Paketlösning för att övervaka sommarstugan (temp, kamera)

Permalänk

Paketlösning för att övervaka sommarstugan (temp, kamera)

Jag planerar att instllera lite smarta prylar i sommarsugan och kan inget om detta, hoppas att någon på forumet kan föreslå en paketlösning.

Primärt vill jag övervaka temperatur ute och inne, slå på och av vissa utag samt att ha en kamera. I framtiden finns brandlarm och ev styrning av värmepump.

Jag vill kunna övervaka och styra enheterna fån en APP och minimera användandet av olika molntjänster.

Termometer/Hygrometer krav:
* Funktion: Temeratur och Luftfuktighet
* Temperaturomfong: -30 - + 30 C
* Trådlöst avstånd: 15 m
* Uppdaterings freqvens: 1 min
* Drifttid: 12 månader
* Prisnivå: < 500 Kr

Önskvärt (ej krav)
* Uppladningsbara batterier
* Externspänningsmatning
* Display
* Extern probe

Kamera krav:
* Funktion: Utomhus (dag/natt)
* Trådlöst avstånd: 30 meter
* Inget krav på abonnemang
* Möjlighet at se live video via telefon
* Temperatur: -30 - +40 C
* Drifttid: 12 månader
* Prisnivå: < 1200 Kr

Önskvärt (ej krav)
* Uppladningsbara batterier
* Externspänningsmatning

220V Utag krav:
* Funktion: Utomhus
* Trådlöst avstånd: 30 meter
* Effekt: 2000 W (10A)
* Temperatur: -30 - +40 C
* Prisnivå: < 400 Kr

Önskvärt (ej krav)
* Logga effekt

Permalänk

När du säger drifttid 12 månader menar du då batteridrift eller hur länge åt gången du kommer köra dem i ett sträck?

12 mån drifttid på endast batteri kan nog bli lite kämpig om du inte kan typ fylla en större bod med batterier.

En generic wifi kamera drar ju generellt några hundra mA typ så kapasiteten hos t.ex ett normalstort bilbatteri 75Ah så skulle den i runda slängar dra ur ett batteri på typ ett dygn eller mindre om det inte underhållsladdas på hela perioden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

När du säger drifttid 12 månader menar du då batteridrift eller hur länge åt gången du kommer köra dem i ett sträck?

12 mån drifttid på endast batteri kan nog bli lite kämpig om du inte kan typ fylla en större bod med batterier.

En generic wifi kamera drar ju generellt några hundra mA typ så kapasiteten hos t.ex ett normalstort bilbatteri 75Ah så skulle den i runda slängar dra ur ett batteri på typ ett dygn eller mindre om det inte underhållsladdas på hela perioden.

Edit: ja räknar som ett arsle.. Blir nog närmre 6-12mån på ett bilbatteri typ.

Vände räkningen baklänges i huvet.

Det är iofs lite skillnad på en generic wifi-kamera som du beskriver som alltid är igång och en batteridriven övervakningskamera, där man kanske har en enklare rörelsedetektor som startar kameran endast vid rörelse för att spara batteri.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det är iofs lite skillnad på en generic wifi-kamera som du beskriver som alltid är igång och en batteridriven övervakningskamera, där man kanske har en enklare rörelsedetektor som startar kameran endast vid rörelse för att spara batteri.

Jag räknade på att en generic wifi övervakningskamera drog ca 300mA.

Men ja men säg att du kan nog dryga ut tiden om du kan göra att den drar nära noll om den bara går igång on demand.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag tror att du i längden kommer undan billigare med att köpa en "billig" hemautomations HUB och ansluta till den:
* Termometer/Hygrometer
* 220V Utag

Kameran kan visas hemautomations HUB:ar hantera också (HA kan bland annat).

Saken är den att om din budget är ca 2500 kr så kommer detta antingen inte vara möjligt, eller vara spretigt med en app för varje sak och låg "kinakvalite" på sakerna.

Termometer/Hygrometer
Jag har inte sett några enheter som har båda som jag skulle köpa.
Dvs du köper en termometer som förmodligen har luftfuktighet och lufttryck också.
Vatten sensor som du placerar där det kan läcka, under varmvatten beredare, under diskbänken, i toaletten när du stängt för vintern osv - du har mao mer än en vatten sensor.

Uttaget som du har utomhus som vi vill logga effekt (tror du menar mäta förbrukning), detta ska samlas in också.
De uttag jag känner till är sådan som man kopplar till en hemautomations HUB och att den samlar in datan, och också ger möjlighet att styra på/av.

Kameran, jag antar att du skriver batteri för att du inte har något eluttag där du vill att den ska finnas?
Batteri är ett gissel. Låter smidig men samtidigt så behöver det ju laddas, bytas till ett laddat batteri.

Bor du en bit från stugan så vill du ju inte tvingas åka dit och stanna tills batteriet är laddat (timmar) om det inte var planen.
Att åka dit flera gånger för att sätta batteri på laddning och stoppa i det dagen efter känns inte heller som en lösning.
Alternativet är ju att ha flera batterier så att att kan vara fulladdat hela tiden medans det andra används.

Samtidigt så vet du ju inte hur mycket batteriet används, det kanske är så pass mycket aktivitet att du behöver byta vart X vecka istället för vart X månad.

Så rekommendationen är att ha kamera med fast ström.
Här hade jag valt en kabel ansluten kamera och matat den med ström via en POE adapter.
(Vet du att du kommer ha flera kameror i framtiden så kan det bli billigare att köpa en billig POE switch istället för adapter till kamerorna).

Sedan så ska du ju spela in från kameran också, i detta scenario hade jag valt en kamera med SD kort så att det går att spela in till det. Behöver du säkerheten att inspelat material ska finnas även om de stjäl kameran och utrustningen i stugan så behöver du någon molninspelning - men tolkar det som att du inte vill ha en massa månadskostnader...

Lyckas du få till det med din budget så hade jag varit intresserad av att veta vilka produkter du använder, jag kan tyvärr inte ge några rekommendationer.

Vill du gå hemautomations spåret så kan jag och andra säkert ge dig tips på vilka produkter som det vore smart att starta med.
Dock kommer budget att bli över 5000 kr om jag bara räknar ihop så snabbt i huvvet (Hemaautomations HUB, kamera, kontakt, termometer och vatten sensor - eller flera av dessa två).

Du kan också börja smått.
Köp en POE kamera och koppla till ditt bredband i stugan.
Välj en vart tillverkare har en gratis app och molnlösning så att du kommer åt kameran (HikVison hade en sådan sist jag kollade)

Om du kan tänka dig att inte ha ett "öppet" system kolla på https://www.netatmo.com/en-eu/smart-home de har väderstation (temperatur), termostater till dina element (vattenburna) och kameror. De skriver att inte är några månadskostnader, men det finns säkert funktioner som de kommer vilja sälja på dig så gör din research...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att undersöka om Shellys utbud täcker dina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novisen i norr:

Jag planerar att instllera lite smarta prylar i sommarsugan och kan inget om detta, hoppas att någon på forumet kan föreslå en paketlösning.

Primärt vill jag övervaka temperatur ute och inne, slå på och av vissa utag samt att ha en kamera. I framtiden finns brandlarm och ev styrning av värmepump.

Jag vill kunna övervaka och styra enheterna fån en APP och minimera användandet av olika molntjänster.

Termometer/Hygrometer krav:
* Funktion: Temeratur och Luftfuktighet
* Temperaturomfong: -30 - + 30 C
* Trådlöst avstånd: 15 m
* Uppdaterings freqvens: 1 min
* Drifttid: 12 månader
* Prisnivå: < 500 Kr

Önskvärt (ej krav)
* Uppladningsbara batterier
* Externspänningsmatning
* Display
* Extern probe

Kamera krav:
* Funktion: Utomhus (dag/natt)
* Trådlöst avstånd: 30 meter
* Inget krav på abonnemang
* Möjlighet at se live video via telefon
* Temperatur: -30 - +40 C
* Drifttid: 12 månader
* Prisnivå: < 1200 Kr

Önskvärt (ej krav)
* Uppladningsbara batterier
* Externspänningsmatning

220V Utag krav:
* Funktion: Utomhus
* Trådlöst avstånd: 30 meter
* Effekt: 2000 W (10A)
* Temperatur: -30 - +40 C
* Prisnivå: < 400 Kr

Önskvärt (ej krav)
* Logga effekt

kameror kolla på imou med minnes kort, dvs inget krav på abonnemang, nackdelen är ju att du kommer få en hel del falsklarm då den kommer rapportera all rörelse. tex https://www.dustinhome.se/product/5011294581/cell-2-overvakni...

annars har du reolink (hatar dock dom själv men dom funkar i nedan app)
Reolink Argus 3 Pro den har laddbart batteri och du kan koppla den mot en solpanel så du slipper ladda batteriet.
inget krav på abonnemang du får 7 dagar gratis molnlagring med 1 kamera och du kan spara till minneskort lokalt.

när det gäller styrningen av uttag, kommer du köra motor last på det? (dvs högtryck,lövblås osv) ska du köra det kommer utbudet minska drastiskt och priset ökar markant då du kommer behöva ha en kontroller. ska du inte göra det gå på shelly wifi sortiment så slipper du kostnaden för en extra hubb. (du ska ju inte ha så många enheter) är det så att du vill ha alla uttag i en och samma app, använd appen "home habit" då får du in båda shelly och raolink (imou funkar med rtsp men då får du öppna portar)

mätning av fukt och temp, kolla på shelly https://www.proshop.se/Smarta-Hem/Shelly-Plus-HT/3102670?gad_...
eller https://www.styrahem.se/p/577?gad_source=1

Personligen skulle jag dock köpt en "green" och sedan anslutit sakerna till den för att slippa använda shelly och kamerans moln tjänster) https://www.m.nu/styrenheter-z-wave/home-assistant-green
fördelen är ju att du kan lägga till många fler funktioner med den typen av hubb, och du kan då välja imou kameran i stället då den går att anslut lokalt till HA (home assistant). (personligen gillar jag som sagt inte reolink)

Personligen tycker jag dock du ska fundera på kameran 1 gång till, tex dahuas 3/1 kamera kostar ca 1900kr men du kommer slippa falsklarm och du får funktioner som siren och blixtljus och en väldigt mycket bättre kamera. nackdelen är att den drivs med PoE eller 12v. tänk även på att dom flesta batteri kameror ger bara 10-15bilder/sekunden dvs risken är att du inte kommer kunna identifiera någon som rör sig.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hade liknande funderingar för nått år sedan.
Det slutade med 2 olika lösningar, där jag kör Telldus för att kunna läsa av temperatur, samt att jag även kan slå igång vissa eluttag dock bara inomhus. För att få upp värmen lite snabbare. Nu har jag ingen värmepump som går att styra så därför har jag inte haft det behovet.

Sedan kör jag TP-Link Tapo c310 som jag tycker funkar riktigt bra faktiskt, kör samtliga utomhus, och var enkla att sätta upp.
Och bra pris var det på dem också.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC