Reddit säljer användarnas inlägg till AI-företag

Permalänk
Melding Plague

Reddit säljer användarnas inlägg till AI-företag

Enligt Bloomberg har Reddit tecknat ett avtal värt 625 miljoner kronor om året med ett företag som vill träna sin AI på alla inlägg på forumet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Schizofreni-AI.

Permalänk
Medlem

ja, dom äger väl dina posts enligt ToS..? förvånad att inte X och FB gör samma. och säkert discord lol.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Alla måste väl veta vid det här laget att "om tjänsten är gratis så är du produkten"

Permalänk
Medlem

Kan någon minnas vad som hände med microsofts bot som släpptes lös på Twitter?
någon?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

är inte förvånad är ju typ standard att det står i tos att allt som görs på sidan tos täcker får användas av site ägaren hur de känner för.

det ända är väl om GDPR kan tvinga dem gå in och plocka bort dina inlägg på din begäran inte exakt instatt i hur djupt det får gå när det kommer till "personlig info" teoretiskt är ju allt du skrivit i ett forum "personlig info" iom att det innehåller dina tankar och åsikter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Helt ok för mig. Men då vill jag ha betalt för content som jag skapar tack.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Helt ok för mig. Men då vill jag ha betalt för content som jag skapar tack.

Din betalning är att du får använda sidan gratis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Din betalning är att du får använda sidan gratis.

Exakt. Alltid ska konsumenten ha, ha, ha. Helst utan att betala eller göra något.

Permalänk

Tror inte dessa posts är så givande att träna ett AI på då en stor del av dem är sh*tposts, katter och troll missinformation haha

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Skrivet av RyanGosling:

Tror inte det är så lärorikt att träna en AI på då en stor del av de är sh*tposts, katter och troll missinformation haha

iaf bättre än 4chan

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Din betalning är att du får använda sidan gratis.

nej, användare betalar redan genom att titta på reklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

ja, dom äger väl dina posts enligt ToS..? förvånad att inte X och FB gör samma. och säkert discord lol.

jag hatar discord för att det är så användbart och stort, och finns inga bra alternativ

Permalänk
Medlem

When does the narwhal bacon? Killar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

ja, dom äger väl dina posts enligt ToS..? förvånad att inte X och FB gör samma. och säkert discord lol.

X och FB tränar sin egen AI garanterat, alltså vill inte sälja datan vidare utan slå mynt på den själv. Discord vågar nog inte, dom är för lätta att ersätta.

Permalänk
Medlem

Slutade använda reddit när de började blocka tredjeparts apparna då deras androidapp är trash garbage, inte ångrat mig än

Skrivet av wilsontaylor:

Exakt. Alltid ska konsumenten ha, ha, ha. Helst utan att betala eller göra något.

De som inte kan eller vill vara en betalande kund blir istället produkt, absolut! Som människa är ditt syfte att generera värde, att tro att socialt umgänge skulle ha ett universalt värde i sig vore naivt- klart reddit ska ta betalt för privilegiet att delta i en av deras många noggrant kultiverade ekokammare och absorbera de budskap som uppmuntras där!

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

CesspoolGPT

Tror verkligen inte det kan bli så mycket vettigt från detta

Permalänk
Medlem

Med tanke på att man använder sidan gratis osv så är det okej för mig. Förstår inte varför alla ska vara emot det. Det du skriver syns ändå för Alla. Dessutom så har man alltid kunna är använda informationen då den är öppen. Även om det gjordes ”manuellt”.

Kör på säger jag! Annars får man låta bli att skriva helt enkelt, ingen tvingar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Med tanke på att man använder sidan gratis osv så är det okej för mig. Förstår inte varför alla ska vara emot det. Det du skriver syns ändå för Alla. Dessutom så har man alltid kunna är använda informationen då den är öppen. Även om det gjordes ”manuellt”.

Kör på säger jag! Annars får man låta bli att skriva helt enkelt, ingen tvingar dig.

Om det nu är så att det stått i användarvillkoren att Reddit tar över ägandet eller åtminstone får tillräckliga rättigheter till det användarskapade innehållet så är det väl inte mer med det.

Men om det skulle vara användarnas innehåll som de bara publicerat så blir det ju magstarkt för i så fall tredje part (Reddit) att sälja det till någon.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad är det AI'n ska lära sig av detta? Hur 95% av allt man säger ska vara lögn eller baserat på personliga upplevelser?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Schizofreni-AI.

Schizofreni är en psykiatrisk yttring som är tätt sammankopplad med den mänskliga hjärnans patofysiologi. Att våra AI-modeller skulle fungera som en person med sjukdomen är totalt otänkbart inom överskådlig framtid.

Att en AI som tränas på text skriven på nätet skulle kunna agera som om den uppvisade symtom på schizofreni är även det osannolikt. Det finns mycket skrivet om sjukdomen men i princip alltid ut läkarens synvinkel. Sjukdomen i sig präglas av stark hämning och nedsatt funktionsnivå och individer representativa föe sjukdommen kommer knappast kunna kommunicera sin upplevelse i textform.det finns helt enkelt brist på vettig träningsdata.

Eller syftar du kanske på den populärvetenskapliga (och verklighetsfrånvända) kluvna personlighetstolkningen av sjukdomen? Har vi skäl att tro att modellen kommer efterlikna denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad är det AI'n ska lära sig av detta? Hur 95% av allt man säger ska vara lögn eller baserat på personliga upplevelser?

Vet inte vad tanken är riktigt...

Men det behöver ju iofs inte ens vara så att värdet är i budskapet i alla lägen, kan ju även ha ett värde bara i att den är bra på att tolka illa skriven engelska t.ex.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

jag hatar discord för att det är så användbart och stort, och finns inga bra alternativ

Jag hatar discord för det är så dumt upplagt och deras system har 0 säkerhet men ingen verkar bry sig så det kommer aldrig åtgärdas lol

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jag hatar discord för det är så dumt upplagt och deras system har 0 säkerhet men ingen verkar bry sig så det kommer aldrig åtgärdas lol

jo men lite det. Osäkert, oprivat, och tvingar mig att byta användarnamn

hade det varit perfekt hade ju det inte varit problem att det saknas alternativ

Permalänk
Medlem

En chatbot som beter sig som en genomsnittlig redditor, finns nog inte så särskilt mycket av värde att hämta där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

nej, användare betalar redan genom att titta på reklamen.

Reddit tjänar också pengar på att sälja data om användarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem

Fast gratis är det ju inte, det ingår ju massor med reklam. Att därtill sälja contet som andra skapat blir en dubbel betalning. Och alla moderatorer som jobbar gratis.

Nej, det är jävligt fult.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Tanken som borde slå oss är ju uppenbar...när gör Sweclockers det samma?

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

För någon som inte är så insatt i just Reddit, men blir inte detta lite som att träna en AI på Flashback?
Mycket tyckande och lite fakta så att säga...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Fast gratis är det ju inte, det ingår ju massor med reklam. Att därtill sälja contet som andra skapat blir en dubbel betalning. Och alla moderatorer som jobbar gratis.

Nej, det är jävligt fult.

Fast reklamen blockeras ju av mängder, så då väljer företaget andra intäktskällor.

Det här går ju också att komma undan, men det blir ju mer drastiskt, bara att sluta skriva inlägg.