Söker tips till möss för något större händer

Permalänk

Söker tips till möss för något större händer

Kändes som ett ämne som det skulle finnas flera trådar om men hittade ingen passande efter lite lat sökande, så startar en ny!

Skulle behöva lite tips kring datormöss för något större händer. Hade tidigare en Razer Deathadder V2 som var en trogen tjänare i flera år. Jag gillade den mycket och tyckte den passade bra men var tillslut helt utnött. Testade vilt och köpte en Corsair Gaming Harpoon RGB Wireless: https://www.inet.se/produkt/6100563/corsair-gaming-harpoon-rg...

Men efter snart ett halvårs användning så är jag inte helt nöjd, den är något för liten och passformen är inte riktigt min grej.

Finns det någon som har något bra tips, som också gillar Deathadder? Hade gärna testat något annat än Razer men det kanske tillslut bara blir att köpa en ny DA.

Pluspoäng för:

Trådad
Täcker hela handflatan

Permalänk
Officiell jultomte

Jag har också kört Deathadder. Körde efter det på en G903 som höll i ett par år innan den gav upp för andra gången.
Fortsatte dock på Logitech och köpte en G Pro.

Är sjukt nöjd med den och laddar den kanske var 3e vecka fortfarande efter ett par års användning.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Jag gillar Qpad 5k den ligger väldigt bra i handen trotts större händer.

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem

Har ganska stora händer och kört MX518 hela livet, men den har inte kontakt med hela handflatan såklart

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag hade typ 3-4 Deathadders av olika generationer, bytte sedan till en G403 Prodigy Wireless och är väldigt nöjd fortfarande.
De senare Hero-sensorerna kan jag dock inte tala för personligen, men formen känns bra.

Använde även en G603 till jobbdatorn tills den började dubbelklicka och ha sig, nu en begagnad G703, men endast hemma då den inte har BT. :/

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Daemon:

Jag hade typ 3-4 Deathadders av olika generationer, bytte sedan till en G403 Prodigy Wireless och är väldigt nöjd fortfarande.
De senare Hero-sensorerna kan jag dock inte tala för personligen, men formen känns bra.

Använde även en G603 till jobbdatorn tills den började dubbelklicka och ha sig, nu en begagnad G703, men endast hemma då den inte har BT. :/

Haha det var det felet min G903 hade också. Jag skruvade faktiskt isär den helt och hållet och bytte ut switcharna. Fungerade galant efter det men sen verkar lasern ha gett upp.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Kört med Qpad5k innan Qpad vart uppköpt och deras bra grejor försvann.

Nu kör jag med Mionix Naos som är i samma stuk som Qpad 5K.

På Jobbet sitter jag med en Logitech MX Master 2S som är helt fantastisk. Dock är den trådlöst och kanske inte den bästa för gaming.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Har väl inte så stora händer men jag gillade intellimouse 3.0 för att den tog hela handen, har bytt ner mig i storlek och blev nöjd. Några tips jag fick när jag var ute efter en mus likt just intellimousen var Zowie EC1 Cw och Pulsar Xlite V3 Large, där Pulsar XV3L är rätt så lik Deathadder och EC1 är större. Kan rekommendera dig att spana in https://www.eloshapes.com/ där du helt enkelt fyller i en mus och får se formen så du enkelt kan jämföra mot andra.

Permalänk
Medlem

tror du kommer ha svårt att hitta en stor mus som du kan köra palm-grip med. Den musen du har är bland dom större om jag inte minns fel.

Jag tror att om du inte hittar en likadan mus som du hade innan så kan det nog vara dags att börja använda fingertopparna för att greppa musen. Jag har problem med musstorlek också efter min intellimouse gick i graven, gick och köpte en steelseries rival 600 som funkar utmärkt med fingertip-grip

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Deathadder v2 är en populär form som hängde med i typ 20år.
Du kan jämföra olika former på förslagen du får här om du vill: https://www.eloshapes.com/

Zowie EC1 tex. är ganska lik DA v2, utan Razers flares på knapparna.

Zowie EC1 finns trådad och trådlös, Zowies scroll är dock väldigt speciell. Styv/hackig för att man inte ska kunna "misscrolla" i spel.
Det gör den kass för vardagsbruk imo. Men vissa gillar det.

Pulsar Xlite v3 large (trådlös)
En Zowie EC1-kopia, med normalt scrollhjul, lägre vikt, bättre coating(imo).
Har kört denna sen den släpptes för några veckor sedan och är supernöjd.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Mionix NAOS Pro, som är uppföljaren till Naos 7000. I princip helt identisk, de har kanske förfinat sensorn eller liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en DAV 3 Wireless, för jag var ute efter en trådlös mus för stora händer, som dessutom inte vägde så mycket.
Tycker den är relativt stor, iaf jämfört mot min tidigare mus.
Dock är jag inte helt nöjd, för jag får ont i lillfingret när jag håller musen länge.
Jag kör en G502 vid vanligt datoranvändande, och byter till DAV 3 när jag ska spela något.

Att hitta någon större mus om man inte bryr sig om vikt och med sladd, är inga större problem.
Det är just när vi börjar snacka "FPS möss" som är lätta, trådlösa och dessutom passar större händer, det är då det verkar hel tomt på marknaden tyvärr.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Death Adder v3 som jag kör är rätt stor, men väldigt förvånande är att den pass mig som har små händer oxå. dvs den dära humpen som ligger iof i mitten på musen och med sidoknapparna inte för långt bak gör att den passar mig perfa, men den är ju rätt stor så många lär ju gilla den, sen skadar det inte att det är den absolut snabbaste musen och bäst sensor.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Alla möss passar stora händer, fast personligen tycker jag nästan den bästa musen jag haft var en försvinnande liten Logitech M317. Så gött att enbart ha fingerspetsarna som rör vi musen. Nu kör jag en större men lättare Xlite Pulsar som också är trevlig o går också att köra nästan helt utan att nåt annat än fingrarna rör vi musen.

