Lenovo-VD: "Vi är tredje största mobiltillverkaren om tre år"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Håller nog inte helt med där. Visst har de ganska mycket skit i sortimentet, men min Thinkpad X13 är nog ändå den bästa laptop jag nånsin ägt.

Däremot vet jag inte hur mycket jag skulle lita på dem att göra en bra telefon som kan konkurrera med övriga marknaden.

Har en Thinkpad X1 Yoga gen7 till jobbet.

Den lever i ett konstant throttlande tillstånd så fort CPU användningen ligger på över 20% med en 1260p vilket betyder att den gör det redan efter uppstart i Windows

Så varm att det inte är kul att skriva på tangentbordet efter en stund.
Allt vid vanlig desktopanvändning typ Office och pdf program användning….

Höll en månad innan Nvme disken pajade.
Anmärkte på den höga temperaturen och att den mer eller mindre jämt throttlar men det var tydligen inget fel enligt verkstan…
Nu har högtalare lagt ner, fläkten som är konstant på låter i lagret…
Fingertrycksavläsaren fungerar väl en av tre gånger…
Det roliga är att det är mina andra x1 fast nyare och den tidigare var inte bra den heller fast där var det andra saker som strulande.

Då detta ändå skall vara en av deras premium modeller och de uppenbarligen släpper igen lite vad som så att tillverka mobiler har de ingen support från mig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Har en Thinkpad X1 Yoga gen7 till jobbet.

Den lever i ett konstant throttlande tillstånd så fort CPU användningen ligger på över 20% med en 1260p vilket betyder att den gör det redan efter uppstart i Windows

Så varm att det inte är kul att skriva på tangentbordet efter en stund.
Allt vid vanlig desktopanvändning typ Office och pdf program användning….

Då detta ändå skall vara en av deras premium modeller och de uppenbarligen släpper igen lite vad som så att tillverka mobiler har de ingen support från mig på.

Där har vi problemet. Dels Intel-processor (de blir ju redan hur varma som helst på desktop...) och dels även att det är P-serien (som kompromissar värmeeffektivitet och batteritid för mer prestanda gentemot U-serien). I princip alla recensioner säger att X1-serien funkar bra så länge man undviker P-processorerna. Vet inte riktigt varför de ens erbjuder P-processorer i Thinkpad X-modellerna, då dessa är mer optimerade för låg vikt och hög portabilitet (= kylaren hänger inte helt med för hur strömtörstig P-serien är) än ren prestanda. U-processorerna har mycket lägre effektuttag (15 W vs 28 W) och fungerar MYCKET bättre i dessa modeller.

Önskar dock att de erbjöd fler modeller med AMD dock, då deras processorer än även bättre än Intels "bästa" modeller vad gäller värmeutveckling (= typ noll throttling/överhettning). Finns ju en anledning varför Apple valde bort Intel helt när de övergick till sina egna ARM-processorer

X13 Gen 4 med en AMD 7x40-processor är typ det närmaste till det du har som jag skulle främst rekommendera. Alternativt Thinkpad T-serien om man vill ha något med en mer robust kylarlösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Har en Thinkpad X1 Yoga gen7 till jobbet.

Den lever i ett konstant throttlande tillstånd så fort CPU användningen ligger på över 20% med en 1260p vilket betyder att den gör det redan efter uppstart i Windows

Så varm att det inte är kul att skriva på tangentbordet efter en stund.
Allt vid vanlig desktopanvändning typ Office och pdf program användning….

Höll en månad innan Nvme disken pajade.
Anmärkte på den höga temperaturen och att den mer eller mindre jämt throttlar men det var tydligen inget fel enligt verkstan…
Nu har högtalare lagt ner, fläkten som är konstant på låter i lagret…
Fingertrycksavläsaren fungerar väl en av tre gånger…
Det roliga är att det är mina andra x1 fast nyare och den tidigare var inte bra den heller fast där var det andra saker som strulande.

Då detta ändå skall vara en av deras premium modeller och de uppenbarligen släpper igen lite vad som så att tillverka mobiler har de ingen support från mig på.

Låter jävligt skumt, har drivrutiner och så sköts rätt av IT? Lenovo (precis som dell) kan ibland få.. rätt konstiga saker om man enbart kör Windows Update, dell command och Lenovo system update eller vad de nu heter numera brukar lösa sådant.

Hade en ThinkPad yoga hos tekniker på jobbet som behövde ny firmware för laddkretsen, slutade bara ladda en vacker dag. Hade flera Latitudes som utan dell command fick in någon konstig ström profil som resulterade i att de i "high performance" låg i typ 20W max (rätt lågt) i "balanced" var det typ 10W och i "battery saver" car det något absurt, 3W tror jag. De som hade den modellen/årsgången hade problem med att det kunde ta en kvart att starta Outlook.

Har en Yoga 9i 6th med 1280P privat för plugg och den funkar bra nu - i början hade den ingen jävla aning om batteritid, sa 10h vid 100% och efter 3h anteckningar i OneNote ville den laddas, men löstes snabbt med specifikt Intels updater som hade något nytt typ varje vecka i början. Annars jävligt solid, kall och tyst i Eco läget, bra fräs när man behöver.

Alla tidigare Lenovos jag haft/köpt in till jobb har vart solid sålänge man ser till att de har rätt drivers från början, enda undantaget var väl första vi fick in med 11xxg7 serien där något var kasst med grafikdrivern för nya processorerna och ett par applikationer vi hade bara inte renderade.

Båda då och med min nuvarande yoga i början känns det mer som ett intel-issue typ.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Där har vi problemet. Dels Intel-processor (de blir ju redan hur varma som helst på desktop...) och dels även att det är P-serien (som kompromissar värmeeffektivitet och batteritid för mer prestanda gentemot U-serien). I princip alla recensioner säger att X1-serien funkar bra så länge man undviker P-processorerna. Vet inte riktigt varför de ens erbjuder P-processorer i Thinkpad X-modellerna, då dessa är mer optimerade för låg vikt och hög portabilitet (= kylaren hänger inte helt med för hur strömtörstig P-serien är) än ren prestanda. U-processorerna har mycket lägre effektuttag (15 W vs 28 W) och fungerar MYCKET bättre i dessa modeller.

Önskar dock att de erbjöd fler modeller med AMD dock, då deras processorer än även bättre än Intels "bästa" modeller vad gäller värmeutveckling (= typ noll throttling/överhettning). Finns ju en anledning varför Apple valde bort Intel helt när de övergick till sina egna ARM-processorer

X13 Gen 4 med en AMD 7x40-processor är typ det närmaste till det du har som jag skulle främst rekommendera. Alternativt Thinkpad T-serien om man vill ha något med en mer robust kylarlösning.

Handlar nog rätt mycket om vad för förlegade spec-policy företag har. Under halvledarbristen började jag köpa in Lenovos, ibland med AMD om det var det som fanns, då vi fick skitpriser på dell på svenska bolaget och dessutom hade haft strul med att deras support vägrade byta ut felande enheter utan att byta varenda liten del individuellt först över typ ett halvår. Var en period då det enda jag kunde få tag i på kort varsel med intel som uppfyllde spec i övrigt var nya modeller där de slängt in 8265U istället för typ 1165G7, ungefär samma pris dock.

Fick smäll på fingrarna för det, tydligen hellre enheter med i5 8265U än med r7 5850U för samma peng, därför att spec säger "i5 or i7" och prestanda/ålder spelar ingen roll egentligen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kika på Redmi-serien!

Xiaomi Redmi Note 12 Pro går att köpa just nu för 3 000 kronor; 120 Hz amoled, 6 GB RAM, 128 GB lagring, 67W snabbladdning med ett 5 000 mAh-batteri, 5G..

En sådan telefon lär duga för de allra flesta, och är rimligt prissatt.

Ja, om MIUI faktiskt var bra. Nu är den värdelös enligt mig, med inbyggd reklam

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jnsson:

Ja, om MIUI faktiskt var bra. Nu är den värdelös enligt mig.. [...]

Denna bit är hur jag känner med Samsungs OneUI eller Apples iOS

MIUI, ZenUI eller annars stock är för mig i topp när det kommer till Android.
Smaken är som baken!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Denna bit är hur jag känner med Samsungs OneUI eller Apples iOS

MIUI, ZenUI eller annars stock är för mig i topp när det kommer till Android.
Smaken är som baken!

ZenUI och Stock Android är trevliga ja. Men MIUI vs ZenUI/Stock Android är rätt stor skillnad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Där har vi problemet. Dels Intel-processor (de blir ju redan hur varma som helst på desktop...) och dels även att det är P-serien (som kompromissar värmeeffektivitet och batteritid för mer prestanda gentemot U-serien). I princip alla recensioner säger att X1-serien funkar bra så länge man undviker P-processorerna. Vet inte riktigt varför de ens erbjuder P-processorer i Thinkpad X-modellerna, då dessa är mer optimerade för låg vikt och hög portabilitet (= kylaren hänger inte helt med för hur strömtörstig P-serien är) än ren prestanda. U-processorerna har mycket lägre effektuttag (15 W vs 28 W) och fungerar MYCKET bättre i dessa modeller.

Önskar dock att de erbjöd fler modeller med AMD dock, då deras processorer än även bättre än Intels "bästa" modeller vad gäller värmeutveckling (= typ noll throttling/överhettning). Finns ju en anledning varför Apple valde bort Intel helt när de övergick till sina egna ARM-processorer

X13 Gen 4 med en AMD 7x40-processor är typ det närmaste till det du har som jag skulle främst rekommendera. Alternativt Thinkpad T-serien om man vill ha något med en mer robust kylarlösning.

Nej Intel är väl inte problemet tycker jag, det är Lenovo som är problemet då de stoppar in produkter som de sedan inte klarar av att bygga adekvat kylning till och kan inte heller stå för problemen när kunderna kommer in med dem.
Jag är absolut inte den första som tycker detta är en katastrof heller då det tyvärr finns gott om forumtrådar på nätet som har liknande problem med denna modellen. Jag vill också minnas att det finns fler modeller som Lenovo har som har liknande problem.

Permalänk
Medlem

Det är fullt möjligt att knipa 3:e platsen, det kommer krävas blod svett och tårar av alla på Lenovo men det är absolut ingen omöjlig uppgift om de verkligen vill göra en satsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nej Intel är väl inte problemet tycker jag, det är Lenovo som är problemet då de stoppar in produkter som de sedan inte klarar av att bygga adekvat kylning till och kan inte heller stå för problemen när kunderna kommer in med dem.
Jag är absolut inte den första som tycker detta är en katastrof heller då det tyvärr finns gott om forumtrådar på nätet som har liknande problem med denna modellen. Jag vill också minnas att det finns fler modeller som Lenovo har som har liknande problem.

Låter som att er IT behöver ligga på Lenovo rätt hårt och/eller se över vad de själva stoppar vid installation, en 1260P ska inte ligga i 20% bara av att ha Windows igång, men en ny NVME ska inte dö efter någon månad och låter ju skit konstigt med så mycket problem med disk, fingeravtrycksläsare och högtalare osv och att Lenovo inte skulle stå för något. Har inte haft sådan mängd issues på någon Lenovo jag tagit in på jobbet, inte någon dell heller för den delen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Låter som att er IT behöver ligga på Lenovo rätt hårt och/eller se över vad de själva stoppar vid installation, en 1260P ska inte ligga i 20% bara av att ha Windows igång, men en ny NVME ska inte dö efter någon månad och låter ju skit konstigt med så mycket problem med disk, fingeravtrycksläsare och högtalare osv och att Lenovo inte skulle stå för något. Har inte haft sådan mängd issues på någon Lenovo jag tagit in på jobbet, inte någon dell heller för den delen.

Den ligger inte på 20% konstant. Den idlar som alla andra vanliga datorer, just nu på 3%..
Det är när det går över ca 20% en liten stund som problemen börjar och värmen kommer, och det krävs tyvärr inte så mycket arbete för att lyckas med den bedriften.

Skulle det rent hypotetiskt vara så att den drog 20% konstant så skall det heller inte vara något den skall trottla för om kylaren var rätt konstruerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Den ligger inte på 20% konstant. Den idlar som alla andra vanliga datorer, just nu på 3%..
Det är när det går över ca 20% en liten stund som problemen börjar och värmen kommer, och det krävs tyvärr inte så mycket arbete för att lyckas med den bedriften.

Skulle det rent hypotetiskt vara så att den drog 20% konstant så skall det heller inte vara något den skall trottla för om kylaren var rätt konstruerad.

Låter ju defintivt skumt att den throttlar så tidigt ja, kylaren borde vara adekvat då X1 yoga gen7 ändå ska vara certifierad för Intel Evo, de beskriver så här:

"These leading-edge designs have surpassed 75+ premium standards like high performance, fast charging, long lasting battery, instant wake, best-in-class connectivity, and ideal size & weight, giving you everything you need without compromise."

Men det får en ju att undra om Lenovo isåfall fuckat upp med någon del som kanske inte styrs av den certifieringen och eventuellt ändrats sedan testerna och senare batches. Typ kylpasta? Skulle ju typ förklara varför den throttlar snabbt vid låga loads med hög fläkt om den bara inte för över någon värme. Har sett ett par dåliga pastes på laptops så skulle inte förvåna mig.

Nedan är en gammal XPS jag köpte ut från jobbet som påstpddes ha varit skit hela tiden med maxande fläktar och dålig prestanda etc. Vart mycket mycket bättre med en repaste. Vilket är synd, för är ju inte något man ska göra själv på en jobblaptop.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Låter ju defintivt skumt att den throttlar så tidigt ja, kylaren borde vara adekvat då X1 yoga gen7 ändå ska vara certifierad för Intel Evo, de beskriver så här:

"These leading-edge designs have surpassed 75+ premium standards like high performance, fast charging, long lasting battery, instant wake, best-in-class connectivity, and ideal size & weight, giving you everything you need without compromise."

Men det får en ju att undra om Lenovo isåfall fuckat upp med någon del som kanske inte styrs av den certifieringen och eventuellt ändrats sedan testerna och senare batches. Typ kylpasta? Skulle ju typ förklara varför den throttlar snabbt vid låga loads med hög fläkt om den bara inte för över någon värme. Har sett ett par dåliga pastes på laptops så skulle inte förvåna mig.

Nedan är en gammal XPS jag köpte ut från jobbet som påstpddes ha varit skit hela tiden med maxande fläktar och dålig prestanda etc. Vart mycket mycket bättre med en repaste. Vilket är synd, för är ju inte något man ska göra själv på en jobblaptop.

https://i.imgur.com/4DuJ1Wj.jpeg

Mysig pasta

Finns tyvärr något jag fick reda på efter valet av av denna rätt många trådar på nätet om detta problemet och det är fler modeller än denna som är drabbade

Kan absolut vara så att bättre pasta skulle hjälpa i detta fallet. Men då det inte är min dator, den har 2års garanti kvar och den varit inne hos Lenovo själva för just detta så tänker jag att nja vi väntar nog lite. Garantin lär jag nog behöva nyttja för så fort man har AC inkopplad snurrar fläktarna mer eller mindre jämt så den garantin kommer nog att komma in för att byta de små fläktarna.

Permalänk
Skrivet av RVX:

Tror jag inte kommer ske, undrar vilken spåkula dom använde?

Jag gissar på höjdare-tänkte-sälja-några-aktier-spåkulan