Xboxchef lovar "största teknologiska klivet för konsoler hittills"

Permalänk
Melding Plague

Xboxchef lovar "största teknologiska klivet för konsoler hittills"

Phil Spencer bekräftar att Microsoft fortsätter att satsa på Xbox-konsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt svårt att utläsa vad Microsoft har för planer framöver. Dem motsäger sig själva rätt mycket.
Att exklusiva spel kommer vara ovanligt inom en snar framtid men samtidigt försäkrar man sina kunder om att man absolut inte kommer att gå multiplattform med sina titlar, förutom fyra äldre exlusiva titlar för där behöver spelarantalet växa för framtida investeringar ska vara möjliga.
Så samma princip gäller alltså inte för nya exklusiva titlar?
För nya titlar behöver inte en så stor spelarbas som möjligt för att fortsatt investering ska vara möjlig/önskvärd.

Nä, det är för mycket luddigt corporate speak och för lite rakt på sak.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att se hur nästa generation kan bli ett speciellt stort steg över dagens. Vi har redan tagit steget från hårddisk till SSD, det sker inte mycket med IPC-utvecklingen på processorsidan och steget Xbox One till Series X var massivt (närmare 10X) vad gäller grafikprestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Har väldigt svårt att se hur nästa generation kan bli ett speciellt stort steg över dagens. Vi har redan tagit steget från hårddisk till SSD, det sker inte mycket med IPC-utvecklingen på processorsidan och steget Xbox One till Series X var massivt (närmare 10X) vad gäller grafikprestandan.

Senaste konsollerna lanserades ju precis innan det nya modeordet; AI. Jag förutspår att när de presenterar nästa generation kommer det låta som på Googles, Apples, med fleras senaste presentationer. "AI AI AI AI AI"

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Bra att de satsar vidare på konsoler också. Behövs konkurrens där.

Största teknologiska språnget? Tyckte 2d-3d hoppet var stort. Men det handlar säkert om AI. Och vettig ray-tracing.

Permalänk
Medlem

Jag sätter hundra spänn på att det är AI-uppskalning eller något liknande.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det vore kul om de växla spår rejält och valde en (eg. två) ARM SOC från Nvidia.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Jag sätter hundra spänn på att det är AI-uppskalning eller något liknande.

Det har de ju redan dock, så en förbättring där vore knappt det största klivet hittills.

Men jag håller med föregående om att det känns väldigt osannolikt att det som de pratar om är något som många utanför MS kommer se som något enormt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

det brukar låta varje gång inför nya generationens konsoler...

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Den kraftfullaste Xboxen är PC, då inga Xbox spel är konsol Xbox exklusiva utan släpps på PC och konsol samtidigt. Och PC utvecklas ständigt. Min "Xbox" kör för stunden en 5900X ihop med ett 4090 exempelvis. Enda man missar är alla de äldre spel innan Xbox One och delvis Xbox One (Rare Replay ligger nära tillhands).

Tänkte lyssna på podcasten igår men slutade med Youtube istället. Vilka spel det ryktas om är ju redan känt men hade gärna sett Forza Horizon 5 bland dessa.

Förhoppningsvis minskade detta oron bland de med Xbox, inget förändras egentligen till det sämre och att släppa äldre spel till konkurrenten är vettigt. I den bästa av världar är spel tillgängliga på alla plattformar men nu har vi ju denna värld vi har att nöja oss med. Ser gärna att både Sony och Nintendo följer efter.

Skulle för övrigt behövas något liknande från Sony då signalerna från dom varit lite udda senaste tiden. PS5 har inte direkt drunknat i bra first party titlar och budskapet från dom är att vi får se ännu mindre? Har funderat på det själv och sett och hört lite spekulationer om att de redan ställer om sig för PS6. Spelutvecklingen går så långsamt idag att det inte vore orimligt.

Men vi får se.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Trycker man i en Zen 4 eller 5 och RDNA3 eller 4 i den så...

Permalänk
Medlem

Sa man inte samma sak inför släppet av nuvarande konsoler? Alltså anträffande teknologiskt kliv.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Hur kan kalkylerna för GamePass gå ihop? Jag förstår verkligen inte. Köper någon en månad och spelar skiten ur CoD och D4 så är det ju bara hundra spänn (eller vad det nu kostar) istället för att lägga 70€ x 2.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

det brukar låta varje gång inför nya generationens konsoler...

När man jämför med last gen är ju allt stort. Jämför man med gemene mans PC så brukar next gen* första 2 år vara ganska stort steg. Men år 2-3 och framåt brukar PC vara ikapp.

*Gäller ej Nintendo.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Hur kan kalkylerna för GamePass gå ihop? Jag förstår verkligen inte. Köper någon en månad och spelar skiten ur CoD och D4 så är det ju bara hundra spänn (eller vad det nu kostar) istället för att lägga 70€ x 2.

Det är nog många som betalar rätt konstant, och inte tokspelar konstant.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hoppas de satsar på någon VRbundle. Aldrig haft så svettiga ungar sen de fick det i julklapp. Måste vara toppen för folkhälsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur kan kalkylerna för GamePass gå ihop? Jag förstår verkligen inte. Köper någon en månad och spelar skiten ur CoD och D4 så är det ju bara hundra spänn (eller vad det nu kostar) istället för att lägga 70€ x 2.

Skrivet av Thomas:

Det är nog många som betalar rätt konstant, och inte tokspelar konstant.

Ja, de räknar väl med att majoriteten ska ha en prenumeration som ligger och tickar men inte spelar i motsvarande omfattning.