Permalänk

Har gått igenom en hel del möss de senaste åren för att hitta något som passar mig, en av dem var Pro Intellimouse som, tyvärr, jag tyckte var för stor för mig. Jämförelsevis är den något längre än din Corsair Harpoon, 132mm gentemot 116mm.
Det negativa med den är att den är tung, alltså riktigt tung om man jämför med de flesta andra möss på marknaden.
Men annars om man ser till att du ger pluspoäng för trådad och täcker handflatan så tror jag den skulle kunna vara något. Det bästa är att den i skrivande stund bara kostar 299 riksdaler!

Permalänk
Medlem

Mionix Naos var riktigt en bra mus som jag verkligen saknar. Deathadder v.2 som du själv använde funkar bra men Naos var snäppet vassare och framförallt större.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Storlek 11 på handskar här. Logitech MX Master är den jag har varit mest nöjd med. Jag har Master 2s, det finns 3 och 3s numer. Skiljer mest i vilken laddport de har (2s är gammal och har mikro-USB, de nyare har USB-C) och små detaljer i prestandan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Pulsar Xlite Large eller Zowie EC1-C är snäppet större än DeathAdder.

eloshapes.com är en schysst site för att jämföra storlek och form på olika möss!

Permalänk
Medlem

Jag kör en Corsair Ironclaw (den trådade versionen) av just denna anledning och är väldigt nöjd med den. Kanske värt ett försök.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanari:

Slår ett slag för Mionix NAOS Pro, som är uppföljaren till Naos 7000. I princip helt identisk, de har kanske förfinat sensorn eller liknande.

Jag kör på Naos QG, efterföljaren till Naos 7000, föregångaren till Pro (tror jag, de ser likadana ut), rekommenderar starkt denna serien till alla som har lite större händer. Är inne på min tredje mus nu efter många år och jag är mycket nöjd, enda negativa är att man måste använda sladd.

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Ursäkta men det är rätt lågt att ha en hand med 6 fingrar på omslagsbilden för denna nyhet...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av Unrated:

Jag gillar Qpad 5k den ligger väldigt bra i handen trotts större händer.

En trevlig gammal trotjänare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag hade typ 3-4 Deathadders av olika generationer, bytte sedan till en G403 Prodigy Wireless och är väldigt nöjd fortfarande.
De senare Hero-sensorerna kan jag dock inte tala för personligen, men formen känns bra.

Använde även en G603 till jobbdatorn tills den började dubbelklicka och ha sig, nu en begagnad G703, men endast hemma då den inte har BT. :/

samma, kör också G403 wireless och har storlek 11 i handskar. tycker även steelseries rival 310 låg skönt i handen men den föll bort för mig pga sladden. verkar dock finnas som sladdlös nuförtiden

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

MX Master är trevlig och stor.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Fin AI-hand med sex fingrar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanari:

Slår ett slag för Mionix NAOS Pro, som är uppföljaren till Naos 7000. I princip helt identisk, de har kanske förfinat sensorn eller liknande.

Kör också Mionix Naos, och har kört dess tidigare versioner minst de senaste 10 åren eller nåt, kan inte köra något annat än den längre

Permalänk
Medlem

Kan ju tycka att det borde finnas en marknad för vanliga populära möss som exempelvis uppskalade eller speglade för vänsterhänta. Inte gratis och färre potentiella kunder men kryllar av miljarder SKUs i alla möjliga färger redan.

Edit: En G502 Lightning med Qi laddning och något uppskalad hade suttit fint här. Logitechs proprietära lösning tilltalar mig inte riktigt. Och USB-C när vi ändå är igång.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

När man var ett litet barn med små taniga händer så körde man igenom Logitechs G serien som om det var en consumable. Tror jag hade frätande händer för ytskiktet slets nåt vansinnigt på dom. 5+ olika möss ur samma serie, både optisk och fräsig laser.

Men sen växte man ju tyvärr upp, tror jag har haft 4st eller så Razer Deathadders sen dom släpptes för 15 år eller däromkring. Dom första versionerna hade rätt så kassa switches (dubbelklicks/släpp vid hållning) så man var tvungen att byte vartannat år men senaste Deathadder Elite har presterat perfekt ett bra tag.

Försökte en ny logitech ett kort tag (tror det var G502 eller nåt liknande) - bokstavligen talat en dag - innan jag var tvungen att lämna tillbaka, den var för långsmal och passade inte handen alls.

Det tråkiga är att genom alla jäklans åren med Deathadder så har Razer inte bara tagit den exakta designen och gjort två små vingar för tummen och lillfingret. Dom har det på andra av sina varianter.

Enda andra musen som jag varit riktigt nöjd med mellan olika Deathadders var Steelseries WoW cataclysm mus. Den är så stor att den är lite otymplig men handen låg verkligen perfekt på den. Liksom Logitech lyckades man dock slita ner knapparna rejält haha.

Permalänk
Medlem

Deathadder är den bästa musen...
Köpte första musen runt 2006/07
Den dog 2022 pga vänster clicken dog. Mitt i sista cirkeln i wz....
Då spelar jag rts spel, wow, cs vilket jag har ca 18k timmar totalt i.

Så åkte och köpte deathadder 2 dagen efter den började glappa. Ingen idé att motstå den perfekta musen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25