Sapphire Radeon RX 7900 GRE Pulse – en utmanare till Geforce RTX 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Såhär: beslutar vi oss för att göra ett index för spel med RT lär AW och Cyberpunk vara med i det. Med eller utan PT kan jag inte svara på. Huruvida de är optimerade för Nvidia mer än till den grad att Nvidias 4000-serie är bättre än RDNA3 på den typen av arbetsplatser vet jag inte. De har inte likvärdig arkitektur så det är svårt att jämföra rakt av. Det man kan jämföra är slutresultatet och där är det i dagsläget en rätt ensidig kamp.

Vi har inte en RT-index i klassisk bemärkelse just nu för att göra ett sådant skulle smaka mer än vad det kostar för tillfället då hela sviten ändå skall förnyas. Kostnaden i tid att ta fram det och genomföra testerna är helt enkelt för stor i förhållande till värdet på informationen vi skulle få ut just nu. Med det sagt: jag håller med dig i sak. Vi kommer att ha mer RT i nästa svit då det är en teknik som får allt större vikt ju längre tiden går.

Callisto Protocol är ett praktexempel på ett spel som inte skulle vara lämpat att ha med i vår svit. Vi försöker ha spel som har prestanda som skalar linjärt utan att flaskas för mycket av processor. Därtill behöver de vara polerade spel utan för mycket egenheter.

Som sagt i sviten är det grafikkorten vi testar och inte spelen.
I individuella speltester bör vi såklart ta höjd för andra eventuella buggar.

Kostnad och tid? Ni har säkert en hobbyist på forumet som skulle kunna komma in när som, helt obetalt och göra det åt er.
Handlar ju dessutom inte om särskilt många grafikkort. De relevanta är 7800XT, 7900XT, 7900 XTX, 4070 Super, 4070Ti/Super, 4080, 4090.

Permalänk

Enligt mig, är rtx 4070, eller 7900xtx minimum nivå för RT i 1080p! För 1440p är rtx 4080 minimum nivå. Med dessa kort når man precis 60 fps. För endast rastrering, är kraven naturligtvis lägre. Men RT är framtiden, så varför satsa på ett kort endast för det, om du köper nytt idag?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Tragiskt nog så är detta nog ett av dom mest intressanta släppen denna generation, ricktigt fint kort även om man hade föredragit att priset var en aning lägre.

Angående RT Och baka in det i prestandaintex så är det nog en otrolig dum ide, skulle göra prestandaindex extremt missvisande för merparten av användare. Tänker att RT testet som det görs idag är lagom, sure man skulle även kunna lägga till något extra spel och göra ett RT index som techpowerup men för gudsskull rör inte prestandaindex! Även om jag nu mera gått över till techpowerup för tester av gpuer (då deras tester är lite mer omfattande) men prestanda index är trevlig att referera till när man pratar med mindre kunniga individer

Skrivet av Leiri:

Kostnad och tid? Ni har säkert en hobbyist på forumet som skulle kunna komma in när som, helt obetalt och göra det åt er.
Handlar ju dessutom inte om särskilt många grafikkort. De relevanta är 7800XT, 7900XT, 7900 XTX, 4070 Super, 4070Ti/Super, 4080, 4090.

Oof göra det gratis? Detta om något är en ganska farlig väg att gå för ett företag! minsta lilla fel och det kan få ganska hårda och dyra konsekvenser.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

VR på radeon!

Skrivet av Yerosan:

