Krönika: Får man någonsin vara glad?

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Får man någonsin vara glad?

I efterdyningarna av CES-mässan rannsakar Calle sig själv och funderar på om jakten på perfektion är osund.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har hamnat i läget "jag har något jag gillar så jag vågar inte uppgradera och riskera att bli besviken"

Nackdelen är att alla inköp tar längre tid och är krångligare.. men fasen vad skönt det är när man kan ha något i 10 år och vara nöjd med det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag hörde en nämna termen inflation of happiness. Det var relaterat till sovjet och att ett par jeans kunde göra en glad länge där medan efter sovjet föll och de såg allt som fanns ville de ha mycket mer förnyat bli glada.

Men principen gäller nog överallt.

Jag brukar ibland tänka på Mei Ling i Metal Gear Solid som säger “The man who knows when enough is enough will always have enough”.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter ju idylliskt, men kan man verkligen förvänta sig att man (eller någon annan varelse) är byggd för att luta sig tillbaka och njuta av tillvaron? Då är det väl effektivare att jobba på att få det ännu lite bättre…

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera var och en att läsa på om "The hedonic treadmill" (också kallat "hedonisk anpassning"), vilket är tendensen hos människor att snabbt återgå till en relativt stabil nivå av lycka trots stora positiva eller negativa händelser eller livsförändringar (saxat från Wikipedia/Google).

Kort och gott: Vår "basnivå" för lycka tenderar att vara mer eller mindre densamma, med små peakar och dippar här och där. Vi är svinglada över den där Porschen vi köpte, men bara i någon vecka eller två. Sen återgår vi till att vara typ lika glada som vi var innan. Så då letar vi efter nästa fix: 120" TV, jajemän, fan va fett! Två veckor, inte lika fett längre.

Rinse and repeat...

Utan att bli allt för högtravande, men Buddhismen identifierade tidigt denna tendens hos människan och förespråkar istället avhållsamhet och att öva på faktiskt uppmärksamma nuet, just för att bryta evighetscykeln och leva ett mer harmoniskt liv. Det är något som resonerar hos mig i alla fall. 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag hörde en nämna termen inflation of happiness. Det var relaterat till sovjet och att ett par jeans kunde göra en glad länge där medan efter sovjet föll och de såg allt som fanns ville de ha mycket mer förnyat bli glada.

Men principen gäller nog överallt.

Jag brukar ibland tänka på Mei Ling i Metal Gear Solid som säger “The man who knows when enough is enough will always have enough”.

Känns som att det ligger i vår natur att alltid leta efter något bättre. Nog en stor anledning av varför vi är där vi är som ras idag. Inte särskilt hälsosamt för individen tror jag, men bra för för stora gruppen. Kanske. Vad vet jag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Glad kan man vara, men bli nöjd är en annan sak. Ett problem när man får egen ekonomi är att man tar hänsyn till priset. Så kravet man stället på ett RTX 4090 för 25 000kr, är ett helt annat krav för att bli nöjd på prestanda man har än vad man skulle ha för ett Rtx 3050 för 3000kr.

Rent generellt tycker jag många är blinda för brister och förnekar att de existerar. Jag själv är mer åt raka motsatta hållet och får köpa saker som jag ser brister i hela tiden. Ibland kan man själv åtgärda en del brister genom modifikation.

Ta t.ex. Fold 6 när den kommer. Vecket är säkert fortfarande synligt, batteritiden för dåligt, säkerligen samma kamerauppsättning som Fold 1 osv.
Jag ser mängder med brister, men jag blir nog tvungen att köpa en ändå..Då jag inte står ut längre med små mobiler.

Permalänk
99:e percentilen

Ibland när jag besöker familjemedlemmar och tittar på TV eller film reagerar jag på att den inbyggda risiga interpoleringen är aktiverad.

Just detta skiljer sig kanske från de andra exemplen i krönikan – det kostar ju 0 kronor och kanske 60 sekunder att få strikt bättre bild. Klart det ska fixas! Men ja, jag gråter ju inombords när jag tänker på hur många som har bildförstöring igång bara för att det är standardinställningen på nästan alla TV-apparater.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam. Så mycket kan jag säga.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Less is more heter det.

Det är bara att sluta köpa saker och starta med investeringar istället (behöver inte vara värdepapper). Fokus behöver ligga på att skapa en bättre vardag, inte enbar för sig själv eller de absolut närmsta. Det är ofta mer givande och utvecklande att kunna hjälpa något som de har stor nytta av eller att bidra till förbättring, om det är via arbete/ideologiskt arbete/föreningar låter jag vara osagt.

Den tendens till att samhället ska vara fokuserat på att individen ska vara stark själv och värna sig själv hjälper ingen i det långa loppet.

Men det är som du säger inte lätt, när jag är köpsugen brukar jag personligen tänka om jag verkligen behöver den där saken, svaret är 95/100 gånger nej. Man ska lära sig att vara nöjd med obetydliga saker även om man känner begär att de ska förbättras och inte vara nöjd med sånt som faktiskt spelar roll.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Roligast att grotta ner sig i alla roliga specs och review, youtubeklipp på den pryl man är sugen på, kan använda flera veckor på detta. Sen tillslut gör man köpet. Får hem prylen och är nöjd men sen? Nu tillbaka på ruta ett. Så mycket prylar jag köpt genom åren, använt det någon månad och sen samlar det damm. Jag är iaf ärlig med mig själv att jag nog överskattade prylen och kränger det ganska fort på SweC marknad / Blocket för 60-70% av nypriset men det är rätt sura pengar ändå.

Senast var en SteamDeck. Kul pryl men sen tröttnade jag även på den.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Jobbar aktivt i min vardag med att bli så glad som möjligt för så små/billiga saker som möjligt. Allra helst för saker som inte kostar något alls

Paranoid som man är ifrågasätter jag annars ofta i vilken grad det behov jag tillfredsställde var mer "mitt eget" kontra skapat av vinstdrivande företag genom reklam/hjärntvätt. Gratis-grejjer gör ingen reklam för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Så då letar vi efter nästa fix: 120" TV, jajemän, fan va fett!

Sen måste vi ha Apple Vision Pro med 180° synfält med 8K 3D.
Därefter kommer Neuralink att addera två ögon i nacken (360°).
Ytterligare därefter kommer likt Aura3D:s Voice of God View of Heaven & Hell Vision!

Jag tog skämtet ett steg för långt - Never go full techtard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Kan rekommendera var och en att läsa på om "The hedonic treadmill" (också kallat "hedonisk anpassning"), vilket är tendensen hos människor att snabbt återgå till en relativt stabil nivå av lycka trots stora positiva eller negativa händelser eller livsförändringar (saxat från Wikipedia/Google).

Kort och gott: Vår "basnivå" för lycka tenderar att vara mer eller mindre densamma, med små peakar och dippar här och där. Vi är svinglada över den där Porschen vi köpte, men bara i någon vecka eller två. Sen återgår vi till att vara typ lika glada som vi var innan. Så då letar vi efter nästa fix: 120" TV, jajemän, fan va fett! Två veckor, inte lika fett längre.

Rinse and repeat...

