PS5 Pro siktar på 120 FPS i 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Skalar och skalar... den visar samma pixel i en 2x2 matris.

Nä, inte riktigt så enkelt, faktiskt. Det är ganska stor skillnad mellan olika segment och märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag också på min Sony Bravia 75 LCD ®®©
Brukar höja framraten till 120 i de spel som klarar av det och sänka upplösningen. Gäller xbox.

Ju större skärmyta desto större skillnad. Jag har ”bara” 55 tum-tv. Och det här är det stora problemet med Nintendo. I övrigt klagar jag inte på grafiken i spelen, tycker inte att den lite tecknade grafiska designen kräver nasa-dator-grafik. Men upplösningen är för låg. 1080p tycker jag att vi kan lämna. Åtminstone 2k borde bli lägsta standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Vi behöver en ny term. Videofil för någon som tycker det ska vara native resolution, inge framegen och inga fejkade lins artefakter som glare och inga kaka på kaka grejer som Depth of Field eller motion blur (alltså lägga på sådant i videon som vi människor redan upplever "naturligt" med våra egna ögons förmåga och begränsningar kring fokus).

Jag är helt klart videofil. Har väldigt svårt för att vi nu normaliserar en sämre upplevelse. Säkert på samma sätt som audiofiler led när låg bitrate MP3 var det alla erbjöd och det som fanns om man ville konsumera det som låg i tiden. Och fortsatt är audiofil ljud svårt att få tag på, hoppas inte det blir lika dyrt och omständligt att vara videofil...

JA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det jag tycker är lite märkligt är att de inte renderar operativsystemets interface i 8K i alla fall. Om de nu ska envisas med att ha 8K på kartongen.

Så gjorde ju PS3 och 360: hemskärmen var native 1080p innan någon app eller något spel renderade något i den upplösningen.

Inte för att det hade gett så mycket annat än tillfredsställelsen att kunna gå in i display options och välja 8K. 😅

Själv är jag inte sådär himla intresserad av 120 fps i de flesta spel jag spelar. Men tex helldivers 2 eller final fantasy rebirth hade ju varit trevliga om man kunde lira dem i deras quality-läge i 60 fps iaf. De ser fullkomligt bedrövliga ut på PS5 i performance mode. Finns gott om liknande exempel.

Performance mode är väl 720p under huven eller något liknande

Permalänk
Medlem

PS VR2-användare kommer uppskatta den ökade hästkraften i en Pro-konsol. Grafiken i PS VR2-spel är inte alltid lika skarp som i vanliga spel.

I dagsläget körs Gran Turismo 7 i PS VR2 i 60 FPS och asynchronous reprojection till 120 FPS med lite nedskalad grafik och upplösning. Asynchronous reprojection ger en dubbelbild-effekt, som om den föregående bildrutan läggs ovanpå den nya bildrutan. Det syns mindre om man tittar framåt men det blir tydligt när man tittar mer åt sidan i kurvor. Det skulle vara trevligt om de kunde uppgradera det till 120 FPS utan asynchronous reprojection med en Pro-maskin.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag ser stor stor skillnad på 1080p och 4k på en så stor tv. Väldigt tydlig skillnad. Däremot har jag svårare att se skillnad mellan 2k och 4k. Men jag ser skillnad.

1080p och 2K är samma upplösning på höjden och nästan samma upplösning på bredden (1920 vs 2048 pixlar). Menar du att den lilla skillnaden gör stor skillnad för dig när du jämför med 4K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

1080p och 2K är samma upplösning på höjden och nästan samma upplösning på bredden (1920 vs 2048 pixlar). Menar du att den lilla skillnaden gör stor skillnad för dig när du jämför med 4K?

Många kallar 2560x1440 för 2K av någon anledning, fråga inte mig varför bara…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag ser stor stor skillnad på 1080p och 4k på en så stor tv. Väldigt tydlig skillnad. Däremot har jag svårare att se skillnad mellan 2k och 4k. Men jag ser skillnad.

Fattar inget, 2k och 1080p är ju nästan upplösning?

Edit: Eller tom att det ÄR samma upplösning. Om inget annat anges så avses AR 16:9 och (1920*)1080p är faktiskt 16:9-varianten av "2k", pss som (3840*)2160p är 16:9 varianten av "4k".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fattar inget, 2k och 1080p är ju nästan upplösning?

Jag menar 2560x1440. I mitt mentala lexikon är det "2k".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag menar 2560x1440. I mitt mentala lexikon är det "2k".

