Permalänk
Medlem

Gift-fri Airfryer?

Finns det någon gift fri airfryer som går att köpa och användas utan att man behöver oroas av all PFOA, PFOS,, PFC, PTFE, PFAS, Teflon, Aluminium, och allt annat skit som är dålig för hälsan.

vilken ska man köpa då?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vilka skumrasksidor har du läst för att få för dig att teflon och alu bla är farligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vilka skumrasksidor har du läst för att få för dig att teflon och alu bla är farligt?

Nu är det ju ingen hemlighet eller konspirationsteori att Teflon kan vara giftigt och man får i sig för mycket.

TS: Jag tror att du kommer ha svårt att hitta teflonfria airfryers, fortsätt använda din ugn istället om du vill undvika teflon.

Permalänk
Medlem

Kör själv denna, bästa airfryer jag haft och gått igenom flera varianter:

https://www.proshop.se/Airfryer/OBH-Nordica-FW5018S0/3235495?...

Kan göra mer eller mindre allt i den, inkluderar 3 rostfri stål mesh och grillplatta ( ingen beläggning på dessa).
Lätt att rengöra, enkelt att få reservdelar till skapligt pris, jämfört med andra fryers som oftast nästan blir slit och släng produkter:

https://www.tefal.com.au/repairability?__hstc=196838707.3b314...

Rekommendras !

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nu är det ju ingen hemlighet eller konspirationsteori att Teflon kan vara giftigt och man får i sig för mycket.

TS: Jag tror att du kommer ha svårt att hitta teflonfria airfryers, fortsätt använda din ugn istället om du vill undvika teflon.

Ja man ska nog inte äta sig mätt på teflon, men såhär säger livsmedelsverket:
"teflonpannor och pannor med så kallad non-stick- beläggning är inte någon hälsorisk för dig som användare av stekpannan."
och om ni säger ja men om det lossnar teflon då?
"Vad vi vet idag så är flagor som lossnar från non-stick-stekpannor inerta, det vill säga flagorna är inte reaktiva och tas inte upp av tarmen (EFSA, 2016 Livsmedelsverket, 2020)"

Jag tycker TS ska släppa sin oro och istället hitta glädjen i att hitta den bästa airfryern som ryms inom budget
Jag har en gammal Philips XL som funkat bra, men sneglar på en ännu större med dubbla korgar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dlq84:

Nu är det ju ingen hemlighet eller konspirationsteori att Teflon kan vara giftigt och man får i sig för mycket.

TS: Jag tror att du kommer ha svårt att hitta teflonfria airfryers, fortsätt använda din ugn istället om du vill undvika teflon.

kan Ja, det KAN vara farligt om man äter hela stekpannor.

TS: Inget att bry sig om egentligen, du kommer troligen inte hitta airfryers i annat material på insidan än metaller och div. beläggningar för att förhindra mat/os fastnar.

Permalänk
Medlem

Om du hittar en med keramisk beläggning lär den hålla längre. Det finns airfryers som är PFAS-fria, men det är ju ingen större fara så länge det finns ersättningsdelar (när de väl blir förstörda) då de idag brukar vara diskmaskinssäkra vilket som. All "teflon" ska vara PFOA-fri idag, men ja PFTE leder fortfarande till utsläpp i naturen.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg, det är inte så mycket "vad" som är dåligt för hälsan utan det är koncentrationen. Alkohol är ju tekniskt sett ett nervgift men det är så pass utspätt i varierande dricka, helsike du kan du av vattenförgiftning.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vilka skumrasksidor har du läst för att få för dig att teflon och alu bla är farligt?

Tvärr delvis gammal forskning men du kan bilda dig en egen uppfattning på Livsmedelsverket sida.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonska...

Är rimligvis ganska bra att använda uteslutande lackad alu eller avstå alu speciellt om barn kommer konsumera livsmedlet direkt eller indirekt under graviditet. Behövs kanske inte så stora uppoffringar. Skippa regelbunden användning av gamla aluminiumkastruller och aluminiumfolie. Enkelt sätt att kapa topparna men det kommer inte gå att undvika att få i sig alu. En burk med tex cola i affären är lackad på insidan för att skydda oss konsumenter från alu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

kan Ja, det KAN vara farligt om man äter hela stekpannor.

TS: Inget att bry sig om egentligen, du kommer troligen inte hitta airfryers i annat material på insidan än metaller och div. beläggningar för att förhindra mat/os fastnar.

haha japp det går smälta teflonen om stekpannan används felaktigt. Då blir den ännu farligare att äta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

kan Ja, det KAN vara farligt om man äter hela stekpannor.

TS: Inget att bry sig om egentligen, du kommer troligen inte hitta airfryers i annat material på insidan än metaller och div. beläggningar för att förhindra mat/os fastnar.

Det finns ganska starka kopplingar mellan de kemikalier som används vid produktion av/finns i non-stick är hälsovådliga. Men det är extremt svårt att bevisa i praktiken att kemikalierna är orsaken till detta.

Det finns en dokumentärserie från spotify dok "Mörkt vatten" som kan rekommenderas om man är intresserad.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Thor:

Det finns ganska starka kopplingar mellan de kemikalier som används vid produktion av/finns i non-stick är hälsovådliga. Men det är extremt svårt att bevisa i praktiken att kemikalierna är orsaken till detta.

Det finns en dokumentärserie från spotify dok "Mörkt vatten" som kan rekommenderas om man är intresserad.

Man kan alltid titta, tack för tipset

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thor:

Det finns ganska starka kopplingar mellan de kemikalier som används vid produktion av/finns i non-stick är hälsovådliga. Men det är extremt svårt att bevisa i praktiken att kemikalierna är orsaken till detta.

Det finns en dokumentärserie från spotify dok "Mörkt vatten" som kan rekommenderas om man är intresserad.

Jo, fast det är just vid produktion.
Att inte använda teflon för miljöns skull, och för de som arbetar i fabriken, är en sak -- en god sak i mina ögon.
Men det är sannolikt inte farligt för den som använder en stekpanna/air fryer, så länge som man håller temperaturen under den där teflonet börjar ryka och lukta förjäkligt. En air fryer lär inte kunna komma upp i de temperaturerna om den inte är grovt feldesignad.
Kommer man inte upp i de temperaturerna så har man bara teflon, och inte någon av de farliga kemikalierna som används vid produktionen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nu är det ju ingen hemlighet eller konspirationsteori att Teflon kan vara giftigt och man får i sig för mycket.

Det gäller å andra sidan i princip precis allting, exempelvis vatten

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bjirn:

Ja man ska nog inte äta sig mätt på teflon, men såhär säger livsmedelsverket:
"teflonpannor och pannor med så kallad non-stick- beläggning är inte någon hälsorisk för dig som användare av stekpannan."
och om ni säger ja men om det lossnar teflon då?
"Vad vi vet idag så är flagor som lossnar från non-stick-stekpannor inerta, det vill säga flagorna är inte reaktiva och tas inte upp av tarmen (EFSA, 2016 Livsmedelsverket, 2020)"

Jag tycker TS ska släppa sin oro och istället hitta glädjen i att hitta den bästa airfryern som ryms inom budget
Jag har en gammal Philips XL som funkat bra, men sneglar på en ännu större med dubbla korgar.

Skrivet av tcntad:

kan Ja, det KAN vara farligt om man äter hela stekpannor.

TS: Inget att bry sig om egentligen, du kommer troligen inte hitta airfryers i annat material på insidan än metaller och div. beläggningar för att förhindra mat/os fastnar.

Skrivet av Thor:

Det finns ganska starka kopplingar mellan de kemikalier som används vid produktion av/finns i non-stick är hälsovådliga. Men det är extremt svårt att bevisa i praktiken att kemikalierna är orsaken till detta.

Det finns en dokumentärserie från spotify dok "Mörkt vatten" som kan rekommenderas om man är intresserad.

Teflon är tryggt och säkert just för att det är så extremt oreaktivt. Det är hela poängen.

Om man vill undvika gift så ska man ge fan i att steka eller grilla saker, då skapas det polyaromatiskabensenringar, dvs, grilldoft.
Aromatiskabensen-substanser är cancerframkallande.

Bensen används pga sina cancerframkallandeegenskaper inte längre i lösningsmedel utan har ersatts med den "mindre cancerframkallande" toulen. Toulen är en av de största beståndsdelarna i bensin, sånt som man stoppar i bilen...

"Bättre än Bensen". Så ja, teflon, var oroliga!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

väldigt tråkigt att det inte finns några PFAS fria airfryers. Det finns PTFE fria airfryers eller PFOA fria, men detta garanterar inte att produkterna är helt fria från PFAS, då de kan ha används sig utav andra typer av PFAS kemikalier.

Det är alltså vilseledande att när produkter marknadsförs som PFOA fri eller PTFE fri, då produkten fortfarande kan vara hälsoskadlig om den innehåller andra typer av PFAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vilka skumrasksidor har du läst för att få för dig att teflon och alu bla är farligt?

Det mesta är farligt i för stora mängder, till och med vatten.

Till TS: Blir nog svårt eftersom de flesta är gjorda av plast men frågan är om du ändå inte får i dig en del av allt annat. Haft airfryer i över 10 år och inte märkt något än.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sök på airfryer keramisk så får du upp alternativ från Aria, Ninja och Severin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det mesta är farligt i för stora mängder, till och med vatten.

