Vilken hub/docka ska jag ha? - 2 äldre skärmar macbook m2 pro

Permalänk
Medlem

Vilken hub/docka ska jag ha? - 2 äldre skärmar macbook m2 pro

Hej!

Söker efter en hub/docka till min Macbook M2 pro och mina två skärmar, och det verkar finnas en hel uppsjö av dockor/hubbar så behöver er hjälp

Mina skärmar är äldre så de har bara HDMI/USB C (och DVI?) ut

Det jag vill kunna göra är att koppla skärmarna i dockan och ha den under bordet så att jag bara behöver få upp en sladd jag kan koppla in i mac:en för att få till båda skärmarna + laddning av mac:en. Dockan får gärna ha möjlighet att koppla in några vanliga USB sladdar också (normal storlek)

Den ska också funka om jag skulle uppgradera en eller båda skärmarna (så jag inte behöver köpa en ny docka då)

Tack på förhand för tips!

Den här har jag sett lite när jag googlat:
https://www.amazon.com/Displaylink-Minisopuru-Universal-Displ...

Är den ett bra val?

(Mod får gärna flytta tråden om detta forum inte är rätt)

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag hade inte köpt nån Aliexpressgrej på amazon, utan snarare kört på något kvalitativt. Vad sägs om en Dell thunderbolt-docka

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag hade inte köpt nån Aliexpressgrej på amazon, utan snarare kört på något kvalitativt. Vad sägs om en Dell thunderbolt-docka

Hej!

Vad är vinsten med den jämfört med den jag länkade? (Efter som den är mer än dubbelt så dyr)

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem

Köp inget med displaylink!
Jag är ute efter samma och råka köpa en med displaylink, fick skicka tillbaka skiten.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Köp inget med displaylink!
Jag är ute efter samma och råka köpa en med displaylink, fick skicka tillbaka skiten.

Varför ska man inte köpa något med DisplayLink?
Sorry ifall jag hijackar tråden lite.
Jag sitter dessvärre i samma båt. Jag har en MacBook Pro 16" 2023 M2 Pro och har dessvärre stora irritations moment av anledningen:

Jag har Philips Momentum 32" 4K som stödjer 144Hz och en Billig Samsung 32" som klarar 60Hz.
Min problematik är att kopplar jag direkt mot datorn tar det en jäkla tid tills skärmen ens vaknar upp och då refererar jag till Philipsen. Misstänker att de är något USB C problematik med Apple generellt.

Så jag köpte av min vän en Docka för 300 kr (DOCK190EUZ) från Targus. Visst kopplar den ihop båda skärmarna fint och skärmen startar ganska omedelbart men ÄVEN om jag sitter på 120Hz på ena skärmen och den andra 60Hz så känns det som 30Hz. Färgerna blir dessvärre inte heller så särskilt motiverande. Jag vet inte hur jag ska göra för att hitta en vettig docka som kan koppla flera skärmar och inte tappa kvalitet på bild och bibehålla prestandan.

Visa signatur

CPU: i7 8700K @ 5Ghz
Minne: 16GB Corsair Vengence RGB PRO CL15
SSD: M.2 Samsung 970 Evo 250GB , M.2 Samsung 960 Evo 500GB
GPU: ASUS RTX 3060 TI Gaming Z Trio 8GB LHR
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750w 80+ Gold

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av folke123:

Hej!

Vad är vinsten med den jämfört med den jag länkade? (Efter som den är mer än dubbelt så dyr)

Skrivet av BigElla:

Varför ska man inte köpa något med DisplayLink?
Sorry ifall jag hijackar tråden lite.
Jag sitter dessvärre i samma båt. Jag har en MacBook Pro 16" 2023 M2 Pro och har dessvärre stora irritations moment av anledningen:

Jag har Philips Momentum 32" 4K som stödjer 144Hz och en Billig Samsung 32" som klarar 60Hz.
Min problematik är att kopplar jag direkt mot datorn tar det en jäkla tid tills skärmen ens vaknar upp och då refererar jag till Philipsen. Misstänker att de är något USB C problematik med Apple generellt.

