Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det kanske redan funkar iom att den kan köra iPad-appar. Det finns donglar du kan koppla in i en HDMI-port som sedan strömmar över via WiFi till iPad. Risken är förstås att man får spendera en hel del tid på att undersöka vad som funkar bra, de flesta produkter inom området är antagligen skit.

Aha. Hade jag ingen aning om.

Men ja, vore bättre om Apple hade vett nog att ta fram nått som är stabilt. Men de är ju sällan intresserade av att blanda in andra än sig själva.Trots att de hävdar att AVP kan ses som en riktigt fet "tv"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja jag vet. Men ändå, what year is it?

Den ska driva dubbla 4K-skärmar och 13 kameror, att den dessutom ska kunna strömma ut en 720p-bild utan att menligt inverka på prestandan är väl närmast ett mirakel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det handlar inte bara om att ersätta sina skärmar hemma utan ga möjlighet til flera skärmar mm när du inte är just hemma
Läst om en hel del som använt tom Quest 2 för det ändamålet.

Jag har själv testat med rätt moderna headset men tycker det är i oanvändbart som skärmersättare i praktiken. För videos och spel okej men inte för produktivitet.

Det finns nog en gräns man måste passera där latens, tracking, upplösning och skärpa blir så bra att det känns 100% som att de virtuella fönstren är "verkliga". Sedan måste operativet hantera det korrekt också.

Jag tänker mig att så snart du tar headsettet på dig så ser du ditt mailfönster exakt över soffbordet där du lämnade det, helt oberoende av om du tog headsettet på dig i köket ena gången och sovrummet andra gången. Vilka kullerbyttor du än gör så är alla virtuella fönster alltid på samma ställe lika pålitligt som en faktisk skärm som är fysiskt placerad i verkligheten. Sedan måste de vara skarpa och flimmerfria så man kan använda dem också.

Apple kanske lyckas, men jag tror det först när jag ser det.

Permalänk
Skrivet av ipac:

En fundering är vad Apple Vision (dvs inte Pro) kommer behöva kosta. Om vi tänker oss release av den 2025 (parallellt med Gen 2 av Pro)

Jag tippar på att den måste starta på $1500 för att det ska bli nått av visionen...

Det är förstås en hejdlöst massa pengar men är det nån som kan nå massorna, trots höga priser, så är det Apple. Men även deras kunder har ju en smärtgräns.

Priskillnad på iPhone 15 och och iPhone 15 Pro på Apples amerikanska sida är 200 dollar.

Jag tippar mer att prisskillnaden är 500 dollar. Inte en chans att det blir 2000 dollar i prisskillnasd.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag har själv testat med rätt moderna headset men tycker det är i oanvändbart som skärmersättare i praktiken. För videos och spel okej men inte för produktivitet.

Det finns nog en gräns man måste passera där latens, tracking, upplösning och skärpa blir så bra att det känns 100% som att de virtuella fönstren är "verkliga". Sedan måste operativet hantera det korrekt också.

Jag tänker mig att så snart du tar headsettet på dig så ser du ditt mailfönster exakt över soffbordet där du lämnade det, helt oberoende av om du tog headsettet på dig i köket ena gången och sovrummet andra gången. Vilka kullerbyttor du än gör så är alla virtuella fönster alltid på samma ställe lika pålitligt som en faktisk skärm som är fysiskt placerad i verkligheten. Sedan måste de vara skarpa och flimmerfria så man kan använda dem också.

Apple kanske lyckas, men jag tror det först när jag ser det.

Det känns inte som att 4K per öga är tillräckligt. Apple kör ju 6K på sin 32" skärm t ex. Med ett headset beror det förvisso lite på hur pixlarna distribueras i synfältet, det är ju bara precis där man fokuserar man ser skarpt och det behövs många pixlar. Men med en 32" skärm rör man ju knappast huvudet när man vill flytta blicken över skärmen, iaf inte varje gång. Dvs 4K per öga borde inte räcka för att visa samma skärpa som en 6K-skärm. Men många kör ju i och för sig 2560x1440 på en 32" skärm utan att klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Priskillnad på iPhone 15 och och iPhone 15 Pro på Apples amerikanska sida är 200 dollar.

Jag tippar mer att prisskillnaden är 500 dollar. Inte en chans att det blir 2000 dollar i prisskillnasd.

IPad Pro är typ dubbla priset mot iPad.

Men ja, även AVP måste ner i pris. AVP Gen 2 $3000 och sen AV, säg ca 1 år senare för $1500 - tror inte det är fullständigt uteslutet (vet inte om jag skulle tippa den dit dock; pratade mera om vad som förmodligen behövdes)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Men med en 32" skärm rör man ju knappast huvudet när man vill flytta blicken över skärmen, iaf inte varje gång. Dvs 4K per öga borde inte räcka för att visa samma skärpa som en 6K-skärm.

Så sant, men om jag förstått det rätt så är ögonspårningen i VP väldigt bra och de använder en rendrering som maximerar upplösningen just på det man fokuserar på även om man inte rör huvudet.

I teorin skulle det alltså kunna ge samma upplevelse som att ha en faktisk 6k-skärm (man ser ju inte alla 6k samtidigt i praktiken där heller) men om det faktiskt fungerar har jag ingen aning om. Väldigt nyfiken på just det så jag ser fram emot embargosläppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Så sant, men om jag förstått det rätt så är ögonspårningen i VP väldigt bra och de använder en rendrering som maximerar upplösningen just på det man fokuserar på även om man inte rör huvudet.

I teorin skulle det alltså kunna ge samma upplevelse som att ha en faktisk 6k-skärm (man ser ju inte alla 6k samtidigt i praktiken där heller) men om det faktiskt fungerar har jag ingen aning om. Väldigt nyfiken på just det så jag ser fram emot embargosläppet.

De kanske ändrar renderingen beroende på var man tittar, men de ändrar nog inte optiken (dvs ingen motor inblandad) och därmed inte pixeltätheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Så sant, men om jag förstått det rätt så är ögonspårningen i VP väldigt bra och de använder en rendrering som maximerar upplösningen just på det man fokuserar på även om man inte rör huvudet.

I teorin skulle det alltså kunna ge samma upplevelse som att ha en faktisk 6k-skärm (man ser ju inte alla 6k samtidigt i praktiken där heller) men om det faktiskt fungerar har jag ingen aning om. Väldigt nyfiken på just det så jag ser fram emot embargosläppet.

Skrivet av trudelutt:

De kanske ändrar renderingen beroende på var man tittar, men de ändrar nog inte optiken (dvs ingen motor inblandad) och därmed inte pixeltätheten.

Det är precis en funktion eyetracking används till, att rendera maximalt just där man tittar.
Det används tom i en del spel på bla PSVR2 och andra eyetracking utrustade VR headsets

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Fungerar rätt bra med varjo men det tog ju banne mig årtionden få till foveated rendering.

Kör alien vs Predator med linser som fokuserar pixlarna eller pixeltätheten helt demokratiskt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är precis en funktion eyetracking används till, att rendera maximalt just där man tittar.
Det används tom i en del spel på bla PSVR2 och andra eyetracking utrustade VR headsets

Ja absolut, men själva panelen måste ju ändå ha upplösningen så att det kan bli skarpt där man faktiskt tittar

...

Man kan försöka optimera optiken/panelen så det är lite pixeltätare mot mitten (Varjo mfl gör det redan nu tror jag), vilken kan vara en bra kompromiss givet att edge to edge clarity sällan är perfekt iallafall... Och det behöver ju inte vara perfekt över hela synfältet: sällan man läser text i ögonvrån
Men personligen hoppas jag trenden inte blir att pushar detta för hårt: jag vi kunna se skarpt och detaljerat även när man tittar snett åt sidan i headsetet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Gurman:

Citat:

So far, about 230 visionOS native apps are ready for release. That’ll likely rise by Feb. 2 - but I doubt significantly. There are new AR heavy apps coming from IKEA and JCrew, and the rest are from indie developers or the entertainment + productivity apps Apple has announced.

https://twitter.com/markgurman/status/1748903932452311128?s=4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja absolut, men själva panelen måste ju ändå ha upplösningen så att det kan bli skarpt där man faktiskt tittar

...

Man kan försöka optimera optiken/panelen så det är lite pixeltätare mot mitten (Varjo mfl gör det redan nu tror jag), vilken kan vara en bra kompromiss givet att edge to edge clarity sällan är perfekt iallafall... Och det behöver ju inte vara perfekt över hela synfältet: sällan man läser text i ögonvrån
Men personligen hoppas jag trenden inte blir att pushar detta för hårt: jag vi kunna se skarpt och detaljerat även när man tittar snett åt sidan i headsetet.

Det tycker jag det mångt och mycket är redan. Men jag sitter å andra sidan inte och läser text.
Edge to edge clarity är med dagens pancake linser ett icke problem också tycker jag.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Edge to edge clarity är med dagens pancake linser ett icke problem också tycker jag.

Jag har hört Quest pro och Quest 3 ska vara riktigt bra när det gäller linserna men har inte provat dem. (Bigscreen Beyond är inte lika bra vad jag förstått)
De få headset jag testat är minst nån generation gammal (Index, HP Reverb G2, CV1 mfl) och de tycker jag alla fallerar på både optiken och panelen.

Skrivet av Molotov:

Men jag sitter å andra sidan inte och läser text.

Fast dat var väl det @trudelutt var ute efter: vad krävs för att ett VR-headset faktiskt ska matcha en skärm i typ allt, inklusive vanligt kontorsarbete osv med textläsande, CAD-ritningar, 3d modellering och allt vad det kan vara.
Jag håller med honom det lär kräva rätt ordentligt mycket mer högupplösta paneler - och även bättre optik också för att nå dit.
(Kombinerat med foveated rendering förstås )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Roger W:

Jag har hört Quest pro och Quest 3 ska vara riktigt bra när det gäller linserna men har inte provat dem. (Bigscreen Beyond är inte lika bra vad jag förstått)
De få headset jag testat är minst nån generation gammal (Index, HP Reverb G2, CV1 mfl) och de tycker jag alla fallerar på både optiken och panelen.

Fast dat var väl det @trudelutt var ute efter: vad krävs för att ett VR-headset faktiskt ska matcha en skärm i typ allt, inklusive vanligt kontorsarbete osv med textläsande, CAD-ritningar, 3d modellering och allt vad det kan vara.
Jag håller med honom det lär kräva rätt ordentligt mycket mer högupplösta paneler - och även bättre optik också för att nå dit.
(Kombinerat med foveated rendering förstås )

De få headset jag testat är minst nån generation gammal (Index, HP Reverb G2, CV1 mfl) och de tycker jag alla fallerar på både optiken och panelen. - Det beror helt på hur ditt ansikte är format och hur nära/bra du kommer till linsernas sweetspot. Det som är just med panncake lenses är att du har en större sweetspot så då kan headsetet sitta på snedden o du fortfarande ser.

vad krävs för att ett VR-headset faktiskt ska matcha en skärm i typ (Allt) - bra skärpa, linser och komfort.

Tror säkert AVP är en rolig grej men det blir mer som en TV än ett faktiskt VR headset. AR kommer man säkert kunna fixa men tror den blir förkastad till showrooms osv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Som jag uppfattat det är AVP inte riktigt hemma för text heller (PPD runt 40 har det gissats om, där man snarare behöver komma upp i närmare 60 PPD för att nå ”retina”), men istället visas texten alltid tillräckligt uppblåst för att den ska vara lättläst och skarp. Som ersättare för en skärm tror jag vi förutom lättare vikt hade viljat få varifocal displayer, ögonkomforten är också rätt central för arbete.

När det gäller diskussionerna om Quest vs AVP så är Quest främst en spelkonsol, som också går att tvinga att göra andra saker. Spel har i princip inte marknadsförts alls av Apple, den pitchas mer som en ny typ av datorplattform. Av allt att döma är AVP mycket bättre på inte-spel-saker medan Quest är mycket bättre på spel-saker. I så fall kanske man behöver äga båda två. 🤔 Meta har en rejäl uppförsbacke för att komma ikapp Apple på mjukvara.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Halldin:

Som jag uppfattat det är AVP inte riktigt hemma för text heller (PPD runt 40 har det gissats om, där man snarare behöver komma upp i närmare 60 PPD för att nå ”retina”), men istället visas texten alltid tillräckligt uppblåst för att den ska vara lättläst och skarp. Som ersättare för en skärm tror jag vi förutom lättare vikt hade viljat få varifocal displayer, ögonkomforten är också rätt central för arbete.

När det gäller diskussionerna om Quest vs AVP så är Quest främst en spelkonsol, som också går att tvinga att göra andra saker. Spel har i princip inte marknadsförts alls av Apple, den pitchas mer som en ny typ av datorplattform. Av allt att döma är AVP mycket bättre på inte-spel-saker medan Quest är mycket bättre på spel-saker. I så fall kanske man behöver äga båda två. 🤔 Meta har en rejäl uppförsbacke för att komma ikapp Apple på mjukvara.

bättre på inte-spel-saker medan Quest är mycket bättre på spel-saker. - ditt svar är konstigt, AVP är inte designat för spel det är för konsumtion av media. Kanske att någon sjuk jävel haxxar in steamlink VR versionen och sen att man med hybrid tracking kan använda index kontrollers. Dock är AVP alldeles för framtungt för gaming

hänvisar till - https://www.dailymail.co.uk/health/article-10033285/German-ga...

Se till att ha balans i vikten annars får man ont

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

bättre på inte-spel-saker medan Quest är mycket bättre på spel-saker. - ditt svar är konstigt, AVP är inte designat för spel det är för konsumtion av media. Kanske att någon sjuk jävel haxxar in steamlink VR versionen och sen att man med hybrid tracking kan använda index kontrollers. Dock är AVP alldeles för framtungt för gaming

hänvisar till - https://www.dailymail.co.uk/health/article-10033285/German-ga...

Se till att ha balans i vikten annars får man ont

Jag ser ingen motsats med vad jag skrev, Vision Pro pitchas inte för spel (/gamers, Apple Arcade känns mest som en eftertanke och dom har knappt marknadsfört det) medan Quest först och främst är till för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

bra skärpa, linser och komfort.

Och högre upplösning... (om de ska bli lika läsbara som en högupplöst monitor)
Och kanske varifocal också som Halldin var inne på: Det är ju ganska onaturligt att fokusdjupet på nuvarande headsets är fast.

(sidospår, men det slog mig att tex Pimax crystal som har utbytbara linser borde ju kunna sälja utbyteslinser med olika fokusdjup, tex ett par med fokus mot oändligheten för att användas för vissa flyg o bilsimmar där man vill kunna se saker på långt håll)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Apple insider har en prislista på reparationer. Krossat glas kostar 8700 SEK och "övriga reparationer" 26k.
Apple är lite speciella

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kuo: Apple Has Already Sold Up to 180,000 Vision Pro Headsets

https://www.macrumors.com/2024/01/22/apple-already-sold-up-to...

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Apple insider har en prislista på reparationer. Krossat glas kostar 8700 SEK och "övriga reparationer" 26k.
Apple är lite speciella

Finns ingen garanti?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns ingen garanti?

Självklart, men priserna gäller uppenbarligen när garantin eller reklamationsrätten inte gäller, t.ex. om du tappar den och spräcker glaset.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kuo: Apple Has Already Sold Up to 180,000 Vision Pro Headsets

https://www.macrumors.com/2024/01/22/apple-already-sold-up-to...

Jag vet inte men det känns som att det säljer bra, speciellt med tanke på prislappen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kuo: Apple Has Already Sold Up to 180,000 Vision Pro Headsets

https://www.macrumors.com/2024/01/22/apple-already-sold-up-to...

$629 820 000 om siffran stämmer och alla är basmodellen och sålda till fullt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns ingen garanti?

Jo, du kan köpa till Apple Care för en månadskostnad. Då kostar det "bara" 3000.

Garantier däremot täcker aldrig krosskador tyvärr.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

I en krönika på typ M3 kunde man urskönja att han önskade ett misslyckande av Apple med Vision. Återstår att se hur försäljningen går. Om det blir en gimick. Jag underskattar inte Apples maktfaktor.

Skrivet av ipac:

IPad Pro är typ dubbla priset mot iPad.

Men ja, även AVP måste ner i pris. AVP Gen 2 $3000 och sen AV, säg ca 1 år senare för $1500 - tror inte det är fullständigt uteslutet (vet inte om jag skulle tippa den dit dock; pratade mera om vad som förmodligen behövdes)

En bra kontring att jämföra med iPad istället. Dock är iPhone inte irrelevant då jag knappast tror att Apple vill öka varesig vikt eller storlek på Vision och jag undrar hur mycket man kan plocka bort för att sänka priset men inte funktionen. Vi skulle kunna få en indikation på det när iFixit skruvar isär ett exemplar.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

$629 820 000 om siffran stämmer och alla är basmodellen och sålda till fullt pris.

Med tanke på var FoU-kostnaderna verkar ligga på för VR-HMDs i allmänhet (se Meta t.ex.) gissar jag att Apple behöver sälja många miljoner Vision Pros innan de börja gå med någon sorts vinst.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

En bra kontring att jämföra med iPad istället. Dock är iPhone inte irrelevant då jag knappast tror att Apple vill öka varesig vikt eller storlek på Vision och jag undrar hur mycket man kan plocka bort för att sänka priset men inte funktionen. Vi skulle kunna få en indikation på det när iFixit skruvar isär ett exemplar.

1.4" Sony-displayerna i AVP är ju något av en enhörning som garanterat driver upp $.

Mindre displayer från nån masstillverkad kines eller två lär ställa det i en helt annan dager.

Sen är det knappast aktuellt med 2st SOC. På sikt lär R1:ans funktion byggas ihop med huvud-SOC:en. MR4, AR18 - nått åt det hållet.

Och Eye-sight kanske man kan hitta på en billigare lösning för.

Men ja, det hela får förstås inte gimpas för mkt. Det måste vara samma användargränssnitt i både AVP och AV. Och bildkvalitén kan inte vara allt för sunkig (vi vill inte tillbska till 2K*2K igen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Med tanke på var FoU-kostnaderna verkar ligga på för VR-HMDs i allmänhet (se Meta t.ex.) gissar jag att Apple behöver sälja många miljoner Vision Pros innan de börja gå med någon sorts vinst.

/hulle.

Tror Meta är en skev måttstock då dom verkar vara sjukt ineffektiva och bränna ohemult mycket pengar på fel saker. Men ja, antagligen behöver dom sälja en skaplig bit till - samtidigt är det ordentlig siffra på en dyr produkt där det inte ens hunnit komma ut recensioner.