2.1 Ljudlimpa till min LG OLED'17

Permalänk
Medlem

2.1 Ljudlimpa till min LG OLED'17

Hej. Söker en nice 2.1 Dolby Vision/Atmos ljudlimpa till min TV men bor i lägenhet så vill inte strula med grannar för basen så kanske man ska ha en limpa utan separat bas? De limpor utan separat ska vara ganska ok som jag förstått. Har ni några tips? Är eARC viktigt?

Är dessa ok?
https://www.komplett.se/product/1224290/tv-ljud-bild/soundbar...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Hej. Söker en nice 2.1 Dolby Vision/Atmos ljudlimpa till min TV men bor i lägenhet så vill inte strula med grannar för basen så kanske man ska ha en limpa utan separat bas? De limpor utan separat ska vara ganska ok som jag förstått. Har ni några tips? Är eARC viktigt?

Är dessa ok?
https://www.komplett.se/product/1224290/tv-ljud-bild/soundbar...

Du får aldrig Äkta Atmos/DTS:X ljud med en 2.1 "brölimpa". Har själv en 7.2 reciever å kör Atmos/DTS:X 5.2.2, alltså 2 st subbar å 2 st sk Dolby Atmos/DTS:X enabled speakers* å vor i lägenhet. Den där "brölimpan" har "virtual DTS:X", alltså "phantom högtalare" men DTS, DTS:X förekommer på Blu ray filmer. Har ett antal såna Blu ray filmer. * = Sk "takstudsare", kan ställas ovanpå frontarna/väggmonteras. Finns även högtalare för inbyggad i taket/väggarna.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

eARC är viktigt om du vill kunna hantera moderna ljudformat. Vet inte vad du menar med OLED'17 dock, är den från 2017? Vet inte om din TV har eARC.

Permalänk

Bor du i Barbiehus? Om inte behöver du inte oroa dig för en sån liten fristående bas. Grannarna kommer inte höra den

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

För en budget på cirka 8000kr så tycker jag Samsung HW-Q935C är en no-brainer. Väldigt liknande specs som storebror och flaggskeppsmodellen Q-995C och priset hos Amazon just nu känns väldigt rimligt! Du får dessutom med en subwoofer för priset!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11237131

Recension:
https://www.rtings.com/soundbar/reviews/samsung/hw-q930c
(Q930C är namnet utanför EU i till exempel US men samma produkt!)

Denna soundbar har även 1st HDMI In-ingång så vill du komma runt begränsningen med eARC och spela högupplöst Atmos etc. så kopplar du bara in den enheten (Till exempel en Nvidia Shield) direkt in i Soundbaren.

Behöver du 2st HDMI in så erbjuder Q995C det men då är vi i en helt annan prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Bor du i Barbiehus? Om inte behöver du inte oroa dig för en sån liten fristående bas. Grannarna kommer inte höra den

Här är väl rätt ok isolerat så det blir nog en ljudlimpa med tillhörande sub. Jag är tveksam till surround då jag nästan aldrig sitter i "de golden triangle". Och tidigare Marantz 5.1 Receiver jag hade i min gamla lägenhet var jag inte särskilt imponerad av även om jag kalibrera sönder den nästan

Jag kommer köra en optisk kabel från min IPTV-box till ljudlimpan men använder både Netflix och Youtube-appar som är inbyggda i LG TV'n så vet inte hur omständigt det är att byta output beroende på källa. Kanske man kan lösa det med HDMI pass-through? Hur funkar det med ARC då?

NÅgra tips här runt 5000kr?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

1. Din TV har inte eARC så du får nöja dig med Dolby Digital Plus. Streamingtjänster har stöd för Dolby Digital Plus med Atmos, men;
2. En stereo-soundbar (med center) har ingen som helst användning av Dolby Atmos oavsett.
3. Med optisk kabel blir du begränsad till Dolby Digital (inte Dolby Digital Plus) eller stereo PCM. Ingen Atmos överhuvudtaget.
4. Du behöver nog byta mellan HDMI och optisk manuellt.
5. Du kan inte ansluta optiska kabeln mellan IPTV-box och TV utan måste, som du skriver, ansluta den till soundbaren.

Du kommer alltid ha ovanstående begränsningar oavsett hur du kopplar med hårdvaran du har och funderar på att köpa.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

eARC är viktigt om du vill kunna hantera moderna ljudformat. Vet inte vad du menar med OLED'17 dock, är den från 2017? Vet inte om din TV har eARC.

