbetalning så svaret är nej staten har lånat gratis från dig under 2023.

Tack för förtydligan, då var det som jag misstänkte och jag kommer fortsätta att försöka landa så nära 0:- som möjligt

Vissa i min omgivning har nämligen börjat betala in extra skatt för att dom ser det som ett sparande, jag har hela tiden sagt att det är ett uselt sparande då du kan få ränta/avkastning på pengarna om du istället sparar riktigt. Idag poppade dock frågan upp i mitt huvud om "skattesparande" var så jävla uselt som jag mindes från ett par år tillbaka, och det var det ju då

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk

Fick 20.127:- tillbaks men har betalat 2000 extra i skatt varje månad så exakt har jag förlorat 4000 :- kronor inget att hurra för direkt men slapp restskatt

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Tack för förtydligan, då var det som jag misstänkte och jag kommer fortsätta att försöka landa så nära 0:- som möjligt

Vissa i min omgivning har nämligen börjat betala in extra skatt för att dom ser det som ett sparande, jag har hela tiden sagt att det är ett uselt sparande då du kan få ränta/avkastning på pengarna om du istället sparar riktigt. Idag poppade dock frågan upp i mitt huvud om "skattesparande" var så jävla uselt som jag mindes från ett par år tillbaka, och det var det ju då

Finns väl ingen anledning att göra det alls idag då man inte får ränta på skattekontot längre så förstår heller inte de som gör det. Som du skriver typ, bättre vara skyldig pengarna, sätta in på konto med ränta eller investera under tiden. Gamla vanor kanske? Eller summor där räntan smått kvittar. Fem och sexsiffriga belopp vore det lite dumt att inte försöka optimera.

Snyggt att hamna runt noll iofs men lite poänglöst. Möjligen om man har svårt att låta bli pengarna och budgetera kanske. Nu tycker jag ju sånt är kul och är petig med budgetering men inser att jag nog är lätt skadad med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av anders190:

Finns väl ingen anledning att göra det alls idag då man inte får ränta på skattekontot längre så förstår heller inte de som gör det. Som du skriver typ, bättre vara skyldig pengarna, sätta in på konto med ränta eller investera under tiden. Gamla vanor kanske? Eller summor där räntan smått kvittar. Fem och sexsiffriga belopp vore det lite dumt att inte försöka optimera.

Snyggt att hamna runt noll iofs men lite poänglöst. Möjligen om man har svårt att låta bli pengarna och budgetera kanske. Nu tycker jag ju sånt är kul och är petig med budgetering men inser att jag nog är lätt skadad med.

Det finns många som vill spara men som har väldigt svårt att hålla i pengar, vissa är helt enkelt värdelösa på att hålla i pengar, medans andra har svårt med det p.ga. adhd, bipolär sjukdom m.m. Gissar på att en del av de ser det som en enkel lösning att betala extra skatt och få tillbaka det i en klumpsumma, så att de kan boka den där utlandsresan de vill göra en gång om året, typ.

Edit: Jag har inte fått något besked ännu, ska bli spännande att se. Jag brukar för det mesta få tillbaka.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Finns väl ingen anledning att göra det alls idag då man inte får ränta på skattekontot längre så förstår heller inte de som gör det.

Vad jag kan läsa mig till på skatteverkets hemsida så får man ränta på överskottet på skattekontot.

Permalänk
Medlem

20.000 ca för mig. sambon lär få ungefär detsamma, hade en tredjedel av huslånet som gick från 1,09 bundet till rörlig ränta 2023. vi skattejämkar inte, därav återbäringen

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

8K tillbaka. Får dock inte notiser från Kivra, trots fiffel med inställningar, så har kikat manuellt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

Det finns många som vill spara men som har väldigt svårt att hålla i pengar, vissa är helt enkelt värdelösa på att hålla i pengar, medans andra har svårt med det p.ga. adhd, bipolär sjukdom m.m. Gissar på att en del av de ser det som en enkel lösning att betala extra skatt och få tillbaka det i en klumpsumma, så att de kan boka den där utlandsresan de vill göra en gång om året, typ.

