Dra in Fjärrvärme eller en ny LLVP ?

Permalänk
Medlem

Dra in Fjärrvärme eller en ny LLVP ?

Tjena jag och min sambo bor i ett suterränghus där halva entre plan ligger under mark, Sedan har vi plan 2 som är vårt huvudplan med kök huvudsovrum och toa. Även utgång till trädgård.
Vi har en LLVP som sitter ovanför trappen och värmer plan 2 utmärkt.
Problemet är att vi har noll värme där nere.
Funderar på att antingen sätta en golvmonterad LLVP och några värmeflyttare eller dra in fjärrvärme och successivt börja lägga golvvärme.
Jag bor i Skåne
Kostnad för FV
60k för indragning och installation
105öre/kwh
5000 års avgift

Permalänk
Medlem

Fv låter väldigt dyrt.. kör du en till vp så nyttjar du ditt elabbonemang ingen ytterliggare fast avgift.

Du bor i söder så relativt hög medeltemp så värmepumpen kommer vara effektiv

Permalänk
Medlem

Du lär aldrig spara in Fjv installation om du inte tänkt skaffa mer vattenburen värme.

Förmodligen en andra lvvp är billigare i längden, dock är Fjv mer stabilt pris och sedan borde du ha två kWh priser? Sommar och vinter tariff

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Har du inget vattenburet system i huset så borde 2 luftvärmepumpar vara det bästa valet på kort och medellång sikt.

Permalänk
Medlem

Vi har ett ventilationssystem i huset med ett värmeaggregat på plan 1 och en gammal ftx på vinden.
Det är inte så att man kan nyttja detta på något sätt ?
Vi kör inte värme på det nu för att det är ett el element i aggregatet som drar 3kw-6kw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Vi har ett ventilationssystem i huset med ett värmeaggregat på plan 1 och en gammal ftx på vinden.
Det är inte så att man kan nyttja detta på något sätt ?
Vi kör inte värme på det nu för att det är ett el element i aggregatet som drar 3kw-6kw.

Jo man kanbygga om det till ftx/mekanisk frånluft mer värmeåtervinning, det kommer att hjälpa till med vatten uppvärmningen framförallt.

Vattenburen uppvärmning blir enbart vettigt om du har hela huset med vatten radiatorer egentligen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Men jag skulle kunna riva bort värmeaggregatet sätta en ny ftx på vinden sedan köpa en till llvp och sätta på entréplan samt kanske någon värmeflyttare till rummen som ibland har stängd dörr

Permalänk
Medlem

Om det är möjligt att lägga in vattenburen golvvärme på nedre plan,
kan en Luft-Vattenvärmepump vara ett alternativ.

Lågtempererad golvvärme är ett idealiskt användningsfall för en värmepump.

Edit: Golvvärme ger även överlägsen komfort.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Ca1P3:

Vi har ett ventilationssystem i huset med ett värmeaggregat på plan 1 och en gammal ftx på vinden.
Det är inte så att man kan nyttja detta på något sätt ?
Vi kör inte värme på det nu för att det är ett el element i aggregatet som drar 3kw-6kw.

Hej om dit ftx aggregat inte fungerar så skulle jag absolut se över med en vent firma om det går att driftsätta då FTX kan spara en hel del energi.
angående LLVP så finns det splitt system med en utedel och två eller fler inomhusdelar, dom går även att få med kyla om du vill hålla dig sval på sommaren.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Vi har ett ventilationssystem i huset med ett värmeaggregat på plan 1 och en gammal ftx på vinden.
Det är inte så att man kan nyttja detta på något sätt ?
Vi kör inte värme på det nu för att det är ett el element i aggregatet som drar 3kw-6kw.

Om man bygger nytt idag kör man oftast frånluftsvärmepump.

Du kan ju titta på om det skulle gå bra med ditt ftx system.

En luft luft på nedervåningen är nog oslagbar om man tittar på pris och återbetalningstiden.
Samt att det går köra AC på sommaren.

Att köra vattenburen golvvärme är effektivast, men har svårt att se att det skulle betala sig självt.
Men behöver golv bytas samt att ni vill få en högre standard så rekommenderar jag det.

Farsan körde bergvärme och vattenburet i golv, samt en luft luft för kyla på sommaren.
Men detta uppe i Norrbotten, renovering behövdes samt att han är byggare så kunde fixa mycket själv.

Riktigt behagligt samt underhållsfritt, eller ja luftvärmepumpen behöver väl dammas av ibland (den blåste dock ur sitt filter själv).

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Jag hade kört FTX varje dag i veckan och sekundärt funderat på FV men då att installera radiatorer eller liknande. Men det kräver ju en del klurande för att då det snyggt. Golvvärme fungerar ju också såklart.
En annan fördel med fjärrvärme är ju att du slipper värma vatten såklart.

Visst är en luftvärmepump effektivt om den rengörs och servas samt är av nyare modell, men fläktljudet kan få vem som helst att få krupp på LVP. Däremot är det ju gött med en AC på sommaren om det krisar.

FTX där har du även föredelen att du sannolikt får bra ventilation i huset vilket gynnar både familjen och huset, dålig ventilation är vanligt och kör man LVP så brukar folk stänga ventiler på vintern för att det inte ska dra kallt.

