Uppdatera BIOS för att undvika sårbarheter i AMD-processorer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, sånt där borde de lösa bättre.
Har sett både liknande det du beskriver respektive då att den bara vägrar att läsa en profil som skapades under en annan version (är väl något snyggare hantering av att inte faktiskt lösa problemet).

Sedan finns ju alltid risken att någon ändring gör att det inte fungerar likadant i den nya versionen, men att åtminstone lyckas läsa in de undansparade inställningarna vore ju en bra början...

Jag fick en tredje variant (på ett Asus-moderkort): alla profiler var spårlöst försvunna efter uppdateringen.

Lite störigt, men jag har kört high tech-varianten med att spara bilder på allt viktigt, så efter typ en kvarts pillande hade jag allt i ordning igen.
Körde screenshots i BIOS (F12) och slog ihop alla inställningar på samma sida i Photoshop, så bilden med RAM-timings är omkring tre skärmar hög

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ser riktigt spännande ut det här.

"Processortillverkaren uppmanar alla som använder processorerna att uppdatera BIOS på moderkort så snart som möjligt."

Då antar jag att för mig blir det när det är möjligt.

Så jag sitter med en bärbar dator från Lenovo med processorn Ryzen 7 5800H.

När jag tittar på listan över påverkade processorer så ser jag att under ”MOBILE - AMD Ryzen™ Series” så nämns ”AMD Ryzen™ 5000 Series Mobile Processors with Radeon™ Graphics” 3 gånger.
Nu står det förvisso samma information i alla tre fallen och processorn är påverkad av två utav fyra sårbarheter.

Men vilket är det bästa tillvägagångssättet att uppdatera en bärbar dator?
Är inte rekommendationen att vänta på att tillverkaren lägger upp en uppdatering anpassat för deras system.

Jag har tittat både på AMD’s och på Lenovo’s supportsidor men hittar inget.
På Lenovo’s support sida såg det ju lovande ut då den senaste BIOS-uppdateringen var upplagd bara för en vecka sedan.
Men tyvärr så ingick inte de aktuella CVE-varianterna i den.
Även Lenovo Vantage på datorn säger att mitt system är helt uppdaterat, vilket inte säger så mycket.

Så med en bärbar dator får man snällt sitta i soffan och vänta på tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Trodde också man satt säkert i båten men på ASUS hemsida nämns en BIOS uppdatering för AGESA version to Combo AM5 PI 1.1.0.1 som inkluderar "patch for the LogoFAIL vulnerabilities". Sen finns det ytterligare en för AGESA version to Combo AM5 PI 1.1.0.2b och en till specifikt för 8000-serien som jag kommer att ignorera.

Informationen när det gäller firmware och Bios och liknande är oftast bristfällig tycker jag. Det borde ju skrivas ut exakt vilken bios-version man borde ha på respektive support-sida för varje moderkort. Men det är nummer och Bios-nummer som är rörig som bara den. Jag tror jag sitter kvar i båten med min stabila bios-version om inget annan info dyker upp, och sedan har bevakning när nästa ej beta-version av mitt bios kommer ut.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Så med en bärbar dator får man snällt sitta i soffan och vänta på tillverkaren.

Vanligtvis så ja. Lenovo brukar trycka ut viktiga BIOS-uppdateringar genom Windows Update rätt så ofta.
För inte så länge nollställdes utan förvarning krypteringsnyckeln i UEFI för mig vid en sådan uppdatering, men alla har ju förstås koll på Bitlocker-nyckeln. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag uppdaterade precis BIOS på mitt Asus X570-PRO och försökte spara inställningarna i en profil. Uppdateringen i sig var inget problem, men efter att jag laddade in profilen igen så bootade inte datorn längre utan jag blev tvungen att rensa CMOS.

Jag vet inte vad som gick fel, profilen ändrade en massa inställningar från auto till [], vad nu det betyder. Så det blev att ställa in allt manuellt ändå och svära över att det inte går att spara enbart fläktkurvorna separat så man slipper mata in dem varenda gång.

Sen när allt var klart så bootade så klart inte OS heller utan Linux klagade på att den inte hittade systemdisken, men efter att ha dubbelkollat i BIOS att allt var rätt så bootade den som vanligt på andra försöket utan att jag ändrat något...

Det var exakt detta jag var rädd för. Får väl ta bilder på alla inställningar med mobilen. Som tur var har jag inte custom DRAM timings som flera här verkar ha.

Skrivet av Lagers:

Informationen när det gäller firmware och Bios och liknande är oftast bristfällig tycker jag. Det borde ju skrivas ut exakt vilken bios-version man borde ha på respektive support-sida för varje moderkort. Men det är nummer och Bios-nummer som är rörig som bara den. Jag tror jag sitter kvar i båten med min stabila bios-version om inget annan info dyker upp, och sedan har bevakning när nästa ej beta-version av mitt bios kommer ut.

Sen kan man inte alltid nedgradera så är BIOSen man flashar till inte speciellt bra kan man sitta halvt i skiten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, sånt där borde de lösa bättre.
Har sett både liknande det du beskriver respektive då att den bara vägrar att läsa en profil som skapades under en annan version (är väl något snyggare hantering av att inte faktiskt lösa problemet).

Sedan finns ju alltid risken att någon ändring gör att det inte fungerar likadant i den nya versionen, men att åtminstone lyckas läsa in de undansparade inställningarna vore ju en bra början...

Profiler skall ALLTID bara användas på samma bios-version som dom är skapade på, det kan skilja på kritiska inställningar och dom kan vara på helt olika positioner mellan två olika bios-versioner.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Profiler skall ALLTID bara användas på samma bios-version som dom är skapade på, det kan skilja på kritiska inställningar och dom kan vara på helt olika positioner mellan två olika bios-versioner.

Varför sparas profilerna när man uppdaterar BIOS i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Varför sparas profilerna när man uppdaterar BIOS i så fall?

Säg det, men det krävs ingen expert för att förstå att profilen buggar om menyerna har ändrats vilket dom ofta har

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Profiler skall ALLTID bara användas på samma bios-version som dom är skapade på, det kan skilja på kritiska inställningar och dom kan vara på helt olika positioner mellan två olika bios-versioner.

Skrivet av the squonk:

Säg det, men det krävs ingen expert för att förstå att profilen buggar om menyerna har ändrats vilket dom ofta har

Jo, men det du säger är i princip att de gjort en kass implementation och därför fungerar det inte. Vad jag ville åt var istället att de hade kunnat göra något bättre.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, men det du säger är i princip att de gjort en kass implementation och därför fungerar det inte. Vad jag ville åt var istället att de hade kunnat göra något bättre.

Det hade dom kunnat, men dom har inte gjort det hitills så det är än så länge bara önskedrömmar.

Jag glömde nämna att det du ser är inte hela bioset, det finns massor av inställningar som bios skaparen har valt att dölja för slutanvändaren, även där kan det finnas kritiska skillnader så kort sagt använd inte profiler mellan olika bios-versioner om ni vill undvika problem!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det hade dom kunnat, men dom har inte gjort det hitills så det är än så länge bara önskedrömmar.

Absolut. Jag antar att den huvudsakliga skillnaden i inställning är att jag har något slags naiv förhoppning att de skulle kunna lägga manken till i något läge.

Skrivet av the squonk:

Jag glömde nämna att det du ser är inte hela bioset, det finns massor av inställningar som bios skaparen har valt att dölja för slutanvändaren, även där kan det finnas kritiska skillnader så kort sagt använd inte profiler mellan olika bios-versioner om ni vill undvika problem!

OM de skulle bry sig, så skulle det rimliga förmodligen vara att hålla koll på användarens inställningar i första hand och varna om de inte finns längre, inte försöka applicera alla inställningar som existerar i systemet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

OM de skulle bry sig, så skulle det rimliga förmodligen vara att hålla koll på användarens inställningar i första hand och varna om de inte finns längre, inte försöka applicera alla inställningar som existerar i systemet.

Det kan ju inte heller vara så svårt att mappa gamla inställningar till nya.

Att påtala detta kan för övrigt få dig permabannad från Asus forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det kan ju inte heller vara så svårt att mappa gamla inställningar till nya.

Det kan kanske variera. Men när de bara skickar UIt i tombolan igen så bör ju samma inställning kunna sparas på samma sätt oavsett.

Skrivet av DasIch:

Att påtala detta kan för övrigt få dig permabannad från Asus forum.

Rimligt, hemska tanke om den här typen av idéer om potentiell produktförbättring börjar sprida sig i kundbasen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det kan kanske variera. Men när de bara skickar UIt i tombolan igen så bör ju samma inställning kunna sparas på samma sätt oavsett.

Någonstans måste ju inställningarna i BIOS representera faktiska funktioner. Om bara UI;t ändras borde det vara busenkelt att mappa om. Ifall den underliggande funktionen ändras kanske det behövs en gnutta tankekraft, men det kan inte gärna vara raketkirurgi. Bara för att exemplifiera:

Säg att Vcore flyttas och byter namn i UI;t, men funktionen är den samma: Mappa gamla Vcore-inställningen till den nya. Klart.

Ifall värdet på något vis får en annan betydelse (jag vet inte riktigt hur det skulle gå till, men ändå): Omvandla det gamla värdet till det nya.

Finns det uppdaterade gränsvärden eller liknande: Se till att de mappade värdena håller sig inom ramarna. Gör gärna användaren en tjänst och informera om ändringen.

Jag är förvisso ingen programmerare men jag kan inte se hur det här skulle vara ett problem. För egen del tror jag det beror mer på att tillverkarnas främsta intresse är att trycka fler ROG-klistermärken (eller motsvarande) på produkterna, medan kompetent support är tråkigt och kostar pengar.

Citat:

Rimligt, hemska tanke om den här typen av idéer om potentiell produktförbättring börjar sprida sig i kundbasen.

Ja, och såklart dumt av mig att knäppa en moderator på näsan och påtala att denne pratar strunt. Till mitt försvar ska dock sägas att jag inte ens börjat bli arg.

Permalänk

Ser att en del pratar om att uppdatera biosen med ett usb minne via usb port på moderkortet, Jag har en sådan funktion men jag har alltid lagt den nya bios filen på C sedan gått in i biosen, letat reda på filen och uppdaterat.

Förstår grejen med funktionen om man byter Cpu att använda Q Flash via moderkortet, Är det ett nytt sätt att uppdatera för att funktionen finns tillgänglig på dom moderkort som stödjer eller finns det någon förbättring med att göra så? Eller kan jag sitta lungt i båten och göra som jag brukar?

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schizofriend:

Ser att en del pratar om att uppdatera biosen med ett usb minne via usb port på moderkortet, Jag har en sådan funktion men jag har alltid lagt den nya bios filen på C sedan gått in i biosen, letat reda på filen och uppdaterat.

Förstår grejen med funktionen om man byter Cpu att använda Q Flash via moderkortet, Är det ett nytt sätt att uppdatera för att funktionen finns tillgänglig på dom moderkort som stödjer eller finns det någon förbättring med att göra så? Eller kan jag sitta lungt i båten och göra som jag brukar?

Mvh

Jag tror nog att de flesta kör din metod fast med BIOS:et på USB-minne istället för på C:. Antagligen för att alla BIOS inte hade stöd för NTFS förut -- vet inte hur det är nu, men jag blev lite förvånad när mitt hade det, så jag körde också med BIOS:et på en vanlig SSD när jag flashade.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag tror nog att de flesta kör din metod fast med BIOS:et på USB-minne istället för på C:. Antagligen för att alla BIOS inte hade stöd för NTFS förut -- vet inte hur det är nu, men jag blev lite förvånad när mitt hade det, så jag körde också med BIOS:et på en vanlig SSD när jag flashade.

Det låter väldigt smidigt och bekvämt. Får prova det tills nästa gång jag uppgraderar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jag tror nog att de flesta kör din metod fast med BIOS:et på USB-minne istället för på C:. Antagligen för att alla BIOS inte hade stöd för NTFS förut -- vet inte hur det är nu, men jag blev lite förvånad när mitt hade det, så jag körde också med BIOS:et på en vanlig SSD när jag flashade.

Ok! Jag testade att uppdatera som jag brukar men det gick inte nu, misstänker NTFS är problemet. Får använda en USB sticka denna gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schizofriend:

Ser att en del pratar om att uppdatera biosen med ett usb minne via usb port på moderkortet, Jag har en sådan funktion men jag har alltid lagt den nya bios filen på C sedan gått in i biosen, letat reda på filen och uppdaterat.

Förstår grejen med funktionen om man byter Cpu att använda Q Flash via moderkortet, Är det ett nytt sätt att uppdatera för att funktionen finns tillgänglig på dom moderkort som stödjer eller finns det någon förbättring med att göra så? Eller kan jag sitta lungt i båten och göra som jag brukar?

Mvh

När du säger "Q Flash via moderkortet", menar du då "Q-Flash Plus" (Gigabyte), "BIOS Flashback" (Asus), och allt vad de olika tillverkarna kallar den självständiga flashfunktionen? Dvs där man trycker på en knapp med datorn helt avstängd så flashas det om från USB?

Det är en absolut suverän funktion att ha, men det är ju mer en livlina än ett förstahandsalternativ i nästan alla situationer.

Men det blir ju räddaren i nöden om man t.ex. har en CPU som inte stöds av nuvarande firmware, om en uppgradering på något sätt misslyckats och datorn inte startar alls efter det, om datorn är fruktansvärt instabil av en eller annan anledning och man inte litar på att den kommer ta sig igenom flashprocessen utan att krascha, och liknande scenarion.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

När du säger "Q Flash via moderkortet", menar du då "Q-Flash Plus" (Gigabyte), "BIOS Flashback" (Asus), och allt vad de olika tillverkarna kallar den självständiga flashfunktionen? Dvs där man trycker på en knapp med datorn helt avstängd så flashas det om från USB?

Det är en absolut suverän funktion att ha, men det är ju mer en livlina än ett förstahandsalternativ i nästan alla situationer.

Men det blir ju räddaren i nöden om man t.ex. har en CPU som inte stöds av nuvarande firmware, om en uppgradering på något sätt misslyckats och datorn inte startar alls efter det, om datorn är fruktansvärt instabil av en eller annan anledning och man inte litar på att den kommer ta sig igenom flashprocessen utan att krascha, och liknande scenarion.

Ja den funktionen jag menar, kärt barn har många namn. Jag kanske har uppfattat fel om hur folk verkar använda den vid en enkel uppdatering. Precis som du säger är det en väldigt bra livlina!

När jag uppdaterade till senaste biosen på det sättet jag gjort innan så fungerande det inte, (Ta hem firmware lägga på C: sedan in i bios och leta fram filen, uppdatera.) C:är NTFS så jag misstänker att det var problemet. Att lägga filen på usb minne fungerande dock, men jag använde inte någon knapp på moderkortet utan manuellt via biosen.

Vill mest få reda på om att använda Q Flash/BIOS Flashback var ett säkrare sätt att uppdatera gentemot som jag har gjort tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schizofriend:

Ja den funktionen jag menar, kärt barn har många namn. Jag kanske har uppfattat fel om hur folk verkar använda den vid en enkel uppdatering. Precis som du säger är det en väldigt bra livlina!

När jag uppdaterade till senaste biosen på det sättet jag gjort innan så fungerande det inte, (Ta hem firmware lägga på C: sedan in i bios och leta fram filen, uppdatera.) C:är NTFS så jag misstänker att det var problemet. Att lägga filen på usb minne fungerande dock, men jag använde inte någon knapp på moderkortet utan manuellt via biosen.

Vill mest få reda på om att använda Q Flash/BIOS Flashback var ett säkrare sätt att uppdatera gentemot som jag har gjort tidigare.

Flashback är bara till för dom tillfällen du inte ens kommer in i bios för att flasha, en livräddare alltså, så länge allting fungerar är det bara att flasha på vanligt sätt.

Man kan även flasha direkt till bios-chippet mha av en SPI-flash enhet, finns på Ebay bla, för dom tillfällen inte ens flashback fungerar. Men det krävs att moderkortet har headers för detta, kan saknas på billigare moderkort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schizofriend:

Ja den funktionen jag menar, kärt barn har många namn. Jag kanske har uppfattat fel om hur folk verkar använda den vid en enkel uppdatering. Precis som du säger är det en väldigt bra livlina!

När jag uppdaterade till senaste biosen på det sättet jag gjort innan så fungerande det inte, (Ta hem firmware lägga på C: sedan in i bios och leta fram filen, uppdatera.) C:är NTFS så jag misstänker att det var problemet. Att lägga filen på usb minne fungerande dock, men jag använde inte någon knapp på moderkortet utan manuellt via biosen.

Vill mest få reda på om att använda Q Flash/BIOS Flashback var ett säkrare sätt att uppdatera gentemot som jag har gjort tidigare.

I det här fallet handlar det även om flera barn. Q-Flash är bara vad Gigabyte kallar den vanliga funktionen att flasha BIOS inne i BIOS medan Q-Flash Plus är funktionen du tänker på, d.v.s. att flasha BIOS utan CPU. Så det gäller att hålla isär dem, det är tyvärr inte ovanligt att folk gör tabben att tro att moderkortet har BIOS Flashback bara för att det står Q-Flash i Gigabytes spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Behövs det om man har AMD microcode installerat på Linux? Det har alltid varit krångligt att hitta bios version som funkar bra med iommu på mitt moderkort så jag vill helst inte byta version.

Nu såg jag att nya bioset hade kommit till mitt moderkort 2024-03-22, Gigabyte GA-AX370-Gaming K5 (rev. 1.x) bios version F52. Uppdaterade efter att kopplat skärm, mus och tangentbord till servern som det sitter i. Och trevligt nog så var det inte heller några problem med iommu-grupperna så det var ju trevligt att få ett fräsch bios som också fungerar :-). Jag hade ett bios från 2019 så det var på tiden. Jag får väl se om det uppstår några andra problem men den bootade upp fint och allt verkar fungera så här långt.

Edit: Jaha jag har visst fått stöd för 5000-serien CPUer också med det här bioset. Kör med en 3800X men känner väl inte jag har för dålig prestanda men kan ju vara bra att veta om man skulle få tag på någon begagnad billig CPU-uppgradering i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Behövs det om man har AMD microcode installerat på Linux? Det har alltid varit krångligt att hitta bios version som funkar bra med iommu på mitt moderkort så jag vill helst inte byta version.

Är rätt säker på att AMD endast distribuerar microcode till EPYC löst sådär? (Möjligen även Threadripper, osäker på denna?)

Hursomhelst, Ryzen verkar endast få microcodeuppdateringar via nya AGESA-versioner som integreras i moderkortstillverkarens UEFI.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304