utvidga Appstore - mid2010

Permalänk

utvidga Appstore - mid2010

jag uppgraderade igår min mid2010 macbook pro från os "High Sierra" till senaste "Sonoma".. Jag har en övervakningskamera som jag skulle vilja ladda ner en app till som heter Imou.. fick ingen träff på appstore innan uppgraderingen och får det inte nu heller.. kan man komma förbi detta problem med att uppgradera/uppdatera appstore på något sätt, så man har tillgång att ladda ner nyare appar ?

/Robban

Permalänk
Medlem

Obegriplig fråga. Du kan ju ladda ner och installera precis vad du vill från vilken källa som helst, finns inga restriktioner på att program måste komma från App Store.

(Om inte datorn är en företags/skoldator bunden till en MDM konfigurerad med restriktionen att endast tillåta program från just App Store, men det är knappast aktuellt på en så uråldrig dator…)

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

okey, jag har haft pc i 30 år så det är lite o lära sig nu när jag testar äpplet.. om jag går ut på imou hemsida är det bara för pc.. jag har skrivit innan till dom och de säger att de kanske kommer med en app till apple i framtiden, men med min macmini som jag köpte nyligen så kan jag ladda ner imou life från appstore och det fungerar.. så det skiljer sig vad jag kan ladda ner med min macmini vs macbook pro(mid2010), trots att vi nu har samma version av operativsytem.. måste man "låsa upp" appstore eller hur funkar det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tillroberth:

okey, jag har haft pc i 30 år så det är lite o lära sig nu när jag testar äpplet.. om jag går ut på imou hemsida är det bara för pc.. jag har skrivit innan till dom och de säger att de kanske kommer med en app till apple i framtiden, men med min macmini som jag köpte nyligen så kan jag ladda ner imou life från appstore och det fungerar.. så det skiljer sig vad jag kan ladda ner med min macmini vs macbook pro(mid2010), trots att vi nu har samma version av operativsytem.. måste man "låsa upp" appstore eller hur funkar det ?

Imou Life verkar inte finnas till Mac däremot för t.ex iPad/iOS.
Nyare macar, som kör ARM-kretsar, alltså M1, M2 och M3 kan köra iOS-applikationer och därav kan de köras på en nyare Mac.
Däremot kommer det inte fungera på en äldre Mac med x86-grejer.

Det du kan göra är antingen köra Windows-applikationen genom Wine om du har tur.
Eller köra det i en virtuell maskin i MacOS med t.ex Windows som en VM.

Permalänk

okey.. så appstore känner av att det är x86 i min macbook pro och ger därför ingen träff på sökningen, då imou-appen kräver mer än x86.. det beror alltså inte på att jag har en begränsad appstore..
tack för hjälpen..

Permalänk

märkte att bluetooth stängde av sig efter 2-15sek.. jag nergraderade till high sierra.. lite jobb med det då det inte gick att nergradera.. den tillåter inte att man nergraderar.. hittade lite information om hur man via "terminal" tvingar datorn att starta upp från usb-sticka.. nu funkar bluetooth igen.. vet inte om det hade gått och fixa bluetooth:en med senaste sonoma installerad.. eller om det är så att bluetooth/sonoma kräver bättre maskinvara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tillroberth:

märkte att bluetooth stängde av sig efter 2-15sek.. jag nergraderade till high sierra.. lite jobb med det då det inte gick att nergradera.. den tillåter inte att man nergraderar.. hittade lite information om hur man via "terminal" tvingar datorn att starta upp från usb-sticka.. nu funkar bluetooth igen.. vet inte om det hade gått och fixa bluetooth:en med senaste sonoma installerad.. eller om det är så att bluetooth/sonoma kräver bättre maskinvara..

Finns alltid en risk att drivrutiner inte lirar perfekt.
Ibland kan det vara bra när man gör dessa uppdateringar som inte är officiellt supportade att kanske kolla en tidigare version eller liknande.

Permalänk

Så du tror att man kan köra en tidigare version av bluetooth med sonoma ?
en annan fråga Sidde.. när jag går in på appen skivverktyg och tittar på hårddisken, så ser jag att det finns en enhet som heter VM.. är inte VM en förkortning på virtual machine.. har alla mac det ? jag vet när jag hade pc så var det något man skulle undvika då man öppnar upp datorn för hot.. har du något kunskap, om varför det står VM ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tillroberth:

Så du tror att man kan köra en tidigare version av bluetooth med sonoma ?
en annan fråga Sidde.. när jag går in på appen skivverktyg och tittar på hårddisken, så ser jag att det finns en enhet som heter VM.. är inte VM en förkortning på virtual machine.. har alla mac det ? jag vet när jag hade pc så var det något man skulle undvika då man öppnar upp datorn för hot.. har du något kunskap, om varför det står VM ?

Har du läst deras artiklar?
https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/SONOMA-DRO...
"Sometimes Bluetooth may not work after boot on pre-2012 models. Running NVRAM reset can alleviate it.
Dual boots may also bring the issue back even after the reset."

Ventura verkar iaf inte ha några sådana problem.

Vet inte vad VM står för i detta fall. Men tror du missuppfattat vad en virtuell maskin är iaf och det är inget som är skadligt men det finns inget som säger att detta är en VM bara för att en partition heter så.

Kanske är EFI Boot-loader eller liknande för Opencore vilket jag antar du kör eftersom du kan boota sonoma.

Permalänk

jag kör på high sierra, möjligt att det går att få iordning bluetooth/sonoma, men jag upplever att min macbook pro är lite kvickare med high sierra, speciellt när man startar upp..
tack för hjälpen/svar..

/Robban

Permalänk

Har du lyckats med hack installera Sonoma på en 14 år gammal dator? Lär gå segt! Och buggigt! Eller?

Visa signatur
Permalänk

nja, det kan jag inte säga.. som jag nämnde innan, det tog lite längre tid att starta datorn.. annars märkte jag ingen stor skillnad.. jag hade inget lagg.. nu kanske jag borde haft lite längre tid på mig för att kunna göra en rätt bedömning av det, men man brukar ju ofta märka ganska direkt när en dator är laggig.. men jag värderar kontakten med apple-support högt.. kontaktar man dom, och de märker att man har Sonoma i en mid2010, så kavlar dom inte direkt upp ärmarna för att hjälpa en.. jag hade som jag sa innan i tråden problem med att bluetoothen inte fungerade, jag aktiverade bluetooth, och efter några sekunder slog den av automatiskt.. tror ijfs att det hade kunnat gått med lite research på nätet.. men apple-support ansträngde sig inget vidare när jag kontaktade dom, jag fick göra några standard-åtgärder, när det inte funkade så sa de att jag skulle ladda ner High Sierra och installera, de skickade ett mail hur man gjorde.. Hade jag haft High Sierra med bluetooth-fel så hade de hjälpt mig tills det hade funkat..

Permalänk

värt att notera att det är en utbytt HD till SSD och ramminnet var org. 4gb, sitter 8gb i nu.. (Intel i7)
https://flic.kr/p/2pyTprb