Extremt mycket spam mail, vad göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Sorry, glömde skriva, gäller hotmail/outlook

Du borde kunna ställa in att skicka allt till papperskorgen eller spammappen med *@jula.se (om det är .se) och markera det som läst.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Du borde kunna ställa in att skicka allt till papperskorgen eller spammappen med *@jula.se (om det är .se) och markera det som läst.

Tror jag har 2 eller 3 regler som hanterar det på något sätt eller annat, ingen hjälper.

Ska testa den där "complaint letter" och se om det funkar.

@CSM101
Hur gör man del två av ditt regel exempel? Alltså att emailadressen också markeras som skräppost, får inte upp det som ett alternativ.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Tror jag har 2 eller 3 regler som hanterar det på något sätt eller annat, ingen hjälper.

Ska testa den där "complaint letter" och se om det funkar.

@CSM101
Hur gör man del två av ditt regel exempel? Alltså att emailadressen också markeras som skräppost, får inte upp det som ett alternativ.

Då har du ställt in det fel på något sätt. Jag använder google workspace (gmail) så jag vet inte om filtret fungerar med samma syntax hos outlook men såhär hade jag nog iaf försökt att ställa in det. Radera dom befintliga reglerna för jula och gör om

FRÅN: *@jula.se (Kommer det från en jula underdomän, använd *jula.se eller *@*jula.se)
INNEHÅLLER ORDEN: "Grattis" OR "Vunnit" OR "Erbjudande" OR "Avprenumerera"
HAR INTE: "Tack för betalning" OR "Tack för beställning"

Det går att finjustera en hel del, men grovhugget bör det hålla det mesta ifrån en jula-adress borta ifrån din inkorg om det nu inte är ett legitimt bekräftelsemail ifrån en faktisk beställning du har gjort.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Då har du ställt in det fel på något sätt. Jag använder google workspace (gmail) så jag vet inte om filtret fungerar med samma syntax hos outlook men såhär hade jag nog iaf försökt att ställa in det. Radera dom befintliga reglerna för jula och gör om

FRÅN: *@jula.se (Kommer det från en jula underdomän, använd *jula.se eller *@*jula.se)
INNEHÅLLER ORDEN: "Grattis" OR "Vunnit" OR "Erbjudande" OR "Avprenumerera"
HAR INTE: "Tack för betalning" OR "Tack för beställning"

Det går att finjustera en hel del, men grovhugget bör det hålla det mesta ifrån en jula-adress borta ifrån din inkorg om det nu inte är ett legitimt bekräftelsemail ifrån en faktisk beställning du har gjort.

Det är så jag har, men problemet är väl att mailen inte kommer från @jula.se men de använder @jula som någon form a header, glömt vad det heter men när mailet säger att de kommer domän(?) X men skickat från Y.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Det är så jag har, men problemet är väl att mailen inte kommer från @jula.se men de använder @jula som någon form a header, glömt vad det heter men när mailet säger att de kommer domän(?) X men skickat från Y.

OK, men ersätt jula med domänen som används då. Dom kan inte kringgå ditt filter, men det måste ställas in rätt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

OK, men ersätt jula med domänen som används då. Dom kan inte kringgå ditt filter, men det måste ställas in rätt

Problemet med dessa spam är att det inte visas någon riktig avsändaradress, så de går inte att blockera.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Problemet med dessa spam är att det inte visas någon riktig avsändaradress, så de går inte att blockera.

Då använder du inte FROM, utan enbart nyckelord som finns i mailen.

INNEHÅLLER ORDEN: "Nyckelord eller fraser som finns i mailen"

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag kör med en lång lista på svartlistade ord samt blockerar domäner och länder. Tyvärr slinker det igenom en del ändå. Jag handlade på Amazon,se nyligen och har sedan dess fått enormt mkt scam mail med Amazon som tema. Innan jag handlade på Amazon fick jag ytterst sällan sådant...så man börjar ju fundera på hur legitima siter använder ens mail.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Då använder du inte FROM, utan enbart nyckelord som finns i mailen.

INNEHÅLLER ORDEN: "Nyckelord eller fraser som finns i mailen"

Jo, men du verkar inte riktigt förstå problematiken 🙂

Här är ett exempel:

Ovan är vad som visas om man trycker på Svara.
Man kan inte klicka på avsändaren då det inte finns någon e-postadress och därför går det inte att spärra någon avsändare eller domän.

De använder alltså legit no-reply adresser från andra företag för att skicka ut sina spam.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jo, men du verkar inte riktigt förstå problematiken 🙂

Här är ett exempel:<Uppladdad bildlänk>

Ovan är vad som visas om man trycker på Svara.
Man kan inte klicka på avsändaren då det inte finns någon e-postadress och därför går det inte att spärra någon avsändare eller domän.

De använder alltså legit no-reply adresser från andra företag för att skicka ut sina spam.

Jo jag mförstår mycket väl, därav att jag ändrade rekommendationen. Använd inte FROM för att ange avsändaren utan bara nyckelord eller fraser som förekommer i spammailen.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jo jag mförstår mycket väl, därav att jag ändrade rekommendationen. Använd inte FROM för att ange avsändaren utan bara nyckelord eller fraser som förekommer i spammailen.

Ska testa det.

So far har den där "complaint letter" funkat ganska bra.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Tror jag har 2 eller 3 regler som hanterar det på något sätt eller annat, ingen hjälper.

Ska testa den där "complaint letter" och se om det funkar.

@CSM101
Hur gör man del två av ditt regel exempel? Alltså att emailadressen också markeras som skräppost, får inte upp det som ett alternativ.

Jag tror också, som det beskrivits tidigare att emailen jag har satt som regel egentligen inte tillför något då det är en länk i mailet som leder till den emailen.

Kolla genom spam mailen, se om det finne en gemensam nämnare så som i mitt fall med complaint letter och använd den frasen som regel.

Permalänk
Medlem

Fruit Salad Snuggle låter verkligen intressant och en en PDF fil på det dessutom. Måste ju vara något viktigt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Någon som får reglerna att fungera på Outlook? Tänkte att jag skulle ge mig på att kika igenom mitt hotmail adress och de har väl kommit cirkus 8k spam sedan de började eskalera i somras eller tidigare i år.

Bara nu när jag suttit vid datorn är det säkert 50+.

Försökte göra regler med denna William adress som hittas i alla mail där det "går" att avregistrera sig.
De verkar ej fungera för mig. Tips?! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Någon som får reglerna att fungera på Outlook? Tänkte att jag skulle ge mig på att kika igenom mitt hotmail adress och de har väl kommit cirkus 8k spam sedan de började eskalera i somras eller tidigare i år.

Bara nu när jag suttit vid datorn är det säkert 50+.

Försökte göra regler med denna William adress som hittas i alla mail där det "går" att avregistrera sig.
De verkar ej fungera för mig. Tips?! 😁

Man får tyvärr lägga till nya regler kontinuerligt.

Men försök att sätta regler för ord som enbart förekommer i spam, t.ex. "utvald", "bitcoin", "skynda". Vissa har jag enbart för om de förekommer i ämnesraden, andra i både ämne och text.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Man får tyvärr lägga till nya regler kontinuerligt.

Men försök att sätta regler för ord som enbart förekommer i spam, t.ex. "utvald", "bitcoin", "skynda". Vissa har jag enbart för om de förekommer i ämnesraden, andra i både ämne och text.

misstänkte det, så segt när det ej är huvud mailen utan en mail som är 20+ år och används sällan.
Tycker dock outlooks sida för regler är lite skum.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra tråd, testa min första regel idag med hotmail och väntar på ytterligare spam för att fylla på ord och fraser till regeln.
Uppdaterar om hur det går för mig, vill minnas att jag läste att någon fått bort majoriteten av skräppost.
Hoppfull ...

MVH

Permalänk
Medlem

Vill bara nämna för den som söker på denna rubrik att denna tråd och dess förslag fungerar.
Jag kör Hotmail och skapa regel med olika förekommande ord och skapa en ny folder som heter spam där alla meddelanden hamnar.

Känns toppen.

MVH

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av kahwalli:

Jag kör med en lång lista på svartlistade ord samt blockerar domäner och länder. Tyvärr slinker det igenom en del ändå. Jag handlade på Amazon,se nyligen och har sedan dess fått enormt mkt scam mail med Amazon som tema. Innan jag handlade på Amazon fick jag ytterst sällan sådant...så man börjar ju fundera på hur legitima siter använder ens mail.

Rufflare någonstans längs vägen mellan dig och de legitima (Amazon.se i ditt fall).

Det behöver inte vara någon anställd hos Amazon, men sannolikt är det det.
Personen i fråga samlar upp epostadresser och antingen säljer dem, eller byter till sig mot annat skumt på svarta marknaden.

Tyvärr måste företag precis som rättsväsenden ännu oftast förlita sig på att upptäcka korrupta beteenden i bar gärning, iallafall utan påträngande övervakning & reglering.

Framöver kommer nog de flesta system för upptäckt+flaggning av spam vara mer dynamiska och nära-realtid, lite som olika antivirus uppdateras vid nyupptäckta virus.

Permalänk
Medlem

29 spam mejl på Gmail helt plötsligt.. Va faan...
Ser ut som att alla kommer från samma spambot.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kan passa på att fråga här.
Jag har outlook adress som knappt används, och har börjat få en hel del sådana här mail. Blacklista mailadressen gör ju inget eftersom det är ny genererad varje gång.

Dessa går igenom skräpfiltret också och hamnar i inkorgen.

Vad är bästa sätt att blockera denna typen av mail?
Är det att försöka skapa någon regel då med mcaffe som ord lr något då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kan passa på att fråga här.
Jag har outlook adress som knappt används, och har börjat få en hel del sådana här mail. Blacklista mailadressen gör ju inget eftersom det är ny genererad varje gång.

Dessa går igenom skräpfiltret också och hamnar i inkorgen.

Vad är bästa sätt att blockera denna typen av mail?
Är det att försöka skapa någon regel då med mcaffe som ord lr något då?

<Uppladdad bildlänk>

Ja, om du inte behöver få mejl från något McAfee relaterat så är det bara att totalblockera alla mejl innehållande det ordet/namnet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.