Permalänk

Sälja husvagn, hur ta betalt?

Ska eventuellt sälja min husvagn imorgon (lördag) och funderar lite på hur man ska sköta betalningen. Summan överstiger swishgränsen som jag förstått de flesta banker satt till 150000:-.

Då går ju tanken direkt till banköverföring. Men om köparen har en annan bank så kommer det ju ta ett par bankdagar. Då finns det väl möjlighet att avbryta överföringen för köparen?

Så det jag undrar är såklart. Hur ska man sköta affären på bästa sätt isåfall?

mvh

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Ring din bank, den swishgränsen går att höja på de flesta banker.

Edit. Läste lite för fort, be köparen kontakta sin bank om att höja den gränsen.

Läste fel
Visa signatur

Ryzen 9 5900X | 32 GB DDR4 3600mhz | Asus TUF RTX 3080 OC | 980 PRO 1TB M.2|
Asus VG279QM | MSI MAG TOMAHAWK X570 | Corsair HX 850 | Noctua NH-DH15 |

Permalänk
Medlem

Avtal och att betalningen sker på ett bank-kontor är ju en bra "säkerhet" som fungerat förr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Postväxel?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Hur mycket över 150k handlar det om? Köparen kan be en närstående komplettera med en till Swish för upp till 300k eller så kan de ju ha kontanter för resten. Är det 6-700k det handlar blir det såklart svårare.

Jag hade inte accepterat banköverföring från annan bank iaf utan kan köparen inte lösa direktbetalning så får man ta det på en vardag hos banken.

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar skulle sälja sin husvagn (dock för ett betydligt lägre belopp) och när köparen dök upp så ville han betala med guldklockor och några guldsmycken. Det blev ingen affär om man säger så.

Jag tror att det säkraste sättet är att genomföra affären på banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Ska eventuellt sälja min husvagn imorgon (lördag) och funderar lite på hur man ska sköta betalningen. Summan överstiger swishgränsen som jag förstått de flesta banker satt till 150000:-.

Då går ju tanken direkt till banköverföring. Men om köparen har en annan bank så kommer det ju ta ett par bankdagar. Då finns det väl möjlighet att avbryta överföringen för köparen?

Så det jag undrar är såklart. Hur ska man sköta affären på bästa sätt isåfall?

mvh

Banköverföring tar högst 1 dag, oftast några timmar bara, det där med några dagar var många år sen.

Undantag är förstås helgdagar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du lämnar inte över husvagnen innan ALLA pengar är på kontot.
Ägarbytet sköter DU sedan i trafikverketappen så det sker på en gång.

Permalänk
Medlem

Se till att göra transaktionen en vardag innan kl 13 (flesta banker sköter överföringar den tiden) så kommer det samma dag. Alternativ kontrollera vilken bank personen har, och be honom skicka summan till en vän som har samma bank, då går det direkt.

Alternativt öppnar du helt enkelt upp ett bankkonto i samma bank som köparen, tar emot summan och sen stänger du ner kontot sedan.

Permalänk

Tack för alla svar. Kommer kolla så vi kan lösa swish på 2 betalningar istället om vi inte har samma bank!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Hur lång tid en betalning tar beror lite på vilken bank man har. I alla fall i företagsvärlden så går betalningar från SEB klockan 09:00 varje vardag. Hos Swedbank vill jag minnas att det är 11:00, så har man köat eller genomfört betalningarna innan det klockslaget så går pengarna iväg den tiden varje dag.

Det med ett par dagar är inte längre aktuellt såvida det inte rör sig om olika valutor eller liknande. Lägger man betalningarna som "direktbetalningar" efter de klockslagen går de iväg dagen därpå.

Permalänk
Medlem

Postväxel borde väl göra sitt jobb här. Så tar man ut en postväxel för kanske 10-20k mindre och så swishar man det sista efter man prutat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Hur lång tid en betalning tar beror lite på vilken bank man har. I alla fall i företagsvärlden så går betalningar från SEB klockan 09:00 varje vardag. Hos Swedbank vill jag minnas att det är 11:00, så har man köat eller genomfört betalningarna innan det klockslaget så går pengarna iväg den tiden varje dag.

Det med ett par dagar är inte längre aktuellt såvida det inte rör sig om olika valutor eller liknande. Lägger man betalningarna som "direktbetalningar" efter de klockslagen går de iväg dagen därpå.

Köpet är imorgon dock, så det är irrelevant hur lång tid det tar på vardagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Hur lång tid en betalning tar beror lite på vilken bank man har. I alla fall i företagsvärlden så går betalningar från SEB klockan 09:00 varje vardag. Hos Swedbank vill jag minnas att det är 11:00, så har man köat eller genomfört betalningarna innan det klockslaget så går pengarna iväg den tiden varje dag.

Det med ett par dagar är inte längre aktuellt såvida det inte rör sig om olika valutor eller liknande. Lägger man betalningarna som "direktbetalningar" efter de klockslagen går de iväg dagen därpå.

Det brukar finnas flera bryttider för överföringar där de är hos mottagaren en viss tid, men det spelar som påpekats ingen roll här eftersom det inte är en bankdag. Bankerna kan även "ringa över" pengar under "banktid", vilket ibland görs med stora belopp, t ex bostadsaffärer. Där ska ju betalning och lösen av säljarens lån ske momentant vid tillträdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Alternativt öppnar du helt enkelt upp ett bankkonto i samma bank som köparen, tar emot summan och sen stänger du ner kontot sedan.

Bankens antipenningtvättsavdelning lär säkert inte tycka att det verkar suspekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Bankens antipenningtvättsavdelning lär säkert inte tycka att det verkar suspekt.

Haha, ja, det kan framstå suspekt. Huvudsaken är att man kan bevisa orsaken till det. Men ja, antagligen det sista alternativet

Permalänk
Medlem

Jag köpte en bil för 500k, swishade 150k om dagen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Gränsen på 150k är per Swish-transaktion men där bankerna kan ha olika limiter per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag köpte en bil för 500k, swishade 150k om dagen.

Vem ägde bilen under betalningsperioden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Vem ägde bilen under betalningsperioden?

Säljaren

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB