Hur upplever ni bildkvalitén på HDR och Dolby Vision?

Permalänk
Medlem

Hur upplever ni bildkvalitén på HDR och Dolby Vision?

Är det bara jag som tycker att bildkvalitén på många HDR och Dolby Vision produktioner är en besvikelse? Tex. APTV serien The New Look så är kontrasten väldigt låg generellt sett. Vad har ni för erfarenheter och någon referensserie eller film som upplevs som perfekt?

Som bildvisare och källa för 4K har jag en LG C3 Evo 77" med Dune Real Vision 4K med VS10 Engine + APTV 4K box.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Aha, det var så enkelt att åtgärda detta! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Ingen bra koll på film då den kollas på en projektor som inte har HDR men det är väldigt olika med spel hur bra HDR är. Har bara en LG A1 48 tum OLED så den är inte speciellt ljusstark jämfört med din och kör med energibesparing på för jag gillar inte för starkt ljus men svärtan är bra oavsett på OLED och vissa spel blir väldigt bra som Mass Effect Remaster på Xbox Series X. Medan Starfield var en grå smet som såg ut som en dålig LCD från 2006.

Känns inte som HDR prioriteras mycket i många spel.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Sitter på en 65" Panasonic HZ2000 & är inte jätteimpad av Dolby Vision materialet via Netflix iaf, kanske är mkt bättre på bluray?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

HDR, HDR10 etc. på Teve eller Spel har bara varit en akilleshäl för mig, släcker det så fort det går.

Jag har flera teve apparater och riktig fina dyra skärmar, men HDR har aldrig givit mig en "fantastisk" upplevelse, det har bara givit märkliga kontraster, speciellt låg kontrast, på några HDR10 kompatibla apparaten blir det översta och nedersta ljusområdet typ for mörkt eller för ljust.

(Och skulle ni som läser min kommentar direkt tänka, du måste komma ihåg att sätta windows till HDR läge, ditt spel till HDR läge + 100 andra grejer relaterat till detta, hit - Jag vet hur det fungerar, tack).

Men om du ska ha bra HDR så måste din skärm vara mycket mera än bara HDR/HDR10 kompatibelt, det måste ha användbar teknik som kan uppnå måtten. T.ex. om du bara har en skärm med låga nits (låg ljusstyrka) eller t.ex. edgelit (en rad ljusdioder, typ i botten av skärmen) så räcker inte detta.

Du bör ha minst 1500+ nits för att det skal synas, helst 3000+ nits, för att halva ljusstyrkan kommer att reduceras när du aktiverar HDR/HDR10.

Och dom flesta apparaten inom mänsklig pris är inte bra på detta.
Oled skärmar är ohört mycket bättre på det, men bara dom med extra bra ljusstyrka och "gamut".

Permalänk
Viking

Jag tycker Dolby Vision och HDR10 är fantastiskt på både LG C3 och Samsung QN95B (HDR10+ då Samsung inte stödjer DV). Har nu för tiden svårt att se på filmer utan HDR då SDR upplevs så tråkigt i jämförelse.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

Kvaliteten på majoriteten HDR10 och Dolby Vision håller en högre kvalitet och dynamiskt omfång på ett sätt som tidigare inte är tekniskt möjligt med SDR. Du kan med HDR återskapa exempelvis filmen (alltså fysisk analog film) så som den är tänkt att se ut, inklusive dess högre dynamiska omfång som tidigare bara kunde upplevas med analog film på biograf.

Med HDR är det från början – likt för moderna streamingplattformar – möjligt skapa innehåll med ett betydligt större omfång av nyanser och i den processen styra exakt hur ljus bilden ska vara. Vilket är precis vad HDR handlar om: High Dynamic Range. SDR är istället en relativ skala och som en sådan rätt begränsad i förhållande till hur ögat uppfattar ljus. För att SDR ska fungera behöver bildens karaktär ofta ljusas upp.

Eller om man så vill: SDR är en likriktare. SDR är så pass krympt i omfånget att det blir något av en egens sorts karaktär i sig självt. HDR är mer eller mindre helt fritt i hur man som innehållskapare vill att bilden ska se ut. HDR10 (med varianterna i HDR10+ och DV) baserat på hur ögat uppfattar ljus (PQ, perceptual quantizer) medan SDR är baserat på hur ett bildrör omvandlar elektrisk signal till ljus.

Ett typexempel på högre dynamisk omfång som inte går att återskapa hela vägen med SDR är skuggtoner och mellantoner. Det är där HDR har som störst effekt. Många fokuserar på 1000+ nits och högdagrar för det är den första uppenbara skillnaden men det är inte det som är avgörande.

Detta blir då ofta en dissonant upplevelse för många. Här tittar man på HDR för första gången och hör talas om ljusstyrkor som är 10–20 gånger högre än en plasma. Ändå upplever man HDR materialet som att det är för mörkt. Svaren är ungefär som följer:

1) Man är helt enkelt ovan med att det är en bild med ett stort omfång av nyanser i skuggor och mellantoner. Man är så van med den snäva och ganska ljusa SDR-karaktären som varit det enda alternativet sedan TV, BD, DVD, VHS och äldre. Man förväntar sig en HDR-bild som är "...precis som SDR fast ljusare" så blir det en jäkla dissonans när bilden istället är mörkare!

Och man har ännu inte insett att HDR-bilden, trots att den är mörkare, faktiskt rymmer så mycket mer nyansrikedom än tidigare. Det är bara nytt och märkligt eftersom man är så van med en snäv karaktär på bilden efter decennier av SDR-tittande.

2) Rummet är för ljust: detta är lite av dilemmat med HDR och absoluta nivåer. Det fungerar inte alltid i ljusa rum där SDR fungerar bättre eftersom det är relativa nivåer. Ökas ljusstyrkan i TV:n blir också skuggtonerna ljusare. Skuggtonen som däremot i HDR ska lysa med 3 nits ska fortfarande lysa med 3 nits oavsett om TV:n orkar 400 eller 4 000 nits. För det är absoluta nivåer med HDR.

Lösningen, om man inte vill anpassa rummet, är att använda någon form av HDR-läge som ger en annan tonemapping. Detta varierar då från TV till TV hur det går till och vilka möjligheter som finns. På LG brukar det heta Dynamisk tonspegling eller dynamic tonemapping och grundprincipen är ungefär så här:

Dynamic tonemapping OFF: HDR-bilden tonas som den är mastrad. Mastrad till 300 nits som max ljusnivå lyser den med 300 nits som max ljusnivå.

Dynamic tonemapping ON: HDR-bilden tonas efter displayens förutsättningar. Kan TV:n lysa med 800 nits (likt en OLED C3) och filmen är mastrad till 300 nits, då skalas nivåerna om för att matcha 800 nits som vitt och bilden blir ljusare. Men om bilden är mastrad till 1000 nits händer oftast ingenting eftersom den redan är mastrad på nivåer bortom TV:ns fysiska kapacitet.

På detta har olika TV olika bildlägen eller andra funktioner som ljusar upp HDR-bilden mer "automagiskt" för att matcha ljusa rum. Till exempel finns ofta två olika Dolby Vision-lägen, ett för mörka rum och ett för ljusa rum. Flera tillverkare har också blivit bättre och bättre på att använda ljussensorn med god effekt på sina toppmodeller.

Så det handlar om att förstå sin TV och hur den fungerar. Det finns lösningar och det måste finnas lösningar eftersom alla rum är olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kvaliteten på majoriteten HDR10 och Dolby Vision håller en högre kvalitet och dynamiskt omfång på ett sätt som tidigare inte är tekniskt möjligt med SDR. Du kan med HDR återskapa exempelvis filmen (alltså fysisk analog film) så som den är tänkt att se ut, inklusive dess högre dynamiska omfång som tidigare bara kunde upplevas med analog film på biograf.

Med HDR är det från början – likt för moderna streamingplattformar – möjligt skapa innehåll med ett betydligt större omfång av nyanser och i den processen styra exakt hur ljus bilden ska vara. Vilket är precis vad HDR handlar om: High Dynamic Range. SDR är istället en relativ skala och som en sådan rätt begränsad i förhållande till hur ögat uppfattar ljus. För att SDR ska fungera behöver bildens karaktär ofta ljusas upp.

Eller om man så vill: SDR är en likriktare. SDR är så pass krympt i omfånget att det blir något av en egens sorts karaktär i sig självt. HDR är mer eller mindre helt fritt i hur man som innehållskapare vill att bilden ska se ut. HDR10 (med varianterna i HDR10+ och DV) baserat på hur ögat uppfattar ljus (PQ, perceptual quantizer) medan SDR är baserat på hur ett bildrör omvandlar elektrisk signal till ljus.

Ett typexempel på högre dynamisk omfång som inte går att återskapa hela vägen med SDR är skuggtoner och mellantoner. Det är där HDR har som störst effekt. Många fokuserar på 1000+ nits och högdagrar för det är den första uppenbara skillnaden men det är inte det som är avgörande.

Detta blir då ofta en dissonant upplevelse för många. Här tittar man på HDR för första gången och hör talas om ljusstyrkor som är 10–20 gånger högre än en plasma. Ändå upplever man HDR materialet som att det är för mörkt. Svaren är ungefär som följer:

1) Man är helt enkelt ovan med att det är en bild med ett stort omfång av nyanser i skuggor och mellantoner. Man är så van med den snäva och ganska ljusa SDR-karaktären som varit det enda alternativet sedan TV, BD, DVD, VHS och äldre. Man förväntar sig en HDR-bild som är "...precis som SDR fast ljusare" så blir det en jäkla dissonans när bilden istället är mörkare!

