Asus Geforce RTX 4080 Super TUF – marginellt bättre men märkbart billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

"Extra strömförsörjning sker via en 12VHPWR-kontakt, men det medföljer även en adapter för inkoppling via dubbla 8-pins PCI Express-kontakter."

Så det är dubbla till denna, inte trippla som det var till 4080? Frågar eftersom jag bara har två att använda, och då slipper jag jaga efter en tredje eller köpa helt nytt nätaggregat.

Ser åtminstone ut som att OC-varianten kommer med en 3x -> 1x adapter. https://unikoshardware.com/2024/01/tuf-gaming-geforce-rtx-408...

Ytterst tacksam om ni kan verifiera om detta skiljde sig för non-OC-varianten!

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Bra recension men tänk, bara tänk.. om man hade fått en bild på alla kort bredvid varandra så man kan få se om det är någon storleksskillnad. Finns det någon som har t.ex. bildjämförelse mellan alla ASUS TUF 4070-4090?

Som vanligt så lyckades jag med att få igenom beställningen men det fanns inga kvar så det blir leverans någon gång i framtiden. Av erfarenhet så kan det dröja flera månader..

Är det absolut ett TUF du ska ha? Inet släppte dessa lite senare. https://www.inet.se/produkt/5414038/pny-geforce-rtx-4080-supe...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt var det verkligen minsta ökningen men var också väntat sett till specs. Priset är betydligt bättre. Fortfarande för dyrt i Sverige men det är åtminstone klart bättre än innan och 4080 går från absolut nej till kanske.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Är det absolut ett TUF du ska ha? Inet släppte dessa lite senare. https://www.inet.se/produkt/5414038/pny-geforce-rtx-4080-supe...

Har vanliga 4080 varianten av det kortet och måste säga att jag gillar den.

Permalänk
Medlem

Väldigt meh, hoppas nästa gen inbringar mer

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Undrar om det blev en scalper-situation här igen, åtminstone vad gäller de billigaste minst dyra korten. Det går ju kanske att hämta hem några kronor med tanke på vad ordinarie 4080-lineup går för. Knep man ett kort för 13 papp kan man säkert sälja det vidare om tre dagar för en tusenlapp extra. Kanske två såvida 14999-kronors-korten också går åt.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Ser åtminstone ut som att OC-varianten kommer med en 3x -> 1x adapter. https://unikoshardware.com/2024/01/tuf-gaming-geforce-rtx-408...

Ytterst tacksam om ni kan verifiera om detta skiljde sig för non-OC-varianten!

Asus skriver i specen för OC-modellen: 1 x Adapter Cable (1 to 3). Jag antar att det är 12VHPWR-adaptern de syftar på då. Tyvärr skriver de inte ut samma information för icke-OC, där står det bara 1 x Adapter Cable​.

Tillägg: Jag råkade kolla på icke-Super, för 4080 Super TUF så skriver de också ut 1 x Adapter Cable (1 to 3). Så enligt Asus verkar det vara 3 PCIe som gäller för båda TUF-modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket mindre drar din dator nu än när du hade 3090?

Nu ryktas det om att Nvidia skjuter fram 50-serien till 2025.

Det är 34% till fördel för 4080 Super mot 3090. Du ska jämföra i 4k inte de lägre upplösningarna.

typ 40% strömförbrukningen. och ännu mer i idle

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett PNY 4080s men oklart om jag tänker behålla det, så om någon är sugen på att ta det så säg till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vet vi att detta är den kompletta AD103? För enligt nVidia så är det 7 s.k. GPCer med lika många SM i varje, och 80 är inte delbart med 7. Sannolikt är det 12 SM i varje GPC (precis som 4090 har), och då blir det 84 SM i en komplett AD103.

Enl Nvidias Ada whitepaper så är full AD103 7 GPCs och 80 SMs.

Märkligt nog...är du månne en "SM-gate" på spåren??

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Asus skriver i specen för OC-modellen: 1 x Adapter Cable (1 to 3). Jag antar att det är 12VHPWR-adaptern de syftar på då. Tyvärr skriver de inte ut samma information för icke-OC, där står det bara 1 x Adapter Cable​.

Tillägg: Jag råkade kolla på icke-Super, för 4080 Super TUF så skriver de också ut 1 x Adapter Cable (1 to 3). Så enligt Asus verkar det vara 3 PCIe som gäller för båda TUF-modellerna.

Såg detta, men i recensionen så skriver de två, samt har denna bild där det är två till två. Så lite önsketänk från min sida är att Asus gjort en copy paste från 4080 bara.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

"...men fortfarande väldigt dyr"

Då ska det inte få utmärkelsen "Bra produkt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vet vi att detta är den kompletta AD103? För enligt nVidia så är det 7 s.k. GPCer med lika många SM i varje, och 80 är inte delbart med 7. Sannolikt är det 12 SM i varje GPC (precis som 4090 har), och då blir det 84 SM i en komplett AD103.

Blockdiagrammet för AD103 (som t.ex. Tom's Hardware visar i deras recension av 4080) visar att den sista GPC:en bara har 8 SM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Undrar om det blev en scalper-situation här igen, åtminstone vad gäller de billigaste minst dyra korten. Det går ju kanske att hämta hem några kronor med tanke på vad ordinarie 4080-lineup går för. Knep man ett kort för 13 papp kan man säkert sälja det vidare om tre dagar för en tusenlapp extra. Kanske två såvida 14999-kronors-korten också går åt.

Det finns ju 100-tals kort kvar osålda. Men visst, än så har inte sista luddhjärnan fötts...så kanske nån som hoppar på budgivning på Tradera i tron om att hen gör en bra affär...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

komplett har 50+ pny kort för 12999:-

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ge mig ett 4090 Ti eller Super med 48GB vram tack.

Vilka spel kräver ett sådant kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Enl Nvidias Ada whitepaper så är full AD103 7 GPCs och 80 SMs.

Märkligt nog...är du månne en "SM-gate" på spåren??

Spelar ingen större roll, bara undrar varför de inte gjorde alla GPCer lika stora. Känns väl som det hade varit effektivare utnyttjande av kislet att antingen göra 12*7=84 eller 12*6=72. Menmen, säger de att det är 80 i det kompletta chippet så är det väl det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hörde ni?

Världens största kollektiva gäspning.

Nvidia & AMD fortsätter en synkroniserad sengång in i framtiden. De försöker bräcka varandra i ointressanta och oinspirerade produktmodeller som inte flyttar pinhålet ens en millimeter framåt.

Jag sällar mig långsamt mot skaran människor som ropar varg kring PC-döden. Om denna utvecklingen fortsätter, vilket är troligt då absolut ingenting tyder på motsatsen, så kommer dessa två aktörer att gemensamt, hand i hand, att kväva PC-spelsmarknaden.

Jag hoppas att Microsofts satsning på ARM skulle kunna vara en vitamininjektion på något sätt för detta är fan döden (bildligt talat).

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Undrar om det blev en scalper-situation här igen, åtminstone vad gäller de billigaste minst dyra korten. Det går ju kanske att hämta hem några kronor med tanke på vad ordinarie 4080-lineup går för. Knep man ett kort för 13 papp kan man säkert sälja det vidare om tre dagar för en tusenlapp extra. Kanske två såvida 14999-kronors-korten också går åt.

Näe. Finns så oerhört många kort kvar osålda.
4080 super känns inte alls intressant sett till pris imo.

7900xt som kostar 8680 kr känns mest intressant just nu om man verkligen vill uppgradera, och även den är för dyr imo.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Snusfri
Skrivet av landahl:

Vilka spel kräver ett sådant kort?

Inget vad jag vet.
Renderar med min GPU och behöver mycket VRAM för stora scener i höga upplösningar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hörde ni?

Världens största kollektiva gäspning.

Nvidia & AMD fortsätter en synkroniserad sengång in i framtiden. De försöker bräcka varandra i ointressanta och oinspirerade produktmodeller som inte flyttar pinhålet ens en millimeter framåt.

Jag sällar mig långsamt mot skaran människor som ropar varg kring PC-döden. Om denna utvecklingen fortsätter, vilket är troligt då absolut ingenting tyder på motsatsen, så kommer dessa två aktörer att gemensamt, hand i hand, att kväva PC-spelsmarknaden.

Jag hoppas att Microsofts satsning på ARM skulle kunna vara en vitamininjektion på något sätt för detta är fan döden (bildligt talat).

"Synkroniserad sengång" rimmar illa med swoosh, alla för 12999 är slut sedan flera timmar. "Synkroniserad" därför att Nvidia, inget AMDkort har nånsin sålt såhär bra för att för de allra flesta existerar inget annat GPUmärke än Nvidia. Lite som Trump för repubs.

(För övrigt verkar inte någon recenserat 5700x3d, även tillgänglig från idag 1500. AMD kanske inte skickade ut några på förhand)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Tror dessa priser är introduktionspriser. Tillverkare får betalt av Nvidia för att hålla lite lägre priser. Inte en chans att denna modell kommer hålla 12990 kr om några veckor.

Permalänk
Medlem

Kul att det är lite rasslande vid en launch igen. Synd att kronan fortfarande är så kass, och synd att alla dessa OC modeller finns.

Måste butiker köpa in OC modeller om dom vill sälja, eller är det mycket högre marginaler på dessa? Som kund får man ju vara bra tokig om man betalar 2000:- för 60Mhz extra.

Köpte ett 4070 Super precis, OC modellen kostade 100:- extra. Det är vad det är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Kul att det är lite rasslande vid en launch igen. Synd att kronan fortfarande är så kass, och synd att alla dessa OC modeller finns.

Måste butiker köpa in OC modeller om dom vill sälja, eller är det mycket högre marginaler på dessa? Som kund får man ju vara bra tokig om man betalar 2000:- för 60Mhz extra.

Köpte ett 4070 Super precis, OC modellen kostade 100:- extra. Det är vad det är värt.

OC har mycket högre marginaler tyvärr...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det fick bli ett Asus ProArt 4080 Super...behöver inte LED-blinkandet och storleken verkar rimlig.

Har kört med Asus och Nividia i alla datorer senaste 10 åren så inget intresse av att byta märken denna gång. Priset är 1000-1500 kr för dyrt egentligen men vad gör man...man får helt enkelt panta lite gamla burkar i garaget så kanske det inte känns lika jobbigt.

Betalade 19 000 kr för mitt Asus Strix RTX3080 12GB OC under pandemins sista år och det funkar bra så nu får det ersätta gamla Asus 1660 Super i mini-bygget istället.

Happy you som satt kl 15.00 + 1 sek idag och hamrade på tangenterna. Försökte lägga förbeställning till Inet men de verkar gilla "hamra tangent"-försäljningen framför mer avslappnad försäljning så då fick det vara.

Kan tycka att Asus Strix ROG RTX4080 Super 16 GB OC hamnar lite väl mycket fel. Jag kan inte se att 2000 kr till jämfört med ProArt-versionen är rimligt. Att 4090 kostar 10k mer än så visar bara på att det blivit löjligt när GPUn börjar kosta 60-70% av totalkostnaden för ett bygge.

Du får ju lätt bra grejer för 15000 kr(allt utom GPUn) så att då lägga 25000kr till på ett kort känns inte riktigt rimligt för "vardagskul med datorn" men det är klart...det finns ju så klart 25 åringar som köper en Ferrari för 3 miljoner också men kanske inte direkt så jättevanligt.

Hade en Asus Strix RTX4090 OC kostat under 20k så hade jag nog tittat mer på ett sånt...men det är klart att det kommer ju en ny generation 2025 men jag orkar inte vänta till dess....

Permalänk
Medlem

För min del kvittar det om prestandan är bättre. Jag har velat köpa ett 4080 sedan det kom ut, men har tyckt att priset är alldeles för högt. Nu fick jag ett Asus TUF för 12 999 kr så det får duga i alla fall.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som kan motivera att betala ~tusenlappen mer för 4080 Super TUF vs Radeon 7900xtx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inget vad jag vet.
Renderar med min GPU och behöver mycket VRAM för stora scener i höga upplösningar.

Låter bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokstork:

Är det någon här som kan motivera att betala ~tusenlappen mer för 4080 Super TUF vs Radeon 7900xtx?

Jag sitter och kollar på ett 4080 super och den enda anledningen att jag skulle välja det över ett 7900xtx är att Nvidia funkar generellt bättre med AI prylar och att Blender är markant bättre på Nvidia.

Skulle jag enbart spela så skulle jag inte tveka en sekund på ett 7900xtx istället, men AMD måste på något vis väga upp dessa nackdelar så även om jag tycker att ett 4080 super är för dyrt så är 7900xtx "ännu dyrare".

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av Tokstork:

Är det någon här som kan motivera att betala ~tusenlappen mer för 4080 Super TUF vs Radeon 7900xtx?

7900 XTX med vettiga priser säljs tyvärr inte av några svenska återförsäljare. Billigast är Netonnet med någon modell från Sapphire för 12 990 kr. Ja du får 8 GB mer ram men allt annat är bättre med 4080.