Pass/Nationellt ID för att kunna använda Internetbanken

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att körkort inte duger som legitimation?
Varför ska jag behöva skaffa ett till ID kort?

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Dumheter. Man kan inte utgå från att alla användare alltid läser, kommer ihåg, och följer alla instruktioner. Är hanteringen onödigt krånglig eller icke-intuitiv, så att många gör fel, så är det designen som är felaktig - inte användarna.

Intuitivt borde det till exempel inte vara ett problem att gå till sin banks hemsida och logga in där - oavsett om någon bett dig göra det eller inte.
Att det kan vara ett problem att göra så med BankID är ett säkerhetsproblem, och ett grundläggande designfel på BankID.

Att inte logga in på någon annas begäran är varken svårt att komma ihåg eller icke-intuitivt, om man tycker det ska man kanske ha en god man eller liknande. Bara för att man kan skaffa tjänsten så betyder det inte att man är kapabel att använda den. Därför som vi måste ha instruktioner på schampoflaskor.

Det är fortfarande individen ansvaret ligger på, något som varken gör tjänsten osäker eller feldesignad.

Skrivet av Goedendag:

Seriösa aktörer utformar säkra system med hänsyn till den mänskliga faktorn.

Nämn ett enda sådant säkert system.

Skrivet av metalmac:

Hur kommer det sig att körkort inte duger som legitimation?
Varför ska jag behöva skaffa ett till ID kort?

Eftersom körkort saknar NFC-chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det existerar redan genom att du måste ha ett pass/id eller besöka ett fysiskt bankkontor

Det är väl det tråden handlar om?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av metalmac:

Hur kommer det sig att körkort inte duger som legitimation?
Varför ska jag behöva skaffa ett till ID kort?

Körkort utfärdas utan kontroll av att bild eller namnteckning tillhör innehavaren, till att börja med. Det duger inte till att styrka sin identitet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är väl det tråden handlar om?

Nej, detta handlar om att du KAN komma att behöva identifiera dig när du väl redan är inloggad och skall utföra olika ärenden genom att blippa telefonen mot pass/nationellt id. Och när de skriver "kan" är jag tämligen säker på att det inom kort blir ett extra steg utöver att du godkänner med bank-id... att du även identifierar dig varje gång med pass/nationellt id för att utföra olika ärenden inuti internetbanken.

Så detta har inget med bank-id att göra, utan att du i Internetbanken skall identifiera dig mot banken digitalt med pass/nationellt id för att utföra/fortsätta utföra ärenden.

Exempel: du vill föra över 5000:- till ett bankkonto, du signerar med bank-id... utöver detta skall du även identifiera att du är du genom att identifiera dig mot banken genom att blippa ditt pass/nationellt id. Eller KAN komma att behöva göra det enligt deras utskick.

Edit: klistrar in den del jag fick från banken som fanns med i min första post:
"Nu kan du behöva bekräfta din identitet oftare med ett pass eller nationellt ID kort när du gör olika ärenden i Internetbanken eller appen. Detta görs för att stärka skyddet mot bedrägerier".

"Kom ihåg att ha ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort utgivet av polisen eftersom du kan behöva göra en digital ID-kontroll."

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Jag har inte NFC på min telefon, och den är mindre än 10 år gammal.
Hittills har jag lyckligtvis inte haft något som helst behov av NFC, men det verkar ju ändra sig nu.

Får man fråga vad för telefon du har? För NFC har funnit i mer än 10 år och många telefoner för 10 hade NFC redan då

Skrivet av metalmac:

Hur kommer det sig att körkort inte duger som legitimation?
Varför ska jag behöva skaffa ett till ID kort?

Körkort har ingen NFC chip och går så ledes inte att "blippa" det mot mobilen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Får man fråga vad för telefon du har? För NFC har funnit i mer än 10 år och många telefoner för 10 hade NFC redan då

Jag har en Motorola, Moto G7 Power.
Jag var väl medveten om att den inte hade NFC redan när jag köpte den, men då fanns det ingenting jag ville använda NFC till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Jag har en Motorola, Moto G7 Power.
Jag var väl medveten om att den inte hade NFC redan när jag köpte den, men då fanns det ingenting jag ville använda NFC till.

Ah, ok. Dock så är den där inte 10 år gammal, då den har Android 9. Jag har också en telefon utan NFC, en Xiaomi Redmi Note 5. Kollade min banks hemsida, ingen info om att behöva pass/id kort för att kunna använda internetbanken

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frogly:

Att inte logga in på någon annas begäran är varken svårt att komma ihåg eller icke-intuitivt, om man tycker det ska man kanske ha en god man eller liknande. Bara för att man kan skaffa tjänsten så betyder det inte att man är kapabel att använda den. Därför som vi måste ha instruktioner på schampoflaskor.

Det är fortfarande individen ansvaret ligger på, något som varken gör tjänsten osäker eller feldesignad.

Nämn ett enda sådant säkert system.

Eftersom körkort saknar NFC-chip.

Bara lägga till NFC chipp i nya, utfärdade körkort så är problemet löst? Förstår inte varför man ska krångla till det..

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Bara lägga till NFC chipp i nya, utfärdade körkort så är problemet löst? Förstår inte varför man ska krångla till det..

Den frågan får du ta med regeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Någon som vet om utländska pass godkänns eller bara de som utfärdats av Svenska Polismyndigheten?

Bara pass och nationellt id-kort utfärdat av svenska Polisen.

Om banken kräver verifiering av utländsk medborgare får de söka sig till bankkontor, det har redan varit upp i hos DO (ICA Banken) och det är inte diskriminering av ICA Banken att i praktiken kräva svenskt medborgarskap, eftersom de bara kan använda funktionen digital id-kontroll för att verifiera sina kunder. Var uppe i DO för någon som inte kunde fixa bankid via ICA Banken klagade.

Skrivet av Erik_T:

Bara svenska pass, så alla som inte är svenska medborgare men bosatta i Sverige kommer att få problem, då de inte kan skaffa svenskt pass eller nationellt id-kort.

De får vända sig till banken se ovan.

Banktjänsterna i sig kan även användas med kod/QR-dosa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah, ok. Dock så är den där inte 10 år gammal, då den har Android 9. Jag har också en telefon utan NFC, en Xiaomi Redmi Note 5. Kollade min banks hemsida, ingen info om att behöva pass/id kort för att kunna använda internetbanken

även bankid-appen kan kräva det själv när man vill registrera (eller förnya) det numera, så på ett eller annat sätt kan det behövas ändå

jag är inte alls glad över denna utveckling heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah, ok. Dock så är den där inte 10 år gammal, då den har Android 9. Jag har också en telefon utan NFC, en Xiaomi Redmi Note 5. Kollade min banks hemsida, ingen info om att behöva pass/id kort för att kunna använda internetbanken

Den släpptes 2019. Så 5 år gammal modell. Och det är nog inte den enda halv-moderna telefonen som inte har NFC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Får man fråga vad för telefon du har? För NFC har funnit i mer än 10 år och många telefoner för 10 hade NFC redan då
Körkort har ingen NFC chip och går så ledes inte att "blippa" det mot mobilen

Kanske bankerna skulle ta och bekosta nya ID till alla kunder då kanske?

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

även bankid-appen kan kräva det själv när man vill registrera (eller förnya) det numera, så på ett eller annat sätt kan det behövas ändå

Det vet jag när det gäller att aktivera bank-id appen, men det var inte det vi pratade om här

Skrivet av Erik_T:

Den släpptes 2019. Så 5 år gammal modell. Och det är nog inte den enda halv-moderna telefonen som inte har NFC.

Jag skulle nog säga att i Sverige är det nog inte så många telefoner som officiellt är släppta i Sverige utan NFC. Min Redmi Note 5 är inte släppt i Sverige officiellt. Jag köpte en Moto G54 5G och den säljs både med NFC och utan. I Sverige säljs den versionen som har NFC. När en telefon släpps i versioner med både NFC och inte NFC så brukar den med NFC säljas i Sverige nu för tiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjel8:

Hur tänker de öka säkerheten med hjälp av ett pass eller ett nationellt id?

