Edge snyltar öppna flikar från Chrome

Permalänk
Melding Plague

Edge snyltar öppna flikar från Chrome

Användare rapporterar om vad som verkar vara en bugg relaterad till en importfunktion i Edge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så Edge är ett malware?

Visa signatur
Permalänk

Microsux...

Permalänk
Medlem

Så länge Edge låter bli Firefox är jag nöjd.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

"bugg"

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Så länge Edge låter bli Firefox är jag nöjd.

Du hann före mig.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Skit med och mellan två hemska webbläsare, känns som det kvittar och/är förväntat.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Lite konstig bugg kan jag tycka. Rutinen/funktionen för import bara råkade köras lite så där lagom mycket? Skulle inte vi i europa börja få avinstallera Edge från Windows?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Det positiva med detta är att farsgubben kommer höra av sig till mig.

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att den inte finns på min dator, det går att få bort den! Finns bara en acceptabel webbläsare nu för tiden, resten är samma

Permalänk
Medlem

De kommer säkert att förklara det med att:
- Det var en uppdatering, som nollställde inställningar -
Vi gjorde ett misstag, men det är bara att sätta denna funktion på "av" igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ännu en anledning att den inte finns på min dator, det går att få bort den! Finns bara en acceptabel webbläsare nu för tiden, resten är samma

Det ska bli lättare...i EES.

https://blogs.windows.com/windows-insider/2023/11/16/previewi...

Permalänk
Medlem

Edge är väl i princip chrome/chromium så varför inte dela profil när de ändå är igång.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

En variant av adapt, extend, extinguish kanske?

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Så Edge är ett malware?

Always has been

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Så Edge är ett malware?

Windows 11 är malware.

Permalänk
Medlem

Jag resonerar som såhär:

Eftersom jag kör Windows så samlar Microsoft in data om mig. Skulle jag då kombinera med Chrome skulle även Google samla in data om mig. Använder jag Edge är det återigen Microsoft som samlar in data om mig. Varför då inte använda Edge, som tekniskt är detsamma som Chrome, och bara släppa personliga data till EN aktör istället för TVÅ? Dessutom har Edge något bättre säkerhetsfunktioner. Ett alternativ är förstås Firefox, men där finns vissa säkerhetsaspekter som är sämre än Chromium, men Firefox har å andra sidan som sagt mer restriktiva användarvillkor avseende dataanvändning.

Vill man ha det bästa av det bästa är något linuxbaserat OS kombinerat med exempelvis Firefox den bästa lösningen för de som vill ha maximal säkerhet kombinerat med ett drägligt privatliv. Men det är lite mer mankemäng om man mestadels spelar på sin dator och inte vill köra dual-boot.

Jag landade därför i kompromissen att köra Windows med Edge som webbläsare.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Edge är överlag bättre än Chrome, väldigt tråkigt att Microsoft ska krångla så här hela tiden.

Använder Firefox som min main webbläsare pga av Firefox på telefonen men Edge är min backup och inte kört Chrome sen Edge släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myhorsehaspants:

Windows 11 är malware.

Inte malware per se. Men möjligtvis bloatware och någon form av nagware.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk

Det råkar inte vara så att det är om man lagt till sitt google-konto på datorn för exempelvis mail som den håller på så? Då synkas det massa bröte
Labbade lite virtuellt och fick den känslan.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Microsoft vill kontrollera allt du gör, inte förvånad alls.
Ge det något år så kan du inte välja webbläsare eller sökmotor

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Fattar fel händer, men tycker det är någon nyhet varannan månad om hur Edge beter sig som ett svin.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Då är allt som vanligt då.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Skrivet av Gabe:

Inte malware per se. Men möjligtvis bloatware och någon form av nagware.

Tolkningsfråga. Allting som spionerar på dig är malware enligt mig. Detsamma gäller allting som tar integritetskränkande beslut åt dig utan ditt samtycke. Windows 11 är skyldig till båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Inte malware per se. Men möjligtvis bloatware och någon form av nagware.

Det är ju åtminstone spyware och adware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Skulle inte vi i europa börja få avinstallera Edge från Windows?

Tvivlar på att det kommer bli möjligt. Windows 10/11 står och faller numera med Edge WebView2. Att Microsoft döljer genvägen till Edge kommer inte att göra någon skillnad.

Kommer fortsätta att hävda att Edge WebView2 är vårt nya ActiveX/Flash med alla säkerhetsutmaningar det medför.

Är glad så länge jag är helt fri från Edge WebView2 här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tvivlar på att det kommer bli möjligt. Windows 10/11 står och faller numera med Edge WebView2. Att Microsoft döljer genvägen till Edge kommer inte att göra någon skillnad.

Kommer fortsätta att hävda att Edge WebView2 är vårt nya ActiveX/Flash med alla säkerhetsutmaningar det medför.

Är glad så länge jag är helt fri från Edge WebView2 här!

Är väl mest sannolikt att de låter en avinstallera Edge (det har det ju påståtts ska bli en grej) men inte Webview2.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tyckte att Microsoft bidrog med en hel del nytänkande när de började använda Chromium i Edge, men ganska snart så växte Edge till ett monster. Det är tydligt att Microsoft inte nöjer sig mig att göra ett operativsystem som folk vill använda, man vill har total kontroll över sina användare och samla på sig så mycket data som över huvud taget är möjligt. Fortsätter utvecklingen såhär så blir man snart tvungen att köra Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tvivlar på att det kommer bli möjligt. Windows 10/11 står och faller numera med Edge WebView2. Att Microsoft döljer genvägen till Edge kommer inte att göra någon skillnad.

Kommer fortsätta att hävda att Edge WebView2 är vårt nya ActiveX/Flash med alla säkerhetsutmaningar det medför.

Är glad så länge jag är helt fri från Edge WebView2 här!

Webview2 är väl samma som Chromes variant i Android. Att andra använder dessa inuti sina program, eller på Windows så används "chromium" i många populära program så som t.ex. vscode, spotify, bitwarden, m.m.

Vi har ju sett ett bra nu hur dessa program blir fler och fler i Windows (och även linux?) och snart har vi ett OS som består av "förklädda webbläsare" som jag brukar kalla dom.

Men att få dölja Edge från systemet så den inte kan öppna en ren Edge är ju åt rätt håll, men som de flesta stora aktörerna så försöker dom med alla medel kringgå EUs nya regler.
Hoppas verkligen på att Linux blir större och större på Spel, så att fler och fler ungdomar börjar installera det som OS. Då kommer vi kanske få ser utveckling på linuxfronten. Steamdecks intåg har ju påskyndat det så mycket vilket är superbra!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Det här är ingen ny "bugg", jag råkade ut för det här för några månader sen. Råkade öppna Edge och utan att fråga importerade den allt från Chrome, inklusive öppna flikar. Jag tror det var runt när Edge introducerade den här "importfunktionen". Jag som dock har det uppdelat var inte ett fan. Chrome använder jag till jobb (eftersom mitt jobb använder Googles tjänster) och jag vill inte att Edge öppnar mina jobbflikar eller försöker importera min jobbprofil.