Ja kan ni va snälla att ta med VR benchmarks, 1 eller 2 räcker för att få sig en bild, framförallt om man själv har PCVR sedan tidigare då det finns mycket färre välkända spel inom VR jämt emot pannkaka så har dom flesta PCVR spelare spelat dessa sedan tidigare och kan då genom ett fåtal tester få sig en bra bild jämt emot vad dom är vana vid sedan tidigare. Typ Half Life Alyx + No Mans Sky (eller något fåtal till, gör en poll för att se vilka som är mest relevanta för era användare?). Även då det finns flera faktorer att tänka på, vilket headset, skalning, uppdatering, kabel /wireless osv osv så kan ni ta ett medelvärde av de flesta PCVR faktorer och skrivs tydligt vad ni använt, då kan existerande användare anpassa sina headsets/PC/Spel inställningar till att likna eran setup och då få en direkt jämförelse mot deras egna, även då det kanske inte är inställningarna dom själva kör med så är det ett bra sätt att få en Apples to Apples jämförelse. Känns ofta som att PCVR spelare är mer toleranta till att pilla själva än att få allt på silverfat så det behöver inte vara så avancerat för era testare, kan vi bara få några tester att kolla på är det guld värt! <3

Skaffade ett 7900xt i år efter flera kort från Nvidia.
Hade hört rykten om att det var dåligt i vr från två vänner som köpt nya 4070 och 4080 kort.
Jag undersökte saken på nätet och fick positiva besked från de som faktiskt ägde kortet, andra sa att det sög.
Kan. Bekräfta att det fungerar alldeles utmärkt i de spel jag hittils kört: Dirt rally, war Thunder, msfs2020, och Elite dangerous. Allt i vr och med riktigt höga upplösningar.
Flightsim använder över 16GB vram med mina inställningar nu och det ser kanon ut!
Så allt snack om att det är dåligt för vr är skitprat.

En brasklapp dock: jag har ingen erfarenhet av vr på radeon före Vega 64 som gick kanonfint i vr. Men har de senaste sex åren kört Nvidia 2070S och 3080 som också varit bra. Och nu som sagt 7900xt som är kanon och helt överlägsen de tidigare.
Så jag saknar erfarenhet av R 5 och 6 serien samt inget före 2024 med nya 7xxx serien. Kan vara att de senaste drivarna fixat något gammalt jag aldrig upplevt.
Det var mina 10öre.

Tror också som du skriver att mycket handlar om att ställa in grejerna rätt.
Inget funkar nämligen rakt ut lådan. Det måste ställas in och optimeras och väldigt få vet vad de håller på med.
Har kompisar som kört med bra headset med skitprestanda pga sbs och att de inte frågat om hjälp.

Autocorrect misstag och rättstavning.
Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Oof göra det gratis? Detta om något är en ganska farlig väg att gå för ett företag! minsta lilla fel och det kan få ganska hårda och dyra konsekvenser.

Är sweclockers verkligen ett företag? Tjänar siten ens något nämnvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Är sweclockers verkligen ett företag? Tjänar siten ens något nämnvärt?

Kollar man på koncernen (geeks) så gick dom ganska mycket plus 2022 (4,7 miljoner enligt allabolag.se), sen vad dom tjänar är inte relevant, lagarna gäller oavsett om företaget går plus eller inte.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Är sweclockers verkligen ett företag?

Ja absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Verkar vara ett prisvärt kort. Jag sitter på AM4 plattformen. Kommer alla CPU:er flaska detta kort, eller är det någon som hänger med? Spelar i 1440p.

Skrivet av Fenrisulvfan:

På AM4 är det ingen idé att uppgradera från en 5600, jag har en också, visst vore en 5800X3D trevligt men för min del är det inte värt 3549Kr + besväret.

Finns ju även 5700X3D som kostar runt 500kr mindre.

Skrivet av Omega5509:

Definitivt värt att knipa en 5800x3d om du har möjlighet.

Om man har bra moderkort och minne på AM4 så skulle jag säga att en uppgradering till 5700X3D eller 5800X3D är värt det om man spelar på datorn.

Visst en 7800X3D på AM5 presterar bättre, men då ska man byta moderkort och RAM också.
Tycker det blir för mycket pengar om man redan sitter på Zen3.
En Zen 3 X3D på AM4 idag och sen vänta in Zen5 (eller ännu bättre) för ett helt nybygge.

Så jag tänker i alla fall.
Du får såklart göra som du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Finns ju även 5700X3D som kostar runt 500kr mindre.

Om man har bra moderkort och minne på AM4 så skulle jag säga att en uppgradering till 5700X3D eller 5800X3D är värt det om man spelar på datorn.

Visst en 7800X3D på AM5 presterar bättre, men då ska man byta moderkort och RAM också.
Tycker det blir för mycket pengar om man redan sitter på Zen3.
En Zen 3 X3D på AM4 idag och sen vänta in Zen5 (eller ännu bättre) för ett helt nybygge.

Så jag tänker i alla fall.
Du får såklart göra som du vill.

5600 till 5700X3D är ett ganska litet kliv.
https://www.sweclockers.com/test/38255-amd-ryzen-7-5700x3d-br...
Jag gissar att 5600 skulle landa mitt emellan 3600 & 12600k så 38% upplyft i 720p och i högre upplösning är skillnaden mindre.
1532Kr vs 2490Kr = 63% dyrare på REA. ordinarie 3190Kr =108%
En 5800X3D kostar 3549Kr så är 132% dyrare för blott 55% mer prestanda i 720p.

Till råga på det så kommer ingen vettig person para någon av dessa med ett 4090, så prestandaskillnaden kommer bara krympa.

För mig som har ett A750 (kostar just nu 2490Kr) vore det bättre att investera i ett 7900 GRE för 6990Kr och få 110% mer prestanda för 180% mer pengar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

"God energieffektivitet" vilka kvalitetssteg finns det?
Dålig, God, mycket bra, utmärkt?
Jämfört med 4070 så haltar kortet
Ett av mina viktigaste USPar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

"God energieffektivitet" vilka kvalitetssteg finns det?
Dålig, God, mycket bra, utmärkt?

Usel
Otillräcklig
Dålig
Acceptabel
God
Bra
Mycket bra
Utmärkt
Enastående
Upphöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av StaffSergeant:

Skaffade ett 7900xt i år efter flera kort från Nvidia.
Hade hört rykten om att det var dåligt i vr från två vänner som köpt nya 4070 och 4080 kort.
Jag undersökte saken på nätet och fick positiva besked från de som faktiskt ägde kortet, andra sa att det sög.
Kan. Bekräfta att det fungerar alldeles utmärkt i de spel jag hittils kört: Dirt rally, war Thunder, msfs2020, och Elite dangerous. Allt i vr och med riktigt höga upplösningar.
Flightsim använder över 16GB vram med mina inställningar nu och det ser kanon ut!
Så allt snack om att det är dåligt för vr är skitprat.

En brasklapp dock: jag har ingen erfarenhet av vr på radeon före Vega 64 som gick kanonfint i vr. Men har de senaste sex åren kört Nvidia 2070S och 3080 som också varit bra. Och nu som sagt 7900xt som är kanon och helt överlägsen de tidigare.
Så jag saknar erfarenhet av R 5 och 6 serien samt inget före 2024 med nya 7xxx serien. Kan vara att de senaste drivarna fixat något gammalt jag aldrig upplevt.
Det var mina 10öre.

Tror också som du skriver att mycket handlar om att ställa in grejerna rätt.
Inget funkar nämligen rakt ut lådan. Det måste ställas in och optimeras och väldigt få vet vad de håller på med.
Har kompisar som kört med bra headset med skitprestanda pga sbs och att de inte frågat om hjälp.

Tack för tipset och informationen. Sitter på ett 3060 12gb och konstant tittar efter vad/hur min väg framåt ska vara.

Visa signatur

Mvh Daniel

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av hasseb64:

"God energieffektivitet" vilka kvalitetssteg finns det?
Dålig, God, mycket bra, utmärkt?
Jämfört med 4070 så haltar kortet
Ett av mina viktigaste USPar.

Jämfört med 4070 och 4070 Super är det mesta sämre.
De flesta i RTX 4000-serien skulle vi klassa som "klassledande energieffektivitet" .
RDNA3-korten är bättre än RDNA2-korten.
Energieffektiviteten är inte det vi skulle kalla för undermålig eller dålig, bara inte lika bra som konkurrentens.

