Veckans fråga: Hur motverkar du musarm?

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Det är alltid bra att ha några fritidsintressen utanför datorn, vare sig det är träning, att läsa, att bygga/måla modeller, jobba ute på trädgården osv. Mentalt såväl som fysiskt bra!

Permalänk
Medlem

Jag ser att det finns många i tråden som vet vad man skall göra för att inte drabbas av musarm och med de också lösning på vad som fungerar för att undvika detta.

Jag är glad att det verkar vara få som är drabbat av detta för det är ett rent helvete för oss som inte har sådan tur.

Själv har fått genomgå 2st operationer, träning, gym, skickad mellan ortopeder och arbetsterapeuter, handleds stöd, tum stöd, armbågsstöd, bra stol och bänkar ja vet inte allt ja fått köpa mig och fortfarande kan jag inte sitta med en vanlig mus eller mobiltelefon i handen mer en några några minuter innan det börjar göra ont.
När det var som värst räckte det med att jag la min hand på musen så gjorde det ont inom någon minut.

Jag har de senaste 2-3 åren inte spelat ett ända datorspel som kräver användning av mus då jag helt enkelt även efter 1års mer eller mindre icke användning av en datormus efter en 20 minuter får så ont i handen att det inte är roligt.
Sitta vid datorn hemma har nästan jag helt upphört med då det ändå bara göra ont eller känns obehagligt.
På jobbet har jag ändrat mina arbetsrutiner kring detta och det bästa hjälpmedlet jag har hittat är en vertikal Logitech Lift mus som fungerar bra som följer med överallt. Kan rekommendera den till alla mindre lite mindre händer till skillnad mot den lite dyrare modellen som är för större händer.
Den gör att vanligt kontorsarbete fungerar hyfsat om jag inte sitter för långe stunder med den.
Ironiskt nog verkar det vara mus klickningarna och greppande av själva musen som är ett av största problemen för mig.
inte själva rörelserna eller hur man håller armen, scrollande är också förenligt med instant game over för mig om jag håller i en vanlig mus.

Troligen skulle spel som City Skyline fungera bra om jag satt kortare stunder. Men jag skall vara ärlig med att säga att jag mer eller mindre helt tappat sugen på allt vad sådant heter numera och flyttat fokus till andra aktiviteter.
Jag spelade endel Diablo4 med handkontroll vilket fungerar alldeles utmärkt men det är inte riktigt spel so jag ser någon längre glädje i.

Kanske låter lite bitter ovan men på många sätt är jag inte det.
Klart jag saknar att spela FPS, hänga med "data" kompisar, och fixa och trixa med alla möjliga saker vilket för mig var en bra strategier för att koppla av från allt runt omkring mig och kunna börja om lite efter en dag på jobbet.

Däremot vad mycket saker jag börjat lägga ner mer tid på än att sitta vid datorn.
Mer av cykling, gym, umgänge, djupare kontakt med ens barn ,mer reflektioner över människor och en själv och i vissa fall allmänt lugnare.
Även om jag redan innan var en väldigt aktiv människa som gjorde mycket annat så börjar man inse vilken enorm tid man lagt ner på att sitta vid datorn och hur mycket tid det kostat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Låter som du har ett lager armar liggandes?

Menade att jag använder min andra arm ibland. Inte ofta, men det händer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Använder "Mousetrapper" så mycket det går. I vissa lägen tar jag den vanliga musen då det blir lite knöligt med trappern ibland.
Suttit vid tangentbord i + 50 år och började få problem vissa perioder när det blev mycket datorjobb. Införskaffade via jobbet en Mousetrapper för 20-25 år sedan och har inte haft några problem sedan dess.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Jag har hållit på med datorer i ~50 år och aldrig haft varesig musarm, musben eller musöron, och katterna anfaller mig inte heller, så jag tror allt är som det ska vara med den saken. Jag har inte gjort ett endaste dugg för att förhindra eller förebygga det och ändå har inget hänt. Jag styrketränar inte, mer än vad t.ex lite snöskottning och hantera ups-batterier ger. Det är väl bara så att det drabbar vissa, vissa inte? gissar jag?

Permalänk
Medlem

Jag tränar ingenting i princip och har aldrig fått kronisk musarm. Jag optimerar så jag sitter med armbågar och handleder i bra vinkel och med bra stöd. Så en bra kontorsstol kanske hjälper?

Det är när jag var på LAN exempelvis som jag fick problem ibland, när komfort inte var prio utan man satt på pinnstol med armbågarna i höjd med öronen.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk

Om man ser till just tiden vid dator så varierar jag både positioner och redskap. Trackball ftw!

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Sitter med stols armarna i samma höjd som skrivbordet. Har hjälpt mig väldigt mycket oc h blir inte lika ansträngande för armarna /händerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pettersoft:

Jag styrketränar tungt, strongman, styrkelyft m.m flera gånger i veckan. Det hjälper inte för mig mot musarm. Det som hjälpt mest för mig är att ha musen mitt framför tangentbordet så jag aldrig flyttar armen långt. Ergonomisk mus och en ergonomisk platta som går ut från skrivbordet.

Ska ju tilläggas att hård träning kan ju lika gärna resultera i motsatt effekt, mer musarm.

Har suttit fruktansvärda mängder timmar framför datorn i mitt liv och jobbar framför datorn, men alltid tränat mycket också, och som regel aldrig haft problem.
När jag var runt 24 år så tränade jag som ett djur, stenhård tung träning. Och då fick jag musarm.

Men för 99.9% av befolkningen så är överträning inte ett problem, majoriteten kommer helt enkelt aldrig nånsin nå såpass intensiv träning.

Permalänk
Medlem

Använder laptop med platta

Använder macbook med touchpad även vid stor extern skärm. Två fördelar:

Ingen musarm
Blir flink med laptopen

Permalänk
Medlem

Alltså, behöver man träna / gymma för att undvika musarm .. ja, då gör man nog något fatalt fel vid skrivbordet 😂 Lär er lyssna på kroppen och slappna av istället.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Alltså, behöver man träna / gymma för att undvika musarm .. ja, då gör man nog något fatalt fel vid skrivbordet 😂 Lär er lyssna på kroppen och slappna av istället.

Vilken tur att alla har en exakt likadan kropp som din, nu kan vi bara kopiera din teknik och allt är löst

Permalänk
Medlem

Jag är bara immun mot liknande krämpor.