Permalänk
Medlem

Miniprojekt: C64 - Raspberry Pi400

Ville ge en nostalgipresent till svågern på dennes 50-årsdag. Inte något särskilt omfattande projekt, och med lite mer framförhållning kunde jag så klart ökat wow-faktorn ytterligare. Men likväl en kul och uppskattad present så kan ju hända att någon kan få lite inspiration.

  • Raspberry Pi 400

  • Retropie/Emulationstation

  • Instickskort för att få till smidig anslutning till klassiska joysticks

  • 2 st gamla The Boss-joysticks (jag fick köpa 7 st innan jag fick ihop till två fungerande )

  • Lite stickers att klistra på datorn

  • Kortfattad användarhandbok

Besök galleriet här

Permalänk

Vad använde du för instickskort för att få till smidig anslutning till klassiska joysticks?
Stötte du på några speciella utmaningar med att få till konfigurationen av joysticken med emulatorn nöär du använde instickskorten?

Permalänk
Medlem

Snyggt, 5/5 från mig. International Karate ger 6/5 om det hade varit möjligt. Sticker ut hakan lite och säger att det var ännu lite roligare än IK+

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Vad använde du för instickskort för att få till smidig anslutning till klassiska joysticks?
Stötte du på några speciella utmaningar med att få till konfigurationen av joysticken med emulatorn nöär du använde instickskorten?

Nu hittar jag det inte längre, men jag köpte det på Tradera av en elektronikkille som säljer massa olika grejer som han löder ihop själv som jag tolkar det. Här finns projektet publicerat som open source+instruktioner för hårdvaran men jag köpte som sagt färdiggjort. Jag kan skicka dig länk till säljaren i DM så kan du säkert kontakta honom och fråga.

Det var lite meck att konfa så det funkade, men jag skrev upp hur jag gjorde så det kan jag dela med mig av ifall det blir aktuellt - inga problem.

Jag köpte ett par andra varianter också men de var inte lika eleganta utan USB-varianter med sladd och grejer. Förtog retrokänslan lite men var lättare att få att fungera har jag för mig.

syftningsfel, vill jag ej ha på mitt samvete
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Snyggt, 5/5 från mig. International Karate ger 6/5 om det hade varit möjligt. Sticker ut hakan lite och säger att det var ännu lite roligare än IK+

Tack, roligt att höra! Jag drog mig lite för att lägga upp då detta som sagt inte är så avancerat projekt så inget direkt att skryta med. Men sen tänkte jag just att det kan finnas någon nostalgiker där ute som ändå kan finna lite glädje i det.

Älskar också International Karate, du ser kanske min lilla magnet på min PC i bakgrunden på ena bilden?
Spänningen när man satt och höll andan för att lyckas skalla sönder samtliga brädor på kommandot från domaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Nu hittar jag det inte längre, men jag köpte det på Tradera av en elektronikkille som säljer massa olika grejer som han löder ihop själv som jag tolkar det. Här finns projektet publicerat som open source+instruktioner för hårdvaran men jag köpte som sagt färdiggjort. Jag kan skicka dig länk till säljaren i DM så kan du säkert kontakta honom och fråga.

Det var lite meck att konfa så det funkade, men jag skrev upp hur jag gjorde så det kan jag dela med mig av ifall det blir aktuellt - inga problem.

Jag köpte ett par andra varianter också men de var inte lika eleganta utan USB-varianter med sladd och grejer. Förtog retrokänslan lite men var lättare att få att fungera har jag för mig.

Kul att även se små projekt, uppskattas!
Ännu bättre om du lägger upp hur du konfigurerat upp allt direkt. Inget jag ska göra nu men ifall någon söker på tråden längre fram i tiden vore det fantastiskt att hitta hur man gör direkt!

Permalänk
Medlem

Sånt här gillar jag, och lite extra mycket när det gäller den (för mig) kära gamla sextiofyran. Riktigt roligt att se. Sen så finns det mig veterligen ingen gräns här på hur avancerat ett projekt ska vara för att lägga upp. Finns ju alltid skrytfaktor med allt som görs, stort som smått.

Hade IK+ till bandaren på min C64, jag var ärligt talat usel på det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Kul att även se små projekt, uppskattas!
Ännu bättre om du lägger upp hur du konfigurerat upp allt direkt. Inget jag ska göra nu men ifall någon söker på tråden längre fram i tiden vore det fantastiskt att hitta hur man gör direkt!

Du har så rätt! Följande gjorde jag för att få igång joysticksen om mina anteckningar stämmer. "1,1" kan bytas mot andra värden om man har andra typer av joysticks eller spelkontroller. Se tidigare länkad GitHub-sida.

  1. Färsk installation av Retropie

  2. RetroPie-Setup > Manage Packages > Manage Driver Packages > Gamecontroller > Install from binaries

  3. sudo modprobe --first-time db9_gpio_rpi map=1,1

  4. Lade till följande på ny rad i /etc/modules:
    db9_gpio_rpi

  5. Skapade fil med namn db9.conf i katalogen modprobe.d innehållande:
    options db9_gpio_rpi map=1,1

Test av joysticks:

  1. sudo apt-get install joystick (behöver bara göras första gången)

  2. jstest /dev/input/jsX (där X byts mot siffror för respektive inputs, i mitt fall var det 0 och 1)