Tysk polis beslagtar över 20 miljarder kronor i Bitcoin

Permalänk
Melding Plague

Tysk polis beslagtar över 20 miljarder kronor i Bitcoin

Polisen konfiskerade 50 000 Bitcoins i samband med utredningen av en piratsajt – det största beloppet som beslagtagits.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får tyska staten behålla dessa eller vart hamnar de?

Blir ett ganska bra tillskott som skulle märks i den svenska statskassan exempel

Permalänk
Medlem

Dålig OpSec om polisen kan konfiskera dem

Skrivet av Triton242:

Får tyska staten behålla dessa eller vart hamnar de ?

Säkert olika i olika länder, i vissa auktioneras de ut.

Permalänk
Avstängd

fyfan vad sjukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Dålig OpSec och polisen kan konfiskera dem

Säkert olika i olika länder, i vissa auktioneras de ut.

Eller så får de köpa munkar för allt

Permalänk
Medlem

Så de har lagt elva år av resurser för att jaga rätt på dessa människor eller var de slump/tillfällighet att de haffades?

Är nog sjukt partisk här, men med tanke på "allvarligare" brott som läggs ner mycket tidigare säger min mage mig låt de löpa.. de slog systemet fair and square.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

Så de har lagt elva år av resurser för att jaga rätt på dessa människor eller var de slump/tillfällighet att de haffades?

Är nog sjukt partisk här, men med tanke på "allvarligare" brott som läggs ner mycket tidigare säger min mage mig låt de löpa.. de slog systemet fair and square.

Som vanligt när det gäller musik- och filmindustrin så lär det vara politisk påtryckning från andra sidan atlanten.

Permalänk

Vad är det för sajt som har så mycket bitcoins? Piratsajter brukar väl inte ha så mycket inkomster, mer än reklam i vissa fall?

Permalänk
Medlem

Hade redan vid 1 miljard sålt av och levt ett nytt liv i annat namn/land.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad är det för sajt som har så mycket bitcoins? Piratsajter brukar väl inte ha så mycket inkomster, mer än reklam i vissa fall?

Om du läser artikeln så förklaras det hur det kan vara så många.

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett bevis på vad kryptovaluta används till.
Inget värdeskapande nytta utan endast skumrask.
Visst det går att tjäna pengar men det kanske är bäst att sådant här regleras jag vet inte.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Fake News? Bitcoin används väl inte av kriminella? Det är ju en snäll riktig valuta som ska stå upp mot de skurkaktiga FIAT-valutorna och deras Centralbanker...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fake News? Bitcoin används väl inte av kriminella? Det är ju en snäll riktig valuta som ska stå upp mot de skurkaktiga FIAT-valutorna och deras Centralbanker...

ingen som säger det? alla vet om att krypto varit kriminellas go-to valuta, inte minst de senaste åren då det finns hårdare kontroll över vanliga valutor och valutaväxlingar. Däremot har det gång på gång också visats inte vara så säkert och "ospårbart" som folk tidigare påstod.

Permalänk
Medlem

Jösses, där har de ju hittat sitt budgetunderskott som kan finansiera Intels fabriker 😆

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Om de inte vet vad de ska göra med det så tar jag gladeligen emot det.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

Så de har lagt elva år av resurser för att jaga rätt på dessa människor eller var de slump/tillfällighet att de haffades?

Är nog sjukt partisk här, men med tanke på "allvarligare" brott som läggs ner mycket tidigare säger min mage mig låt de löpa.. de slog systemet fair and square.

"Information wants to be free" och allt det där, men det här handlar inte om folk som kopierat filmer eller delat något via bittorrent, det här handlar om folk som har tjänat ordentligt på piratkopiering. De skall låsas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

ingen som säger det? alla vet om att krypto varit kriminellas go-to valuta, inte minst de senaste åren då det finns hårdare kontroll över vanliga valutor och valutaväxlingar. Däremot har det gång på gång också visats inte vara så säkert och "ospårbart" som folk tidigare påstod.

Jag har bara hört bra saker om kryptovalutor. Varför skulle kriminella använda det? Om de gjorde det så skulle det ju inte vara en bra sak längre, men folk säger att det är bra, så då utesluter det ju att kriminella använder det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ytterligare ett bevis på vad kryptovaluta används till.
Inget värdeskapande nytta utan endast skumrask.
Visst det går att tjäna pengar men det kanske är bäst att sådant här regleras jag vet inte.

Du kan byta ut "kryptovaluta" mot "papperssedlar" eller "dollar" och fortfarande påvisa precis samma sak.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ozzed:

Jag har bara hört bra saker om kryptovalutor. Varför skulle kriminella använda det? Om de gjorde det så skulle det ju inte vara en bra sak längre, men folk säger att det är bra, så då utesluter det ju att kriminella använder det.

Du är ju bara butthurt för att du inte kunde köpa grafikkort billigt under cryptoboomen, att du flera år senare fortfarande orkar spy galla över krypto är ändå imponerande.

Med din logik ska vi stänga ner alla vägar för att kriminella kan köra på dom, kasta alla kontanter åt skogen för att kriminella kan handla med dom, stänga ner all form av logistik för att kriminella kan använda sig av det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du kan byta ut "kryptovaluta" mot "papperssedlar" eller "dollar" och fortfarande påvisa precis samma sak.

Ja det gör inte saken bättre, eller vad tänkte du?
Kanske lika bra att dessa skumraskare får sina tillgångar i krypto att bli värdelösa ist.

Förstår om det finns folk med robin hood, gå emot systemet tänk, men är det värt det. I slutändan är det inte för nån "bättre sak" utan ren egoistiskt att själv tjäna pengar bara.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fake News? Bitcoin används väl inte av kriminella? Det är ju en snäll riktig valuta som ska stå upp mot de skurkaktiga FIAT-valutorna och deras Centralbanker...

Dollar är fortfarande den mest använda valutan i kriminella kretsar, med stor marginal, så med din logik är dollarn ingen riktig valuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du är ju bara butthurt för att du inte kunde köpa grafikkort billigt under cryptoboomen, att du flera år senare fortfarande orkar spy galla över krypto är ändå imponerande.

Med din logik ska vi stänga ner alla vägar för att kriminella kan köra på dom, kasta alla kontanter åt skogen för att kriminella kan handla med dom, stänga ner all form av logistik för att kriminella kan använda sig av det..

Ehh...jag tror han är ironisk sarkastisk utan at skriva /s

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av marcusOCZ:

Ehh...jag tror han är ironisk utan at skriva /s

Det är sarkasmen ja svarar på?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Om du läser artikeln så förklaras det hur det kan vara så många.

Har läst den och förstår ändå inte. Eller var 50 000 bitcoins värda 4800kr 2013? Trodde växelvärde syftade per bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

Så de har lagt elva år av resurser för att jaga rätt på dessa människor eller var de slump/tillfällighet att de haffades?

Är nog sjukt partisk här, men med tanke på "allvarligare" brott som läggs ner mycket tidigare säger min mage mig låt de löpa.. de slog systemet fair and square.

Hur "slog de systemet" när de nu uppenbart åkt fast? I vilken värld finns det ett; "fair and square" i det?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag har bara hört bra saker om kryptovalutor. Varför skulle kriminella använda det? Om de gjorde det så skulle det ju inte vara en bra sak längre, men folk säger att det är bra, så då utesluter det ju att kriminella använder det.

Gängkriminälla använder cash, cyberkriminälla använder crypto och kostymnissar har "digitala pengar" i skalföretag på maldiverna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

ingen som säger det? alla vet om att krypto varit kriminellas go-to valuta, inte minst de senaste åren då det finns hårdare kontroll över vanliga valutor och valutaväxlingar. Däremot har det gång på gång också visats inte vara så säkert och "ospårbart" som folk tidigare påstod.

Nej tvärtom är ju dessa kryptovalutar oerhört mycket lättare att spåra... speciellt i jämförelse med kontanter. Där är det ju lite som natt och dag. I många fall så är kontanterna rent ut sagt omöjliga att spåra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du är ju bara butthurt för att du inte kunde köpa grafikkort billigt under cryptoboomen, att du flera år senare fortfarande orkar spy galla över krypto är ändå imponerande.

Med din logik ska vi stänga ner alla vägar för att kriminella kan köra på dom, kasta alla kontanter åt skogen för att kriminella kan handla med dom, stänga ner all form av logistik för att kriminella kan använda sig av det..

Skrivet av dlq84:

Dollar är fortfarande den mest använda valutan i kriminella kretsar, med stor marginal, så med din logik är dollarn ingen riktig valuta.

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Gängkriminälla använder cash, cyberkriminälla använder crypto och kostymnissar har "digitala pengar" i skalföretag på maldiverna.

OK OK jag fattar. Inte ens övertydlig straight face sarcasm går hem. Verkar ju vara en del som fattat i alla fall så lite hopp för mänskligheten finns det (Jag hoppas att de som gillade inlägger gjorde det för att de förstod mina skämt och tyckte de var lite kul, och inte för att de tolkade inlägget bokstavligen).

Jag bryr mig inte om kryptovalutor längre, men jag står fast vid att det är en fånig företeelse som om den nu mot alla odds skulle bli "accepterad" på bred front snabbt skulle lagstiftas bort, eftersom stater inte har kontroll över "pengarna" längre.

Nej, det som gör att vi fortfarande har höga priser på grafikkort nu är väl AI, och till skillnad från kryptovalutor så kan ju det gynna mänskligheten i stort på riktigt. Jag hoppas att AI dels kan bidra till att det kan tas fram fler och billigare grafikkort, och dels bidra med kunskap till investerare att kundvård också är viktigt, inte bara "nästa kvartalsrapport".

Gällande den faktiska nyheten så hoppas jag att de antingen slänger bort plånboken, då det vore en rolig nagel i ögat på kryptofans, eller att de köper riktiga pengar för Bitcoinen och använder dem för att leta upp fler brottslingar som kör krypto,

Det här vill inte kryptofans höra, men rimligen vore det så att om man inte kunde använda bitcoin som ett medel för brotslighet, så skulle förmodligen värdet och därmed intresset sjunka ganska fort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Har läst den och förstår ändå inte. Eller var 50 000 bitcoins värda 4800kr 2013? Trodde växelvärde syftade per bitcoin.

Ja, 4800kr är som du säger per bitcoin, och det totala värdet var som det står i artikeln 240 miljoner kr (50000 * 4800). Så du har rätt, det verkar ha varit en väldigt lönsam sajt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Som vanligt när det gäller musik- och filmindustrin så lär det vara politisk påtryckning från andra sidan atlanten.

Behöver inte finnas påtryckningar, då Tyskland är rätt hårda själva. Bodde där en termin som utbytesstudent för typ 15 år sedan och det var mycket hårdare samhällston. Kanske också eftersom de har så dåligt internet, att nedladdning korkar igen allt 😜

Det utesluter förstås inte påtryckningar också...