Hehe, ok. Vad omständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag menar 2560x1440. I mitt mentala lexikon är det "2k".

1440p kallar man traditionellt den upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

1440p kallar man traditionellt den upplösningen.

Håller med helt

Men lite störigt med 1440p är ju att det finns flera bredder med den höjden 21-16:9

Permalänk
Medlem

Som jag spelar Halo Infinite på min Xbox Series X idag? Tycker det är en värdelös måttstock, det beror väl på hur mycket som renderas och hur? Går antagligen att köra PacMan i 960 FPS 8K på en Raspberry Pi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller med helt

Men lite störigt med 1440p är ju att det finns flera bredder med den höjden 21-16:9

Hade vi inte den här diskussionen alldeles nyss? Kanske var en annan tråd. I vilket fall: Skriver man 1440p så kommer jag att läsa det som 2560*1440. Kör man ultrawide så får man skriva det (och det gör ju folk, så det är egentligen inget problem).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Hehe, ok. Vad omständigt.

Jag får väl lära om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag får väl lära om.

Hehe, addera ".5" till lexikonet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Som jag spelar Halo Infinite på min Xbox Series X idag? Tycker det är en värdelös måttstock, det beror väl på hur mycket som renderas och hur? Går antagligen att köra PacMan i 960 FPS 8K på en Raspberry Pi.

Det är ju det som är generalfelet som så många ständigt gör,: Att de tillskriver en hårdvara en viss upplösning/framerate sifferkombo.

Fullständigt hål i huvudet. Det låter sig inte göras om man inte samtidigt specifierar belastningen, dvs mjukvaran. Precis som du säger.

Men likförbaskat fortsätter det år efter år...inkl i denna tråd, varav ett fall gav 28 "likes". Yikes!

Permalänk
Livsnjutare 😎

4K/120fps säger inte så mycket

Detaljerna kan vara inställda på low och då är det inga problem att köra den upplösningen med den uppdateringsfrekvensen juh.

Så there is more to the story

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Liknande hör man varje generation tycker jag. 60FPS i 1080 etc etc.

Istället för 1080P i 60fps som utlovat så har det varit 1121x726P @ 35-55 fps eller något liknande.

Det är tydligt att målet år för år är att hypa konsollen och sedan släppa samma 30FPS upplevelse gång på gång.

"Upp till"😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Istället för 1080P i 60fps som utlovat

Utlovat? Av vem? När?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Utlovat? Av vem? När?

Om PS5 skulle klara 8K bör den ju klara 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Om PS5 skulle klara 8K bör den ju klara 1080.

Näe, bara för det står ett 8K klistermärke på lådan så innebär inte det att nån lovat att allt skulle renderas i minst 1080p60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Grafik har alltid bara varit smink i min mening. Känsla går absolut först.
Någon känsla, mer än fördröjning, finns inte i 30FPS.

Det har du naturligtvis rätt i att tycka. Men det är en åsikt som bevisligen inte delas av den stora massan.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Banka:

Det har du naturligtvis rätt i att tycka. Men det är en åsikt som bevisligen inte delas av den stora massan.

Tror inte stora massan kan påverka besluten faktiskt, men ja, man väljer ju det som säljer bäst till de lättaste kunderna

Permalänk
Medlem

Men tanke på hur lite gemene man bryr sig om 120 Hz, åtminstone bland konsolköpare, så känns det som denna kommer att floppa något helt spektakulärt.

Jag spår att Sony kommer att sälja så få exemplar att utvecklarna inte ens kommer orka bry sig om en PS5 Pro-patch till sina nylanserade spel redan 6–12 månader efter lanseringen av denna maskin.

Stavfel
Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det jag tycker är lite märkligt är att de inte renderar operativsystemets interface i 8K i alla fall. Om de nu ska envisas med att ha 8K på kartongen.

Så gjorde ju PS3 och 360: hemskärmen var native 1080p innan någon app eller något spel renderade något i den upplösningen.

Inte för att det hade gett så mycket annat än tillfredsställelsen att kunna gå in i display options och välja 8K. 😅

Själv är jag inte sådär himla intresserad av 120 fps i de flesta spel jag spelar. Men tex helldivers 2 eller final fantasy rebirth hade ju varit trevliga om man kunde lira dem i deras quality-läge i 60 fps iaf. De ser fullkomligt bedrövliga ut på PS5 i performance mode. Finns gott om liknande exempel.

Xbox 360 dashboard är 720p. Dock uppskalat till 1080p om man väljer den upplösningen i inställningarna.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Men tanke på hur lite gemene man bryr sig om 120 Hz, åtminstone bland konsolköpare, så känns det som denna kommer att floppa något helt spektakulärt.

Jag spår att Sony kommer att sälja så få exemplar att utvecklarna inte ens kommer orka bry sig om en PS5 Pro-patch till sina nylanserade spel redan 6–12 månader efter lanseringen av denna maskin.

Jag tänker att folk tänker lite för mkt när det gäller Pro. I andra änden av åsiktsspektrumet finns det ju de som hävdar att utvecklarna kommer lägga all energi på Pro-versionen; till den grad att bas-versionen blir lidande...

Det är en PS5. Fast en PS5 med uppklockad CPU och en ny modernare GPU. Kräver minimal ansträngning att skicka med alternativa rendersettings. Lär nog dessutom vara ett ska-krav för att ens få lansera ett PS5-spel.

Ett väldigt litet mer-jobb ijmf med att lansera ett spel till PC i huvud taget. Eller att supporta Series S samt X.

Så din spådom lär garanterat inte slå in. Däremot så har du säkert rätt i att utvecklarna i de flesta fall inte kommer vända ut och in på sig själva för Pro-varianten. Pss som vi redan har sett till PS4 Pro.

Gäller öven försäljningen. Säg att Pro utgör 15-20% av PS5 försäljningen och så har vi nog ringat in målbilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Men tanke på hur lite gemene man bryr sig om 120 Hz, åtminstone bland konsolköpare, så känns det som denna kommer att floppa något helt spektakulärt.

Jag spår att Sony kommer att sälja så få exemplar att utvecklarna inte ens kommer orka bry sig om en PS5 Pro-patch till sina nylanserade spel redan 6–12 månader efter lanseringen av denna maskin.

Jag tror du skulle kunna ha rätt om 120fps var det enda pro kan tillföra, men det är det ju inte så du har förmodligen fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Men tanke på hur lite gemene man bryr sig om 120 Hz, åtminstone bland konsolköpare, så känns det som denna kommer att floppa något helt spektakulärt.

Jag spår att Sony kommer att sälja så få exemplar att utvecklarna inte ens kommer orka bry sig om en PS5 Pro-patch till sina nylanserade spel redan 6–12 månader efter lanseringen av denna maskin.

Skrivet av ipac:

Jag tänker att folk tänker lite för mkt när det gäller Pro. I andra änden av åsiktsspektrumet finns det ju de som hävdar att utvecklarna kommer lägga all energi på Pro-versionen; till den grad att bas-versionen blir lidande...

Det är en PS5. Fast en PS5 med uppklockad CPU och en ny modernare GPU. Kräver minimal ansträngning att skicka med alternativa rendersettings. Lär nog dessutom vara ett ska-krav för att ens få lansera ett PS5-spel.

Ett väldigt litet mer-jobb ijmf med att lansera ett spel till PC i huvud taget. Eller att supporta Series S samt X.

Så din spådom lär garanterat inte slå in. Däremot så har du säkert rätt i att utvecklarna i de flesta fall inte kommer vända ut och in på sig själva för Pro-varianten. Pss som vi redan har sett till PS4 Pro.

Gäller öven försäljningen. Säg att Pro utgör 15-20% av PS5 försäljningen och så har vi nog ringat in målbilden.

Har man köpt en modern tv de senaste 4 åren(HDMI 2.1) så vill man nog kunna utnyttja vad den klarar av och det utgör säkert 15-20% såsom ipac säger. Bara för att man spelar på konsol så behöver man inte sitta på en 60Hz 1080P tv. Finns också de som spelar med datorskärm, även om det är mer ovanligt.

Det finns helt klart en rätt stor målgrupp av entusiaster, bekväma spelare samt de som inte har en så trång plånbok som vill ha en starkare konsol. Nu har ju Sony lyckats upprätthålla 60FPS rätt bra, men vi får ju se hur det går när GTA6 kommer. GTA6 på Pro lär ju markant vara bättre än de andra versionerna och det är långt ifrån alla som vill eller pallar med att vänta på PC version. En PC med prestanda som överträffar Pro lär ju inte heller vara billigt. Ifall det är ett problem som Pro kan lösa så tror jag också att det spelet blir en system seller. Sedan så tillkommer såklart VR spelare som vill ha mer prestanda.

Permalänk
Medlem

Ja det är väl enda selling pointen Pro kommer behöva: "the best place to play GTA6", typ.