Till TS: Blir nog svårt eftersom de flesta är gjorda av plast men frågan är om du ändå inte får i dig en del av allt annat. Haft airfryer i över 10 år och inte märkt något än.

Sant, men man får göra sitt bästa att minska intaget.

Skrivet av Petterk:

Sök på airfryer keramisk så får du upp alternativ från Aria, Ninja och Severin.

Är keramisk bättre? vad är den gjord av, är de alltså giftfria?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vilka skumrasksidor har du läst för att få för dig att teflon och alu bla är farligt?

För mig jag såg denna dokumentären på Netflix. Ganska sevärd.
https://youtu.be/NJFbsWX4MJM?si=IdZvEhersAF7gGBK&t=1

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Sant, men man får göra sitt bästa att minska intaget.

Är keramisk bättre? vad är den gjord av, är de alltså giftfria?

De är PFAS-fria, alla andra du nämnt är undergrupper.

Finns ett gäng olika sätt att göra keramiska beläggningar på, ofta är det helt enkelt sand (kiseldioxid) som är råvaran. Innehåller inte tungmetaller, PFAS eller plaster. Men det är upp till tillverkarna att visa att deras produkter produceras säkert och vad som tillsätts.

Onyx har en teflon-fri korg också, som du kan köpa separat. Finns några andra än de som nämnts som också kör keramisk beläggning.

Jag ser inte någon risk med att bli förgiftad av köksprylar utan det är mer produktionen och deponeringen som är problemet, men keramiska beläggningar håller i regel mycket bättre. Just korgen till en liten varmluftsugn vill du ha i non-stick, då passar keramisk beläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sök på airfryer keramisk så får du upp alternativ från Aria, Ninja och Severin.

Skrivet av Petterk:

De är PFAS-fria, alla andra du nämnt är undergrupper.

Finns ett gäng olika sätt att göra keramiska beläggningar på, ofta är det helt enkelt sand (kiseldioxid) som är råvaran. Innehåller inte tungmetaller, PFAS eller plaster. Men det är upp till tillverkarna att visa att deras produkter produceras säkert och vad som tillsätts.

Onyx har en teflon-fri korg också, som du kan köpa separat. Finns några andra än de som nämnts som också kör keramisk beläggning.

Jag ser inte någon risk med att bli förgiftad av köksprylar utan det är mer produktionen och deponeringen som är problemet, men keramiska beläggningar håller i regel mycket bättre. Just korgen till en liten varmluftsugn vill du ha i non-stick, då passar keramisk beläggning.

Var hittar du att Ninja airfryers är PFAS fria. Jag hittar inte något sånt på vad jag tror är deras officiella hemsida, ninjakitchen.
Jag har endast hittat den infon från andra hemsidor, men utan något källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Var hittar du att Ninja airfryers är PFAS fria. Jag hittar inte något sånt på vad jag tror är deras officiella hemsida, ninjakitchen.
Jag har endast hittat den infon från andra hemsidor, men utan något källa.

Det är bara vissa av Ninjas modeller. AF160 heter modellen som du får upp när du söker, det står på både Ninjas hemsida så väl som i instruktionerna att korg är i keramisk beläggning. Sen kan de ju givetvis ljuga, men det finns massor andra alternativ där de garanterat inte ljuger.

https://www.ninjakitchen.de/produkte/ninja-heissluftfritteuse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är bara vissa av Ninjas modeller. AF160 heter modellen som du får upp när du söker, det står på både Ninjas hemsida så väl som i instruktionerna att korg är i keramisk beläggning. Sen kan de ju givetvis ljuga, men det finns massor andra alternativ där de garanterat inte ljuger.

https://www.ninjakitchen.de/produkte/ninja-heissluftfritteuse...

https://support.ninjakitchen.com/hc/en-us/articles/4562746628...

Jag hittade detta:

Fråga: what material are the air fry basket, crisper plate, and unit's exterior made of?

Svar: The basket and crisper plate are made of aluminum with a nonstick ceramic coating. The unit's exterior is BPA free and uses FDA-approved food-safe plastic.

står inget om PFAS, PTFE, Nickel osv..

Vilka andra alternativ finns det?. Väldigt svårt att hitta någon man kan använda för mat till familj / barn

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

https://support.ninjakitchen.com/hc/en-us/articles/4562746628...

Jag hittade detta:

Fråga: what material are the air fry basket, crisper plate, and unit's exterior made of?

Svar: The basket and crisper plate are made of aluminum with a nonstick ceramic coating. The unit's exterior is BPA free and uses FDA-approved food-safe plastic.

står inget om PFAS, PTFE, Nickel osv..

Ingen keramisk beläggning har något med PFAS att göra.

Skrivet av comp50:

Vilka andra alternativ finns det?. Väldigt svårt att hitta någon man kan använda för mat till familj / barn

Dussintals.