Utan att bli allt för högtravande, men Buddhismen identifierade tidigt denna tendens hos människan och förespråkar istället avhållsamhet och att öva på faktiskt uppmärksamma nuet, just för att bryta evighetscykeln och leva ett mer harmoniskt liv. Det är något som resonerar hos mig i alla fall. 🤷‍♂️

Utmärkt formulerat. Tänkte beskriva just det här fenomenet. Men man måste vara beredd att acceptera en mer "modest" livsstil jämfört med västvärldens krav på materiella ting. Enligt mig, i alla fall.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har med åldern att göra men jag tycker det är lättare och lättare att avstå köp. Jag kan bli sugen efter en uppgradering och forska kring alternativ i ett par veckor och det slutar med att det inte blir något köp alls. Nuvarande datorn gör det den ska. Fusion 360 (CAD) funkar hur bra som helst och så kombinationen med att jag gillar äldre spel. Att gå tillbaka till att spela Fallout 3 gör att mitt GTX 1080 är ett fantastiskt grafikkort. Sparkontot växer och jag investerar mer på börsen istället. Undrar om det är någon form självbevarelsedrift som kickar in för att ekonomin ska vara tryggad när man har barn.

Ändå går tankarna att datorn ska bytas ut i höst. Men kommer det verkligen hända är frågan? 🤔

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Haha en klassiker:

"Ibland när jag besöker familjemedlemmar och tittar på TV eller film reagerar jag på att den inbyggda risiga interpoleringen är aktiverad."

Rolig krönika. Kan känna igen mig en del. Men brukar snarare vara så att jag sällan köper nytt för att det ju alltid kommer något bättre runt hörnet. Så jag är nog rätt bra på att nöja mig. Plus att jag alltid gör orimligt mycket efterforskning innan köp för vill vara nöjd när man väl slår till.

Men det blev faktiskt ett nytt bygge nu i slutet på förra året. Borde kanske uppdatera ens signatur även om den datorn finns kvar bredvid den nya (sonen på 10 år har i princip tagit över den).

Ljudintresset har dock fått sig en törn då jag drabbats av en högfrekvent tinnitus sen snart tre år. Fruktansvärt tråkigt är det, så jag kan rekommendera er alla att vara rädda om öronen och låta dem vila emellanåt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser mängder med brister, men jag blir nog tvungen att köpa en ändå..Då jag inte står ut längre med små mobiler.

Många brister är dessutom tämligen onödiga. Min Galaxy S21 kan exempelvis inte spela in telefonsamtal på ett vettigt sätt. Samsung har även förbättrat bort inställningarna för att kunna låsa mobilen till endast 2G- eller 3G-nät; det går inte att välja något som inte innefattar minst 4G längre. (Går att komma runt med exv Netmonster, men ändå). Min Volvo-app till bilen är dessutom också gimpad, visar ingen rolig eller nyttig information som batteriets status etc. (Jag är en gnällspik, och skulle i appen vilja få fram lika mycket som man kan läsa med en OBDII-läsare, eller mer)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Mycket igenkänning i tankegångarna, men jag brukar reagera tvärt om

Jag ser för mycket brister och vad som är på horisonten för att kunna köpa, så jag väntar istället, och väntar… jag vet att jag inte skulle bli nöjd, eller jag tror det i alla fall. Nu står jag här 15 år senare med en tv och steam deck som enda riktiga teknikköp på ett årtionde

Saknar verkligen att pilla på datorer, måste hitta tillbaka dit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ibland när jag besöker familjemedlemmar och tittar på TV eller film reagerar jag på att den inbyggda risiga interpoleringen är aktiverad.

Just detta skiljer sig kanske från de andra exemplen i krönikan – det kostar ju 0 kronor och kanske 60 sekunder att få strikt bättre bild. Klart det ska fixas! Men ja, jag gråter ju inombords när jag tänker på hur många som har bildförstöring igång bara för att det är standardinställningen på nästan alla TV-apparater.

Jag gjorde det för pappa min, slutade inte som du verkar tro

Pillade på inställningarna, fixade så den inte var blå-lila, ändrade skärpa och interpolering så det såg okej ut, …, svaret blev att allt skulle tillbaka, han såg inte längre texten lika bra, allt var oskarpt och färgerna fel…

Det är väl det som är grejen här, vissa letar fel och blir aldrig nöjda, andra köper skit och lever livet med det de har…

Permalänk
Medlem

Glad blir man nog aldrig så länge man ifrågasätter sina val, vilket man oftast gör när valen är för många.
Vi tvingas ta ställning till en väldans massa val hela tiden, vilket våra hjärnor inte är evolutionärt anpassade för. Det kan var allt ifrån vilken av alla 40 olika tandkrämer man ska välja i butiken till om det där pensionsvalet man nyss gjort verkligen är rätt. Känslan som det ofta orsakar kallas "fear of missing out" om jag inte minns fel.

När det gäller sådant som är avsedda att riktas till våra trubbiga sinnen, exempelvis skärmar, så är upplevelsen endast en förvrängd tolkning, och sällan meningsfullt att nörda ner sig i för att hitta det perfekta valet.

Före min nuvarande bildskärm som är av typen IPS så hade jag en billig TN panel i många år, och jag kan ärligt talat inte minnas att jag upplevde den som varken urvattnad eller dålig på något sätt för än jag fick min nuvarande och kunde jämföra dem sida vid sida.

En intressant händelse i sammanhanget är klänningen som diskuterades för ett antal år sedan, vilken färg har den egentligen?

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av medbor:

Jag gjorde det för pappa min, slutade inte som du verkar tro

Pillade på inställningarna, fixade så den inte var blå-lila, ändrade skärpa och interpolering så det såg okej ut, …, svaret blev att allt skulle tillbaka, han såg inte längre texten lika bra, allt var oskarpt och färgerna fel…

Nåja, jag syftade enbart på interpolering i mitt inlägg. De klagomål du beskriver låter relaterade till just färgtemperatur, skärpa och andra inställningar, men knappast till (att slå av) interpolering.

Citat:

Det är väl det som är grejen här, vissa letar fel och blir aldrig nöjda, andra köper skit och lever livet med det de har…

Som jag förstår ditt inlägg var det inte så att din far inte brydde sig, utan att han hade vant sig vid fel (och möjligen att han behövde en viss typ av fel – överdriven skärpa – för att se texten bättre). Helt olika saker, vill jag mena.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Brukar aldrig bli helt nöjd med något jag köper, finns inget i denna värld som är perfekt och jag har en tendens att leta fel överallt.

Vissa kategorier av produkter är det väldigt svårt för mig att köpa något då jag tycker allt är dåligt och håller inte tillräckligt hög kvalitet även om pris inte är ett problem, skulle va kul att designa något själv men då måste man ha ork också.

Man brukar oftast vara glad/nöjd när man köpt något nytt men är bara naturligt att man börjar hitta problem desto mer man använder den.

Skrivet av smkr:

En intressant händelse i sammanhanget är klänningen som diskuterades för ett antal år sedan, vilken färg har den egentligen?

Tyckte det var självklart att den var svart och blå, tror inte någon jag kände tyckte den var vit och guld, kändes mer som PR stunt.

Permalänk
Medlem

Det finns väl en slags inneboende vilja och driv att förbättra saker, som nog kan vara olika stark och ta sig uttryck på olika sätt. Som varit till god nytta under mänsklighetens utveckling.
För saker kan nästan alltid förbättras.
Det här är något många drar nytta av för att sälja mer prylar.

Själv har jag många gånger köpt saker, sen inte hunnit använda dem innan jag sett något nyare/bättre att köpa.
Har en rätt gammal liten dator som jag fortfarande använder som primär, även om den är en av de äldre jag har. Tänkt byta, men måste först fixa klart min optimerade variant av Windows m m som tar sin tid att få till, så har jag sett någon nyare som blir ännu lämpligare och köpt istället.
Var drar man gränsen och sätter stopp, att det är bra nog?
I teorin borde det ju finnas olika platånivåer, där något nått en nivå som är fullt tillräcklig.

Sen andra saker väntar man på att de ska nå en viss nivå innan man slår till, ibland kan den väntan bli lång. Också väntat länge på att hitta ny lämplig skärm, siktat på 4K men tillräckligt stor för att inte behöva skalning vid normal användning, utan att vara för stor.
Jag har tack vare arbetet haft möjlighet att prova både 32" och 43", där ingen av dem är riktigt rätt i storlek och samtidigt insett att jag nog vill ha mer bredd/upplösning.

Men att försöka vara mer nöjd med vad man har är något som många borde tänka mer på. Alltså inte bara gällande prylar.
Jag har en kompis som aldrig är nöjd el trivs med sin tillvaro i allmänhet, han lessnar på allt efter en kort tid. När han börjar på ett nytt jobb är inställningen redan innan att det är tillfälligt och att han snart ska vidare igen. Har flyttat runt till många olika ställen och trivs ingenstans. Här, liksom det är för många andra med prylar, beror det nog på att möjligheterna att byta är för stora och det är för enkelt att göra.
Att ständigt söka efter något bättre är också tecken på någon slags obalans i livet, där man saknar något som man kanske ännu inte insett vad det är, el när det är för mycket av något annat.

Permalänk
Medlem

Man måste definiera glädje för att förstå vad som gör en glad.

När jag tittade bakåt åt hela mitt liv som om det vore en lång VHS tape (för er unga, en lång youtube video som speglar hela ditt liv), så letade jag efter dom ögonblicken i livet jag kommer ihåg riktig glädje. För min del var det aldrig prylarna, men när jag var ihop med folk jag gillade, alltså vänner.

När vi köper en ny pryl är det ofta för att det ger spänning att testa något nytt, ofta har vi inte riktig behov av grejen, men det är ofta mera nyhetens glädje och upptäckten vid det nya, helt till det inte är nytt längre, så finns något annat nytt redan runt hörnet.

For att få råd med dessa prylar så jobbar vi oss ihjäl. Någon i tråden här sade "investera istället", och fast så enkelt är det inte för dom flesta, jag känner många som investerar och har investerat, men inte en enda en av dom är bra på det, en hade sågar hyrd in en finansrådgivare, men 10+ år utan speciellt bra resultat. Visst finns det solskens historier (som dom som har en gärna berättar här på forummet och andra ställen), man kan bara titta på youtube - invest this, invest that, the way to success etc. Men oftast säljer dom bara en dröm framför nåt verkligt. För vem vill ge bort nåt profitabelt till alla? Finns alltid en hake vid nåt från någon som vill berätta för dig hur du ska investera eller hur du kan gå tillväga.

Men låt oss återvända till detta med att vi jobbar oss ihjäl.

Ju äldre jag blir (och jag är väl över 50+ nu) inser jag att vi är förprogrammerade till att göra exakt vad alla andra gör, vi går till arbete varje dag, har våra helger, supar, spelar, lekar med senaste prylen, berättar om våra katter, pizzor, barn och bilar.

Exakt som alla andra.

Men livet är ett äventyr - faktisk lite som ett spel fast du får ingen ny början, du blir lite klokare, lite mera skadat av alla dina försök på det som kräver en insats, det kostar alltid varje gång och du blir lite mera benägen att välja en säker väg istället för att riskera. Ditt liv är en bok som inte är färdig än, flera blanka sidor finns kvar.

Jag tittar ibland på mina grannar, finns några som är 70+ och dom har en grej gemensamt, hälsan blev sämre, dom går alltid och klagar över att pensionen inte räcker till, barnen kommer inte varje dag som dom hade i en fantasivärld hoppas på att dom skulle, inte ens varje vecka. Allt blir tyngre och jobbigare, och nu har dom inte riktig lyst att göra nåt som helst, bara vila och hoppas på nästa sommar.

Är det resultatet av hela ditt liv? Att det nån stans ska finnas ljus förändan av tunneln? Att du ska dra dig tillbaka i 60-70 års ålder, kanske även 67-69 som det ser ut nu, sliten, vet inte även om du får blodpropp eller hjärtinfarkt, och så har du kämpat ett helt liv för vadå? I slutändan så räknas varje dag.

Du bestämmer hur varje dag ska vara, du har faktisk bestämt att ha jobb, ha barn, ha familj, och prylarna du köper i tid och otid. Jagar vi vår egen dröm eller nån annans idé om vad som ska vara vår dröm?

Har du vågat ta steget? Sluta jobbet, starta eget? Har du rest till ett annat land och sagd farväl till 9 mån. med mörke? Vad är det som gör dig rädd för att ta nån otraditionell väg som ingen vågar?

Jag tror det är superviktig att tänka rejält till vad som definierar lycka och glädja, och det är nog ganska subjektivt även om vi är lite förprogrammerade med hur samhället tycks definiera glädje, succés och lycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl det som är grejen här, vissa letar fel och blir aldrig nöjda, andra köper skit och lever livet med det de har…

En förutsättning för att ett förhållande skall hålla i längden. Det finns alltid grönare gräs någonstans under resans gång.

När det kommer till datorprylar har jag precis shoppat, men det får hålla länge. Det spelar faktiskt ingen roll för mig vilken metod som används för ambient occlusion, eller hur glest skuggrendreringen samplas. Spelet är kul eller tradigt oavsett. För 20-30 år sedan möjliggjorde teknikutvecklingen nya spelupplevelser. Idag är teknikintresset oberoende av spelande, och inköpen görs mer av gammal vana.

Nya prylar är både lite kul och lite strul. Hur bra det står sig i fråga om kul-per-krona har ändrat sig med tiden.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig riktigt nöjd varje gång jag slår mig ned vid datorn, känns skönt.
Värre är det med lp-samlingen som aldrig blir komplett...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jag är en periodare. Ett par år tidigare så har det varit shopping-Spree, 3090, ny dator, massa minnen, 2 iPadS (mini och 12,9 2tB Max allt). Från årsskiftet så har jag dragit ned på ALLT. Köper typ inget. Till och med musen/tangentbordet som brann upp. Kör på ett gammalt Lenovo membrantqnhentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nåja, jag syftade enbart på interpolering i mitt inlägg. De klagomål du beskriver låter relaterade till just färgtemperatur, skärpa och andra inställningar, men knappast till (att slå av) interpolering.

Som jag förstår ditt inlägg var det inte så att din far inte brydde sig, utan att han hade vant sig vid fel (och möjligen att han behövde en viss typ av fel – överdriven skärpa – för att se texten bättre). Helt olika saker, vill jag mena.

Jag känner mig snälltolkad, och det är bra!

Ja jag drog mitt inlägg lite väl extremt till sin spets, men kontentan var att han ville ha dålig bild även om det var fel och han visste det. Lite oklart om interpoleringen i sig var en av sakerna som fick ändras eller inte. Det var några år sedan och har inte försökt göra rätt sedan dess

Han bytte senare tv till en annan som var bättre ur lådan, men då var det storleken och massa annat som var mest viktigt

Permalänk
Medlem

Jag behåller typiskt sett mina grejor som de är tills de går sönder och inte går laga, eller då det kommer till datorer, då programmen inte längre vill köras på dem, som win11 som inte vill köra på processorn i min äldre dator. Oftast klarar sig mina datorer i sisådär 8-12 år utan att jag behöver göra nåt med dem. Min äldre har några delar från 2005 som fortfarande funkar.

Permalänk
Medlem

Folk generellt behöver sluta jaga efter den perfekta teknikprylen, den finns inte och kommer aldrig finnas.
Företagen som tillverkar prylarna är oerhört skickliga på att marknadsföra dem via olika kanaler.
Nvidia och AMD t.ex ser till att nya krävande funktioner lägga till i spel så spelarna känner att deras grafikkort börjar bli gamla och trötta.
Det hela lanseras som banbrytande varenda gång.