Hur tyst är Apple mini M2?

Permalänk
Skrivet av norrby89:

En Mac kommer brinna upp innan den börjar låta (så Apple jobbar mer eller mindre).

Men min fundering är snarare varför din nuvarande dator låter, speciellt om det är en stationär dator så är det otroligt mycket billigare att bara läsa problemet med nuvarande dator.

Att köpa helt ny dator om din nuvarande duger för det du använder den till (utöver att den låter) låter otroligt dumt rent ekonomiskt.

Men vad är det för dator du har idag? Du har nämnt att den är stationär, men är det en märkes dator? Vad är det för chassi? Cpu? Osv osv.

Edit: såg nu att du skrev 10 år sen. Så gissar att det är något i stil med en 4770k eller amd fx 8xx0 eller liknande. Och är det webbläsare datorn används till primärt så finns det helt klart ingen direkt anledning att byta ut den.

Ingen märkes dator, jag köpte alla delar och byggde en egen dator. 4770 stämmer.

Ser att CPU-användningen går upp till 10-20% när jag scrollar på sidor.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Ja, man behöver inte ta i så man spricker, detta är min mac mini m2 med 8 GB ram, office-paketet, bilder, mail, chrome igång med ett gäng flikar o.s.v. ingen swap-fil och cirka 1 GB ledigt och 1 GB cachade filer (som os't drar ner på om det börjar bli trångt...)
<Uppladdad bildlänk>

Vill man steppa upp konfigen från mini(mum)-modellen bör prio vara:
1. 512 GB SSD, den är dubbelt så snabb och förlänger livslängden om maskinen behöver swappa p.g.a. två minneschip istället för ett
2. 16 GB ram om man tror att man har behov, som sagt normal kontoranvändning är inga problem öht på 8 GB

Blir datorn snabbare med mer SSD? Min hårddisk är på 167 GB, varav 71 GB ledigt utrymme.

Permalänk
Skrivet av KjellO:

Hur har du det med kylpastan och kylarinstallationen? Troligen skulle det bli bättre ljudmässigt med en modern kylare/fläkt och självklart ny kylpasta.

Jo, men då ska väl en moderna kylare/fläkt fungera med övriga 10 år gamla delar, vilket de ofta inte gör, så då måste man köpa allting nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Ingen märkes dator, jag köpte alla delar och byggde en egen dator. 4770 stämmer.

Ser att CPU-användningen går upp till 10-20% när jag scrollar på sidor.

Skulle nog i sånt fall kolla vad för tempraturer du har på cpun (hwinfo går att ladda ner gratis) och sen kolla om vad det är som börjar låta i datorn, behöver inte vara just cpu kylaren utan kan även vara en chassi fläkt.

Skulle det visa sig att cpun blir varm så passar mer eller mindre alla kylare idag som säljs
Inet har 204 olika modeller i lager som fungerar till socket 1150 som du har.
https://www.inet.se/kategori/140/processorkylning?filter=%7B%...

samt införskaffa en ssd om det är en mekanisk disk i datorn idag, detta kommer göra ENORM skillnad i hur snabb datorn känns.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Skulle nog i sånt fall kolla vad för tempraturer du har på cpun (hwinfo går att ladda ner gratis) och sen kolla om vad det är som börjar låta i datorn, behöver inte vara just cpu kylaren utan kan även vara en chassi fläkt.

Skulle det visa sig att cpun blir varm så passar mer eller mindre alla kylare idag som säljs
Inet har 204 olika modeller i lager som fungerar till socket 1150 som du har.
https://www.inet.se/kategori/140/processorkylning?filter=%7B%...

samt införskaffa en ssd om det är en mekanisk disk i datorn idag, detta kommer göra ENORM skillnad i hur snabb datorn känns.

Iofs stör jag mig på fläkten när den "inte jobbar" också. Jag har blivit ljudkänslig på äldre dar och jag får tinnitus av ljudet.

Min hårddisk är INTEL 520 SERIES 2.5" 180GB SSD. Så ju mer GB i hårddisken desto snabbare dator?

Permalänk
Skrivet av loefet:

Det är väl en av orsakerna att den låter mer idag.
Ett annat problem med äldre hårdvara idag är att numera används nyare codecs för videos (youtube) och annat vilket de inte har någon hårdvaruacceleration för, vilket gör att processorn själv får göra jobbet. Vilket i sin tur gör det ännu mer krävande för datorn = mer som behöver kylas = högre ljudnivå. Nyare hårdvara slipper det problemet.

Om du vill ha riktigt tyst så finns det ju passivt kylda chassin som man kan sätta innehållet ur en NUC i.
AKASA har flera, gäller bara att hitta en som passar NUCen man väljer.

Ännu en bra anledning att köpa en Mini 2. Jag har också en Iphone 12 som jag är mycket nöjd med och skulle vara roligt att ha en Mac som man kan koppla ihop den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Iofs stör jag mig på fläkten när den "inte jobbar" också. Jag har blivit ljudkänslig på äldre dar och jag får tinnitus av ljudet.

Min hårddisk är INTEL 520 SERIES 2.5" 180GB SSD. Så ju mer GB i hårddisken desto snabbare dator?

Okej ja då tycker jag iallafall att det helt klart är mer värt att se över kylningen på datorn. Sen om det räcker med att byta ut CPU kylaren eller om du även kan behöva bytta chassi fläktar är en annan femma, beror lite på vad du har för chassi och vad det är som gör ifrån sig ljudet du stör dig på idag.

Okej men då har du redan en SSD och kommer inte tjäna något på en ny, storleken gör ingen skillnad i hastighet, speciellt inte på en sata ssd som du har idag. Däremot om du har möjlighet så prova installera om windows! Det däremot kan göra väldigt stor skillnad, så pass att jag själv gör det 3-4 gånger per år men då är jag skjukligt kräsen och använder datorn till spel och försöker krama så mycket som möjligt ur det jag har!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Ännu en bra anledning att köpa en Mini 2. Jag har också en Iphone 12 som jag är mycket nöjd med och skulle vara roligt att ha en Mac som man kan koppla ihop den med.

Absolut, nyare hårdvara borde vara det bästa.
Men som någon sa innan i tråden, köpa en och testa. Alternativt om du har en Apple/elektronik butik som säljer dem, åk dit och kolla/lyssna.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Okej ja då tycker jag iallafall att det helt klart är mer värt att se över kylningen på datorn. Sen om det räcker med att byta ut CPU kylaren eller om du även kan behöva bytta chassi fläktar är en annan femma, beror lite på vad du har för chassi och vad det är som gör ifrån sig ljudet du stör dig på idag.

Okej men då har du redan en SSD och kommer inte tjäna något på en ny, storleken gör ingen skillnad i hastighet, speciellt inte på en sata ssd som du har idag. Däremot om du har möjlighet så prova installera om windows! Det däremot kan göra väldigt stor skillnad, så pass att jag själv gör det 3-4 gånger per år men då är jag skjukligt kräsen och använder datorn till spel och försöker krama så mycket som möjligt ur det jag har!

Jag har var lat med uppdateringar så jag använder fortfarande Windows 7, vilken jag trivs med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Blir datorn snabbare med mer SSD? Min hårddisk är på 167 GB, varav 71 GB ledigt utrymme.

I mac mini är läs/skriv hastighet ungefär dubbelt upp mellan 256 och 512+ varianterna. Har egentligen inte med utrymmet att göra mer än att 256 varianten har ett ssd-chip och däröver är det två chip som stripad/raid0 till en enhet. Även 256 är snabb så för vardagsbruk ingen egentlig skillnad.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Jo, men då ska väl en moderna kylare/fläkt fungera med övriga 10 år gamla delar, vilket de ofta inte gör, så då måste man köpa allting nytt.

En kylare sätter du på din CPU och du behöver bara se till att den passar din CPU, vilket är högst troligt. Du behöver självklart inte byta ut några andra komponenter i datorn bara för att du byter fläkt.

Skrivet av Night Prowler:

Min hårddisk är INTEL 520 SERIES 2.5" 180GB SSD. Så ju mer GB i hårddisken desto snabbare dator?

Som förra användaren skriver i sitt inlägg så blir datorn inte snabbare med fler GB. Om du köper en större SSD och byter ut din nuvarande så kommer du inte märka någon skillnad.

Endast Mac får högre filöverföringar då en större SSD i det fallet i princip är två diskar som man skriver till samtidigt. Det går dock supersnabbt ändå och är ingenting som påverkar din nuvarande dator.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Jag dammade av datorn invändigt men den låter fortfarande högt och processoranvändningen är fortfarande hög vid normalt surfande. Ibland går den upp till 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Jag dammade av datorn invändigt men den låter fortfarande högt och processoranvändningen är fortfarande hög vid normalt surfande. Ibland går den upp till 50%.

Om du inte vill lägga ut pengar så kan du testa att montera om kylaren med ny kylpasta. Du har hur som helst inte nämnt vilken kylare du har tror jag. Om det är det Intels stock-kylare så är den inte av särskilt bra kvalitet, vilket vore en lite udda kombination med en 10 år gammal med 32 GB RAM. Om det är något bättre kan man tycka att det borde gå att få datorn om inte ljudlös så i alla fall inte störig för Youtube-tittande.

Även gamla datorer klarar YT och SVT play på 1080p. Jag konverterade en gammal Asus 555DG-laptop (pre-Ryzen A10 8700p) där det diskreta grafikkortet gått sönder till nyaste Ubuntu åt farsan. Det funkade fint utan att fläkten var störig.

Permalänk

Jag har nog försökt allt för att få en tyst pc. Undervoltat, duct , jättekylflänsar etcetera. Nu är det tyst. Hur? Förlängningskablar och skiten står i garderoben. Finns aoc-kablar idag så man kan ställa det brusande hel..tet 100m bort om man vill.
Tror iofs Mac mini är väldigt tyst men alla datorer börjar låta om man kör riktigt tunga saker.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att en Macbook Air M2 inte ens har en fläkt kan man säkert köra Mac Mini M2 helt utan att köra fläkten också rent teoretiskt, klockar väl bara ner sig när den blir för varm. Om däremot fläktkontrollern tillåter 0 RPM är dock en annan sak, men kan kan säkert koppla ur fläkten

Min Mac Studio M1 Max har jag satt fläkten på lägsta möjliga, ca 1000 RPM och då är den väldigt tyst, default "låter" den lite mer för att fläkten pendlar mellan 1k och 1,1k rpm hela tiden. (Det ska dock vara fixat till Studio M2)
Och jag tillåter inte den att öka RPM-talet oavsett load för att inte få några sådana "oljud"
Den throttlar litegranna vid extrem load av GPUerna under lång tid men det är väldigt begränsat prestandatapp.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Om du inte vill lägga ut pengar så kan du testa att montera om kylaren med ny kylpasta. Du har hur som helst inte nämnt vilken kylare du har tror jag. Om det är det Intels stock-kylare så är den inte av särskilt bra kvalitet, vilket vore en lite udda kombination med en 10 år gammal med 32 GB RAM. Om det är något bättre kan man tycka att det borde gå att få datorn om inte ljudlös så i alla fall inte störig för Youtube-tittande.

Även gamla datorer klarar YT och SVT play på 1080p. Jag konverterade en gammal Asus 555DG-laptop (pre-Ryzen A10 8700p) där det diskreta grafikkortet gått sönder till nyaste Ubuntu åt farsan. Det funkade fint utan att fläkten var störig.

Jag tror det är stock-kylare. Men nu funderar jag på att bygga en ny pc stället och använda delar som är supertysta. Det borde väl inte kosta mer än en ny Mac Mini.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Night Prowler:

Jag tror det är stock-kylare. Men nu funderar jag på att bygga en ny pc stället och använda delar som är supertysta. Det borde väl inte kosta mer än en ny Mac Mini.

Beror på, vad ska du primärt ha datorn till?

Är mäkta imponerad om du lyckas bygga en likvärdigt presterande dator som är billigare, och väldigt svårt att se hur den kan bli lika tyst, som en MacMini med grundmodellen av M2 eller M1.

Har en MacMini M1, fundera länge om fläkten överhuvudtaget fungerade på min då den aldrig hörs. Även om man kör spel måste man lägga örat direkt mot chassit för att höra fläkten.

För uppgifters om att visa film, surfa etc kan M1/M2 köras fläktlösa utan problem, är ju hur MBA fungerar. Apple säljer inte längre M1 versionen, men den verkar finnas kvar på en del butiker.

Notera att i fallet M1 är det ingen direkt skillnad i HD-prestanda mellan 256 GB och 512 GB modellen, den skillnaden kom från M2. Men skulle ändå rekommendera minst 512 GB, har själv 256 GB + 1 TB via USB3. Det senare fungerar OK, men finns vissa saker som är lite mer pillande om man vill installera det på extern disk.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Beror på, vad ska du primärt ha datorn till?

Är mäkta imponerad om du lyckas bygga en likvärdigt presterande dator som är billigare, och väldigt svårt att se hur den kan bli lika tyst, som en MacMini med grundmodellen av M2 eller M1.

Har en MacMini M1, fundera länge om fläkten överhuvudtaget fungerade på min då den aldrig hörs. Även om man kör spel måste man lägga örat direkt mot chassit för att höra fläkten.

För uppgifters om att visa film, surfa etc kan M1/M2 köras fläktlösa utan problem, är ju hur MBA fungerar. Apple säljer inte längre M1 versionen, men den verkar finnas kvar på en del butiker.

Notera att i fallet M1 är det ingen direkt skillnad i HD-prestanda mellan 256 GB och 512 GB modellen, den skillnaden kom från M2. Men skulle ändå rekommendera minst 512 GB, har själv 256 GB + 1 TB via USB3. Det senare fungerar OK, men finns vissa saker som är lite mer pillande om man vill installera det på extern disk.

Vanlig surfing, youtube etc. Jag kommer inte gejma, iaf tror jag inte. Just nu har jag byggt (på pappret) en 14 kärnig Intel-dator med 16 GB RAM, 500 GB M.2, tyst kylare och tyst fläkt för drygt 8000 kr.

https://komponentkoll.se/bygg/iJlOK

En annan sak som gör att jag överväger en pc är att jag fick nyligen reda på att det inte går, eller är väldigt svårt, att göra en sak på Mac som jag tänkte använda datorn till. Det går däremot att göra i Windows för den saken kan jag göra i min nuvarande dator.

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört fläkten på min Mac Mini M2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

En annan sak som gör att jag överväger en pc är att jag fick nyligen reda på att det inte går, eller är väldigt svårt, att göra en sak på Mac som jag tänkte använda datorn till. Det går däremot att göra i Windows för den saken kan jag göra i min nuvarande dator.

Den där kommer låta mer än en mac mini, vad är det du vill göra som mac inte fixar (mer än gaming, där äger givetvis windows och konsoller)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Night Prowler:

Problemet med de fläktlösa iPad och Air är att de inte har HDMI så att jag inte kan koppla in min datorskärm.

Om det finns saker du gör som inte fungerar på MacOS lär det inte fungera på IpadOS heller.

Men vill ändå nämna att Ipad (och självklart även Macbook Air) kan båda kopplas till skärm. I fallet Ipad behöver man en USB-C till HDMI eller USB-C till DisplayPort. Använder det senare mellan min MacMini och 4k skärm, testade precis med min iPad Air 2021 och det fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Den där kommer låta mer än en mac mini, vad är det du vill göra som mac inte fixar (mer än gaming, där äger givetvis windows och konsoller)

Det är ett program jag använder och vill logga in på flera konton samtidigt med flera fönster öppna side by side. I Windows kan man installera om programmet och lägga den i en ny mapp och på så sätt logga in i samma program samtidigt, men det går inte i Mac. Eller det kanske går vad jag har läst, men det är svårt. Många Mac-användare säger att det inte går.

Permalänk
Medlem

Det beror vad du gör. De enda gångerna jag hör fläkten på min Macbook Pro M1 är när jag exporterar 4K-klipp med många effekter i Premier Pro och när jag spelar War Thunder. Vid det senare så låter den verkligen som en jetmotor! Kontentan, så länge du inte spelar 3D-spel så bör det vara tyst mesta av tiden.

Jag har en PC med ett dämpat chassi, Noctua kylare på processorn, ett fläktlöst grafikkort. Den är hyfsat tyst för att vara en dator man kan bygga själv. Men det är stor skillnad mot hyfsat tyst och helt tyst som min Mac oftast är.