Testpilot: Alta Labs AP6 Pro – kompetent accesspunkt för semiproffs

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Alta Labs AP6 Pro – kompetent accesspunkt för semiproffs

Testpiloten Björn Endre sätter tänderna i Alta Labs AP6 Pro, en accesspunkt med intressanta funktioner för att utöka det trådlösa nätverket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Administrativ avgift

Bra test men missar en del på stabilitet kan rekommendera att om du ska testa en acesspunkt så utför 1-3 dagars test där du skyfflar stora datamängder till en annan enhet. Finns många acesspunkter som faller på just denna punkt att den klarar att skicka bra data ca 10min sen bara totaldör den.

Det finns användningsområden, streaming via enheter, trådlöst VR osv. Den borde även få stort fet minus för att kosta som den gör utan att ha Wifi7

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Hej,

Superbra test. Dock saknas info om att man inte behöver köpa en hardvarukontroller eller behöva betala månadsavgifter för manageringssystem likt andra tillverkare. Tror tex att Ubiquitys kontroller kostar ca 3000 SEK.

PS.
Ang att telefonen inte kan bestämma sig vart den skall vara uppkopplad, är inte detta ett iPhone problem?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Testpilot

Kul läsning Björn!

Prosumer-marknaden för nätverk blir allt mer tilltalande för varje år

Skrivet av andra94:

Bra test men missar en del på stabilitet kan rekommendera att om du ska testa en acesspunkt så utför 1-3 dagars test där du skyfflar stora datamängder till en annan enhet. Finns många acesspunkter som faller på just denna punkt att den klarar att skicka bra data ca 10min sen bara totaldör den.

Inte jag som gjorde piloten, men blev lite nyfiken utifall det skulle landa accesspunkt eller liknande på det egna testbordet framöver. Har du tips på hur man skulle gå tillväga med detta?

Tänkte om det fanns något gratis och automatiserat testprogram för det du önskar, eller annan testmetodik som en vanlig dödlig har tillgång till. De flesta (inklusive mig själv) sitter inte på exempelvis videofiler som är upp emot hundra gigabyte och sedan kunskapen att skriva egna scripts för att kopiera dessa fram och tillbaka

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hur funkar DFS? Intelligent och hoppar runt mellan DFS-kanalerna eller lägger sig på rygg som Unifi och faller tillbaka till en icke DFS-kanal tills man startar om AP:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Hej,

Superbra test. Dock saknas info om att man inte behöver köpa en hardvarukontroller eller behöva betala månadsavgifter för manageringssystem likt andra tillverkare. Tror tex att Ubiquitys kontroller kostar ca 3000 SEK.

PS.
Ang att telefonen inte kan bestämma sig vart den skall vara uppkopplad, är inte detta ett iPhone problem?

Man måste inte ha någon controller för att köra accesspunkter från Ubiquiti. Controllern ger mer funktionalitet men det går att köra den på sin vanliga PC om man inte har något annat att köra den på.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Yatagarasu:

Kul läsning Björn!

Prosumer-marknaden för nätverk blir allt mer tilltalande för varje år

Inte jag som gjorde piloten, men blev lite nyfiken utifall det skulle landa accesspunkt eller liknande på det egna testbordet framöver. Har du tips på hur man skulle gå tillväga med detta?

Tänkte om det fanns något gratis och automatiserat testprogram för det du önskar, eller annan testmetodik som en vanlig dödlig har tillgång till. De flesta (inklusive mig själv) sitter inte på exempelvis videofiler som är upp emot hundra gigabyte och sedan kunskapen att skriva egna scripts för att kopiera dessa fram och tillbaka

Brukar köra http://startrinity.com/InternetQuality/ContinuousBandwidthTes... eller om man har ett VR så kan man pumpa H264+ i 400mbps

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Hej,

Superbra test. Dock saknas info om att man inte behöver köpa en hardvarukontroller eller behöva betala månadsavgifter för manageringssystem likt andra tillverkare. Tror tex att Ubiquitys kontroller kostar ca 3000 SEK.

PS.
Ang att telefonen inte kan bestämma sig vart den skall vara uppkopplad, är inte detta ett iPhone problem?

Nu gällde det ju även en dator, men har känslan att det lika gärna kan vara på klientsidan det strular.

Permalänk
Medlem

Avsaknaden av wpa2 (BIG LOL) gör ju icke pro varianten till en helt meningslös produkt. Eller ptja, rättelse om man tycker det är OK med att ha ett öppet ssid så kan det ju finnas en vits med att spara lite småslantar, men jag har svårt att se denna produkten vara relevanta för den typen av kunder.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem

Testkörde Alta Labs precis när de lanserades i Sverige. Riktigt trevliga produkter, välbyggda och fenomenalt enkel managering och installation. Det jag saknar är lite större produktflora, bland annat utomhusaccesspunkter och en enklare router. Testade funktionen med ett SSID med olika access beroende på lösenord och det är en underbar funktion i min värld.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+