Permalänk
Medlem

Vet ni vad? Mycket mysigt med video!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cludden:

måste bara säga efter flera år, kan ni inte sluta testa saker i lägre upplösning än 1440p. I dagsläget är det ju väldigt få som spelar i 1990 års FHD upplösningar

"Nästan". I singelplayer möjligtvis. Siffran för 1440p är troligtvis högre hos Sweclockers medlemmar dock.

Från steam (Jan 2024):

Källa: Steam Hardware & Software Survey: January 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

https://i.imgur.com/DIWWJ1c.png

Jo, otroligt få som använder 1080p

Skrivet av MrShizzle:

Du vet om att den absoluta majoriteten av spelare fortfarande sitter med 1080p? (enligt Steam)

Det där är lite av en tankevurpa tycker jag. Nära hälften av underlaget från steam kommer från olika varianter av "laptopgrafik" (x050, x060) eller processorns inbyggda grafik. De spelarna har inte mycket till val, de måste köra 1080. Det betyder inte att de föredrar 1080.

Begränsar man urvalet till spekulanter på grafikkort som kostar 2x mer än konsoller så är det ju troligt att de flesta av dem gör det för att de vill uppgradera från sin nuvarande 1080-misär.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 0cool:

Begränsar man urvalet till spekulanter på grafikkort som kostar 2x mer än konsoller så är det ju troligt att de flesta av dem gör det för att de vill uppgradera från sin nuvarande 1080-misär.

Fast varför begränsa till det? Den marknaden är trots allt extremt liten i jämförelse.

På Steam:
RTX 4090 0.91%
RTX 4080 0.73%
RTX 3090 0.59%
RX 7900 XTX 0.34%

Det är väl i stort de korten som kostar 2x mer än konsoller (om vi inte pratar typ Switch)?
Isåfall är det omkring 2.6% av de som spelar på Steam.

Det är nog inte många som föredrar 1080 när de testat annat, men det har väl ingen argumenterat heller?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det där är lite av en tankevurpa tycker jag. Nära hälften av underlaget från steam kommer från olika varianter av "laptopgrafik" (x050, x060) eller processorns inbyggda grafik. De spelarna har inte mycket till val, de måste köra 1080. Det betyder inte att de föredrar 1080.

Begränsar man urvalet till spekulanter på grafikkort som kostar 2x mer än konsoller så är det ju troligt att de flesta av dem gör det för att de vill uppgradera från sin nuvarande 1080-misär.

Tankevurpa i all ära, men min poäng var att motbevisa föregående uttalande om att 1080p-upplösningar inte längre är aktuella 2023. Sen, det säljs fortfarande skärmar med 1080p men som är löjligt hög Hz, det måste finnas en marknad som är villig att köpa detta med tanke på att det släpps nya modeller i detta segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Till råga på det så kommer ingen vettig person para någon av dessa med ett 4090, så prestandaskillnaden kommer bara krympa.

Det låter som ett argument varför det är onödigt att lägga tusenlappar på nytt moderkort och minne om man redan har bra AM4 grejer.

Framförallt om man har ett bra AM4 moderkort och en klenare processor så kan Zen 3 och X3D vara en "perfekt" uppgraderingsväg om man inte vill kasta ut allt och börja om från början.

Visst Ryzen 7000 och Zen 4 är snabbare...
Men det är bara en generation nyare än Zen 3.
Jag tycker inte det är värt det om man inte har ett uselt moderkort.

Men det kommer ju med största sannolikhet komma bättre saker i framtiden och AM4 kommer inte vara tillräcklig i all framtid (gäller ju AM5 också, bara lite längre i framtiden).
Men jag tycker inte att vi är där ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Tankevurpa i all ära, men min poäng var att motbevisa föregående uttalande om att 1080p-upplösningar inte längre är aktuella 2023. Sen, det säljs fortfarande skärmar med 1080p men som är löjligt hög Hz, det måste finnas en marknad som är villig att köpa detta med tanke på att det släpps nya modeller i detta segment.