Mina 5 cent, ta dit en firma som kolla över FTX och vilka möjligheter du har att uppgradera den till dagens standard med värmeåtervinning osv. Om det i närtid finns tankar om att renovera och dra in golvvärme (vatten) och kanske komplettera med vattenradiatorer så är fjärrmärme heller ingen dum ide.

Är lite avis på att du har så många bra alternativ En del sitter med sina elektriska element och har dåligt med möjligheter.
Element kan även bli en snygg inredningsdetalj med kopparör om man gillar sånt.

Permalänk
Medlem

Finns det tillräckligt med luftflöde (effekt) för att värma upp med ftx?
Vad är det för spetsvärme på ftxen?

Fjärrvärme ger cop på 1
Luft/luft värmepump ger en cop på 5-6

Hur som helst är det som att installera elradiatorer som att dra in fjärrvärme.
Installera golvvärme och sätta luft/vatten är en dyr investering som blir svår att räkna hem.
En luft/luft värmepump kostar 12-15k inkl installation och den har du igen på några år.

Permalänk
Medlem

Blir nog en llvp till på bottenplan känns att det blir för mycket jobb och pengar att börja göra om huset till vattenburet.
Sen som många skriver man får ju ut bra energi från dem och vi bor i Skåne så temperaturen är ju bra för en llvp.
Det jag tänkte på var att jag funderar på en golvmonterad om jag då ska sätta värmeflyttare till ett rum ska jag placera den i golvnivå eller tak nivå ?

Permalänk
Skrivet av Ca1P3:

Blir nog en llvp till på bottenplan känns att det blir för mycket jobb och pengar att börja göra om huset till vattenburet.
Sen som många skriver man får ju ut bra energi från dem och vi bor i Skåne så temperaturen är ju bra för en llvp.
Det jag tänkte på var att jag funderar på en golvmonterad om jag då ska sätta värmeflyttare till ett rum ska jag placera den i golvnivå eller tak nivå ?

Beror på din planlösning men om du har FTX bör ju det sköta cirkulationen åt dig. förutsatt att det fungerar och har kanaler dragna i huset.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Om planerna ändras i framtiden så kom ihåg att man inte bör installera golvvärme i platta på mark om inte plattan är isolerad. Vilket den inte lär vara med tanke på husets ålder. Så du skulle behöva bila upp hela plattan med allt vad det innebär om du vill ha golvvärme på undre plan..

Bra höjning av standard på huset, men lär kosta minst 300-500K även om du gör det mesta själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Vi har ett ventilationssystem i huset med ett värmeaggregat på plan 1 och en gammal ftx på vinden.
Det är inte så att man kan nyttja detta på något sätt ?
Vi kör inte värme på det nu för att det är ett el element i aggregatet som drar 3kw-6kw.

Ska du sätta värmepump för vatten så är det minst 130.000kr + 10.000kr per radiator för installation.
Värmepumpen har en teknisk livslängd på ca 15år.

Köper du ett FTX med motströmsväxlare så har du 80% temp återvinning på luften.
Har du vind kan du alltid montera aggregatet där sedan drar du kanaler dit du vill ha dem.

Du borde kunna koppla ihop alla kanalerna beroende på hur det ser ut.

Mest komfort är golvvärme men du kommer riva upp allt på plan, ska du höja golvet med är risken du måste fixas alla dörrarna med.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Ja asså planen ser väl ut såhär nu
Att jag sätter en till llvp på plan 1
River ut bägge aggregaten (värme och minimaster) och syr ihop kanalerna där värmeaggregatet satt sedan sätter jag ett modernt FTX på vinden där minimastern står nu eller tror den heter ACF och värmeaggregatet heter ACJ Bacho.
Blir nog billigast och smidigaste lösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Ja asså planen ser väl ut såhär nu
Att jag sätter en till llvp på plan 1
River ut bägge aggregaten (värme och minimaster) och syr ihop kanalerna där värmeaggregatet satt sedan sätter jag ett modernt FTX på vinden där minimastern står nu eller tror den heter ACF och värmeaggregatet heter ACJ Bacho.
Blir nog billigast och smidigaste lösningen

Glöm inte att isolera kanalerna om de är på kallvind för bästa energi prestanda.

(Nu är jag petig, men är mitt yrke)

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Min röst faller definitivt på L/L.
Ett alternativ kan väl vara en L/L med kanalansluten innedel, då kan du nyttja det för hela huset (förutsatt att du har tilluft överallt via ditt ftx-aggregat).

Permalänk
Medlem

har suttit och forskat lite idag och som jag skrev innan så har vi i huset ett luftvärmesystem av märket bacho där det sitter en ACF på vinden och ett ACJ nere på plan 1.
på ACJ som är värmeväxlaren har vi stängt av värmen så den bara cirkulerar luft.
FV blir för dyr investering och allt för mycket jobb att pyssla med, så den iden hoppar vi nog av faktiskt.
men såg att det finns något som heter Reflow från ren indovent som är att man bytter ut ACJ mot en ACJB där man kopplar på en utomhusdel likt LLVP som då sköter uppvärmningen av luften.
då skulle det innebära att det vi skulle göra är att riva ut både ACF och byta till ett modernt FTX och sedan även byta ACJ mot ett ACJB.
ELLER
så låter man ACJ vara kvar på plan 1 sätter en llvp och låter insuget till cirkulationen för ACJ ta emot värmen från llvp och sedan sprida det vidare i huset.