Microsoft fasar ut klassiska Wordpad

Permalänk
Melding Plague

Microsoft fasar ut klassiska Wordpad

Efter höstens tillkännagivande att klassiska ordhanteraren Wordpad ska försvinna har Microsofts utfasning av mjukvaran inletts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som kommer att sakna den här gamla appen?
Jag har aldrig gillat wordpad men jag älskar notepad

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Word kostar pengar och Wordpad gör ett lika bra jobb blir det lite tråkigt.

Men å andra sidan så fasade microsoft ut Paint, vilket år var det? 2017? Men än idag har vi paint, som nu har stöd för transparenta bakgrunder etc.

Permalänk

Microsoft hittar alltid nya sätt att äckla sina kunder. Minns när Win7/Vista kom och storleken på Windows skjöt i höjden, samt övriga systemkrav, men vi fick iaf upphottad GRAFIK. Aja, nått fick man ju tänkte man, för all extra tyngd.... Men nä, inte länge, för Win10/8 gick nästintill tebax till Win3.1 grafik. Platt och tråkigt.
Microsoft var tydligen inte nöjda där, för nu ska dom ju tydligen ta bort dom sista lightweight programen också. Wordpad denna gång.

Frågan som upprepas i huvudet är hur dom tänkt fortsätta bloata Windows om o om igen, så storlek och systemkrav skjuter i höjden för ett OS där allt mindre ingår.
....Kanske blir ett 20 gig non-GUI MSDOS med krav på i7 gen15 och 32GB RAM i slutändan.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Har ibland använt Wordpad för text m formatering och bilder när ej haft tillgång till Word eller Word inte behövts. Det är fördelen över notepad, en del Word-förmågor och kompatibilitet med MS-miljöer.

Det går att bara skriva markdown eller Libre- eller Open Office men ibland behövs kompatibilitet med Word eller Wordpad och installera saker är inte möjligt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Finns det någon som kommer att sakna den här gamla appen?
Jag har aldrig gillat wordpad men jag älskar notepad

Nej, jag kommer inte sakna den men den har absolut fyllt ett syfte för mig långt tillbaka i tiden innan jag använde Word. ☺️

Permalänk
Skrivet av Brandx:

Finns det någon som kommer att sakna den här gamla appen?
Jag har aldrig gillat wordpad men jag älskar notepad

Kör alltid google docs nuförtiden för att ha allt i molnet, men det var inte många år sedan jag alltid använde wordpad (eftersom Office-paketet var dyrt). Notepad har jag också använt mycket men det är ju bra mycket mer basic

Permalänk
Medlem

Wordpad konkurrerar ju med deras hyrda online satsningar, så den måste bort såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Finns det någon som kommer att sakna den här gamla appen?
Jag har aldrig gillat wordpad men jag älskar notepad

Skrivet av Viceroy:

Nej, jag kommer inte sakna den men den har absolut fyllt ett syfte för mig långt tillbaka i tiden innan jag använde Word. ☺️

Skrivet av BloodFarmer:

Kör alltid google docs nuförtiden för att ha allt i molnet, men det var inte många år sedan jag alltid använde wordpad (eftersom Office-paketet var dyrt). Notepad har jag också använt mycket men det är ju bra mycket mer basic

Testa att ha något bra att anteckna ner information och data på en PC som saknar/ kan ej ha nätverksuppkoppling.

Finns inget alternativt när det kommer till "härdade" windows-versioner förutom Wordpad, och nu lämnas man utan alternativ...

F.ö är Wordpad den bästa applikationen som någonsin skapats för du får en jättebra RTE utan allt bagage som skitapplikationen Office för med sig...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag använder Wordpad väldigt frekvent i jobbet.

Varför? Oklart.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Microsoft hittar alltid nya sätt att äckla sina kunder. Minns när Win7/Vista kom och storleken på Windows skjöt i höjden, samt övriga systemkrav, men vi fick iaf upphottad GRAFIK. Aja, nått fick man ju tänkte man, för all extra tyngd.... Men nä, inte länge, för Win10/8 gick nästintill tebax till Win3.1 grafik. Platt och tråkigt.
Microsoft var tydligen inte nöjda där, för nu ska dom ju tydligen ta bort dom sista lightweight programen också. Wordpad denna gång.

Frågan som upprepas i huvudet är hur dom tänkt fortsätta bloata Windows om o om igen, så storlek och systemkrav skjuter i höjden för ett OS där allt mindre ingår.
....Kanske blir ett 20 gig non-GUI MSDOS med krav på i7 gen15 och 32GB RAM i slutändan.

Dåligt morgonhumör?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det finns några ggr jag tar till Wordpad istället för Notepad, nu kommer jag inte ihåg riktigt varför dock. 😅

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Som @SuperSverker skriver, idag finns ingen annan RTF-editor öht som är gratis och offline. Notepad mfl har ingen formatering och kan ju inte räknas som ersättare. Word stöder RTF och hoppas stödet finns kvar för de som inte vill rendera HTML så fort det skall in den minsta lilla formatering. RTF är ett ganska enkelt format och borde enkelt kunna göras en app av. Personligen har jag i princip aldrig använt WordPad mer än för validering av RTF.

Permalänk
Medlem

Notepad Har alltid funnits där som en farmor efter skolan som har ställt upp i ur och skur. Trevligt och smidigt program.^^

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Jag kommer fortsätta att köra de gamla klassiska versionerna av Wordpad, Notepad, Calculator, Paint och Snipping Tool fram till 2029.

Microsoft kan inte stoppa mig!

Tack Windows 10 LTSC 2019!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Microsoft hittar alltid nya sätt att äckla sina kunder. Minns när Win7/Vista kom och storleken på Windows skjöt i höjden, samt övriga systemkrav, men vi fick iaf upphottad GRAFIK. Aja, nått fick man ju tänkte man, för all extra tyngd.... Men nä, inte länge, för Win10/8 gick nästintill tebax till Win3.1 grafik. Platt och tråkigt.
Microsoft var tydligen inte nöjda där, för nu ska dom ju tydligen ta bort dom sista lightweight programen också. Wordpad denna gång.

Frågan som upprepas i huvudet är hur dom tänkt fortsätta bloata Windows om o om igen, så storlek och systemkrav skjuter i höjden för ett OS där allt mindre ingår.
....Kanske blir ett 20 gig non-GUI MSDOS med krav på i7 gen15 och 32GB RAM i slutändan.

Wow, tagga ner lite så ska vi hjälpa dig.

WordPad försvinner, ja. Men, Word online är gratis.
Systemkrav ökar? Har du testat en annan webbrowser? För word online kräver inte mycket...

Du (och nån annan i tråden) kanske missat att appar flyttat ut till HTML5-världen för några år sedan och fungerar lika bra som de ni kallar skrivbordsapplikationer? Visst, som svensk får man troligen lära om vilken shortcut det är för vissa saker men det ska väl inte vara hela världen? Tekniken har nämligen gått framåt medan ni bara skriker "det var bättre förr"

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

WordPad försvinner, ja. Men, Word online är gratis.

Om nätet går ner då?

Permalänk
Medlem

För det lilla ordbehandlandet jag behöver, så brukar det bli google docs....

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Wow, tagga ner lite så ska vi hjälpa dig.

WordPad försvinner, ja. Men, Word online är gratis.
Systemkrav ökar? Har du testat en annan webbrowser? För word online kräver inte mycket...

Du (och nån annan i tråden) kanske missat att appar flyttat ut till HTML5-världen för några år sedan och fungerar lika bra som de ni kallar skrivbordsapplikationer? Visst, som svensk får man troligen lära om vilken shortcut det är för vissa saker men det ska väl inte vara hela världen? Tekniken har nämligen gått framåt medan ni bara skriker "det var bättre förr"

Att tro att alla datorer som kör Windows kan/får/vill ha en internetuppkoppling är ganska naivt, även för en måndagsmorgon.

Och det heter program, inte appar.

*gubbmummel*

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt Wordpad på evigheter. Hade nästan glömt bort att det finns.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Använder ofta wordpad på servrar när man skall dokumentera saker och har låst clipboard. Finns ju fortfarande i 2022, får väl se vad som händer framöver då.

Privat på klientsidan har jag då inte använt det alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Wow, tagga ner lite så ska vi hjälpa dig.

WordPad försvinner, ja. Men, Word online är gratis.

Funkar inte på företag som har olika former av säkerhetsklassningar och vill behålla sin data för sig själv. Detta är något som kommer bli allt mer vanlig inom myndigheter och också stänker över till företag som arbetar mot myndigheter som underleverantörer...

där är allt 'online' förbjudet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Att tro att alla datorer som kör Windows kan/får/vill ha en internetuppkoppling är ganska naivt, även för en måndagsmorgon.

Och det heter program, inte appar.

*gubbmummel*

Precis, sen finns väl gratis offline-program gissar jag (t.ex SSuite Penumbra Editor?) använder bara notepad
Sen en kvadriljard upptummar för slutupplysningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Finns det någon som kommer att sakna den här gamla appen?
Jag har aldrig gillat wordpad men jag älskar notepad

Ja, bra att ha för att öppna enklare dokument lokalt som inte fungerar i Notepad om Office saknas på datorn.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kommer inte direkt sakna den där saken…..

Men noterad däremot har jag en stark band till !!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Mjukvaran har dock blivit omsprungen av andra ordhanterare, inklusive Microsofts Word, så Wordpad har haft allt mindre existensberättigande.

Wordpad var väl ändå med råge "omsprunget" av Word redan när Wordpad introducerades för första gången?

Hela poängen var väl att det följde med en gratis väldigt grundläggande ordbehandlare i Windows, för den som inte köpte antingen då Word (eller Office där Word ingår), Works (som också hade en enklare ordbehandlare jämfört Word, men som var billigare) eller något annat.

Känns som att enda poängen här är att ta bort även riktigt enkla lokala program från Windows för att försöka fösa in några till i Microsofts molntjänster istället och på sikt få dem att betala en månadsavgift.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det enda notepad saknar är väl att autospara öppna dokument

Wordpad har man ju bara råkat starta av misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det enda notepad saknar är väl att autospara öppna dokument

Wordpad har man ju bara råkat starta av misstag

De hör ju dock till två helt olika kategorier, det ena är en texteditor, det andra är en (väldigt grundläggande) ordbehandlare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har använt Wordpad när jag inte ids öppna ordbehandlaren för exempelvis noteringar som ändå måste vara läsbara utan att man behöver toggla text wrap i notepad. Wordpad öppnas på <1 sekund. Ordbehandlaren tar lite mer tid än så.

Permalänk

Tycker detta verkar skapligt lagligt, och kanske på sin plats nu...
Office 2010 starter edition ...även om jag föredrar wordpad:

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!