Jag förstår att det var poängen men jag tycker inte det fungerar. Steamstatistiken till trots är det fortfarande troligt att de flesta som är intresserade av just den här produkten är ointresserade av att köra 1080.

Redaktionen kunde ju sparat en massa tid på att slippa testa alla kombinationer av spel+kort i 1080 tänker jag, och därmed haft med fler kort eller fler spel istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast varför begränsa till det? Den marknaden är trots allt extremt liten i jämförelse.

På Steam:
RTX 4090 0.91%
RTX 4080 0.73%
RTX 3090 0.59%
RX 7900 XTX 0.34%

Det är väl i stort de korten som kostar 2x mer än konsoller (om vi inte pratar typ Switch)?
Isåfall är det omkring 2.6% av de som spelar på Steam.

Det är precis det jag menar. Det blir inte rätt fokus att kolla på vad 100% av spelarna kör när man testar produkter som köps av under 3%. Det känns lite som att testa en Ferraris förmåga att dra släp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag förstår att det var poängen men jag tycker inte det fungerar. Steamstatistiken till trots är det fortfarande troligt att de flesta som är intresserade av just den här produkten är ointresserade av att köra 1080.

Redaktionen kunde ju sparat en massa tid på att slippa testa alla kombinationer av spel+kort i 1080 tänker jag, och därmed haft med fler kort eller fler spel istället.

Uppskattar att du förtydligar ditt budskap, och det är inte meningen att starta en neverending-diskussion nu, men trots att jag förstår din utgångspunkt så håller jag personligen inte med. Jag anser att testa spel i 1080p upplösning är aktuellt så länge en så pass stor andel fortfarande sitter med det. Sen, som sagt, så förstår jag att personer som kikar på grafikkort i detta segmentet troligtvis inte sitter med 1080p, men för att spara tid åt redaktionen och samtidigt minimera olika processer och rutiner så är det bra med liknande tester, dvs inte olika tester beroende på vilket segment ett grafikkort tillhör, utan alla tester får samma behandling.

Permalänk
Medlem

Så länge inte alla spel i listan och alla spel som testas i 1920 har en FPS på över 144 eller 240 så är det väl absolut relevant att testa i 1920.

För korten som säljs i högre prisklasserna kan såklart användas på lägre upplösning för att pumpa ut massor av FPS istället, och då måste man ju vet vad man kan förvänta sig för FPS med det kortet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det låter som ett argument varför det är onödigt att lägga tusenlappar på nytt moderkort och minne om man redan har bra AM4 grejer.

Framförallt om man har ett bra AM4 moderkort och en klenare processor så kan Zen 3 och X3D vara en "perfekt" uppgraderingsväg om man inte vill kasta ut allt och börja om från början.

Visst Ryzen 7000 och Zen 4 är snabbare...
Men det är bara en generation nyare än Zen 3.
Jag tycker inte det är värt det om man inte har ett uselt moderkort.

Men det kommer ju med största sannolikhet komma bättre saker i framtiden och AM4 kommer inte vara tillräcklig i all framtid (gäller ju AM5 också, bara lite längre i framtiden).
Men jag tycker inte att vi är där ännu.

Absolut behöver man inte skaffa AM5 om man sitter på AM4, sitter man på en i9 9900k eller äldre kan det dock vara aktuellt.
5700X3D är bra om man sitter på en Ryzen 2600 eller äldre skulle jag vilja påstå, men även då så känns 5800X3D som ett bättre val, iaf om 5700X3D inte är på rea.

Jag brukar avråda från att köpa in sig på AM4 i dagsläget om man köper nytt och inte har en tajt budget.
Intel är ju tyvärr ganska stökiga med moderkorten en 12400F går att ha på samma moderkort som en 14700k, men då behöver man investera i ett dyrt Z690/790 eller avsäga sig överklockning med ett B760/660 moderkort och sedan våndas mellan DDR4 eller DDR5.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Tankevurpa i all ära, men min poäng var att motbevisa föregående uttalande om att 1080p-upplösningar inte längre är aktuella 2023. Sen, det säljs fortfarande skärmar med 1080p men som är löjligt hög Hz, det måste finnas en marknad som är villig att köpa detta med tanke på att det släpps nya modeller i detta segment.