Kollade upp det. Min LG OLED B7 har bara vanlig ARC tyvärr men kan nöja mig med en 3.2.1 - vill helst slippa bakhögtalare pga av digiare arenenhet och desutom hör jag sämre nu än för 10 år sen. Så voice (centern) är rätt viktigt för mig. dock utan backhögtalare för hmen att ljudlimpan är tillräckligt bred så man får lite "spacial audio" kanske.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Kollade upp det. Min LG OLED B7 har bara vanlig ARC tyvärr men kan nöja mig med en 3.2.1 - vill helst slippa bakhögtalare pga av digiare arenenhet och desutom hör jag sämre nu än för 10 år sen. Så voice (centern) är rätt viktigt för mig. dock utan backhögtalare för hmen att ljudlimpan är tillräckligt bred så man får lite "spacial audio" kanske.

Du missförstår "spacial audio", det innebär något helt annat och har bland annat med head-tracking att göra. Jag förstår nog va du menade ändå, men ville bara poängtera det.

Du har ingen nytta av 3.1.2 heller och Dolby Atmos är poänglöst utan bakhögtalare. Hela poängen är att ljudet är objektbaserat och att du t.ex. ska kunna höra hur ett föremål förflyttar sig över dig. Det går inte om höjdkanalerna enbart hörs framifrån.

Däremot tänker du rätt när det gäller centern, där kommer oftast tal. Och då är det alltid trevligt med en separat högtalare såsom 3.1 eller liknande system. Blir det 3.1.2 så får det vara så förstås, men förvänta dig ingenting från höjdkanalerna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Om jag kör med 3.2.1 center med 8" sub dessutom med två bakre surround högtalare? Är nöjd med 5.1 men har ganska litet vardagsrum och bara 55" tv. Finns det ett nice kit även med airplay/Chromecast-stöd? 10k budget. Men gärna lägre.

Tacksam för återkoppling och tips.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Om jag kör med 3.2.1 center med 8" sub dessutom med två bakre surround högtalare? Är nöjd med 5.1 men har ganska litet vardagsrum och bara 55" tv. Finns det ett nice kit även med airplay/Chromecast-stöd? 10k budget. Men gärna lägre.

Tacksam för återkoppling och tips.

Du har redan fått rekommendation på en soundbar inkl. sub och bakhögtalare för under 8000kr. Den har stöd för både AirPlay och Chromecast, men du får alltid bäst upplevelse genom att använda en dedikerad mediaspelare som t.ex. Apple TV 4K, Chromecast med Google TV eller Nvidia Shield - beroende på ditt föredragna ekosystem.

Edit: Tipset för soundbar för under 8000kr är nu slut. Vänta på att HW-Q935 eller HW-Q995 går på rea igen. Det gör dom titt som tätt och med upp till nästan halva priset.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du har redan fått rekommendation på en soundbar inkl. sub och bakhögtalare för under 8000kr. Den har stöd för både AirPlay och Chromecast, men du får alltid bäst upplevelse genom att använda en dedikerad mediaspelare som t.ex. Apple TV 4K, Chromecast med Google TV eller Nvidia Shield - beroende på ditt föredragna ekosystem.

Edit: Tipset för soundbar för under 8000kr är nu slut. Vänta på att HW-Q935 eller HW-Q995 går på rea igen. Det gör dom titt som tätt och med upp till nästan halva priset.

Tack för tipset! Väldigt uppskattat!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Beställd vi får se 👌

https://ckhome.se/soundbar-och-speakerbar/26752-samsung-sound...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jag vet inte om man borde måla fan på väggen, men om jag vore dig så skulle jag avboka den beställningen snarast.

Företaget är registrerat 2022 och dom har inte varan i eget lager. Den beställs från annat lager och är säkerligen inte den nordiska versionen. Risken att företaget inte finns kvar om du behöver hjälp om ett år eller två är rätt hög och Samsung vill kanske inte röra en variant som inte är tänkt att köpas i Norden.

Men vad vet jag... Det är ju bara en no-name-butik som ingen har hört talas om förut...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag vet inte om man borde måla fan på väggen, men om jag vore dig så skulle jag avboka den beställningen snarast.

Företaget är registrerat 2022 och dom har inte varan i eget lager. Den beställs från annat lager och är säkerligen inte den nordiska versionen. Risken att företaget inte finns kvar om du behöver hjälp om ett år eller två är rätt hög och Samsung vill kanske inte röra en variant som inte är tänkt att köpas i Norden.

Men vad vet jag... Det är ju bara en no-name-butik som ingen har hört talas om förut...

- Kanske lite shady men har kontaktuppgifter och telefonnr. Dessutom var den överst på Prisjakt sida. Inte för det betyder nått men. Klarna faktura så vi får väl se om jag avbokar om 4 dagar och hittar någon annan snabbare reseller. Tack för din omtanke btw!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Får inga kanonvibbar när man läser Trustpilot men uppdatera gärna tråden med hur det går!
https://se.trustpilot.com/review/ckhome.se

Permalänk
Medlem

Ringde och pratade med dom. Dom verka seriösa - men så råkar jag kolla Amazon och då är priset nere på 5550kr så avbeställde från ckhome givet den stora prisskillnaden.

https://www.amazon.se/dp/B0BPY7HSC4?psc=1&smid=ANU9KP01APNAG&...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jag har också lagt en beställning från Amazon. Har en QE85QN95B och hoppas man då också kan få lite nytta av Q-Symphony.

Permalänk
Viking
Skrivet av candyraver:

Ringde och pratade med dom. Dom verka seriösa - men så råkar jag kolla Amazon och då är priset nere på 5550kr så avbeställde från ckhome givet den stora prisskillnaden.

https://www.amazon.se/dp/B0BPY7HSC4?psc=1&smid=ANU9KP01APNAG&...

Skrivet av letin:

Jag har också lagt en beställning från Amazon. Har en QE85QN95B och hoppas man då också kan få lite nytta av Q-Symphony.

Min har fortfarande inte skickats. Har det hänt något för er?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Stod det inte "Usually dispatched within 6 to 7 months" även när det superlåga priset visades?

5550kr för en Q995C känns som ett uppenbart felpris även för Amazon men bara att gratulera om ni får igenom era ordrar och Amazon hedrar dessa köp.

Permalänk
Viking
Skrivet av edson:

Stod det inte "Usually dispatched within 6 to 7 months" även när det superlåga priset visades?

5550kr för en Q995C känns som ett uppenbart felpris även för Amazon men bara att gratulera om ni får igenom era ordrar och Amazon hedrar dessa köp.

Nej. Först och främst var det en Q930C. Sen fanns det 9 st i lager och det stod förväntad leverans 20 Februari - September. Så leveransdatumet är lite lurigt, men det fanns ändå ett lagersaldo som sjönk under kvällen.

Den leveranstid du tänker på visades efter att lagret redan tagit slut. Och då kan ju några månader vara rimligt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej. Först och främst var det en Q930C. Sen fanns det 9 st i lager och det stod förväntad leverans 20 Februari - September. Så leveransdatumet är lite lurigt, men det fanns ändå ett lagersaldo som sjönk under kvällen.

Den leveranstid du tänker på visades efter att lagret redan tagit slut. Och då kan ju några månader vara rimligt.

Ah, sorry. Missade att det var 930C/935C. Då kanske priset var lite rimligare

Hör av er direkt till Amazons support annars, den brukar vara bra och man får snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Min har fortfarande inte skickats. Har det hänt något för er?

Inte här heller. läste på Reddit att man kanske får räkna med några veckor. Verkar vara backlog även i staterna.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Viking
Skrivet av candyraver:

Inte här heller. läste på Reddit att man kanske får räkna med några veckor. Verkar vara backlog även i staterna.

Men det stod att det fanns i lager när vi beställde. Då borde de ju reserveras till våra beställningar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking

Nu står det t.o.m. att de är i lager igen med samma leveranstid som innan. Feb 23 - Sep 3.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men det stod att det fanns i lager när vi beställde. Då borde de ju reserveras till våra beställningar.

Sant. Där var 7 kvar när jag beställde. Sen var det bara 6 kvar. Med tanke på priset kan jag nog vänta några veckor till men om du hör nått from Amazon får du gärna uppdatera oss. tackar

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Viking
Skrivet av candyraver:

Sant. Där var 7 kvar när jag beställde. Sen var det bara 6 kvar. Med tanke på priset kan jag nog vänta några veckor till men om du hör nått from Amazon får du gärna uppdatera oss. tackar

Chattade med dem och de skulle eskalera ärendet till lagret p.g.a. den konstiga leveranstiden. Kommer få mejl med svar senare.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking

@candyraver Uppdatering:
Fick mejl av Amazon att de avbrutit min order utan någon förklaring om varför:
"Tyvärr har vi stött på ett problem som har hindrat oss från att behandla din beställning korrekt, och vi har varit tvungna att avbryta en artikel ur denna beställning."

Eftersom Samsung har riktigt bra studentrabatter på sina soundbars just nu, bl.a. på Q935C och Q995C, så valde jag att beställa där istället. Orkar inte krångla med supporten, som säkert inte skulle leda någonstans ändå.
Hur som helst beställde jag en Q995C för 8000 kr (50% rabatt jämfört med lanseringspriset på 16k) med studentrabatt. Kostar 8800kr med Mecenat eller Studentkortet + 10% rabatt om man lägger till två billiga produkter. Slutsumman blir 8000.

Q935C kostar 7000kr. Så borde gå att få för ca 6300 med 10% extra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz