Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

För att den inte är dyr jmf med andra AP:ar vad jag sett, snygg, och två likadana ger ett trevligare intryck. Därtill kanske det är tristare med två olika gränssnitt till enheterna (åtminstone för den som inte tycker det är så kul att greja med dylikt).

Men har ni erfarenhet av motsatsen så säg gärna till.

Det blir givetvis inte olika gränssnitt om du köper en annan UniFi AP, den ansluts ju till Network Application som körs på Expressen.

Men visst en andra Express är väl lika prisvärd som en motsvarande AP. Skulle säga att valet mest beror på hur du vill placera samt driva dem. Skall du ha den stående på en hylla eller något, kör en till Express. Montera i tak, definitivt en tefats-AP. För montering på vägg vette fasen vilken som är bäst. Express drivs om jag inte har helt fel via 5 V USB-C, medan typ alla andra AP drivs med 48 V PoE.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Det blir givetvis inte olika gränssnitt om du köper en annan UniFi AP, den ansluts ju till Network Application som körs på Expressen.

Men visst en andra Express är väl lika prisvärd som en motsvarande AP. Skulle säga att valet mest beror på hur du vill placera samt driva dem. Skall du ha den stående på en hylla eller något, kör en till Express. Montera i tak, definitivt en tefats-AP. För montering på vägg vette fasen vilken som är bäst. Express drivs om jag inte har helt fel via 5 V USB-C, medan typ alla andra AP drivs med 48 V PoE.

Ah, det finns en del tefat ser jag (ubiquiti-ap:ar), u6 lite och u6+. Tak kan bli intressant, även vägg I guess, eftersom den där magnetiska väggsaken för Express verkar som unobtanium. "Kräver en poe-switch". Så kan inte få ström ansluten direkt till en Express? (Har ingen erfarenhet av poe (heller )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ah, det finns en del tefat ser jag (ubiquiti-ap:ar), u6 lite och u6+. Tak kan bli intressant, även vägg I guess, eftersom den där magnetiska väggsaken för Express verkar som unobtanium. "Kräver en poe-switch". Så kan inte få ström ansluten direkt till en Express? (Har ingen erfarenhet av poe (heller )

Unifi Express verkar inte ha PoE vad jag kan läsa mig till. Däremot behöver du ingen PoE-switch utan kan köra med en PoE-adapter likt https://eu.store.ui.com/eu/en/collections/unifi-accessory-tec.... Då drar du nätverkskabel från Express in i denna, sen en kabel från denna till din AP. I adaptern sätter du även en strömkabel.

(Däremot är det såklart fint med en PoE-switch om du ska ha fler AP eller behöver andra trådade enheter.)

Permalänk
Medlem

Dum fråga nu som jag forstätter här på mitt spår att använda third-party gateway och köra en raspberrypi som controller istället. Min IP range blir helt galen. Körde tidigare gatewayn på 192.168.0.1 samt följande range uppåt till 255. Nu med en USW-Lite-8-PoE (192.168.199.192) samt en U7-Pro (192.168.199.193) kopplad mot en av routerns LAN så får jag väldigt märkliga ranges från ex 192.168.10.112, 192.168.198.188 och 192.168.199.179 etc... Försökt tvingar ner USW:n via att sätta statiskt IP men hela nätveret ballar ur. Allt fungerar dock som vanligt.

Förövrigt rätt fett att få runt 1000/1000 via iPhonen.

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex20hz:

Dum fråga nu som jag forstätter här på mitt spår att använda third-party gateway och köra en raspberrypi som controller istället. Min IP range blir helt galen. Körde tidigare gatewayn på 192.168.0.1 samt följande range uppåt till 255. Nu med en USW-Lite-8-PoE (192.168.199.192) samt en U7-Pro (192.168.199.193) kopplad mot en av routerns LAN så får jag väldigt märkliga ranges från ex 192.168.10.112, 192.168.198.188 och 192.168.199.179 etc... Försökt tvingar ner USW:n via att sätta statiskt IP men hela nätveret ballar ur. Allt fungerar dock som vanligt.

Förövrigt rätt fett att få runt 1000/1000 via iPhonen.

Vad har du för gateway? Vad har du satt för nätmask i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad har du för gateway? Vad har du satt för nätmask i den?

Vilfo router med default (192.168.0.1) samt 255.255.0.0.

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex20hz:

Vilfo router med default (192.168.0.1) samt 255.255.0.0.

Nätmasken är problemet, med den får du adresser mellan 192.168.0.2-192.168.255.254. Ändra till 255.255.255.0 så kommer du få adresser mellan 192.168.0.2-192.168.0.254.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Nätmasken är problemet, med den får du adresser mellan 192.168.0.2-192.168.255.254. Ändra till 255.255.255.0 så kommer du få adresser mellan 192.168.0.2-192.168.0.254.

Så klart är det så! Lite bök men nu har setupen precis som jag tänkt mig. Inte få skam att få 1000/1000 från sin iPhone kan jag lova. Ska upp med pucken nu i helgen på väggen för nu ligger den bara på en möbel. Tack gänget ni är bäst!

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Det är bara trafik som behöver routas som går via din UDM, har inte inte VLAN som det ska routas mellan räcker det med att köra gigabit mellan switch och router.

Det är ju billigt att skaffa en SFP-direct kabel annars om du vill ha snabbare länk.

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/switching-addons/c...

edit: Du är medveten om att Pro Max 24 bara har 2 portar som är 10Gb?

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-switching/prod...

Det blev inte riktigt som planerat, men det blev som det blev. Nu måste jag vänta ett tag innan något annat uppgraderas. Fördelen med det är att jag då kan koncentrera mig på kabeldragning. Funkade bra med den kabeln ja. Något stel så kan förstå om det kan vara opraktiskt för vissa att använda, men det gick relativt bra här.

Stort tack till alla som hjälpt till på vägen. Väldigt bra att ha någonstans man kan fråga när man är osäker, och inte minst att folk svarar och bidrar

Visa signatur

PC: X570, 5800X, 32GB 3200Mhz, 3070, RM750X, Def C
Hifi: Hegel H390, Kef R3, Node 2i

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för att byta ut min unifi u6 lite som pga suboptimal placering (kan ej takmontera) presterar relativt dåligt i ett av rummen mot en Unifi u6 in-wall som kommer att kunna ha optimal placering.

Kan man exportera nuvarande konfig och sen importera konfigen till den nya u6 in-wall så man slipper konfa upp allt igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Har bestämt mig för att byta ut min unifi u6 lite som pga suboptimal placering (kan ej takmontera) presterar relativt dåligt i ett av rummen mot en Unifi u6 in-wall som kommer att kunna ha optimal placering.

Kan man exportera nuvarande konfig och sen importera konfigen till den nya u6 in-wall så man slipper konfa upp allt igen?

Använder du Unifi kontroller (cloud key, network application eller hosted controller) så ja. Då behöver du inte ens göra någon backup på själva AP utan allt blir automatiskt rätt när du "adopterar".

Om du använder AP standalone. Nej då kan du inte göra backup.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag har 4 st AC pro alla kopplade till samma switch som matas via POE, konfigurerade via appen till en iphone.
Varje AP kör ett ett eget wifi-nätverk (tänk 1 per våning).
Samtliga AP delar på samma internetanslutning, vilket gör att man kan se enheter mellan de olika nätverken.

Mitt mål:

Alla APs kör separata wifi-nät där man inte kommer åt de andra tre nätverken, gärna där alla fyra routrarna ger täckning till alla fyra wifi-näten.

Vad jag har förstått kan denna setup lösas med Dream Machine Pro, men så mycket är det inte värt för mig när allt fungerar i övrigt.

Så frågan är då om man kan lösa detta på något annat sätt. Det är inget krav att alla APs ska ge täckning till alla fyra wifi-näten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Använder du Unifi kontroller (cloud key, network application eller hosted controller) så ja. Då behöver du inte ens göra någon backup på själva AP utan allt blir automatiskt rätt när du "adopterar".

Om du använder AP standalone. Nej då kan du inte göra backup.

Jag kör UniFi Network Server på min stationära! Så jag behöver alltså bara koppla ur gamla apn, koppla in nya, starta programvaran för unifi network server och adopta? Låter ju för smidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Jag kör UniFi Network Server på min stationära! Så jag behöver alltså bara koppla ur gamla apn, koppla in nya, starta programvaran för unifi network server och adopta? Låter ju för smidigt

Helt korrekt. Hela konfigurationen finns i server-applikationen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Helt korrekt. Hela konfigurationen finns i server-applikationen.

Fantastiskt, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Tjena!

Jag har 4 st AC pro alla kopplade till samma switch som matas via POE, konfigurerade via appen till en iphone.
Varje AP kör ett ett eget wifi-nätverk (tänk 1 per våning).
Samtliga AP delar på samma internetanslutning, vilket gör att man kan se enheter mellan de olika nätverken.

Mitt mål:

Alla APs kör separata wifi-nät där man inte kommer åt de andra tre nätverken, gärna där alla fyra routrarna ger täckning till alla fyra wifi-näten.

Vad jag har förstått kan denna setup lösas med Dream Machine Pro, men så mycket är det inte värt för mig när allt fungerar i övrigt.

Så frågan är då om man kan lösa detta på något annat sätt. Det är inget krav att alla APs ska ge täckning till alla fyra wifi-näten.

Du behöver en managerad switch och en router/brandvägg som hanterar vlan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du behöver en managerad switch och en router/brandvägg som hanterar vlan

OK!

Då blir det inget med det, hyresgästerna får leva med att vara på samma nät

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

OK!

Då blir det inget med det, hyresgästerna får leva med att vara på samma nät

Ofta går det att isolera klienterna på WLAN. Så dom som är uppkopplade på wifi inte kan se varandra alls. Då kan man alltså inte ens se sina egna enter i samma wifi.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av difi:

OK!

Då blir det inget med det, hyresgästerna får leva med att vara på samma nät

Va kör du med för router nu då? Borde ju räcka med en USG. Kan tänka mig att det går få tag på en sådan billigt begagnat när dom släppt uppdaterade modeller nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ofta går det att isolera klienterna på WLAN. Så dom som är uppkopplade på wifi inte kan se varandra alls. Då kan man alltså inte ens se sina egna enter i samma wifi.

Ja, precis. Det finns en enkel inställning för det i kontrollern, men det är ytterst tveksamt att den finns när man kör enheterna som standalone med mobilappen. Då tappar man ju möjligheten att sätta annat än grundläggande inställningar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

OK!

Då blir det inget med det, hyresgästerna får leva med att vara på samma nät

Det behöver inte kosta så mycket pengar, vad är du för utrustning du har idag?

Du borde verkligen fixa det!

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Ofta går det att isolera klienterna på WLAN. Så dom som är uppkopplade på wifi inte kan se varandra alls. Då kan man alltså inte ens se sina egna enter i samma wifi.

Fast då slutar väl mycket att fungera. Typ chromecast, trådlös printer etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Fast då slutar väl mycket att fungera. Typ chromecast, trådlös printer etc.

Jo sant. Men det är ju en quickfix som är rätt dålig om man inte vill fixa VLAN.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ah, det finns en del tefat ser jag (ubiquiti-ap:ar), u6 lite och u6+. Tak kan bli intressant, även vägg I guess, eftersom den där magnetiska väggsaken för Express verkar som unobtanium. "Kräver en poe-switch". Så kan inte få ström ansluten direkt till en Express? (Har ingen erfarenhet av poe (heller )

De går att montera på vägg, men de strålar markant sämre i bakkant,

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-Netw...
I bland kanske man vill det, men bra att känna till. Gäller ju även när man har flera våningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Va kör du med för router nu då? Borde ju räcka med en USG. Kan tänka mig att det går få tag på en sådan billigt begagnat när dom släppt uppdaterade modeller nu.

kör telias standard router för 1000/1000

Permalänk

Är lite nyfiken på unifi express då den ligger hyfsat till prismässigt samt verkar ha helt ok prestanda. Kommer att använda den som router samt trådlös AP, men behöver även komplettera med ytterligare en AP på nedervåningen för att förbättra täckningen där samt mot trädgården. Där har jag sedan innan funderat på någon av tefat-modellerna, och då ansluta denna trådat via PoE switch. Jag vill absolut inte använda mig av mesh. Är det någon som vet om express stödjer utökning av trådlöst nätverk på detta sätt? De exemplen som finns på deras hemsida visar bara utökning via mesh.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Skrivet av difi:

kör telias standard router för 1000/1000

Om jag förstått det rätt så är du hyresvärd för dessa stackare som ofrivilligt delar fritt mellan varandra. Du känner att lägga ut ett par tusingar för att hyresgästerna ska kunna få avnjuta eget internet är på tok för mycket?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Är lite nyfiken på unifi express då den ligger hyfsat till prismässigt samt verkar ha helt ok prestanda. Kommer att använda den som router samt trådlös AP, men behöver även komplettera med ytterligare en AP på nedervåningen för att förbättra täckningen där samt mot trädgården. Där har jag sedan innan funderat på någon av tefat-modellerna, och då ansluta denna trådat via PoE switch. Jag vill absolut inte använda mig av mesh. Är det någon som vet om express stödjer utökning av trådlöst nätverk på detta sätt? De exemplen som finns på deras hemsida visar bara utökning via mesh.

Du kan ansluta via kabel. Kontrollern i UniFi-Express kommer hantera det som vanligt.

Flaggar bara att så länge du håller dig under 5 enheter inklusive express så är det helt duglig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag börjar fan få svårt att hålla isär deras produkter… 🤣 känns som att de släpper så mycket som gör typ likande/samma saker till typ samma prestanda.. eller så läser jag bara inte så noga då min Dream Machine inte ska bytas ut än 🤣

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!