Jag brukade öka upplösningen ett steg vid varje grafikkortsuppdatering när jag hade CRT-monitor och kunde göra det steglöst, men när jag började spela stereoskopiska 3d-spel som Tomb Raider 2013 mot min 3d-tv, upplevde jag det bekvämare för ögonen och gav större överblick över ytan. Så jag fortsatte spela mot tv:n i 1080p istället för att sitta med en högre upplöst skärm klaustrofobiskt en noslängd framför mig. På det sättet kan jag även hålla mina grafikkortsinköp på en rimlig ekonomisk nivå.

Sorgligt nog underskattades den bättre upplösning som sann 3d ger. Stereoskopi med två separata samplade bilder till varje öga ger bättre bild än samma upplösta bild med jämförelsevis halva mängden sampelpunkter sedd med två ögon, och vi får även djupinformation. Vår hjärna gör matematiken, men även temporala uppskalare skiftar också sampelpunkter inom samma pixel för att få bättre kvalitet.

Det är också mycket enklare att få plats med valfri dryck och tillbehör på bordet. Jag pratar givetvis bara om kaffe eller te.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns någon GRE-modell som kommer i vitt? AMDs kort är ju så fantastiskt svarta och tråkiga, jag vill ha något stilrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Någon som vet om det finns någon GRE-modell som kommer i vitt? AMDs kort är ju så fantastiskt svarta och tråkiga, jag vill ha något stilrent

Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Pure

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Tankevurpa i all ära, men min poäng var att motbevisa föregående uttalande om att 1080p-upplösningar inte längre är aktuella 2023. Sen, det säljs fortfarande skärmar med 1080p men som är löjligt hög Hz, det måste finnas en marknad som är villig att köpa detta med tanke på att det släpps nya modeller i detta segment.

Fast påståendet som bemöttes var att "nästan ingen" längre spelar i 1080p. Sen håller jag med, som jag skrev, att det är kanske mer relevant att göra en relevant undersökning bland sweclockers medlemmar EFTERSOM det är den tänkte målgruppen.

Men statistiken är ju solklar, de flesta spelar på 1080p eller lägre, oavsett om det är vad de skulle vilja göra eller inte.

Permalänk

@CrispVanDahl @JonasT

Detta är inget ni lade märke till under ert test?
Hög strömförbrukning vid uppspelning av exempelvis YouTube-klipp (se resultat längs ned på bilden).

Hoppas det fixas med mjukvara, för som det är nu känner jag mig dum som inte bara behöll mitt 7800 XT "Hellhound" från PoweColor och gick till motsvarande modell av 7900 GRE. Var såpass liten skillnad i pris att jag bestämde mig för att returnera mitt tidigare kort, men om denna strömförbrukning vid uppspelning av videos inte löses snart känns det hela inte så kul.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@CrispVanDahl @JonasT

Detta är inget ni lade märke till under ert test?
Hög strömförbrukning vid uppspelning av exempelvis YouTube-klipp (se resultat längs ned på bilden).

https://tpucdn.com/review/sapphire-radeon-rx-7900-gre-pulse/images/power-video-playback.png

Hoppas det fixas med mjukvara, för som det är nu känner jag mig dum som inte bara behöll mitt 7800 XT "Hellhound" från PoweColor och gick till motsvarande modell av 7900 GRE. Var såpass liten skillnad i pris att jag bestämde mig för att returnera mitt tidigare kort, men om denna strömförbrukning vid uppspelning av videos inte löses snart känns det hela inte så kul.

Det verkar vara att minnet på 7900 GRE går på full hastighet 2238 MHz som eventuellt kan vara orsaken till detta.
Om man jämför med 7800 XT så är hastighet på minnet 1538 MHz, och 7900 XT och XTX så är den 909 MHz.