Problem med laddbox

Permalänk

Problem med laddbox

Hej.

Jag valde och beställa en laddbox via OKQ8 då vi fick ett okej pris via företaget.
Det gick väldigt snabbt från order till att den satt uppe på väggen. Detta var i början utav oktober.

När jag kom hem på eftermiddagen och stoppa i laddkabel märkte jag att jag bara fick halva hastigheten enligt spec. Jag ringde då elföretaget och frågade vad som kan vara felet och svaret jag fick var att dom hade testat allt så det måste vara någon inställning i bilen som det är fel på.
Jag tog då kontakt med biltillverkaren som svara att det inte finns någon inställning i bilen utan man ska kunna ladda full hastighet.
Jag kontaktade elfirman och bad dom komma ut och felsöka sin installation vilket dom gjorde och hävdade att allt fungerar utan problem. Jag fortsätter att skicka mail till både elfirman och okq8 att det inte fungerar men får ingen respons.

Nu har jag haft laddstolpen i snart en månad som bara går på halvfart och börjar att trötta på detta. Jag tar då kontakt med en annan elfirma för att höra vad dom tror är felet. Efter några minuters felsökning över telefonen så konstateras han att lastbalanseraren inte fungerar. Han guidar mig över telefonen hur denna ska konfigureras och visp så fungerar allt perfekt.
Han bad mig även skicka foton på installationen och sa att det inte är korrekt utförd.

Jag skickar nu ett mail till OKQ8 att jag har fått hjälp utav en annan elektriker att få igång min box samt att installationen ej är korrekt utförd och vill därför ha ett prisavdrag samt att dom får komma hit och åtgärda installationen.

I början november trillar en faktura ner i brevlådan som jag bestrider via mail vilket OKQ8 godkänner.

I slutet av November hör OKQ8 av sig och beklagar sig över allt och jag ska få ett prisavdrag samt att elektrikern ska fixa ordning installationen.
Jag godkänner prisavdraget och skriver även att jag inte kommer att betala innan allt är klart.

I december dyker en ny faktura upp på fullt belopp vilket jag bestrider (Tyvärr över telefon)

Igår 19 jan kom ett kravbrev från OKQ8 med fullt belopp samt inkassokostnad. Vilket jag betalade direkt då jag inte vill riskera att få något till kronofogden.

Min fråga är egentligen har jag rätt att be dom att komma och plocka ner boxen ? Jag vill inte ha någon att göra med OKQ8 eller denna elektriker något mer.

Permalänk
Medlem

Inte utan kostnad som jag ser det, det du har rätt till är att dom åtgärdar felet och står för sitt erbjudande om prisavdrag.
Är det sen lite vett hos dom återbetalar dom även inkassoavgiften och överskjutande belopp trotts du endast bestred muntligt, detta eftersom du tidigare bestred skriftligt och blivit lovad prisjustering.

Permalänk
Medlem

Så länge du bestrider en faktura så får du inga som helst anmärkningar!
Det är praxis att bestridna fakturor ej ska skickas vidare till inkasso/kronolle.
Men det är ej olagligt för företag att göra detta.

Men OM en bestriden faktura går vidare till inkasso så bestrider man den igen, och samma sak om den skulle gå vidare till kronolle bestrid den igen, man får då inga bet anmärkningar.
Efter en faktura är bestriden hos kronofogden så kommer kronofogden ej att göra nåt alls med den tills dom får ett domstols utlåtande från tingsrätten att fakturan ska betalas som då kan vara på det aktuella beloppet som fakturan hade heller vara ett upp/ned justerat belopp.
Och man får då en rimlig tid att betala fakturan på innan man får någon betalningsanmärkning.

Enda undantaget är myndighets räkningar (felaktiga/skulle ej ha nån/osv) som måste vara betalade innan sista bet datum och det går ej att bestrida dom.
Dessa måste tas i efterhand och man får tillbaks pengar istället för att ej betala.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!