Och man har ännu inte insett att HDR-bilden, trots att den är mörkare, faktiskt rymmer så mycket mer nyansrikedom än tidigare. Det är bara nytt och märkligt eftersom man är så van med en snäv karaktär på bilden efter decennier av SDR-tittande.

2) Rummet är för ljust: detta är lite av dilemmat med HDR och absoluta nivåer. Det fungerar inte alltid i ljusa rum där SDR fungerar bättre eftersom det är relativa nivåer. Ökas ljusstyrkan i TV:n blir också skuggtonerna ljusare. Skuggtonen som däremot i HDR ska lysa med 3 nits ska fortfarande lysa med 3 nits oavsett om TV:n orkar 400 eller 4 000 nits. För det är absoluta nivåer med HDR.

Lösningen, om man inte vill anpassa rummet, är att använda någon form av HDR-läge som ger en annan tonemapping. Detta varierar då från TV till TV hur det går till och vilka möjligheter som finns. På LG brukar det heta Dynamisk tonspegling eller dynamic tonemapping och grundprincipen är ungefär så här:

Dynamic tonemapping OFF: HDR-bilden tonas som den är mastrad. Mastrad till 300 nits som max ljusnivå lyser den med 300 nits som max ljusnivå.

Dynamic tonemapping ON: HDR-bilden tonas efter displayens förutsättningar. Kan TV:n lysa med 800 nits (likt en OLED C3) och filmen är mastrad till 300 nits, då skalas nivåerna om för att matcha 800 nits som vitt och bilden blir ljusare. Men om bilden är mastrad till 1000 nits händer oftast ingenting eftersom den redan är mastrad på nivåer bortom TV:ns fysiska kapacitet.

På detta har olika TV olika bildlägen eller andra funktioner som ljusar upp HDR-bilden mer "automagiskt" för att matcha ljusa rum. Till exempel finns ofta två olika Dolby Vision-lägen, ett för mörka rum och ett för ljusa rum. Flera tillverkare har också blivit bättre och bättre på att använda ljussensorn med god effekt på sina toppmodeller.

Så det handlar om att förstå sin TV och hur den fungerar. Det finns lösningar och det måste finnas lösningar eftersom alla rum är olika.

Den röda tråden med Laxpuddings inlägg är att man alltid lär sig något nytt samtidigt som du håller det pedagogiskt så att gemene lekman oftast förstår.

Dina inlägg är bland höjdpunkterna här på Swec, hoppas att du vet hur uppskattade dom är utav många av oss här!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att det i regel ger bättre bild. Har bara i ett fall valt SDR där HDR har funnits, vilket var i Star Trek Picard säsong 3.
Början av avsnitt 1 hade en mörk scen med strider med laservapen, där lasrarna fan måste ha varit mastrade till 1000 nits eller något. Kan/orkar inte kolla upp, men det var hur som helst ett extremt starkt blinkande som enbart var jobbigt och inte bidrog till någon bättring alls.

Målet med HDR behöver ju som sagt inte vara att nå extrema ljusnivåer; i mitt tyckte bör de användas ganska sparsamt. Gillar inte när det t ex är en scen på natten med månljus och månen lyser med typ 500+ nits. Visst, månen är väldigt ljus mot marken såna nätter, men om månen och solen använder samma ljusstyrka på TV:n så blir det bara konstigt.

LoTR: Fellowship of the Ring använder HDR på ett väldigt bra sätt som jag ser det. Vid ett fåtal ställen blir det kontrast som bara inte är möjlig i SDR, som när Gandalf har sitt vita ljus i Moria, eller vid Balrog-striden på bron, som ser helt fantastisk ut.

Ett till exempel jag inte gillar (men ärligt talat inte gett en rejäl chans ännu) är Baldur's Gate 3. Vid HDR-kalibrering visas en delad skärm mellan dagtid/utomhus och en mörkare grotta med lite eld som belysning. Där finns ingen inställning som i mina ögon gör att båda ser bra ut. Antingen får man det för mörkt utomhus, eller för ljust inomhus. Jag skulle vilja ha rätt mycket ljus en solig dag ute, och rätt mörkt i grottor. Det dynamiska omfånget måste ju inte vara jättehögt i varje enskild scen, utan sammantaget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Bra input i tråden! Men, jag vidhåller att det är ganska stora skillnader på olika produktioner ( film/serier ) Jag själv har ett mörklagt bio-rum så det är inga problem med ljusinsläpp mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Sitter på en 65" Panasonic HZ2000 & är inte jätteimpad av Dolby Vision materialet via Netflix iaf, kanske är mkt bättre på bluray?

Nä, kunde varit bättre på Netflix. Jag tycker det är bättre på Blu ray iallafall, har en 55 Panasonic LZ1000 (Dolby Vision IQ).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.