Det finns en hel del annat bankerna skulle kunna göra också. En (virrig gammal) mamma till en granne på gatan blev utsatt för ett bedrägeri för ett par månader sen. Det jag reagerade på då var att hon fick skicka sitt maximala swishbelopp åtta gånger i rad under en kort stund till olika mobilnummer. Hur kan en bank (Swedbank, får jag skriva det?) inte stoppa ett så misstänkt användarbeteende?

Svärfar skulle köpa en bil och blev spärrad direkt av Swedbank så han blev tvungen att ringa dom. Då frågade dom om bilen han skulle swisha för verkligen fans osv, så där fungerade deras system direkt (Vilket blev jobbigt när man blir spärrad när man ska köpa en bil) Det dom spärrade på då var att det bara stod "Bil" i meddelandet. Så dom har ju vissa algoritmer som kollar allt och om dom inte såg något konstigt så spärrades det inte.

Det är dock sjukt det som du beskriver och det borde ha snappats upp rätt så fort, med tanke på att svärfars spärrades direkt, dvs alla konton frös på sekunden och han blev tvungen att ringa banken för att få igång det igen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Svärfar skulle köpa en bil och blev spärrad direkt av Swedbank så han blev tvungen att ringa dom. Då frågade dom om bilen han skulle swisha för verkligen fans osv, så där fungerade deras system direkt (Vilket blev jobbigt när man blir spärrad när man ska köpa en bil) Det dom spärrade på då var att det bara stod "Bil" i meddelandet. Så dom har ju vissa algoritmer som kollar allt och om dom inte såg något konstigt så spärrades det inte.

Det är dock sjukt det som du beskriver och det borde ha snappats upp rätt så fort, med tanke på att svärfars spärrades direkt, dvs alla konton frös på sekunden och han blev tvungen att ringa banken för att få igång det igen.

jag tycker att det är rimligt att större köp/summor pengar som för en bil är svårare att göra, är inte direkt något man gör varje dag ifall man inte arbetar med det och då har man företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

jag tycker att det är rimligt att större köp/summor pengar som för en bil är svårare att göra, är inte direkt något man gör varje dag ifall man inte arbetar med det och då har man företag.

Absolut, men det var inte summan som reagerade på, den var bara 35k utan deras algoritmer fångade upp att meddelandet bara var "Bil"

När han då blev tvungen att ringa till banken så ville dom verifiera att det faktiskt fanns en bil att köpa, summan var inget som fastnade hos dom utan just meddelandet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Absolut, men det var inte summan som reagerade på, den var bara 35k utan deras algoritmer fångade upp att meddelandet bara var "Bil"

När han då blev tvungen att ringa till banken så ville dom verifiera att det faktiskt fanns en bil att köpa, summan var inget som fastnade hos dom utan just meddelandet.

aha okej, ja det var nytt då. Det jag kommer att tänka på är: de flesta liknande fall man får höra om handlar bara om swish, men för bedragare är det ju lika smidigt och t.o.m smidigare med banköverföringar? Och där är det mindre troligt att banken blockerar

Jag förstår inte detta riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jo men max belopp sätts ju för en anledning. Men det låter konstigt, då swish maxbelopp fungerar korrekt för mig (via swedbank) som det ska?

Jag tror helt enkelt inte på historien men är det sant så är det klart ett problem hos banken. Maxbeloppet är ju per vecka, inte per swish.

Jag litar helt på den där killen (han är revisor ), men har fått det i andra hand så det kan ju vara jag som fått nåt om bakfoten också.

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Bara lägga till NFC chipp i nya, utfärdade körkort så är problemet löst? Förstår inte varför man ska krångla till det..

bara nfc i körkortet kommer inte räcka.

Pass och ID kort har ett certifikat som är utfärdat av 3de part. Detta är bara giltigt max 5 år.

Allt handlar om olika nivåer av identifikation - körkortet uppfyller inte samma nivå som pass/idkort utfärdade i dag.
Det är inte nått banken hittat på utan EU och myndigheter i hela europa.

Biometri är också en sak som lagras - fingeravtyck och foto.

Uppgifterna på kortet/passet är krypterade och skyddas av koden som finns i pass/id men har du en app till telefonen så kan du scanna den koden och läsa ut innehållet i pass/körkort.

Att körkort är ju bara "okej" i sverige i vissa situationer. Det finns flera scenarion där körkort inte är giltig ID handling. att bara sitta på en ID handling hemma (körkort) är katastrofalt dålig framförhållning. Blir ganska jobbigt också om du tappar bort körkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Att körkort är ju bara "okej" i sverige i vissa situationer. Det finns flera scenarion där körkort inte är giltig ID handling.

Vilka scenarier skulle det vara? Här i Sverige alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det är inte för lätt, det finns för många idioter.

Skrivet av Frogly:

När man skaffar BankID så står det klart och tydligt hur man ska hantera tjänsten säkert. Att det finns personer därute som väljer att inte följa informationen som ges gör det inte till ett säkerhetsproblem eller en osäker tjänst.

Att bli lurad på hela sin besparing är inte ett "val" utan kommer med en naturlig kognitiv försämring med åldern. Jag ser fram emot den dag när ni för första gången glömmer varorna i mataffärens kassa. Det behövs med ökande ålder allt mindre för att distrahera hjärnan från det viktiga till något trevligt; som ett samtal eller ett vackert ansikte. En stressad miljö kan också påverka så jag antar att småbarnsföräldrar kan ha många situationer att berätta om. (Vet en äldre fem-barns far som i ett centrum räknade 1-2-3-4!
Den femte hittades sovandes i bilen!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vilka scenarier skulle det vara? Här i Sverige alltså.

Körkortet är ointressant, allt detta gäller också en utländsk person bosatt i Sverige med Skatteverkets id-kort, det id-kort utfärdas av staten och tillsammans med kortläsare är det även en e-legitimation.

Det är helt upp till banken.

Permalänk
Medlem

Bra tycker jag.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bara pass och nationellt id-kort utfärdat av svenska Polisen.

Om banken kräver verifiering av utländsk medborgare får de söka sig till bankkontor, det har redan varit upp i hos DO (ICA Banken) och det är inte diskriminering av ICA Banken att i praktiken kräva svenskt medborgarskap, eftersom de bara kan använda funktionen digital id-kontroll för att verifiera sina kunder. Var uppe i DO för någon som inte kunde fixa bankid via ICA Banken klagade.

De får vända sig till banken se ovan.

Banktjänsterna i sig kan även användas med kod/QR-dosa.

Nu är det inte att införskaffa bank-id detta gäller, utan att det kan "poppa upp" när du skall utföra bankärenden i internetbanken/appen, dvs du kan inte besöka ett bankkontor för att identifiera dig såvida du inte planerar att utföra ALLA dina bankärenden och väljer att ha tidsbokning fysiskt hos banken medan du utför dem VARJE gång, det är inte en möjlig situation för vare sig individ eller bankerna.

Detta exkluderar i stort sett alla som inte är svenska medborgare från att använda sig av en Internetbank/app. Och vi andra "tvingas" då att alla ha med hos ännu ett värdebevis eller enbart utföra ärenden i internetbanken/appen som är planerade där vi har ett pass/nationellt id till hands OM vi nu plötsligt måste verifiera oss mot banken medan vi utför ärenden.

Hur detta skall "motverka" bedrägerier ser jag inte med tanke på att du måste besöka ett fysiskt bankkontor fysiskt för att identifiera dig eller använda pass/nationellt id för att införskaffa ett nytt bank-id redan som det är. Att banken utöver detta plötsligt kan kräva en identifiering medan du skall utföra ärenden när du redan är inloggad "ger ju inget extra skydd", då om du blir bedragen enkelt blippar ditt pass/nationellt ID för att utföra just det ärendet ändå.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Tjena! Inte svensk medborgare och ser fram emot å bråka med min bank om hur jag ska blippa mitt icke existerande pass/nationellt id kort .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nu är det inte att införskaffa bank-id detta gäller, utan att det kan "poppa upp" när du skall utföra bankärenden i internetbanken/appen, dvs du kan inte besöka ett bankkontor för att identifiera dig såvida du inte planerar att utföra ALLA dina bankärenden och väljer att ha tidsbokning fysiskt hos banken medan du utför dem VARJE gång, det är inte en möjlig situation för vare sig individ eller bankerna.

Detta exkluderar i stort sett alla som inte är svenska medborgare från att använda sig av en Internetbank/app. Och vi andra "tvingas" då att alla ha med hos ännu ett värdebevis eller enbart utföra ärenden i internetbanken/appen som är planerade där vi har ett pass/nationellt id till hands OM vi nu plötsligt måste verifiera oss mot banken medan vi utför ärenden.

Hur detta skall "motverka" bedrägerier ser jag inte med tanke på att du måste besöka ett fysiskt bankkontor fysiskt för att identifiera dig eller använda pass/nationellt id för att införskaffa ett nytt bank-id redan som det är. Att banken utöver detta plötsligt kan kräva en identifiering medan du skall utföra ärenden när du redan är inloggad "ger ju inget extra skydd", då om du blir bedragen enkelt blippar ditt pass/nationellt ID för att utföra just det ärendet ändå.

Att en bedragare får tillgång till någons konto är inte ovanligt med tanke på alla bedrägerier, men att samma bedragare samtidigt har tillgång till personens ID-kort är det inte. Därför som detta kommer motverka denna typ av bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frogly:

Att en bedragare får tillgång till någons konto är inte ovanligt med tanke på alla bedrägerier, men att samma bedragare samtidigt har tillgång till personens ID-kort är det inte. Därför som detta kommer motverka denna typ av bedrägeri.

Inte direkt nej med tanke på att det infördes för ett tag sedan att du är tvungen att besöka ett bankkontor fysiskt eller använda ditt pass/nationellt id för att införskaffa ett nytt bank-id på en ny enhet. Det infördes för att motverka denna typ av bedrägeri.

Att man lägger till detta är som kaka på kaka och tillför ingen säkerhet utöver det ovan nämnda, men exkluderar samtliga som inte är svenska medborgare från att använda internetbank/app, samt kräver att du även alltid har med dig ännu ett värdebevis såvida du inte enbart tänker utföra planerade bankärenden där du har ett pass/nationellt ID till hands.

Edit:
Att du t ex måste ha med dig ditt värdebevis skulle jag påstå ÖKAR risken markant för att obehöriga kommer över ditt pass/nationellt id och på så vis kan kan skapa ett bank-id på sin enhet med dina värdehandlingar.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nu är det inte att införskaffa bank-id detta gäller, utan att det kan "poppa upp" när du skall utföra bankärenden i internetbanken/appen, dvs du kan inte besöka ett bankkontor för att identifiera dig såvida du inte planerar att utföra ALLA dina bankärenden och väljer att ha tidsbokning fysiskt hos banken medan du utför dem VARJE gång, det är inte en möjlig situation för vare sig individ eller bankerna.

Detta exkluderar i stort sett alla som inte är svenska medborgare från att använda sig av en Internetbank/app. Och vi andra "tvingas" då att alla ha med hos ännu ett värdebevis eller enbart utföra ärenden i internetbanken/appen som är planerade där vi har ett pass/nationellt id till hands OM vi nu plötsligt måste verifiera oss mot banken medan vi utför ärenden.

Hur detta skall "motverka" bedrägerier ser jag inte med tanke på att du måste besöka ett fysiskt bankkontor fysiskt för att identifiera dig eller använda pass/nationellt id för att införskaffa ett nytt bank-id redan som det är. Att banken utöver detta plötsligt kan kräva en identifiering medan du skall utföra ärenden när du redan är inloggad "ger ju inget extra skydd", då om du blir bedragen enkelt blippar ditt pass/nationellt ID för att utföra just det ärendet ändå.

Nej, det är samma funktion (digital id-kontroll) och upp till banken.

Du kommer fortfarande kunna göra bankärenden med kod/QR-dosa som jag sade tidigare. Swish och annat som kräver bankid får du glömma innan du fått hjälp av banken, så visst motverkar det missbruk. Det betyder inte att någon utan svenskt pass/nationellt id-kort behöver besöka banken varje gång de ska använda Swish. Digital id-kontroll sker inte vid varje signering.