Men sedan kan man ju även förmoda att de har samma plan som vi sett upprepas om och om igen i andra sammanhang; OM de faktiskt slår igenom på riktigt och i avsevärd omfattning lyckats förändra kundernas beteende, förväntningar och gärna tagit kål på andra distributionskanaler så är det ju dags att börja höja priset.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

"Det största teknologiska klivet för konsoler hittills" kan ju dels betyda ingenting, tex "Det är AI inside!", men det är ju också väldigt enkelt att komma undan med ett sånt påstående rent tekniskt genom att välja en godtycklig siffra att jämföra med. Exempelvis kan de välja att säga att hoppet mellan Xbox One X och Xbox Series X var ungefär 6 teraflops i skillnad. Så NextBox måste vara mer än 6 teraflops bättre än Xbox Series X, vilket kommer att motsvara ett väldigt mellanmjölkigt grafikkort 2028.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur kan kalkylerna för GamePass gå ihop? Jag förstår verkligen inte. Köper någon en månad och spelar skiten ur CoD och D4 så är det ju bara hundra spänn (eller vad det nu kostar) istället för att lägga 70€ x 2.

Fast folk beter sig ju inte så. Utan de flesta bara betalar och betalar månad efter månad, oavsett hur lite eller mycket de faktiskt använder tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Sa man inte samma sak inför släppet av nuvarande konsoler? Alltså anträffande teknologiskt kliv.

Det kan väl stämma ändå

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är nog många som betalar rätt konstant, och inte tokspelar konstant.

Skrivet av hakro807:

Fast folk beter sig ju inte så. Utan de flesta bara betalar och betalar månad efter månad, oavsett hur lite eller mycket de faktiskt använder tjänsten.

Jag tror gärna på det ni säger men läser man streamingtjänsttrådarna om Netflix osv så är folk rätt bra på att avsluta sina abonnemang när de inte används. Jag är personligen ingen sådan person, däremot är jag konstigt nog mer känslig när det gäller speltjänster som Gamepass men även prenumerationer i WoW osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Dom kanske tar ut svängarna med mer special designat kisel AMD har ju nätverk (pansando) fpga/dpu (xilinix) grafik (Radeon) och så klart cpu. sen har dom också ARM och risc-v licenser så om microsoft vill kan dom säkert bygga en riktigt kraftfull krets. men det beror ju på hur mycket microsoft vill spendera på utvecklingen. nåja vi får se

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Problemet med xbox är att de har en svagare modell som alla spel måste fungera på också vilket drar ner potentialen för spel som släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag tror gärna på det ni säger men läser man streamingtjänsttrådarna om Netflix osv så är folk rätt bra på att avsluta sina abonnemang när de inte används. Jag är personligen ingen sådan person, däremot är jag konstigt nog mer känslig när det gäller speltjänster som Gamepass men även prenumerationer i WoW osv.

Hade varit intressant att se siffror på det men känns som det är en högljudd minoritet som faktiskt skriver i forum att de säger upp tjänster. De flesta låter det nog bara rulla på. Hör själv till de som normalt säger upp tjänster som inte används, bara att signa på igen om något intressant mot förmodan släpps.

Hade vi utgått från vad folk skriver i forumet så hade AMD tokdominerat marknaden både sett till CPU och GPU och Nästan ingen hade kört Windows då MacOS och Linux istället använts. Men så ser inte verkligheten ut.

Mitt Game Pass Ultimate går ut i maj och tveksam till om jag kommer fortsätta. Överlag gillat tjänsten men beror lite på vad utbudet i spelväg är då och om jag kan få något nytt bra kampanjpris igen eller om det troligen blir standardpris för Game Pass PC.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om hårdvaran är bra om de inte kan släppa bra exklusiva spel?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Så 10'e konsolgenerationen börjar julhandeln 2024 eller menar Microsoft Xbox Series X Pro som fortsätter nuvarande 9'e?

Playstation har Pro på gång som tydligt säger sitt fortsättande av 9'e.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Senaste konsollerna lanserades ju precis innan det nya modeordet; AI. Jag förutspår att när de presenterar nästa generation kommer det låta som på Googles, Apples, med fleras senaste presentationer. "AI AI AI AI AI"

Låter rimligt, men de har en rejäl lägsta ribba att slå.

https://www.youtube.com/watch?v=LrvE3B5Rz6A

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Phil Spencer bekräftar att Microsoft fortsätter att satsa på Xbox-konsoler.

Läs hela artikeln här

Microsoft: Vi köper Sony

Permalänk

Xboxchef lovar "största teknologiska klivet för konsoler hittills". Minsta måste de väl mena? Jag råkar av misstag förväxla dessa ord när jag skriver rätt som det är.

Orsaken är att xbox serie X är hyfsat kraftfull och det finns ingen ny teknik som i den närmsta tiden tar ett skutt som mellan Super ninteno och N64.

Super nintendo: CPU Ricoh 5A22 @ 3.58 MHz
N64 64-bit NEC VR4300 CPU @ 93.75 MHz

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Xboxchef lovar "största teknologiska klivet för konsoler hittills". Minsta måste de väl mena? Jag råkar av misstag förväxla dessa ord när jag skriver rätt som det är.

Orsaken är att xbox serie X är hyfsat kraftfull och det finns ingen ny teknik som i den närmsta tiden tar ett skutt som mellan Super ninteno och N64.

Super nintendo: CPU Ricoh 5A22 @ 3.58 MHz
N64 64-bit NEC VR4300 CPU @ 93.75 MHz

Det skiljer ju bara 90 MHz.

Xbox till xbox 360 var 733 MHz x86 Celeron till 3.2 GHz IBM PowerPC tri-core
dvs 2500 MHz + två kärnor extra så 8900MHz mer.

100 ggr större kliv