Snabbkoll: Städar du din dator?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Städar du din dator?

Det är officiella datorstädardagen idag och vi undrar om du brukar städa din datormaskin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Menar ni mer än at "tömma papperskorgen"

Permalänk
Medlem

Det är sällan jag städar inuti datorn. Det blir väl när man är där och fixar med ngt. Däremot plockar jag ur dammfilter och dammsuger några gånger per halvår, samt håller städat på golvet. Så det blir inte mycket damm i burken

Permalänk
Medlem

Ja, så fort fläktarna börjar varva för högt är det dags att öppna upp och blåsa rent kylflänsarna.
Så inte regelbundet, allt hänger på dammängden.

Permalänk
Snusfri

Blir väl fläckvis.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Musikälskare

Alla mina fläktar förutom 3st i radiatorn är avstängda när jag inte spelar och spelar inte så ofta, så blir inte mycket att städa

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Brukar städa insidan noga en gång om året. Kanske borde göra det oftare då LianLi chassit inte har dammfilter i fronten. GPUn blir knappt dammig, är egentligen bara radiatorn och dess fläktar som verkligen behöver städas ordentligt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Helt nödvändigt att blåsa ur fläktar, fläktfilter, kylflänsar o.s.v. minst några gånger per år, annars leder de högre temperaturerna till i bästa fall bara högre ljudnivå, i värsta fall instabilitet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det är en fröjd att städa med en IT Dusters CompuCleaner, använder den till massa annat också.
Tar bort damm från kläder, blåser bort skit i lådor (utan att plocka ur), städar tangenbord, elkontakter.
Tryckluft är lite starkare, men kvantitet är också en kvalité så blir i slutändan renare då man slipper snåla och släppa ut aerosol.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som att olika personer ser "regelbundet" som helt olika saker här.
Jag brukar väl rengöra insidan ordentligt typ 2-3 ggr per år. Rengör dock dammfiltret fram (där alla insugsfläktar sitter) typ en gång i månaden, om inte snäppet mer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Några gånger per år (2 - 5 gånger) med tryckluft.

Men......Dom som har katt! Borde ju helt klart göra det en gång i månaden MINST!!!

Vidrigt när man ska göra vid en dator till kattägare, och inte städat burken på typ 2år

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det händer väll kanske när man ska byta någon komponent eller när den börjar låta all för jävligt, men nu var det ett tag sedan.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Byter chassi/dator en sådär vartannat år. Brukar bli i samband med det.
Så pass lite damm som kommer in när jag tänker efter 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

En gång i månaden blåser jag ur allt damm med en CompuCleaner.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Städar min datormaskin? Ja, det blir så mycket damm av dom där nya hålkorten.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med ett lätt positivt tryck så det blir knappt något damm i burken, till priset av några grader högre temperatur men är lätt värt det.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Utvändigt passar jag på närhelst dammsugaren är framme. Invändigt blir det när jag har anledning att skruva i burken. Det samlas väldigt lite damm invändigt så det mesta går ut på att rengöra fläktblad och radiator.

Permalänk
Medlem

Kan nog inte ge ett rakt svar på det, utan det beror på vad det är för dator och hur den används.

Generellt brukar jag försöka att förebygga så att datorn inte behöver städas från första början; se till att man har svala, gärna (semi)passiva komponenter, eller fläktar som går på lågt varvtal. På så sätt suger inte datorn i sig så mycket damm.

Hellre att datorn får hamna lite närmare bristgränsen för temperatur än att fläktarna varvar och dammar igen, vilket på sikt försämrar kylprestandan och leder till en ond spiral: fläktarna snurrar fortare för att kompensera och datorn dammar igen ännu fortare. Bara inte datorn överhettar. Brukar köra energisparläge/underklockning/-voltning, sänka grafiken i spel och njuta av tystnaden.

Sen finns ju andra knep som att inte ställa datorn på golvet (där det oftast är dammigast), använda dammfilter (och rengöra dom regelbundet), skapa ett lätt övertryck i chassit (mer insug än utblås) så att inte luften sugs in genom alla (ofta ofiltrerade) sprickor och öppningar.

Permalänk
Medlem

Nej, har knappt något damm i datorn då jag kör filtrerade insug. Tänker man efter före kan man ta det lättare efter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Är jäkligt dålig på att hålla rent burkarna hemma, men brukar väl bli filterrengöring några gånger om året och mer noggrann städning i samband med uppgraderingar/mek.

Arbetsstationen på jobbet skulle dock behöva lite kärlek…

Permalänk
Medlem

3-4 ggr per år blir det en genomgång. Den står på golvet så det tenderar komma in en del damm. Även om mesh-fronten stoppar en hel del så kommer det igenom och sätter igen kylaren med tiden.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Gör rent filter och utanpå burken en gång i veckan plus
att robot dammsugaren dammsuger tre gånger i veckan
i datarummet så det blir inte mycket damm där.

Inuti blir inte lika ofta men där är det sällan dammigt när man håller
efter filter och utanför.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Jag brukar byta komponenter rätt ofta så har typ aldrig behövt rengöra datorn. Om cpun/kylaren varit densamma i över 1 år brukar jag dock omapplicera kylpasta

Permalänk

Torkar av chassit och dammsuger fläktfilter en gång per vecka. Innanmätet blåser jag ur ca en gång var tredje månad. Datorn står på skrivbordet så damm är inte ett jätteproblem.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Skrivet av seraj5:

Jag brukar byta komponenter rätt ofta så har typ aldrig behövt rengöra datorn. Om cpun/kylaren varit densamma i över 1 år brukar jag dock omapplicera kylpasta

Hahaha! Ja det var ju också en lösning 😂. Något dyr sådan dock 😂

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Filter tar jag väl typ en gång i kvartalet. Och städ av innanmätet kan bli när jag byter ut något, om datorn har tur. Om jag inte ser dammtussar städar jag nog inte då heller.

Tycker det oftast är mer besvär än fördel att städa insidan av datorn. Finns risk för statisk urladdning om man dammsuger och tryckluft på burk luktar hemskt (och är säkert lagom bra att andas in). Om inte kylprestandan påverkas märkbart är det bra nog rent, vilket tar ett bra tag innan det blir problem när man har filter på alla inlopp. När det verkligen behövs lider jag tryckluft efter att ha petat loss möjliga dammtussar ur flänsarna och fläktar med ett buntband.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Gör rent dammfilter (med dammsugaren när man ändå dammsuger).

Men jag antar frågan är om man städar i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Gör rent dammfilter (med dammsugaren när man ändå dammsuger).

Jo det glömde jag ju, gör detta också. Har inget framför filtret så det är ju snabbt gjort när man ändå har dammsugaren framme.
Datorn på eller av spelar ingen roll, då det är ett metalliskt filter i en datorlåda av metall, så skulle det finnas någon ESD problem så försvinner det till jord.

Permalänk
Medlem

Ca 2 ggr om året eller så. Behövs inte oftare iom jag har den ståendes på skrivbordet bredvid skärmen snarare än på golvet så det blir inte så mycket damm runt den som sätter igen filter eller tar sig förbi dem.

Så nu senast jag rengjorde var det nog över ett halvår sedan sist och det är typ inget damm i den öht trots att det gått så pass lång tid.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Back in the day när jag hade en stationär dator längre brukade jag göra rent varannan vecka, lånade brorsans spray och gick till arbete!