Så jag köpte av min vän en Docka för 300 kr (DOCK190EUZ) från Targus. Visst kopplar den ihop båda skärmarna fint och skärmen startar ganska omedelbart men ÄVEN om jag sitter på 120Hz på ena skärmen och den andra 60Hz så känns det som 30Hz. Färgerna blir dessvärre inte heller så särskilt motiverande. Jag vet inte hur jag ska göra för att hitta en vettig docka som kan koppla flera skärmar och inte tappa kvalitet på bild och bibehålla prestandan.

Mitt andra citat förklarar varför. Dell gör "ol' reliable" grejer som bara funkar. Att jaga hundringar kommer sluta med att du sliter ditt hår. Jag har själv en sån här Dell Thunderbolt efter att ha testat billiga skitgrejer.

Man kan sitta och hacka och trixa, men i slutändan är det skönt att bara köra sann plug'n'play.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Lånar den här tråden en aning, men är det någon som vet om det finns någon schysst docka som även har inbyggd KVM switch? Helst DP eftersom min skärm har snålat på HDMI och bara klarar 50 Hz på de ingångarna.

Jag sitter hemma med en Dell Thunderbolt-docka med för svag strömmatning för min laptop, separat nätadapter till laptopen och separat KVM switch för att även köra min desktop. Switchen funkar dock inte helt problemfritt, så tittar lite på alternativ. Allra helst hade jag då köpt en ny redig docka med tillräcklig strömmatning samt inbyggd switch med DP utgång, så man får allt i ett och minimerar antalet sladdar och prylar

Jag håller för övrigt med att det inte är helt fel med en Dell-docka (eller annan av vettig tillverkare), de är plug-and-play och bara fungerar. De billiga dockor och switchar jag haft från Amazon tenderar att ha bra funktioner på pappret men sämre funktion i verkligheten

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigElla:

Varför ska man inte köpa något med DisplayLink?
Sorry ifall jag hijackar tråden lite.

DisplayLink gör att musen laggar... den software rendrar skärmen, ja du får 144hz tex men musen släpar efter...

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Har en dell-docka och en https://www.asus.com/accessories/docks-dongles-and-cable/asus...

Måste säga att även dell-dockan är en kraftigare pjäs så tycker jag den är lite sämre till macbooken, lite struligare. Dock bra till windows-laptop.

Sedan finns ju dom som i princip är en docka som liknar saitech hub slim pro fast med 2 skärmar. hittar dom inte just nu dock.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigElla:

Varför ska man inte köpa något med DisplayLink?
Sorry ifall jag hijackar tråden lite.
Jag sitter dessvärre i samma båt. Jag har en MacBook Pro 16" 2023 M2 Pro och har dessvärre stora irritations moment av anledningen:

Jag har Philips Momentum 32" 4K som stödjer 144Hz och en Billig Samsung 32" som klarar 60Hz.
Min problematik är att kopplar jag direkt mot datorn tar det en jäkla tid tills skärmen ens vaknar upp och då refererar jag till Philipsen. Misstänker att de är något USB C problematik med Apple generellt.

Så jag köpte av min vän en Docka för 300 kr (DOCK190EUZ) från Targus. Visst kopplar den ihop båda skärmarna fint och skärmen startar ganska omedelbart men ÄVEN om jag sitter på 120Hz på ena skärmen och den andra 60Hz så känns det som 30Hz. Färgerna blir dessvärre inte heller så särskilt motiverande. Jag vet inte hur jag ska göra för att hitta en vettig docka som kan koppla flera skärmar och inte tappa kvalitet på bild och bibehålla prestandan.

Med en vanlig docka så skickas bildsignalen från grafikkortet bara vidare till skärmen, så att man får samma resultat som om man kopplade in skärmen direkt till datorn. Detta kräver oftast att man har en USB-C- eller Thunderbolt-utgång med stöd för DisplayPort.

DisplayLink är istället en proprietär mjukvarulösning som komprimerar bildsignalen på datorn för att kunna skicka den vidare till en enhet kopplad till skärmen. Fördelen med DisplayLink är att det blir billigare eftersom det krävs mycket mindre bandbredd samt fungerar över t.ex. USB utan stöd för DisplayPort, nackdelen är som du själv märkt av sämre bildkvalité samt att det belastar datorn mer.

Permalänk
Medlem

Mina 5 cent är att köp "kvalitet" om det inte är så att du är ute efter en enkel USB-C docka.
HPs G4 docka (thunderbolt) är helt ok och den går att uppdatera om det strular.
https://www.hp.com/us-en/shop/pdp/hp-thunderbolt-dock-120w-g4

Men även dell har ok dockor även om de som släpptes ut för några år sedan hade många barnsjukdomar, mkt korrigerades dock med uppdateringar. Så köp en docka du kan uppdatera med ny programvara.

Permalänk
Medlem

De visste jag inte om DisplayLink faktiskt tack för inputen.

Apple säljer CalDigit TS3 Plus dockningsstation men vettefan om de värt o köpa just den eller en Dell som du nämnt ovan.
Jag har dock en Dell TB16K001 hemma också men då får jag inte bild till båda skärmarna vilket är märkligt

Visa signatur

CPU: i7 8700K @ 5Ghz
Minne: 16GB Corsair Vengence RGB PRO CL15
SSD: M.2 Samsung 970 Evo 250GB , M.2 Samsung 960 Evo 500GB
GPU: ASUS RTX 3060 TI Gaming Z Trio 8GB LHR
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Mina 5 cent är att köp "kvalitet" om det inte är så att du är ute efter en enkel USB-C docka.
HPs G4 docka (thunderbolt) är helt ok och den går att uppdatera om det strular.
https://www.hp.com/us-en/shop/pdp/hp-thunderbolt-dock-120w-g4

Men även dell har ok dockor även om de som släpptes ut för några år sedan hade många barnsjukdomar, mkt korrigerades dock med uppdateringar. Så köp en docka du kan uppdatera med ny programvara.

Efter att ha läst lite mer så verkar inte Macbook M2 pro stödja att man (utan display link) kopplar in flera skärmar via bara en port i datorn? Utan det är en skärm per uttag helt enkelt. Någon som vet om det stämmer eller om jag är helt ute och cyklar?

Dvs jag vill bara ha en sladd in till datorn så att jag kan gömma undan dockan/hub:en

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av folke123:

Efter att ha läst lite mer så verkar inte Macbook M2 pro stödja att man (utan display link) kopplar in flera skärmar via bara en port i datorn? Utan det är en skärm per uttag helt enkelt. Någon som vet om det stämmer eller om jag är helt ute och cyklar?

Dvs jag vill bara ha en sladd in till datorn så att jag kan gömma undan dockan/hub:en

Det är M1 som ska bara stödja en skärm.
M2 ska stödja två, jag kör en i hdmi och har kört en usb till hdmi och det har funkat så vet att de fungerar med 2.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Det är M1 som ska bara stödja en skärm.
M2 ska stödja två, jag kör en i hdmi och har kört en usb till hdmi och det har funkat så vet att de fungerar med 2.

Nej MX stödjer 1 skärm MX Pro 2 skärmar och MX Max 4 skärmar (och X kan vara 1, 2 eller 3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Nej MX stödjer 1 skärm MX Pro 2 skärmar och MX Max 4 skärmar (och X kan vara 1, 2 eller 3)

Ja, tänkte inte på att jag har en Pro... du kanske har rätt

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Köp inget med displaylink!
Jag är ute efter samma och råka köpa en med displaylink, fick skicka tillbaka skiten.

Håller inte med. Tycker själv att Displaylink har fungerat strålande, till och med på Mac.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Håller inte med. Tycker själv att Displaylink har fungerat strålande, till och med på Mac.

Kör man låga upplösningar o statiskt innehåll funkar displaylink.
Men det är en "mjukvarulösning" som är helt hopplös, kör du video på stor del av den externa skärmen ökar svarstiden.

Om du inte haft problem med det så sitter du bara i excel eller så har du inte en DL docka att börja med.

Att köra docka osv på mac är helt hopplöst. Många funktioner i dockor från HP, DELL, LENOVO fungerar inte alls med Mac - tex nätverk, ljud och mer än 1 skärm per docka. Har testat det mesta i jobbet. Alltid gått tillbaka till 2 separata kablar - en per skärm (en kan dock vara en usb-docka). Av alla adapters (som har mer än bara skärm) så är det bara apples egna lilla dongle som fungerar tillfredställande - många konferanssystem fungerar inte alls med 3de part.

Problemet är att apple stödjer inte vissa protokoll i DisplayPort som gör att du kan skicka 2 skärmar på samma kabel. Och jag tvivlar på att apple någonsin kommer stödja det. Stödet för skämar var bättre på Intel men fortfarande värdelöst jämfört med en valfri PC.

Så med det sagt, det finns ingen lösning där du kan köra 2 skärmar på samma kabel såvida jag inte missat nån magisk enhet.

Att M2 stödjer 2 externa skärmar kräver du kör HDMI och USB-C alternativt två USB-C (osäker på det dock, men hdmi o en usb-c delar nog "kabel" till videokortet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Kör man låga upplösningar o statiskt innehåll funkar displaylink.
Men det är en "mjukvarulösning" som är helt hopplös, kör du video på stor del av den externa skärmen ökar svarstiden.

Om du inte haft problem med det så sitter du bara i excel eller så har du inte en DL docka att börja med.

Att köra docka osv på mac är helt hopplöst. Många funktioner i dockor från HP, DELL, LENOVO fungerar inte alls med Mac - tex nätverk, ljud och mer än 1 skärm per docka. Har testat det mesta i jobbet. Alltid gått tillbaka till 2 separata kablar - en per skärm (en kan dock vara en usb-docka). Av alla adapters (som har mer än bara skärm) så är det bara apples egna lilla dongle som fungerar tillfredställande - många konferanssmacystem fungerar inte alls med 3de part.

Problemet är att apple stödjer inte vissa protokoll i DisplayPort som gör att du kan skicka 2 skärmar på samma kabel. Och jag tvivlar på att apple någonsin kommer stödja det. Stödet för skämar var bättre på Intel men fortfarande värdelöst jämfört med en valfri PC.

Så med det sagt, det finns ingen lösning där du kan köra 2 skärmar på samma kabel såvida jag inte missat nån magisk enhet.

Att M2 stödjer 2 externa skärmar kräver du kör HDMI och USB-C alternativt två USB-C (osäker på det dock, men hdmi o en usb-c delar nog "kabel" till videokortet)

Nu var det ett tag sedan jag körde det på Mac men då körde jag Targus dockor som egentligen inte hade officiellt stöd för Mac men som hoppade igång direkt med drivrutiner från Displaylinks hemsida. Då funkade alla funktioner inklusive LAN klockrent.

Det var förvisso en Macbook Air 2015 så det kan ha hänt en del sedan dess.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Kör man låga upplösningar o statiskt innehåll funkar displaylink.
Men det är en "mjukvarulösning" som är helt hopplös, kör du video på stor del av den externa skärmen ökar svarstiden.

Om du inte haft problem med det så sitter du bara i excel eller så har du inte en DL docka att börja med.

Att köra docka osv på mac är helt hopplöst. Många funktioner i dockor från HP, DELL, LENOVO fungerar inte alls med Mac - tex nätverk, ljud och mer än 1 skärm per docka. Har testat det mesta i jobbet. Alltid gått tillbaka till 2 separata kablar - en per skärm (en kan dock vara en usb-docka). Av alla adapters (som har mer än bara skärm) så är det bara apples egna lilla dongle som fungerar tillfredställande - många konferanssystem fungerar inte alls med 3de part.

Problemet är att apple stödjer inte vissa protokoll i DisplayPort som gör att du kan skicka 2 skärmar på samma kabel. Och jag tvivlar på att apple någonsin kommer stödja det. Stödet för skämar var bättre på Intel men fortfarande värdelöst jämfört med en valfri PC.

Så med det sagt, det finns ingen lösning där du kan köra 2 skärmar på samma kabel såvida jag inte missat nån magisk enhet.

Att M2 stödjer 2 externa skärmar kräver du kör HDMI och USB-C alternativt två USB-C (osäker på det dock, men hdmi o en usb-c delar nog "kabel" till videokortet)

Du kan köra 2 skärmar över en kabel på en mac om du har en Thunderbolt docka men inte om det är en Displayport MST baserad docka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Det är M1 som ska bara stödja en skärm.
M2 ska stödja två, jag kör en i hdmi och har kört en usb till hdmi och det har funkat så vet att de fungerar med 2.

Fast då var det med fler än en kabel till datorn?

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av folke123:

Fast då var det med fler än en kabel till datorn?

exakt, jag har bara lyckats med flera kablar.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av folke123:

Efter att ha läst lite mer så verkar inte Macbook M2 pro stödja att man (utan display link) kopplar in flera skärmar via bara en port i datorn? Utan det är en skärm per uttag helt enkelt. Någon som vet om det stämmer eller om jag är helt ute och cyklar?

Dvs jag vill bara ha en sladd in till datorn så att jag kan gömma undan dockan/hub:en

Fast om du köper en dockningsstation med flera utgångar så är väl det inget problem?
Du har ju bara en sladd in till datorn, dvs USB-C/TB som går till dockan och sedan har du en eller flera skärmar som går från dockningsstationen.

Permalänk
Medlem

Hittade detta efter lite googlande..

f you have a Mac with an M2/M3 Pro chip:

You can connect up to two external displays to your Mac via Thunderbolt 4 (USB-C) and HDMI ports of up to 6K and 60Hz or one external display up to 6K resolution at 60Hz via Thunderbolt and one external display up to 4K resolution at 144Hz over HDMI. Alternatively, you can have one external display up to 8K resolution at 60Hz or one external display up to 4K resolution at 240Hz via HDMI.

https://machow2.com/multiple-monitors-m1-mac/

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Fast om du köper en dockningsstation med flera utgångar så är väl det inget problem?
Du har ju bara en sladd in till datorn, dvs USB-C/TB som går till dockan och sedan har du en eller flera skärmar som går från dockningsstationen.

USB-C/TB kan via DisplayPort stödja flera bildströmmar från en utgång på datorn, men då måste grafikkortet också ha stöd för så många bildströmmar. Att dockan har flera utgångar innebär med andra ord inte att alla utgångar på dockan går att använda samtidigt.

Med DisplayLink är man däremot inte begränsad av grafikkortet på samma sätt eftersom det är en mjukvarulösning, men det har som nämnts andra nackdelar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

USB-C/TB kan via DisplayPort stödja flera bildströmmar från en utgång på datorn, men då måste grafikkortet också ha stöd för så många bildströmmar. Att dockan har flera utgångar innebär med andra ord inte att alla utgångar på dockan går att använda samtidigt.

Med DisplayLink är man däremot inte begränsad av grafikkortet på samma sätt eftersom det är en mjukvarulösning, men det har som nämnts andra nackdelar istället.

Vad jag tolkade det som så har Macboks med M2 Pro stöd 2 externa skärmar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bytt min Apple Magic Keyboard mot en Dell WD19TB docka och får igång 2 skärmar med 1 thunderbolt port in i datorn. Dock lite skumt att man behövde sänka ena skärmen till 60Hz för att den skulle fungera och därefter ändra till 120hz.

Visa signatur

CPU: i7 8700K @ 5Ghz
Minne: 16GB Corsair Vengence RGB PRO CL15
SSD: M.2 Samsung 970 Evo 250GB , M.2 Samsung 960 Evo 500GB
GPU: ASUS RTX 3060 TI Gaming Z Trio 8GB LHR
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750w 80+ Gold