Krönika: Får man någonsin vara glad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Roligast att grotta ner sig i alla roliga specs och review, youtubeklipp på den pryl man är sugen på, kan använda flera veckor på detta. Sen tillslut gör man köpet. Får hem prylen och är nöjd men sen? Nu tillbaka på ruta ett. Så mycket prylar jag köpt genom åren, använt det någon månad och sen samlar det damm. Jag är iaf ärlig med mig själv att jag nog överskattade prylen och kränger det ganska fort på SweC marknad / Blocket för 60-70% av nypriset men det är rätt sura pengar ändå.

Senast var en SteamDeck. Kul pryl men sen tröttnade jag även på den.

Exakt så är det. Själva jakten på specs, jämföra, kolla reviews och bolla med sig själv och andra är det roliga. Som ett litet projekt som kan hålla på ett par veckor.

Nya datorn började jag fila på i början av Oktober..beställde i slutet av November Hälften av frågorna var nog "kommer jag använda detta? när kommer det senaste? ska jag verkligen? Varför x eller y?"

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Jag är då skitnöjd med min dator förutom den krångliga SSDn och tänker köra på med den länge och väl. Gick från Ryzen 7 2700, 32GB RAM och GTX 1080 till Ryzen 9 5950X, 64GB RAM (2 st av dessa moduler användes tidigare med 2700) och RTX 4080. Hade förra delarna i typ 6-7 år. Brukar gå ungefär 5 år mellan nya skärmar antingen för att dem går sönder eller för att det kommit någonting märktbart bättre. Min förra skärm gick i 120Hz och jag körde på med den i 6 år, min nya går i 240Hz och tänker köra på med den tills den ger upp. Förmodligen skaffar man väl en 480Hz skärm nästa gång, men känner inget behov av att uppgradera till det bara för att. Inte värt besväret.

Dem gamla delarna fungerar dessutom fortfarande jättebra eftersom att jag aldrig pressade gränserna med dem, så jag gav bort dem till någon som behövde dem mer än jag och även han är jättenöjd med hans relativt stora uppgradering. Det är sjukt hur bra 1080 har åldrats faktiskt, kunde ju t.ex spela Cyberpunk på 1706x960 (FSR Quality) med nästan maxad grafik och ändå få 50+ FPS. Lustigt nog så är enda skillnaden med 4080 att jag får 50+ FPS med maxad RT och DLAA (inte DLSS upscaling) på 2560x1440, allting ser ju lite finare ut utan renderscale/FSR men annars tycker jag faktiskt upplevelsen är typ samma som med 1080. R7 och 1080 lever vidare och fortsätter göra sitt, så jag kunde inte vara nöjdare med mitt förra köp heller.

Man ska inte låta FOMO diktera hur man lever ens liv, då blir man aldrig nöjd med någonting.

Permalänk
Medlem

När jag var yngre så ville jag alltid ha det senaste och coolaste inom teknik-världen. Men med åldern har det lite försvunnit och även om mitt intresse för teknik fortfarande är högt, så bryr jag mig inte så mycket om att äga det senaste. Jag köper inte prylar för att glänsa längre, utan för att kunna utföra det jag behöver på ett så smidigt sätt som möjligt.

Sen har jag även som motto " Köp det jag behöver, inte det jag vill ha ". Men i år kommer jag nog vara lite extra busig och köpa mig ett PSVR2 i julklapp åt mig själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Mycket igenkänning i tankegångarna, men jag brukar reagera tvärt om

Jag ser för mycket brister och vad som är på horisonten för att kunna köpa, så jag väntar istället, och väntar… jag vet att jag inte skulle bli nöjd, eller jag tror det i alla fall. Nu står jag här 15 år senare med en tv och steam deck som enda riktiga teknikköp på ett årtionde

Saknar verkligen att pilla på datorer, måste hitta tillbaka dit

Jag är likadan. Dessutom är det betydligt roligare att trycka in pengar på Avanza och se dem närma sig sjusiffrigt än att handla skräpet X.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Fast Windsor and Newton Series 7-penslar är som natt och dag mot syntetiska diton.

Warhammer är ju notoriskt farlig hobby när det kommer till GAS.

Fin krönika Calle.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Fast Windsor and Newton Series 7-penslar är som natt och dag mot syntetiska diton.

Det är väldigt sant, bästa penslarna i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Jag är likadan. Dessutom är det betydligt roligare att trycka in pengar på Avanza och se dem närma sig sjusiffrigt än att handla skräpet X.

Hahaha hamnat precis där jag med. Nja, det har väl inte blivit 7 siffrigt än men väl 6 siffrigt. 7 siffrigt om en 4 år om allt tuffar på.
Har funderat på det där med Avanza, det har fullständigt tagit över spelsuget och teknik hetsen hos mig. Jag skall unna mig en riktigt bra skärm så småningom (oled 4k 32") men att uppdatera datorn under en överskådlig tid är verkligen "no no".

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Hahaha hamnat precis där jag med. Nja, det har väl inte blivit 7 siffrigt än men väl 6 siffrigt. 7 siffrigt om en 4 år om allt tuffar på.
Har funderat på det där med Avanza, det har fullständigt tagit över spelsuget och teknik hetsen hos mig. Jag skall unna mig en riktigt bra skärm så småningom (oled 4k 32") men att uppdatera datorn under en överskådlig tid är verkligen "no no".