Onyx cookware 5 L kan du köpa till en korg i keramisk beläggning (oklart om behållaren som följer med är denna som är med keramisk beläggning, lutar åt att så är fallet men det är bara att fråga danskarna)

Severin 2430 2 L

Severin 2430 3,2 L

Severin 2445 5 L

Kyvol 7.2 L Crispmaster 360

Kyvol Premium Smart Airfryer

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Z-O8slim8q8

Som jag nämnde i mitt förslag på den modell jag har, så är endast insidan av rostfritt stål inklusive plåtarna ( ingen nonstick alls)

Fördel även 3 nivåer så du kan laga flera rätter samtidigt istället för att kan en del i airfryer korg, ugn, spis, mikro mm.
Bland annat pizza blir heltoppen, grillplåt med ränder gör sig utmärkt på biff och kyckling ( kyck blir saftigt/krispigt istället för torrt), och tack vare olika nivåer så kan du ta högst upp det som tar längst att laga, eller kanske börja med en förrätt först.

Gällande PFAS mm, Att därefter plasten runtom som ej har kontakt med maten alls, är ju på utsidan, kanske tillverkas av annan process, är en annan faktor, tyvärr finns alltid någon sorts process som tillverkar produkter med vissa "biprodukter".

Men som dem flesta sagt, att bli alltför nojig i fallet som airfryers där det finns modeller som passar ( rostfritt stål, keramiskt osv), och från en tillverkare som är hyfsat transparent med vad/hur något tillverkas ( Tefal tex), så blir att allt fokus hamnas på det och allt annat du är i daglig kontakt med, även fru och barn har kontakt med, har andra effekter( inandning, absorberande genom hud, strålning, pick your poison liksom), så blir liksom grattis, du räddat dem från den onda airfryern, men förlorat mot allt annat.

Betyder såklart absolut inte, att man ska köpa sig blint på något eller ta sämsta skräpet eller dyraste. Ta i relation till funktion och pris, från det välj sedan en modell som passar din förfrågan ( ceramic tex inte lika bra i diskmaskin, samma med aluminium, därav hållit mig till rostfritt stål).

https://www.foodnet.se/article/view/498706/gastromax_innehall...

Efter denna händelse så blev än mindre skadliga ämnen från Gastromax redskap, så utbytt äldre gamla mot nya säkra vid passande rea, sådana val blir ju billiga och logiska. Annars kommer du behöva spendera en hel del för en falsk trygghet. Dvs, att som många konstaterat, att precis som för mycket strålning, vatten osv, är vid vissa mät/gränsvärden som du bör oroa dig.

Annars hade nog man sett väldigt många plötsliga fall att när airfryers hamnat i varje kök så plötsligt har cancer skjutit i höjden ( skulle om så vara ett samband, så blir väl pga folk kör mer "friterad" /brunare mat, akrylamid skapas, osv, vilket är annan risk, vid kolhydrater håll dig till 170-180 c så blir mängden avsevärt mindre, sådana val gör mer skillnad i längden )

Så vilken airfryer det nu blir, kommer bli mer matglädje åt dig så du kan ha mer tid med familjen, och mindre att oroa dig åt !

Skrivet av comp50:

https://support.ninjakitchen.com/hc/en-us/articles/4562746628...

Jag hittade detta:

Fråga: what material are the air fry basket, crisper plate, and unit's exterior made of?

Svar: The basket and crisper plate are made of aluminum with a nonstick ceramic coating. The unit's exterior is BPA free and uses FDA-approved food-safe plastic.

står inget om PFAS, PTFE, Nickel osv..

Vilka andra alternativ finns det?. Väldigt svårt att hitta någon man kan använda för mat till familj / barn

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

https://support.ninjakitchen.com/hc/en-us/articles/4562746628...

Jag hittade detta:

Fråga: what material are the air fry basket, crisper plate, and unit's exterior made of?

Svar: The basket and crisper plate are made of aluminum with a nonstick ceramic coating. The unit's exterior is BPA free and uses FDA-approved food-safe plastic.

står inget om PFAS, PTFE, Nickel osv..

Vilka andra alternativ finns det?. Väldigt svårt att hitta någon man kan använda för mat till familj / barn

Ungefär ALLA alternativen på marknaden fungerar helt ok.

Sluta upp med denna onödiga oro och må bättre.

Om inte så är ju ett tips att använda en gammal hederlig ugn istället. Personligen har jag inte förstått vitsen med "airfryers"? Fick en i julklapp för några år sedan... men gav bort den efter att ha provat den några gånger.

Permalänk
Medlem

Alla mini/bänkugnar eller mikrovågsugnar med varmlufts funktion bör fungera/vara PFAS-fri.

Men för att lägga till fler modeller, Adler AD 6309 har tillbehör i rostfritt och en emaljerad plåt.