Permalänk
Medlem

Behöver hjälp me 4k upplösning

Tjena tjena har precis köpt min första 4K skärm till min nybyggda dator!
Men lite osäker om de är något spec man ska göra för o använda 4K??

Går in i spelen o startar tycker jag de bästa men ser ingen skillnad typ!!

Min gamla skärm utan har typ samma upplösning 🤷‍♂️

Grymt tacksam för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka spel har du problem med är den första frågan?
Vad har du för grafikkort?
Vilken typ av anslutning använder du? (HDMI?)
Är din kabel tillräckligt bra. Är det HDMI bör den vara Ultra High Speed certifierad (42.6Gb/s).

Har du gått in i inställningarna och ändrat upplösningen till 4k eller 3840x2060 eller något däromkring? Särskilt om du bara bytt skärm kan det mycket väl vara så att du behöver göra något speciellt för att spel som du kört tidigare ska förstå att du vill köra en annan upplösning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hmm ja du typ alla! Ser ingen skillnad på något!
Gta/farmingaimulator!
/new world! Euro truksimukator/

Har ett 4070ti panter
Kör med displaykabel 8K

De går ju typ bara välja 3840x2160 o sen neråt då såklart!

Okej för har nog försökt o kolla överallt i (vanliga) bildskärmsinställningar me 🤷‍♂️

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Denkan87:

Hmm ja du typ alla! Ser ingen skillnad på något!
Gta/farmingaimulator!
/new world! Euro truksimukator/

Har ett 4070ti panter
Kör med displaykabel 8K

De går ju typ bara välja 3840x2160 o sen neråt då såklart!

Okej för har nog försökt o kolla överallt i (vanliga) bildskärmsinställningar me 🤷‍♂️

Har du valt 3840x2160 i spelet så är det ju den upplösningen som används. Vad är det för "skillnad" du förväntar dig?
Om du istället för 3840x2160 väljer 1920x1080 så lär du ju se skillnad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Okej då är de väl rätt då!

Men ser ut precis som 2560x1440! Som jag har på min andra skärm!

Tycker jag jämfört mycket men ser som sagt ingen skillnad 🤷‍♂️

Permalänk
Jubileumsmästare

Är 32-tummaren större än din tidigare skärm? Du kanske inte märker av detaljerna pga det?

Permalänk
Medlem

Jag har 32 på min gamla me! Är kanske dock 1,5år gammal! Men kanske bara är att man är nojig för de skulle va så bra o allt me 4 K 😊

Permalänk
Skrivet av Denkan87:

Okej då är de väl rätt då!

Men ser ut precis som 2560x1440! Som jag har på min andra skärm!

Tycker jag jämfört mycket men ser som sagt ingen skillnad 🤷‍♂️

Har du sett skillnad på tex 2K och 4K hos en kompis eller i butik? Annars kan det vara synen.

Sedan så vissa spel har en "scaling" (eller liknande) setting som trots att det står 3180*2160 kör i lägre renderingsupplösning om den inte är satt på 100%.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Denkan87:

Jag har 32 på min gamla me! Är kanske dock 1,5år gammal! Men kanske bara är att man är nojig för de skulle va så bra o allt me 4 K 😊

Har du skruvat upp grafikinställningarna i spelen också? Vad har du för FPS i spelen?

Permalänk
Medlem

Jag har runt 140/144 fps i spelet! Vet inte va man ska ändra mera för tycker jag provat allt!
Är ju beroende på spel o allt me men tycker jag kör allt på Max men har provat i 3 dagar nu o få de bättre men blir typ ingen skillnad me grafiken

Permalänk
Skrivet av Denkan87:

Jag har runt 140/144 fps i spelet! Vet inte va man ska ändra mera för tycker jag provat allt!
Är ju beroende på spel o allt me men tycker jag kör allt på Max men har provat i 3 dagar nu o få de bättre men blir typ ingen skillnad me grafiken

Hur gamla är spelen? Spel som är äldre kan ha grafik element som när man renderar allt till max på nyare hårdvara så ger det inte så mycket förbättringar. Är något av spelen du har nyare och hur ser det ut där?

Permalänk
Medlem

Farming 22 är ju inte så gammalt! Inte new world o sånt heller! Minns inte alla spel tyvär man spelar men de är ändå en del nyare

Permalänk
Jubileumsmästare

Som redan nämnts så är långt ifrån alla nya spel särskilt vackra rent grafikmässigt. Du bör dock se skillnad från 32" 1440p till 32" 2160p. Det är ju dock främst små, skarpare detaljer som märks av högre upplösning, och inte någon allmänt finare bildkvalité, så länge spelen inte stöder det. Jag gissar exempelvis att hytten i ETS2 inte blir revolutionerande i 4K.

Permalänk
Medlem

Om du inte ser skillnad på en 32 1440p och en 32 4k så behöver du glasögon. Ps : Det är en väldigt stor skillnad.

Permalänk
Medlem

sånt härnt borde man kunna youtuba sig till som 87a

Permalänk
Medlem

Ja men youtube fram då istället för o kom med massa jävla dumma komentarer

Permalänk
Medlem

[quote postid="20379337" userid="157653" name="landahl"]
Om du inte ser skillnad på en 32 1440p och en 32 4k så behöver du glasögon. Ps : Det är en väldigt stor skillnad.
[/quote

Permalänk
Bildexpert 📺

Även ett spel som Unreal Tournament 1999 vinner på 4K tack vare mindre aliasing och att man kan urskilja motspelarna som individuella pixlar även på Facing Worlds-kartan

Ifall det fortfarande ser ut som 2560x1440 är det rimligaste svaret att det fortfarande är 2560x1440 som körs. En superenkel förklaring som inträffar oftare än man tror är att man köper en ny skärm, kopplar in bredvid den gamla och speglar dem. Har hänt och lär hända igen.

Ser man inte skillnad finns det ett par tekniska förklaringar. Övriga inställningar kan vara satta så att skillnaderna äts upp, likt beskrivet ovanför. Resolutions scale är nedsatt. Low på texturer och grafik. Något kan vara vajsing med hur Windows ansluter med signalen. Jag har varit med om flera tillfällen där Windows rapporterar att 3840x2160 körs men tittar man i skärmens info-ruta matas det fortfarande fel upplösning eller fel frekvens. Detta inträffar särskilt när man haft flera skärmar igång och experimenterat.

Och ett par personliga förklaringar: Synen som nämnt. En skärm med 1440p på 32-tum ska ha en direkt synlig pixelstruktur. Om inte man uppfattar den strukturen kan man ha en syn som behöver kollas. Det kan också sitta som en vanesak, precis som en del aldrig märker fördelar av att FPS går över 60. Detta brukar istället komma när FPS börjar sjunka igen. Man har helt enkelt inte lärt sig hur det ser ut och hur det skiljer sig. Hjärnan är ju ofta lat på det sättet – medan andra har hjärnor som märker av minsta skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag provade en annan 4k skärm nu o de blev bra skilldnad så tror denna nya inte är redigt som den ska! Tack alla för hjälpen 🙏

Permalänk
Medlem

Hur är det med synen? Seriös o ingen nedsättande fråga alltså. Själv ser jag lätt skillnad i skärpan mellan 2560 o 3840 iaf, men har man dålig syn så är det kanske inte så lätt.

Permalänk
Medlem

är det inte lägst 144hz så är det förmodligen skräp, annars kan du ju skriva ut modellnamn på skärmen (brukar stå på baksidan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

är det inte lägst 144hz så är det förmodligen skräp, annars kan du ju skriva ut modellnamn på skärmen (brukar stå på baksidan)

Går o överklocka till 160hz

Permalänk
Medlem

ok valt rätt inställningar i win ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

ok valt rätt inställningar i win ?

https://i.ibb.co/47wbnK6/bildsk.jpg

Ja förutom att min står på 3840x2160 144hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Denkan87:

Jag provade en annan 4k skärm nu o de blev bra skilldnad så tror denna nya inte är redigt som den ska! Tack alla för hjälpen 🙏

Den första skärmen du provade med har enligt spec DP1.4, vilket krävs för överklockning om jag fattar det rätt. Men DP1.4 har så vitt jag kan läsa inte tillräckligt mycket bandbredd för att överföra en 4k signal i 144Hz. Möjligtvis kan det vara detta som gjort att skärmen gått ner till 2560x1440. Det du kallar för en 8k kabel har samma spec, så klarar inte heller 144Hz i 4k.
Förstår därför inte heller finessen med att kunna överklocka skärmen endast via DP, då den inte klarar av att visa 160Hz i 4k.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

vad är det för skillnad du förväntar dig att se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den första skärmen du provade med har enligt spec DP1.4, vilket krävs för överklockning om jag fattar det rätt. Men DP1.4 har så vitt jag kan läsa inte tillräckligt mycket bandbredd för att överföra en 4k signal i 144Hz. Möjligtvis kan det vara detta som gjort att skärmen gått ner till 2560x1440. Det du kallar för en 8k kabel har samma spec, så klarar inte heller 144Hz i 4k.
Förstår därför inte heller finessen med att kunna överklocka skärmen endast via DP, då den inte klarar av att visa 160Hz i 4k.

Skärmen har DSC-komprimering, då räcker DP 1.4 till åtminstone 4K@240Hz. Att skärmen har "överklockning" brukar handla mer om kompabilitet med äldre grafikkort än att det är frågan om någon faktiskt överklockning.

Att det skulle vara DSC som skapar något problem är väldigt osannolikt, men det går ju enkelt att testa genom att bara sänka skärmen till 4K@120Hz vilket inte kräver DSC.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Denkan87:

Jag provade en annan 4k skärm nu o de blev bra skilldnad så tror denna nya inte är redigt som den ska! Tack alla för hjälpen 🙏

Dubbelkolla med vad skärmen rapporterar för signal. Om du upplever en annan 4K-skärm som bättre är det troligt att det är någon vajsing där med just hur skärmen körs – eller något med inställningarna som är gör saker sämre än de borde. Eller så tittar du efter skillnader som kanske inte har med själva upplösningen att göra, likt kontrast, gamma, färger, ljusstyrka etc.

För din skärm Gigabyte M32UC verkar inte ha några dolda fällor vad gäller just sin kapacitet, subpixelstruktur eller liknande:
https://www.rtings.com/monitor/reviews/gigabyte/m32uc