Samma här haha, men skärmar idag har fel prio. Jag söker en 4K 32” 120hz skärm med 98%> DCP färgrymd, OLED, slank och snygg i metallfinish, för ca 6000 kr.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl egentligen inte jakten på ”bättre”, den är nog hårdkodad i människan. Framgång och status betyder fler möjligheter till fortplantning (även om det kanske inte korrelerar 100%-igt när det gäller just datorhårdvara).

Problemet är att numera måste man kasta absurda pengar på det där man tidigare kunde pillra med överklockning och få till något man kunde vara stolt och nöjd med.

Jag brukar försöka tänka att jag ska ha bättre av de grejor jag använder mycket. Bra sticksåg, för den går hårt, men billig cirkelsåg från Jula, för den används bara någon gång ibland.

Permalänk
Medlem

Bra krönika. Igenkänningsfaktorn är stor. Låter som ett sunt tänk som man själv bör ta efter, för det är mentalt dränerande.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Jag har bara ett större problem. Jag har inte tid. Jag har inte ens tid att hitta fel. Men jag kan absolut hålla med om att fabriksinställningarna på teven ofta suger. Speciellt på teves som är köpta billigt på någon mataffär. Även om man försöker kalibrera in dessa blir färgerna helt fel. Sluta vara dumsnåla. Man behöver inte köpa det dyraste, men inte häller det billigaste. Men passa på att försöka njuta av det inperfekta, tänk spelkänsla på 80-talet.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dinoman:

Fast Windsor and Newton Series 7-penslar är som natt och dag mot syntetiska diton.

Warhammer är ju notoriskt farlig hobby när det kommer till GAS.

Fin krönika Calle.

Skrivet av infelix:

Det är väldigt sant, bästa penslarna i mitt tycke.

Väldigt väldigt sant. HAr oftast ett par fetare syntet för att torrborsta stora modeller men de används sällan.
Testat Citadels egna artificier penslar som också är sabelhår men tycker inte de ligger lika bra i handen.

Så W&N S7 blir det, Har de vanligaste storlekarna från miniatyrserien men också en 1:a och en 2:a från deras vanliga större storlekar för att måla annat.

Är ändå glad att jag inte fastnat i airbrush-träsket eller fått för mig att använda resin 3D-printer.

I övrigt tack för alla fina kommentarer som kommit in. Många läsvärda och tänkvärda infallsvinklar som jag uppskattar mycket!

Permalänk

Det finns bara tre produkter som har lyckats slå mig lös från samma "uppgraderingscykel"-tänk och det är min DAC, hörlursförstärkare och hörlur efter att ha testat många olika och kommit fram till att jag är såpass nöjd och oftast med betydligt dyrare produkter så ger bara sämre resultat så då har min "upgradeitis" blivit kurerad. Har kört med samma i väldigt många år nu och struntat i nya produkter.

Inom datorvärlden är det ju lite annorlunda dock.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av CrispVanDahl:

Väldigt väldigt sant. HAr oftast ett par fetare syntet för att torrborsta stora modeller men de används sällan.
Testat Citadels egna artificier penslar som också är sabelhår men tycker inte de ligger lika bra i handen.

Så W&N S7 blir det, Har de vanligaste storlekarna från miniatyrserien men också en 1:a och en 2:a från deras vanliga större storlekar för att måla annat.

Är ändå glad att jag inte fastnat i airbrush-träsket eller fått för mig att använda resin 3D-printer.

I övrigt tack för alla fina kommentarer som kommit in. Många läsvärda och tänkvärda infallsvinklar som jag uppskattar mycket!

Du vet att du behöver en AirBrush och då inte vilken Biltema-skit som helst!

Och tänk vilka grymma kitbashes man kan göra med en Resin-printer! Elegoo Mars 3 Pro har jag hört skall vara bra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dinoman:

Du vet att du behöver en AirBrush och då inte vilken Biltema-skit som helst!

Och tänk vilka grymma kitbashes man kan göra med en Resin-printer! Elegoo Mars 3 Pro har jag hört skall vara bra.

Klart man behöver en ordentlig dual action airbrush och en kompressor, och 10 munstycken och rengöringskit osv osv.

Skämt åsido är det klart att baslagret skulle gå snabbare med en airbrush men har lärt mig uppskatta en svart spray som grund följt av en grå zenithal spray uppifrån för att lyfta baslagret.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Att aldrig vara nöjd och alltid vilja förbättra sin upplevelse/livssituation skulle jag säga är en grundläggande del av att vara människa.
Större, bättre, mer avancerat!

Skrivet av Baver:

Problemet är väl egentligen inte jakten på ”bättre”, den är nog hårdkodad i människan. Framgång och status betyder fler möjligheter till fortplantning (även om det kanske inte korrelerar 100%-igt när det gäller just datorhårdvara).

Får en bild av hur @Tvelander sitter där med sin värstingdator och fotomodellsbrudar 😄

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Campaigner:

Att aldrig vara nöjd och alltid vilja förbättra sin upplevelse/livssituation skulle jag säga är en grundläggande del av att vara människa.
Större, bättre, mer avancerat!

Får en bild av hur @Tvelander sitter där med sin värstingdator och fotomodellsbrudar 😄

Helt rätt va annars???

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240