Asus Geforce RTX 4080 Super TUF – marginellt bättre men märkbart billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axhog:

Installerade i december så inte sen nya grafikkortet. Ska nog göra det när tid finns! Tack!

Japp, definitivt lågt. Din average clock ligger 40 Hz under min men det förklarar knappast skillnaden på 20-30 FPS i testerna (28k GPU score här). Kollat så du inte har något igång i bakgrunden? Körde du DDU innan du installerade drivrutiner för din nya GPU?

Edit. prova att stänga av rgb-mjukvaran. Kan ofta vara en större bov än man tror.

Edit: Har inte mitt egna resultat framför mig så har inget facit - men lasten på din GPU ser udda ut innan tester börjar, den är väldigt ojämn, så någonting belastar GPUn innan testet ens börjat. Jämför med tex gbgjockes test i samma tråd.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@SpaceAce
Tjenare.

Jag vet inte vad som drar ner mitt resultat men om du kollar graphics Score så ligger det bra om vi jämför med en annan användare här.
Jag får väldigt låg cpu score av någon anledning vad det nu kan vara?

Ska ta bort min undervolt om det är den som spökar då jag har bra mycket lägre cpu score än dig och jag har 14700k cpu och du 13600k 😂

gbgjocke får 29150
#20363861

Och jag får 28960 så allt verkar ju stämma med grafiken iallafall?
Jag ska köra det nya testet du rekommenderar framöver
<Uppladdad bildlänk>

Själv sitter man på ett 4080 som bara vill ge 24085 i gpu score, men får 15940 i CPU med en 12900K. Känns mao som gpun underpresterar ganska rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StaffSergeant:

Låter lågt. Jag får 27435 med ett 7900xt i samma test.
Har du en nyinstallation eller gammal Windows?
Jag hade nämligen problem innan jag installerade om Windows och fick upp till 15% bättre prestanda efter clean install.

Skrivet av Karate Taco:

Japp, definitivt lågt. Din average clock ligger 40 Hz under min men det förklarar knappast skillnaden på 20-30 FPS i testerna (28k GPU score här). Kollat så du inte har något igång i bakgrunden? Körde du DDU innan du installerade drivrutiner för din nya GPU?

Edit. prova att stänga av rgb-mjukvaran. Kan ofta vara en större bov än man tror.

Edit: Har inte mitt egna resultat framför mig så har inget facit - men lasten på din GPU ser udda ut innan tester börjar, den är väldigt ojämn, så någonting belastar GPUn innan testet ens börjat. Jämför med tex gbgjockes test i samma tråd.

God kväll!

Testade att köra DDU men utan skillnad. Dock låg de gamla GTX 1060 6 Gb-drivrutinerna kvar så de fick jag bort.
Installerade om Windows idag och nu får jag till och med bättre resultat än SweClockers!

Tack så supermycket! Lättade verkligen!

Permalänk
Skrivet av Axhog:

God kväll!

Testade att köra DDU men utan skillnad. Dock låg de gamla GTX 1060 6 Gb-drivrutinerna kvar så de fick jag bort.
Installerade om Windows idag och nu får jag till och med bättre resultat än SweClockers!

<Uppladdad bildlänk>

Tack så supermycket! Lättade verkligen!

Skönt att det funkade. Det är märkligt hur windows klyddar till det för att använda ett skånskt uttryck.
Enjoy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Perdonotknow

Nu har jag fått upp cpu score samt att graphics score ökade ochså till ca 29115 med nya bioset.

Bara kolla vidare då cpu score fortfarande är lågt tycker jag.

Mvh

<Uppladdad bildlänk>

@Perdonotknow

Nu verkar det ha löst sig, här kör jag systemet helt stock nu.
En jädrans skillnad.

Får tom. högre cpu score än @gbgjocke som har en 14900KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Perdonotknow

Nu verkar det ha löst sig, här kör jag systemet helt stock nu.
En jädrans skillnad.

Får tom. högre cpu score än @gbgjocke som har en 14900KF

<Uppladdad bildlänk>

Det kanske är inte så. Har inte kollat så mycket. Jag tycker du ska ha mer Graphics Score nu när det är ett 4080 Super.
Jag har ju ett vanligt 4080 kort och har 29 104 Graphics Score.
Du ska ha minst 900-1100 Graphics Score till.
lite över 30 000.😒😒😒😒

Permalänk
Medlem

@Perdonotknow

Får kolla i helgen, har alla energi lägen på balanserad samt silent bios på gpu.

Jag siktade in mig på cpu score nu 🙂

Sweclockers ligger på 28461 i gpu score med 4080 Super och vanliga 4080 på 27876
https://www.sweclockers.com/test/38082-asus-geforce-rtx-4080-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Det kanske är inte så. Har inte kollat så mycket. Jag tycker du ska ha mer Graphics Score nu när det är ett 4080 Super.
Jag har ju ett vanligt 4080 kort och har 29 104 Graphics Score.
Du ska ha minst 900-1100 Graphics Score till.
lite över 30 000.😒😒😒😒

Om man inte kan få upp klockan till 3000 Mhz så undrar jag om man kommer över 30K

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Om man inte kan få upp klockan till 3000 Mhz så undrar jag om man kommer över 30K

@smygolf

Håller med.
4080S Tuf ligger ju under 3000MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Om man inte kan få upp klockan till 3000 Mhz så undrar jag om man kommer över 30K

Jag vill inte låta som en idiot eller vara dum mot dig. Men en dator består av många komponenter. Sen då inställningar. Sen nu i dessa tider. Både ddr4 och ddr5 minne som man kan köra.
Nu pratar vi om hårdvara.
Sen är där nu i dessa tider så många inställningar som tex Schemaläggning av maskinvaruaccelererad GPU som gör mycket i vissa fall. Finns mycket mer man kan ta upp.
Allt handlar inte om Klockfrekvens.

Om du läser lite i tråden så hade ju TS kört minne helt fel och som sen blev mycket bättre när han titta över det.

Min tanke. Bara lite enkelt. Utan att sitta ock kolla vad för resultat olika sidor har.
4080 kort är ett grymt kort. Har man under 28 500 Graphics score. Då finns här någon flaskhals. Som då kan vara allt från moderkort, minne, CPU, sen då inställningar. Kolla bara vad andra skriver och visar här på denna sida. Det ser inte bra ut alls. De ska ha mer Graphics score .

Bara titta på moderkort. Jag hade hemma två olika märken. Ett ASUS, sen ett Gigabyte. Jag hade mycket snabbare minnes hastigheter på Asus moderkort. Då så klart körde jag samma minne och CPU på dessa tester.

Här finns så många anledningar som kan göra att man har sämre resultat än andra.

Anledningen till att jag reagera. Man kan ju säga att här är ingen vinst alls att köpa ett 4080 super kort. I mina ögon. Varför släppte de detta kort för kan man undra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jag vill inte låta som en idiot eller vara dum mot dig. Men en dator består av många komponenter. Sen då inställningar. Sen nu i dessa tider. Både ddr4 och ddr5 minne som man kan köra.
Nu pratar vi om hårdvara.
Sen är där nu i dessa tider så många inställningar som tex Schemaläggning av maskinvaruaccelererad GPU som gör mycket i vissa fall. Finns mycket mer man kan ta upp.
Allt handlar inte om Klockfrekvens.

Om du läser lite i tråden så hade ju TS kört minne helt fel och som sen blev mycket bättre när han titta över det.

Min tanke. Bara lite enkelt. Utan att sitta ock kolla vad för resultat olika sidor har.
4080 kort är ett grymt kort. Har man under 28 500 Graphics score. Då finns här någon flaskhals. Som då kan vara allt från moderkort, minne, CPU, sen då inställningar. Kolla bara vad andra skriver och visar här på denna sida. Det ser inte bra ut alls. De ska ha mer Graphics score .

Bara titta på moderkort. Jag hade hemma två olika märken. Ett ASUS, sen ett Gigabyte. Jag hade mycket snabbare minnes hastigheter på Asus moderkort. Då så klart körde jag samma minne och CPU på dessa tester.

Här finns så många anledningar som kan göra att man har sämre resultat än andra.

Anledningen till att jag reagera. Man kan ju säga att här är ingen vinst alls att köpa ett 4080 super kort. I mina ögon. Varför släppte de detta kort för kan man undra.

Mitt inlägg om att nå 30K var enbart ett svar på @Perdonotknow påstående och baserat på vad 4080 behöver i klocka för att nå 30K.
Och jag kan inte se att superkorten kommer vara annorlunda.
Inget annat

Och sen om superkorten är bra eller dåliga, det får andra prata diskutera.
Jag köpte själv för mitt 3080 Ti duger inte till Vr och priset var bra.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jag vill inte låta som en idiot eller vara dum mot dig. Men en dator består av många komponenter. Sen då inställningar. Sen nu i dessa tider. Både ddr4 och ddr5 minne som man kan köra.
Nu pratar vi om hårdvara.
Sen är där nu i dessa tider så många inställningar som tex Schemaläggning av maskinvaruaccelererad GPU som gör mycket i vissa fall. Finns mycket mer man kan ta upp.
Allt handlar inte om Klockfrekvens.

Om du läser lite i tråden så hade ju TS kört minne helt fel och som sen blev mycket bättre när han titta över det.

Min tanke. Bara lite enkelt. Utan att sitta ock kolla vad för resultat olika sidor har.
4080 kort är ett grymt kort. Har man under 28 500 Graphics score. Då finns här någon flaskhals. Som då kan vara allt från moderkort, minne, CPU, sen då inställningar. Kolla bara vad andra skriver och visar här på denna sida. Det ser inte bra ut alls. De ska ha mer Graphics score .

Bara titta på moderkort. Jag hade hemma två olika märken. Ett ASUS, sen ett Gigabyte. Jag hade mycket snabbare minnes hastigheter på Asus moderkort. Då så klart körde jag samma minne och CPU på dessa tester.

Här finns så många anledningar som kan göra att man har sämre resultat än andra.

Anledningen till att jag reagera. Man kan ju säga att här är ingen vinst alls att köpa ett 4080 super kort. I mina ögon. Varför släppte de detta kort för kan man undra.

Skrivet av Perdonotknow:

Har du kollat på detta. Det är detta jag pratar om.

https://www.3dmark.com/search#advanced?test=spy%20P&cpuId=319...

@Perdonotknow
Det som du pratar om här är resultat på överklockade kort om du kollar gpu core clock

GPU Boost på 4080S Tuf är 2550 MHz och vanliga 4080 2510 MHz

Så du får jämföra resultat där gpu core clock är 2550MHz för 4080S och 2510MHz för 4080 och inte resultat där det är runt 3000MHz.

Så du har missuppfattat att vi ligger lågt när du har kollat resultat på överklockade kort.

Permalänk
Medlem

@Perdonotknow

Här är ett test med rätt gpu core clock.
Och kollar man vanliga 4080 som inte är överklockade så ligger de en bit efter super korten.

https://www.3dmark.com/search#advanced?test=spy%20P&cpuId=319...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Perdonotknow
Det som du pratar om här är resultat på överklockade kort om du kollar gpu core clock

GPU Boost på 4080S Tuf är 2550 MHz och vanliga 4080 2510 MHz

Så du får jämföra resultat där gpu core clock är 2550MHz för 4080S och 2510MHz för 4080 och inte resultat där det är runt 3000MHz.

Så du har missuppfattat att vi ligger lågt när du har kollat resultat på överklockade kort.

Nu får du nog tänka efter lite. Vanlig 4080 kort går upp i 2865 MHz som standar om man har då bra kylning i sin låda. Det gör alla 4080 kort. Som då de som ligger med i test listor och resultat. Om nu inte 4080 Super gör det. då har ni gjort ett dåligt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Nu får du nog tänka efter lite. Vanlig 4080 kort går upp i 2865 MHz som standar om man har då bra kylning i sin låda. Det gör alla 4080 kort. Som då de som ligger med i test listor och resultat. Om nu inte 4080 Super gör det. då har ni gjort ett dåligt köp.

@Perdonotknow

Här i listan ser du vad 4080 super och vanliga 4080 boostar.

GPU Boost 2550 MHz för super och 2510 MHz för vanliga.

https://www.sweclockers.com/test/38082-asus-geforce-rtx-4080-...

Sen har du ju oc modellerna men det är ju en annan femma 🙂 som vi inte pratar om nu.

Går ju klocka enkelt själv.

Vad heter ditt kort så ska vi kolla spec på det vad det klockar

Permalänk
Medlem

På tal om 4080 vs 4080 S - slå ett öga på 3Dmark leader board så är Super hopplöst efter.

Utan att ta i så tuffar mitt eget ex snällt på 2890 - 2910Mhz och justerar jag fläktkurvan så dom går kallare hamnar jag på 2955Mhz (29700 grafikpoäng)
Men det kommer inte att gå upp till 3000Mhz, med vattenblock och minus ute så hade det med stor säkerhet gjort det.

Men personligen bryr jag mig inte så mycket, det klarar av att driva Aeron på högsta upplösningen, med låg frame time och 90 fps.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Jag ska testa mitt ex i helgen på normalt bios, kör det på silent bios nu om det gör att det går lite snällare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Perdonotknow

Här i listan ser du vad 4080 super och vanliga 4080 boostar.

GPU Boost 2550 MHz för super och 2510 MHz för vanliga.

https://www.sweclockers.com/test/38082-asus-geforce-rtx-4080-...

Sen har du ju oc modellerna men det är ju en annan femma 🙂 som vi inte pratar om nu.

Går ju klocka enkelt själv.

Vad heter ditt kort så ska vi kolla spec på det vad det klockar

Jag vet. Men det är inte riktigt sanningen. Har all alltid 28++.
Sen en sak . Det handlar nu inte om mig. Jag pratar om siffror från tester. Sen att jag tycker att du skulle ligga högre. En första tanke bara.
Här finns många som ligger över.
Skrev innan: Om man har då bra kylning i sin låda.
Kör man så grafikkortet klockar ner sig själv . För att det är förvärmt. Då har man gjort fel där med. Skrev att det kan vara på grund av många saker.
Tycker vi är klara nu. Du har ju bra siffror nu. Ha en bra dag min vän😊😊😊

Permalänk
Medlem

Någon som testat om detta kort får plats i ett North chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Någon som testat om detta kort får plats i ett North chassi?

Det blir på håret du har knappa 1cm tillgodo. Grafikkortet är 34,8cm(348mm) långt, North chassit har plats för 35,5cm(355mm) långa grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Det blir på håret du har knappa 1cm tillgodo. Grafikkortet är 34,8cm(348mm) långt, North chassit har plats för 35,5cm(355mm) långa grafikkort.

Precis, jag läste det. Därför jag är nyfiken på om någon lyckats.
Detta verkar vara ett av de längsta 4080super kort, teoretiskt ska det ju gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Precis, jag läste det. Därför jag är nyfiken på om någon lyckats.
Detta verkar vara ett av de längsta 4080super kort, teoretiskt ska det ju gå

Det stämmer, kollar du på denna bild så ser man att kylaren motsvarar halva kretskortet.

Permalänk
Medlem

Tänkte höra om det är fler som har problem med 4080 super Tuf?

Ibland när jag startar ena datorn så är det artifakter vid post och i windows, typ som varannan pixel visar bild.

Jag har bytt kabel men felet kan försvinna om man stänger av datorn och har den av ett tag och startar den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Perdonotknow

Nu verkar det ha löst sig, här kör jag systemet helt stock nu.
En jädrans skillnad.

Får tom. högre cpu score än @gbgjocke som har en 14900KF

<Uppladdad bildlänk>

Ska testa mitt idag. Med mitt nya Asus rog Strix 4080 super OC

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem

3dMark

Skrivet av Pantburk:

@Perdonotknow

Nu verkar det ha löst sig, här kör jag systemet helt stock nu.
En jädrans skillnad.

Får tom. högre cpu score än @gbgjocke som har en 14900KF

<Uppladdad bildlänk>

[u

Vad har du för settings på Bios. Kör du överklockaat? Jag har ej betalt för 3dmark !
Hur kan min i9 får lägre score Ligger högst på cinebench!!

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

[u<Uppladdad bildlänk>

Vad har du för settings på Bios. Kör du överklockaat? Jag har ej betalt för 3dmark !
Hur kan min i9 får lägre score Ligger högst på cinebench!!

Du kan se att din cpu inte orkar hålla frekvensen, så gissar därför 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan se att din cpu inte orkar hålla frekvensen, så gissar därför 😀

Ska pröva ställa allt i stock även fläktkurvan, kanske den gör det då?

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan se att din cpu inte orkar hålla frekvensen, så gissar därför 😀

Varfär är det så? Någon inställning i Bios eller. Kör ju 360 aio så tempen är bra !

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Varfär är det så? Någon inställning i Bios eller. Kör ju 360 aio så tempen är bra !

Är väl om MCE är på eller inte, om du inte tunat all core tillräckligt?
Man ser i grafen i början av testet pekar du 0.2-0.4 Ghz högre och sedan flatlinar du runt 5.5GHz

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är väl om MCE är på eller inte, om du inte tunat all core tillräckligt?
Man ser i grafen i början av testet pekar du 0.2-0.4 Ghz högre och sedan flatlinar du runt 5.5GHz

Vad är mce och har du tips på hur jag tunar?

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide