Mac Mini M2 och gammal iMac

Permalänk
Medlem

Mac Mini M2 och gammal iMac

Hej!

Har en gamma iMac (late 2012, Catalina 10.15.7) och en sprillans lite M2 Mini. Har fått veta att de - enligt apple - inte går att koppla ihop så man kan använda gamla skärmen, men är det nån som lyckats ändå? Eller är det helt kört?

Om inte annat, tips på en prisvärd 24/27” skärm med kamera? Inte för spel eller avancerad bildredigering.

Tack på förhand 🙏

Permalänk
Medlem

Med tanke på att skärmen på den gamla iMacen bara är 1440p så är det nog inte möjligt att använda den som extern skärm åt en annan dator nej. Vill minnas att den funktionen inte kom förrän generationen efter när iMac fick skärm med Retina-upplösning.

Om kamera inbyggd är ett absolut krav lär du få betala väldigt mycket mer i onödan. Skaffa ett fäste till iPhonen du antagligen har och kör Continuity Camera istället.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Du kan inte ansluta över Target Display Mode med de två datorerna. Mayhem SWE har lite fel. iMac 2012 har stöd för Target Display Mode, så på den ändan är det inget som hindrar dig. Men din M2 Mac Mini har inte stöd för det.

Det är en väldigt besvärlig funktion att nyttja oavsett. Först hade du behövt nedgradera OS på din iMac, du behöver köra MacOS High Sierra eller tidigare. Efter det kan den ta emot en Target Display Mode signal.

Problemet är att Apple tog bort funktionen för att projicera TDM i Big Sur så du behöver ha högst Catalina och det har din Mac Mini inte stöd för.

Det är nog inget att vara ledsen över, TDM låter nog mycket bättre än vad det är i praktiken. Det verkar väldigt styltigt och bökigt, blir en ganska energitörstig skärm med då den kommer köra MacOS i bakgrunden.

Det är nog lite klurigt att hitta en skärm med inbyggd webkamera. De finns men det stryper utbudet dramatiskt. Jag hade rekommenderat valfri 1440P 27" skärm med IPS panel. Det är ganska ovanligt med usla skärmar idag från de större kedjorna så matchar den bara de tre specarna lär du få något hyffsat om du bara vill kunna ha en användbar skärm. Sedan köper du en separat kamera, de har nästan alltid en liten fot för att montera den på skärmens topp.

Permalänk
Medlem

Tack för båda svaren. Som jag misstänkte
Då blir det en ny skärm (tips mottages tacksamt: prisvärt och med kamera).

iMacen blir nog försökskanin för linux. Crashed and burned på nittiotalet, men vad gör det?! Är bara grundlat nu, men det kan ju ändras.

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av amini:

Tack för båda svaren. Som jag misstänkte
Då blir det en ny skärm (tips mottages tacksamt: prisvärt och med kamera).

iMacen blir nog försökskanin för linux. Crashed and burned på nittiotalet, men vad gör det?! Är bara grundlat nu, men det kan ju ändras.

Trevlig helg!

Thunderbolt Display? Prisvärd, inbyggd kamera och ändå en helt ok skärm fortfarande. Går för runt 1500-2000kr när jag kollade runt för någon månad sedan.