Edit: Jag har inte fått något besked ännu, ska bli spännande att se. Jag brukar för det mesta få tillbaka.

Så sant som du skriver.

Skrivet av joakim99:

Vad jag kan läsa mig till på skatteverkets hemsida så får man ränta på överskottet på skattekontot.

Ah, vettefan vad jag blandat ihop med men bra om det fortfarande är så.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ah, vettefan vad jag blandat ihop med men bra om det fortfarande är så.

Det var en period som det inte var någon ränta så du minns nog helt rätt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anders190:

Finns väl ingen anledning att göra det alls idag då man inte får ränta på skattekontot längre så förstår heller inte de som gör det. Som du skriver typ, bättre vara skyldig pengarna, sätta in på konto med ränta eller investera under tiden. Gamla vanor kanske? Eller summor där räntan smått kvittar. Fem och sexsiffriga belopp vore det lite dumt att inte försöka optimera.

Snyggt att hamna runt noll iofs men lite poänglöst. Möjligen om man har svårt att låta bli pengarna och budgetera kanske. Nu tycker jag ju sånt är kul och är petig med budgetering men inser att jag nog är lätt skadad med.

Skrivet av radioactiv:

Det finns många som vill spara men som har väldigt svårt att hålla i pengar, vissa är helt enkelt värdelösa på att hålla i pengar, medans andra har svårt med det p.ga. adhd, bipolär sjukdom m.m. Gissar på att en del av de ser det som en enkel lösning att betala extra skatt och få tillbaka det i en klumpsumma, så att de kan boka den där utlandsresan de vill göra en gång om året, typ.

Edit: Jag har inte fått något besked ännu, ska bli spännande att se. Jag brukar för det mesta få tillbaka.

Just det @radioactive talar om är den vanligaste anledning jag hört med. Just säkerheten med att ha en form av "överförmyndare" när det kommer till att säkerställa semesterkassan inför sommarmånaderna.

Det är även något jag sett en del bland klasskamrater och andra studenter som jobbat extra under min utbildning, att man ser det som en positiv liten knuff att ta en igenom sommaren utan CSN-utbetalningar – fickpengar helt enkelt, som inte kan råkas spenderas innan

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

10 personer på 8 miljoner? Rätt enkelt att få träff då. Detta blir ju "debunkat" (svenska?) varje år i den här tråden

Så kan det vara.

Men att det kommit omgångar:

0....1.. sen 2... sen 3.... sen har man väntat till dagen efter och sen har 4, 5 och 6 kommit... Sedan 7...8... och slutligen 9.

Detta har skett VARJE år senaste 5 åren förutom i år. Att det är en slump.. jag vet inte. Kan säkert vara att dom har det i system med undantag på vissa personer. Personerna jag haft i grupp har runt 25-50k i månadsinkomst.

Permalänk

269kr tillbaka 1kr mer än förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Finns väl ingen anledning att göra det alls idag då man inte får ränta på skattekontot längre.

Du får över 2% ränta i dagsläget som är skattefri (länkat till styrräntan), vilket ger ca 3%~ effektiv ränta. Inte världens bästa sparkonto, men bättre än många lönekonton iaf.

Permalänk
Medlem

Får besked den 8:e Mars jag

Permalänk
Medlem

15k tillbaka. rätt bra med tanke på att jag fått betala tillbaka varje år förut. Beror nog på nya jobbet misstänker jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag fick besked tidigare idag, 324 kr tillbaka! Riktigt nöjd med det faktiskt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det är ju inte så att det inte går att stoppa simpla ddos-attacker.

Sidorna går ju ändå ner ibland?

Men svenska myndigheter söker personal så du kanske kan hjälpa dem lösa problemet?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ryska-hackare-tar-pa-sig-a...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Fick äntligen mitt besked. Strax över 20.000kr tillbaka. Sen blir det lite reseavdrag och annat så jag räknar med att det landar på ca 30 tillslut.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

"Har ni fått skattepengarna?" Nej, men jag har betalat en massa och mer lär det bli. ISK och inga lån...

Permalänk
Medlem

4800 kr+reseavdrag

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR