Helgsnack: Varför började du koda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Qbasic kunde spela olika toner genom pc speaker har jag för mig. Så det var väl där någonstans det började.

Pysslade också en del med just det, var lite kul då men det var på ytterst grundläggande nivå.

Varit nyfiken på mer regelrätt programmering, men aldrig haft tiden till det och inte heller gått någon kurs/utbildning inom det.

Däremot desto mer skriptande.

Primärt Batch-skript, intressant nog först långt efter DOS-tiden när det behövde automatiseras saker i Windows.
Skulle säga att det fortfarande är det jag använder absolut mest, används hyfsat regelbundet i arbetet än idag för att snabbt och smidigt automatisera el förenkla saker.

I viss mån berört VBS, så pass att jag inte minst tolkat och mer sällan skrivit egna skript.
Var bl a något läge där jag behövde skriva om något från VBS till Batch+Powershell, el ev om det främst var till PS.

Men Powershell har hela tiden varit mer begränsat inom organisationen jag arbetar, så pass att det kräver att man tillåter det för enskilda datorer genom undantag i policy.
Det gör att man inte kan räkna med att använda PS utan att aktivt göra undantag och sen se till att policyn läses in och aktiveras.
Gått någon kurs i PS, men inte haft tid att använda det i tillräckligt hög grad för att det ska gå smidigt. Finns inte tid att prova och experimentera, saker måste forceras snabbt för att mängderna som finns att göra ständigt är alldeles för stora.

Sen handlar det ofta om att hitta det sätt som blir bäst för att göra det man vill göra i Windows, administration/konfiguration/automatisering:
Ibland läsa in hela registerfiler, ibland Batch-skript, ibland PS, ibland något program, ibland enskilda kommandon, ibland manuellt på något ställe/sätt.

Permalänk
Medlem

Det här med datorer var nytt och spännande när jag började gymnasiet. Skolan hade en kvällsverksamhet där Åk2 lärde Åk1 BASIC samtidigt som Åk3 lärde Åk2 assembler. Vi hade ynnesten att få köra på en PDP11 som stod ledig efter klockan 18. Därefter började jag jobba med FORTRAN. C lärde jag mig eftersom det var ett krav när jag skulle gå en kurs för att skriva hårdvarudrivrutiner. (Kul kurs, hälften av deltagarna fattade inte riktigt att man måste vänta lite innan en variabel får sitt värde!) Sedan jobbade jag vidare med support på kompilatorer/utvecklingsverktyg och en del högre applikationer, främst inom nätverk.

Permalänk

Jag började lära mig genom en programmerings-linje i gymnasiet då drömmen var att bli spelprogrammerare, första språket var Visual Basic vilket var supersmidigt för att lära sig tänket med enklare syntaxer, lyckades göra en super mario rip-off även VB.net absolut inte är optimalt för grafiska spel, men det var en rolig utmaning! Sen gick vi över till C++ och där gjorde jag ett text-baserat sänka skepp. Idag jobbar jag på ett mer ambitiöst sänka skepp i 3D med Unity, väldigt klurigt att få ihop online multiplayer men det gäller bara att inte ge upp så löser man allt tillslut.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>